0

بلاکچین و نظرسنجی: یک بررسی

بلاکچین
بازدید 335

از آنجایی که نیمی از کاربران حداقل هفته‌ای یکبار به نظرسنجی‌های آنلاین مراجعه می‌کنند، باید به اهمیت و تاثیر سایت‌هایی که به جمع‌آوری نظرات این افراد می‌پردازند، توجه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که 93 درصد از فروشندگان همیشه توصیه‌های مشتری را مورد توجه قرار می‌دهند. در عصری که خریدها را به صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌دهیم، این امر قابل درک است. تجربه شخصی مصرف‌کنندگان ممکن است بیشتر از سخنان فروشندگانی که در فروشگاه‌ها به آنها برخورد می‌کنیم، مورد اعتماد قرار گیرد. به همین دلیل، 85 درصد از مصرف‌کنندگان به نظرسنجی‌های آنلاینی که از دوستان خود دریافت می‌کنند، اعتماد دارند. اما در میان انواع نظرسنجی، تنها یک نوع مورد اعتماد است و آن نظرسنجی در بلاک چین قرار دارد. در این مقاله، به بررسی ایرادات ممکن این نوع نظرسنجی می‌پردازیم. لطفاً با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

اهمیت نادیده گرفتن نظرسنجی‌های جعلی و تاثیر آنها

علت ارسال نظرسنجی‌های جعلی توسط افراد

اینکه چرا برخی افراد نظرسنجی‌های جعلی را ارسال می‌کنند، به دلایل متعددی مربوط می‌شود. یکی از این دلایل این است که برخی افراد به دنبال دریافت پول هستند و برای این منظور، نظرسنجی‌های جعلی را ارسال می‌کنند. برخی از کسب و کارهای نوپا و همچنین کسب و کارهایی که به بررسی‌های ضعیف مشتریان نیاز دارند، اغلب به افراد پول پرداخت می‌کنند تا از طرف مشتریان، توصیفاتی کاذب و گمراه‌کننده بنویسند. این عمل، به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا به نظر برسد که صف طولانی‌ای از مشتریان را دارند و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به طور مصنوعی شهرت خود را افزایش دهند.

تاکنون، علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از دانشجویان دانشگاه در توسعه نرم‌افزارهای قادر به شناسایی نظرات جعلی مشتریان و اجبار خرده‌فروشان برای حذف آنها بوده‌اند، هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده است.

یکی از دلایل وجود این نظرسنجی‌های ساختگی این است که نویسندگان آنها مجبور نیستند اثبات کنند که محصول را واقعاً خریداری کرده‌اند و در برخی موارد، نام خود را اعلام نمی‌کنند و حتی نیازی به ارائه نظر ندارند.

استفاده از یک حساب در سیستم نظرسنجی بر پایه بلاک چین می‌تواند به طور مخفیانه وضعیت خرید مشتریان را ذخیره کند و فقط به آنها اجازه می‌دهد درباره محصولاتی که واقعاً خریداری کرده‌اند نظر بدهند. همچنین، این سیستم جلوی نوشتن نظرات متعدد برای یک محصول توسط یک فرد را می‌گیرد، زیرا دارای یک پایگاه داده است که داده‌های ضدتقلب از خریدهای افراد را ذخیره می‌کند.

با بررسی تاریخچه، می‌توان مشخص کرد آیا محصولی که فرد قصد بررسی آن را دارد، همان محصولی است که قبلاً خریداری کرده یا خیر.

آیا باید به قابلیت اعتماد نظرسنجی در بلاک چین اعتماد کنیم؟

هنگام برخورد با یک وب سایت که محصولات را بر اساس نظرات رتبه‌بندی می‌کند، باید مواظب باشیم تا به فریب نظرات واقعی افتاده نشویم. یک روزنامه‌نگار پس از سال‌ها تجربه در زمینه نوشتن نظرسنجی‌های جعلی در مورد رستوران‌ها، تصمیم می‌گیرد به همه نشان دهد که چگونه این وب سایت‌ها را تقلبی می‌کنند.

او یک رستوران مجازی جعلی را در تریپ‌ادوایزر ایجاد می‌کند که پر از عکس‌های غذاهای مدرن است، اما در واقع این عکس‌ها با استفاده از سفیدکننده و فوم صورت ساخته شده‌اند! سپس این روزنامه‌نگار از دوستان خود درخواست می‌کند ایده‌های جالبی درباره این رستوران مجازی که در واقع خانه‌اش در لندن است، ارائه دهند. در نهایت، این رستوران در جایگاه بهترین رستوران شهر قرار می‌گیرد، در حالی که در واقع هیچ وعده غذایی برای مردم فراهم نمی‌کند! این ماجرا نشان می‌دهد اهمیت نظرسنجی در بلاک چین را.

آیا نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی در مورد یک محصول واقعی هستند؟

بعضی از صاحبان کانال‌های یوتیوب با ارائه نظرات درباره لوازم آرایشی، بازی‌ها و سایر موارد، توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند. اگرچه این رتبه‌بندی‌ها و ستاره‌ها به نظر می‌رسد بی‌طرفانه باشند، تحقیقات بی‌شماری نشان داده‌اند که شرکت‌ها به منظور تبلیغ محصولات خود و جذب فالوئرهای خود، به مردم پول می‌دهند.

از طریق این لینک‌ها، کاربران تأثیر واقعی این نظرات را فاش نمی‌کنند. به این معنی که گیمرهای جوان، نمی‌دانند که بررسی مثبت در صفحه فرعی محصول به اندازه آنها متفکرانه و واقعی نیست. این یک مسئله است زیرا آمار نشان می‌دهد که یوتیوب تأثیر مستقیمی بر 18٪ از بازاریابان دارد. 51٪ از بزرگسالان 18 تا 30 ساله در بریتانیا اعلام کرده‌اند که حداقل یکبار یک محصول را خریداری کرده‌اند که تأثیرگذاری آن را بررسی کرده‌اند.

آیا همه نقدهای منفی درست هستند؟

بسیار کم احتمال است که همه آنها درست باشند. در صنعت بازی، پدیده‌ای به نام “انفجار نظرات” وجود دارد که تعداد زیادی نقد منفی را درباره بازی‌های یک توسعه‌دهنده خاص جمع‌آوری می‌کند. در برخی موارد، این پدیده می‌تواند به استارتاپ‌های نوپا آسیب برساند. تنها استفاده از نظرسنجی در بلاکچین می‌تواند از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کند.

چنین اتفاقاتی پس از معرفی استودیوی بازی‌سازی Campo Santo رخ داد. پس از انتشار بازی Firewatch، این شرکت متوجه مشکلات کپی‌رایت در بخشی از بازی به نام PewDiePie شد و برای رفع این مشکلات، آن بخش را حذف کرد. در پی دریافت تعداد زیادی نقد و نظر، Campo Santo وبسایت Steam را به جداسازی محتوای باقی‌مانده پس از انفجار نظرات در این وبسایت متوجه کرد.

وبسایت‌های رستوران و صفحات مجازی همواره پر از نقدهای منفی هستند. یک نانوایی آمریکایی که از پختن کیک عروسی برای یک زوج همجنسی منصرف شد، پس از اینکه این تصمیم بحث‌برانگیز تیتر خبرها شد، با هزاران نظر مواجه شد و در یک نظرسنجی، یک ستاره از پنج ستاره به این رستوران داده شد. به تازگی، یک رستوران قبل از باز شدن درهای خود، با موجی از نقدهای منفی در یک نظرسنجی مربوط به بلاکچین مواجه شد، زیرا طرفداران بسکتبال از نحوه بازی همسر صاحب رستوران در لیگ بسکتبال ناراحت شده بودند.

بلاکچین چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ استفاده از بلاکچین می‌تواند به مردم کمک کند تا به صحت نظرسنجی های آنلاین در بلاکچین اعتماد کنند. این فناوری پتانسیلی دارد تا تعداد توصیه‌نامه‌هایی که توسط صاحبان کسب و کارها نوشته می‌شوند را کاهش دهد. این توصیه‌نامه‌ها همان ارجاعاتی هستند که مشتریان را فریب می‌دهند و همچنین منجر به هدر رفتن پولی می‌شوند که با سختی به دست آورده شده و برای خرید کالاها یا خدماتی بی ارزش استفاده می‌شود.

پلتفرم‌های بلاک‌چین مانند UUNIO قول ایجاد فضاهای نظرسنجی در بلاک‌چین را می‌دهند که در آن مشتریان قادر خواهند بود توصیفات خود را بدون دخالت یا تعامل بیرونی نوشته و ارسال کنند. یکی از اهداف اصلی این پلتفرم‌ها جمع‌آوری نظرسنجی درباره هر چیزی در جهان است. علاوه بر این، از اهداف دیگر این پلتفرم‌ها، تشکر و قدردانی از افرادی است که با ارسال نظرسنجی در بلاک‌چین، به بهبود روند رمزارزها کمک می‌کنند.

بررسی نظرسنجی در بلاکچین:

برای خلاصه‌تر کردن این اطلاعات، «نظر من را دنبال کنید» فقط فرآیند فعلی نظرسنجی در روز انتخابات (در یک ایالت با قوانین شناسه نظردهندگان) را در نظر می‌گیرد و این فرآیند را به صورت کاملاً آنلاین ارائه می‌دهد تا آن را آسان‌تر، ایمن‌تر و حتی هزینه‌برای همه ارائه کند.

در استفاده از سیستم نظرسنجی در بلاکچین، نظردهنده اپلیکیشن “Follow My Vote” را بر روی دستگاه شخصی خود (مانند رایانه رومیزی، لپتاپ، تلفن هوشمند یا تبلت) دانلود و نصب می‌کند. سپس، نظردهنده اطلاعات هویت خود را ارسال می‌کند تا توسط یک مورد تأیید هویت تأیید شود که پیش از زمان مقرر توسط سازمان میزبان انتخابات تأیید می‌شود. پس از تأیید هویت، رای دهنده می‌تواند برگه رای خود را درخواست کند و در این مرحله، نوع صحیح برگه رای توسط مدیر ثبت برای آنها صادر می‌شود.

سپس، رای‌دهنده برگه رای خود را تکمیل کرده و رای(های) خود را به صندوق نظرسنجی در بلاکچین به صورت ایمن ارسال می‌کند. برای دریافت مدرکی از شرکت در رای خود، رای‌دهنده می‌تواند یک رسید چاپ کند. در صورت اجازه سازمان میزبان انتخابات، رای‌دهنده می‌تواند به طور زودهنگام رای دهد و حتی در روزهای قبل از انتخابات نیز اگر نظر خود را تغییر دهد، می‌تواند به اتاق رایگیری Follow My Vote بازگردد و رای خود را تغییر دهد.

هنگامی که فرآیند رای‌گیری در روز انتخابات به پایان می‌رسد، بیشترین تعداد آرا ارائه شده توسط هر رای‌دهنده به عنوان آرای رسمی در نظر گرفته می‌شود. رای‌دهندگان مجاز خواهند بود رای خود را در صندوق رای دنبال کنند تا اطمینان حاصل شود که رای آنها به عنوان رای تأیید شده شمرده می‌شود.

اگر تصمیم بگیرند، هر رای‌دهنده همچنین می‌تواند هر برگه رای را در صندوق رای بازرسی کند تا تأیید کند که مجموع آرا گزارش شده توسط سیستم نظرسنجی در بلاکچین دقیق است، بدون افشای هویت هر نظرسنجی‌کننده.

با تعقیب “رای من”، ما هدف داریم تا هر رای‌دهنده به فرآیند دموکراتیک اعتماد کند، به دولت خود اعتماد کند و احساس کند که نظر او اهمیت دارد. به منظور رسیدن به این هدف، راه حل نظرسنجی در بلاکچین، یک ابزار را برای رای‌دهندگان فراهم می‌کند تا تأیید کنند که صدایشان شنیده شده است و نتایج انتخابات به طور کلی واقعاً دقیق هستند.

در این مقاله، به بررسی اهمیت استفاده از بلاکچین در نظرسنجی‌ها پرداخته شد و مشاهده شد که چگونه نظرسنجی در بلاکچین می‌تواند موفق باشد. با گذر زمان و پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر بلاکچین، نظرسنجی‌های آنلاین نیز بهبود خواهند یافت و نظرسنجی‌های جعلی حذف خواهند شد تا دنیای مجازی، به عنوان یک بخش از دنیای واقعی، مطمئناً پیشرفت کند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *