0

راهنمایی کامل در مورد ساخت توکن‌های بومی

Native tokens
بازدید 127

شبکه کاردانو به تازگی آپدیت Mary را راه‌اندازی کرده است. یکی از ویژگی‌های اصلی این بروزرسانی، فراهم کردن بستری برای ساخت توکن‌های بومی روی شبکه کاردانو است. این توکن‌ها، مانند توکن آدا در شبکه کاردانو، جایگاهی خواهند داشت که از لحاظ فنی با توکن‌های روی شبکه اتریوم تفاوت دارند. در این مقاله، ما قصد داریم به بررسی ساخت توکن‌های بومی بپردازیم. این قابلیت‌های نوآورانه به کاربران این امکان را می‌دهد تا ابزار قدرتمند و ساده‌ای را برای انتخاب کنند و به دارایی‌های خود، از جمله توکن‌های بومی بر روی شبکه کاردانو، جان تازه‌ای ببخشند.

آپدیت Mary در کاردانو یعنی چه؟

در تاریخ سوم فوریه ۲۰۲۲، تیم توسعه کاردانو شبکه آزمایشی یا تست‌نت عمومی را به نام Mary ارتقا داد. پس از آزمایش نهایی، در تاریخ ۲۴ فوریه پروپوزال یا درخواست بروزرسانی شبکه اصلی کاردانو برنامه‌ریزی شد و این آپدیت در تاریخ ۱ مارس به طور رسمی اجرا شد. برای شروع تاثیرگذاری خود، بروزرسانی‌های کاردانو به مدت ۵ روز نیاز دارند. با توجه به اینکه آپدیت Mary در یک محیط آزمایشی به مدت چند هفته با موفقیت انجام شد، تیم توسعه با اعتماد به نفس و روحیه بالا این آپدیت را در سطح بالا عرضه کرد.

دیدگاه تیم کاردانو درباره آپدیت Mary:

با انتشار موفقیت آمیز کد موردنظر در شبکه اصلی، ما قصد داریم نسخه جدیدی از کیف پول Daedalus Flight را منتشر کنیم که اولین کیف پول یکپارچه کاردانو با قابلیت دارایی‌های چندگانه خواهد بود. پس از رسیدن به عملکرد و کارایی مطلوب، کیف پول Daedalus را برای کاربران شبکه اصلی عرضه خواهیم کرد تا تجربه کامل توکن‌های بومی را به هر کاربر کاردانو ارائه دهیم.

توکن‌های بومی به چه معنا هستند؟

معنای توکن‌های بومی در شبکه کاردانو به توضیح می‌پردازیم. توکن‌های بومی برای شبکه بلاکچین کاردانو، بستری را فراهم می‌کنند که امکان استفاده از رمزارزهای مختلف را برای کاربران فراهم می‌سازند. با این توکن‌ها، کاربران می‌توانند روی شبکه اصلی بلاکچین کاردانو، توکن‌های منحصر به فرد خود را تعریف کنند و از آن‌ها برای انجام معاملات و تراکنش‌های بدون واسطه و مستقیم استفاده کنند. با آپدیت Mary، شبکه بلاکچین کاردانو از یک شبکه تک رمزارز به یک شبکه چند رمزارز تبدیل می‌شود. این باعث تفاوتی با توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم می‌شود. در حالی که توکن‌های مبتنی بر اتریوم نیاز به رمزارز ETH برای تراکنش دارند، توکن‌های بومی در شبکه کاردانو مستقل از این مورد هستند و می‌توانند به صورت مستقیم در بستر بلاکچین کاردانو استفاده شوند.

میزان استفاده و محبوبیت توکن‌ها در حوزه مالی در حال حاضر به طور قابل توجهی در حال رشد است. این رشد، علاوه بر افزایش شفافیت، باعث کاهش وابستگی به نهادهای مالی متمرکز، از جمله بانک‌های بزرگ، افزایش نقدینگی و کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها به صورت همزمان می‌شود. کاردانو قادر است گزینه‌های توکنیزه متنوعی را برای کاربران فراهم کند. از طریق آپدیت Mary، فرآیند زیرساخت حسابداری دفتر توزیع قابلیت پردازش معاملات آدا و همچنین معاملاتی که شامل چندین نوع دارایی مختلف است را فراهم می‌کند. حمایت بومی از توسعه‌دهندگان مزایای قابل توجهی را دارد؛ زیرا برای مدیریت و ایجاد توکن‌های دلخواه و معاملات، نیازی به ایجاد قراردادهای هوشمند نیست. به عبارت دیگر، حسابداری دفتر توزیع به ردیابی انتقال دارایی‌ها و حق مالکیت می‌پردازد و با از بین بردن پیچیدگی اضافی و خطاهای دستی، اطمینان از کارآمدی هزینه‌های مشخص فراهم می‌شود.

آینده کاردانو امکان توسعه‌دهندگان، برنامه‌ها و کسب و کارها را فراهم می‌کند تا از اهداف عمومی یا تخصصی توکن‌ها برای بهره‌برداری از فرصت‌های شغلی یا تجاری بهره‌مند شوند. این دستیابی‌ها و اهداف می‌توانند شامل دارایی‌های منحصربه‌فردی باشند که نشان‌دهنده مالکیت معنوی هستند، پاداش‌هایی برای برنامه‌های غیرمتمرکز، ایجاد توکن‌های پرداختی دلخواه و همچنین استیبل کوین‌های وابسته به ارزهای دیگر. همه این دارایی‌ها قابل مبادله، معامله و استفاده به عنوان پرداخت برای خدمات و کالاها هستند.

در کاردانو، ردیابی و حسابداری توکن‌های سفارشی یا دلخواه (برخلاف توکن‌های ERC-20 که بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم عمل می‌کنند) به صورت بومی و توسط دفتر توزیع پشتیبانی می‌شود. در اینجا، توکن‌های بومی نیازی به قراردادهای هوشمند برای انتقال ارزش ندارند و کاربران می‌توانند توکن‌های خود را دریافت، ارسال و حتی به آنها آتیش بزنند، بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای برای تراکنش در قراردادهای هوشمند. علاوه بر این، در این بستر، برای پیگیری معاملات، نیازی به اضافه کردن منطق مدیریت رویدادها وجود ندارد.

در شبکه کاردانو، امکان ساخت توکن‌های بومی نیز وجود دارد.

تیم توسعه شبکه بلاکچین کاردانو، تمرکز خود را برای ایجاد محیطی برای توکن‌های بومی کاردانو بر سادگی عملکرد، امنیت و کارایی قرار داده است. کاربران با توجه به ترجیحات و تخصص فنی خود،

می‌توانند یکی از سه روش زیر را برای ایجاد، توزیع، تبادل و ذخیره توکن‌ها انتخاب کنند:

  1. رابط خط فرمان کاردانو (CLI): در حال حاضر، کاربران پیشرفته می‌توانند از طریق یک محیط آزمایشی اختصاصی به CLI دسترسی پیدا کنند. پس از اتمام کامل آپدیت شبکه کاردانو، CLI در شبکه اصلی قابل استفاده خواهد بود.
  2. رابط کاربری گرافیکی “توکن‌ساز” (GUI): رابط کاربری گرافیکی (GUI) به طور مشابه با CLI، روند ایجاد توکن بومی را پیگیری می‌کند و یک راه آسان‌تر برای ایجاد توکن فراهم می‌کند.
  3. کیف پول دِیدالِس (Daedalus): این کیف پول توانایی پشتیبانی از ارسال و دریافت توکن‌های سفارشی را داراست. پس از آزمایش توکن‌های بومی توسط نسخه Daedalus Flight، نسخه اصلی شبکه در یک بازه زمانی کوتاه منتشر خواهد شد.

در سایت توسعه دهنده شبکه کاردانو، منابع آموزشی و تمرینات مرتبط با توکن‌های بومی در دسترس قرار دارند. این منابع به توسعه دهندگان کمک می‌کنند تا در فرآیند مینت یا ایجاد توکن‌ها، یادگیری معاملات دارایی‌های چندگانه را از طریق شبکه کاردانو به انجام برسانند. اپراتورهای استخر نیز علاقه زیادی به این زمینه دارند. تا به امروز صدها توکن آزمایشی ایجاد شده‌اند و تیم توسعه در حال بهبود CLI بر اساس بازخوردها و نظرات کاربران است. این تیم علاوه بر استقبال از همه نظرات کاربران، جامعه آزمایشی و تست خود را نیز تشویق می‌کند.

علاوه بر این، یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) با نام “توکن ساز” نیز وجود دارد که سازگاری بالایی با کاربر دارد و برای ایجاد توکن‌ها استفاده می‌شود.

CLI یا رابط خط فرمانی به سطحی از توانایی توسعه و دانش نیاز دارد. به همین دلیل، تیم توسعه کاردانو در راستای ایجاد توکن و با آپدیت Mary، راهکارهای دیگری را برای کاربرانی که مهارت فنی کمتری دارند در نظر گرفته است. به منظور دستیابی به این هدف، شبکه یک رابط کاربری گرافیکی به نام “توکن ساز” را پس از راه‌اندازی CLI در شبکه اصلی معرفی کرده است. توکن ساز یک رابط کاربری گرافیکی است که فرآیند ساخت توکن را ساده‌تر می‌کند. این ابزار می‌تواند به افرادی که علاقه‌مند به ایجاد توکن‌ها برای برنامه‌های غیرمتمرکز خود هستند، یا افرادی که قصد توکنیزه کردن دارایی خود را دارند، یا به دنبال ساخت کارت‌های جمع‌آوری NFT تحت عنوان دارایی‌های تخصصی هستند، و همچنین به افرادی که به دنبال ایجاد استیبل کوینی که به ارزش سایر ارزها وابسته است، مورد کمک قرار دهد.

برای ساخت یک توکن بومی، افراد باید موارد زیر را وارد کنند:

  • نام توکن
  • آیکن یا نماد توکن
  • حجم تولید توکن
  • آدرس کیف پول کاردانو

توکن ساز به صورت خودکار سیاست‌های پولی را تولید می‌کند و نیازی به تعریف آن توسط افراد ندارد. این ویژگی باعث سهولت در فرآیند ساخت توکن می‌شود و برای کاربران غیرفنی، فرایند کامل را آسان می‌کند. در ابتدا، توکن ساز تنها از ساخت توکن‌های قابل تنظیم پشتیبانی می‌کرد. اما در همین حین، شبکه کاردانو در تلاش برای گسترش قابلیت‌های خود بوده است تا به جای توکن‌های قابل تنظیم، توکن‌های غیرقابل تنظیم را نیز تولید کند و بر اساس ترجیحات مشخصی، سیاست پولی را تغییر دهد. به عبارت دیگر، کاربران می‌توانند شرایطی را تعیین کنند که توکن‌ها در آن تولید، سوزانده یا ماین شوند و همچنین افرادی را که در اختیار ذخایر عرضه دارایی هستند، کنترل کنند.

در نهایت، وقتی توکن‌ها ماینت می‌شوند، با کلیک بر روی “مینت بیشتر”، امکان ساخت تعداد بیشتری از آنها وجود خواهد داشت. می‌توان این کار را بر اساس سیاست ایجاد توکن بیشتر از همان نوع انجام داد. همچنین، امکان ساخت توکن‌های دیگری که ارزش‌ها و سیاست‌های متفاوتی را نمایش می‌دهند، وجود دارد. به عنوان مثال، افراد می‌توانند توکن‌های “Hello World” بیشتری ایجاد کنند یا از نقطه دیگری شروع کرده و ۵۰۰ توکن آزمایشی برای اهداف دیگر ایجاد کنند. این توکن‌ها دارای سیاست‌های تولید متفاوتی هستند.

توکن ساز به منظور کاهش پیچیدگی در ساخت توکن و تمرکز بر بهبود و ارائه بصری روندهای عملکردی، تلاش می‌کند. به عنوان یک نتیجه، هدف نهایی آن این است که تمامی توکن‌های بومی تولید شده، تعداد و ارزش آنها، و آدرس‌هایی که این توکن‌های بومی بین آنها منتقل می‌شوند، قابل مشاهده و در یک مکان قرار گیرند.

کاربرانی که تمایلی به ساخت توکن بومی خود ندارند، اما می‌خواهند پرداخت‌ها، معاملات و خریدها را با استفاده از توکن‌های بومی موجود انجام دهند، می‌توانند از کیف پول‌هایی مانند Daedalus و در آینده Yoroi استفاده کنند. تیم Daedalus در راستای پشتیبانی از کارایی توکن‌های بومی، در حال یکپارچه‌سازی بک‌اند کیف پول با رابط کاربری است. در این شرایط، کاربران می‌توانند همانند توکن ADA، توکن‌ها را در کیف پول خود ذخیره، ارسال و دریافت کنند.

توکن‌های بومی با استفاده از دو عدد هگزادسیمال (شناسه سیاست و نام دارایی) که در زنجیره اصلی ذخیره می‌شوند، به صورت یکتا تعریف می‌شوند. برای تسهیل فرآیند شناسایی توکن‌های بومی توسط کاربران، سیستم تشخیص اثر انگشت توسعه داده شده است. با توجه به عدم سازگاری چنین اعدادی با انسان‌ها، این سیستم ایجاد شده تا فرایند شناسایی توکن‌های بومی را برای کاربران آسان‌تر کند. اثر انگشت‌ها شامل یک رشته حروف الفبا و اعداد است که با پیشوند “token” شروع می‌شود و به طول ۴۴ کاراکتر می‌رسد. اطلاعات دیگری مانند نام، توضیحات و اختصارها که در رابط کاربری کیف پول نمایش داده می‌شوند، توسط رجیستری یا بخش ثبت توکن کاردانو مدیریت می‌شوند و توسط بنیاد کاردانو به صورت مرجعی نگهداری می‌شوند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *