0

تغییر در ماهیت یا چنج آف کاراکتر (CHOCH) به چه معناست؟

Change of character
بازدید 838

چگونه می‌توانیم ریزش بزرگ یا رشد قابل توجه در بازارهای مالی را تشخیص دهیم؟ آیا تغییر در ماهیت یک روند باید شناسایی شود تا بتوانیم از رشد یک ارز دیجیتال یا دارایی دیگر اطمینان حاصل کنیم؟ شناخت زمانی که روند تغییر می‌کند، بسیار مفید است و می‌تواند به ما در معاملات کمک کند. البته باید توجه داشت که شناخت اصول اساسی و انتخاب یک سبک معاملاتی نیز بسیار حائز اهمیت است. یکی از سبک‌های مدرن امروزی که می‌توان آموزش دید، سبک اسمارت مانی است. قبل از آشنایی با تغییر در ماهیت یا چنج آف کاراکتر، لازم است با برخی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با دنیای اسمارت مانی آشنا شوید. بنابراین، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

روش‌های تشخیص روند را چگونه می‌توان شناسایی کرد؟

در حرکت‌های بازارهای مالی، مهم است که بتوانید روند قیمت را تشخیص دهید. عدم شناخت روند قیمت می‌تواند باعث بروز خطرات بسیاری برای شما شود. با شناسایی روند، معاملات خود را در جهت روند انجام می‌دهید؛ به عبارت دیگر، اگر متوجه شوید که روند صعودی است، معاملات خرید (لانگ) را انجام می‌دهید. به طور کلی، حرکت قیمت به سه نوع صعودی، نزولی و رنج (سایدویز) تقسیم می‌شود، و شما با این حرکت‌ها سعی می‌کنید به سود برسید.

بعد از یک حرکت مومنتوم (پرقدرت)، حرکت بعدی رنج است. در این مرحله، بازار تصمیم می‌گیرد حرکت بعدی همچنان صعودی باشد یا به عنوان تغییری در مسیر قبلی، ادامه حرکتی متضاد داشته باشد. زمانی که شما به حرکت فعلی بازار آگاهی ندارید، بهترین کار این است که از بازار مالی فاصله بگیرید و از ترید کردن خودداری کنید؛ به عبارت دیگر، بهترین کار، عدم اقدام است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روند زمانی صعودی است که قیمت به صورت متوالی سقف و کف بالاتری را نشان دهد. همچنین، روند زمانی نزولی است که قیمت در طول مسیر خود سقف و کف پایین‌تری را ثبت کند. برای درک بهتر تغییر در ماهیت یا چنج آف کاراکتر، نیاز دارید تا BOS (Breakout, Support, Resistance) را نیز فهمیده باشید. در ادامه، سعی می‌کنیم به ساده‌ترین شکل ممکن آن را توضیح دهیم و در نمودارهای دارایی‌های مختلف، از جمله ارز دیجیتال بیتکوین، اتریوم (ETH) که به عنوان دومین رمزارز برتر بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، آن را تشخیص دهید.

BOS یا Breakout, Support, Resistance به چه معناست؟

در روند صعودی، قیمت سقف و کف‌های بالاتر (روند گاوی) به یکدیگر نزدیک می‌شوند و احترام خریداران را جلب می‌کنند؛ به این منطقه تقاضا می‌گوییم. طبیعی است که در صورت شکست سطوح و شناسایی قله‌های جدید، روند صعودی ادامه می‌یابد. در روندهای نزولی، به طور قاعده‌مند، کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر (روند خرسی) ایجاد می‌شوند و در این مرحله، قیمت احترام خاصی به فروشندگان نشان می‌دهد؛ به این منطقه عرضه می‌گوییم.

ادامه روند نزولی وابسته به شکست کف قبلی است. اگر بخواهیم این را به شما به سادگی توضیح دهیم، می‌توانیم به شکل زیر بگوییم: زمانی که قیمت در حال رشد است، کف‌های روند برای شما اهمیت دارند، و زمانی که قیمت در حال نزول است، سقف‌های روند برای شما اهمیت دارند. اینکه می‌گوییم اهمیت دارد، به این معناست که این سطوح می‌توانند از پیشرفت یا سقوط قیمت جلوگیری کنند.

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، بیتکوین در روند تایم فریم یک ساعته خود روندی صعودی داشته است، به این معنا که قیمت سقف و کف‌های بالاتری را ثبت کرده و سقف‌های قبلی را شکسته است. این رد شدن سقف و کف قبلی را به عنوان Breakout (BOS) نیز می‌توان نامید. در بعضی منابع دیگر، این رویداد را با نام حوزه اسمارت مانی و آی سی تی BMS هم شناخته می‌شود. در روند صعودی، زمانی که قیمت سقف قبلی را رد می‌کند، شما با BOS مواجه هستید. در روند نزولی نیز، زمانی که کف‌های شما شکسته می‌شود، BOS رخ می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که رد شدن و شکستن سقف و کف قبلی می‌تواند به دو صورت سریع و کند اتفاق بیفتد. این بستگی به استراتژی شخصی شما دارد، زیرا هیچ چیز صد در صد قطعی نیست. با این حال، رخداد قیمت با بسته بادی خود آن سطح را شکستن، اعتبار بیشتری دارد.

تغییر در ماهیت یا چنج آف کاراکتر (CHOCH) به چه معناست؟

تغییر ساختار بازار یا همان چنج آف کاراکتر (CHOCH) به تغییری در ساختار بازار اشاره دارد. شناخت CHOCH ها می‌تواند برای شما بسیار سودآور باشد. این تغییر ساختار به دو دسته ماژور (بزرگ) و مینور (کوچک) تقسیم می‌شود. در تحلیل تکنیکال، ساختارهای بزرگتر اعتبار بیشتری دارند. بنابراین، می‌توانیم تغییرات ساختار ماژور را برای معامله‌گری مدنظر قرار دهیم. اما این به این معنا نیست که نمی‌توانیم در ساختارهای کوچکتر نیز معامله کنیم. باید توجه داشت که ساختارهای کوچک در کنار ساختارهای بزرگتر قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، آن‌ها خود فرکتال هستند. بنابراین، اگر شما یک معامله‌گر اسکالپر (معاملات کوتاه مدت) هستید، می‌توانید در این ساختارهای کوچکتر نیز معامله کنید. با این حال، باید توجه داشت که مدت زمان معاملات اسکالپ در چند دقیقه تعیین می‌شود.

هنگامی که قیمت سقف قبلی را رد می‌کند، BMS یا BOS اتفاق می‌افتد. این برای ما چه معنی دارد؟ وقتی قیمت سقف را رد می‌کند، نشانه‌ای از روند صعودی است. سپس، زمانی که قیمت زیر BMS یا BOS می‌رود، می‌توانیم با تشخیص نواحی عرضه یا تقاضا، از بازار بهره‌برداریم و از نزول قیمت سود کسب کنیم. اگر در بازارهای سرمایه به صورت حرفه‌ای فعالیت کرده‌اید، می‌دانید که می‌توانید با استفاده از وام‌های معاملاتی از نزول بازار نیز سود کسب کنید. مثالی از این بازارهای مالی می‌توان در ارزهای دیجیتال یافت.

زمانی که روند صعودی است، انتظار داریم که قیمت از کف‌های آن روند برگشت کند. اما به‌محضی که آن کف دیگر برای ما معتبر نباشد و نتواند جلوی قیمت را بگیرد، می‌دانیم که روند تغییر کرده است. در تصویر بالا، کف‌های رنگی نشان‌دهنده مناطق تقاضا هستند. همانطور که مشاهده می‌کنید، مناطق سبز و نارنجی توانسته‌اند قیمت را بالا ببرند. اما وقتی قیمت به منطقه آبی می‌رسد، آن را شکسته است. به همین دلیل، شکست آخرین منطقه تقاضا را تغییر در ماهیت یا چنج آف کاراکتر می‌نامیم. این به این معنی است که انتظار داریم پس از آن، روند تغییر کند و از صعودی به نزولی تغییر کند.

یک مثال برای بهتر درک کردن تغییر در ماهیت CHOCH:

برای مثال، فرض کنید در یک نمودار قیمتی، قیمت به یک سطح خاصی رسیده است. این تغییر در ماهیت حتما باید با یک کف برخورد کند. بعد از اینکه این شرط اولیه برآورده شود، می‌توانیم به مراحل بعدی برویم. حالتی را در نظر بگیرید که قیمت کفی را شکسته است. آیا این کف خاصیت BOS یا BMS را دارد؟ اگر این کف این خاصیت را دارد، برای ترید مناسب است. در این زمان، شما باید به دنبال یک ناحیه عرضه و تقاضا باشید تا به عنوان یک تریدر، وارد فشار فروش شوید و با آن همراهی کنید. حد ضرر معامله شما نیز بالاتر از ناحیه عرضه و تقاضا قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که مدیریت ریسک و روانشناسی بازار، دو عامل بسیار مهمی هستند که باید در معاملات شما مد نظر قرار بگیرند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *