0

ساختار بازار و توصیف نحوه تشکیل و عملکرد آن

The performance of a market
بازدید 473

شناخت ساختار بازار یکی از عوامل اساسی در معامله‌گری است؛ اغلب می‌توان گفت که برای رسیدن به یک زندگی خوب، اکثر مردم در سراسر جهان ابتدا به فکر فعالیت در بازارهای مالی می‌افتند. بازارهای مالی می‌توانند شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سودهای بسیاری منتقل کنند، اما باید به یاد داشت که فعالیت در بازارهای مالی، از جمله بازار کریپتوکارنسی، نیازمند آموزش و کسب تجربه است. اکثر افرادی که در بازارهای مالی حضور دارند، ضررهای قابل توجهی به سرمایه‌های خود وارد کرده‌اند. بنابراین، باید به یاد داشت که در این بازار، ممکن است به سرعت تمامی سرمایه و پولی که وارد آن می‌کنید را از دست بدهید؛ اما به طور معکوس، این همچنین ممکن است برای شما رخ دهد. در نتیجه، دستیابی به آموزش مناسب می‌تواند به شما کمک فراوانی بکند. در ادامه این مقاله، به بررسی سبک اسمارت مانی و تشریح ساختار بازار می‌پردازیم.

اسمارت مانی یا پول هوشمند چیست؟

اصطلاحی که در حوزه آموزش بازارهای مالی در دستور روز است، پول هوشمند یا اسمارت مانی نامیده می‌شود. اسمارت مانی سرمایه‌ای است که توسط سرمایه‌گذاران نهادی، صاحبان بازار، بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها و سایر متخصصان مالی در بازار قرار می‌گیرد. این اصطلاحات و عبارات به افرادی اشاره دارند که با استفاده از حجم سرمایه، توانایی تأثیرگذاری بر بازار را دارند. پول هوشمند یا اسمارت مانی (Smart money) به نیرویی اشاره دارد که بر بازارهای مالی تأثیرگذار است و اغلب توسط اقدامات بانک‌های مرکزی هدایت می‌شود.

اصطلاح “پول هوشمند” از قماربازانی مشتق می‌شود که دانش عمیقی درباره‌ی ورزشی که در آن شرط‌بندی می‌کردند، داشتند، اما عموم مردم قادر به بهره‌برداری از آن دانش نبودند. دنیای بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری نیز به این مفهوم بسیار شباهت دارد. به همین دلیل، بررسی رفتار این افراد می‌تواند برای شما نشانگری ارائه دهد که چگونه نباید به شباهت آنها معامله کنید. پول هوشمند توسط کسانی سرمایه‌گذاری می‌شود که درک کامل‌تری از بازار دارند یا به اطلاعاتی دسترسی دارند که یک سرمایه‌گذار عادی نمی‌تواند به آن دست یابد. به همین ترتیب، منطقی است که روش معامله کردن این بزرگان بازار با روش معامله کردن شما و سایر معامله‌گران متفاوت باشد.

برای درک بهتر اسمارت مانی و ساختار بازار، ابتدا باید از کجا شروع کنیم؟

هدف اسمارت مانی این است که شما بدانید نقدینگی کجاست؟ به گفته جناب مایکل، بنیانگذار سبک آی سی تی (ICT)، اگر نمی‌دانید نقدینگی چیست، بدانید که خودتان نقدینگی هستید! نقدینگی جایی است که بیشترین معامله‌گران در آنجا حضور دارند. حال آیا سبک‌های قدیمی در بین عموم مردم جا افتاده‌اند یا سبک‌های مدرن و جدید؟ قطعاً پاسخ به این سوال می‌تواند به شما نکته‌ای را آموزش دهد، یعنی استاپ گذاری این افراد توسط بزرگان بازار یا به عبارتی دیگر بانک‌ها هدف قرار خواهد گرفت.

شناخت جهت مارکت یا ساختار بازار (Market Structure) به شما کمک می‌کند تا در بازارهای مالی بهتر عمل کنید. اگر تا به حال در این بازارها فعالیت داشته‌اید، احتمالاً با تحلیل تکنیکال کلاسیک آشنا هستید و با الگوهایی مانند دوقلو، سر و شانه و غیره آشنایی دارید. همچنین، شناخت جهت مارکت نیز با استفاده از داده‌های موجود در تحلیل تکنیکال کلاسیک به دست می‌آید.

در تصویر بالا، می‌توانید مشاهده کنید که زمانی که قیمت به یک سطح سقفی می‌رسد و سپس به سطح کفی می‌رود، این کف نسبت به کف قبلی بالاتر است. همین ویژگی برای سقف نیز رخ می‌دهد. با مشاهده این الگو، می‌توان پیش‌بینی کرد که روند بازار صعودی است.

برای پیدا کردن روند مارکت، نیاز است به سقف و کف‌ها توجه کنید. درک کلی این روند می‌تواند به شما کمک زیادی کند و به شما امکان می‌دهد معاملات خود را در جهت مارکت انجام دهید. شاید قبلاً شنیده باشید که “روند دوست توست، پس با آن نجنگ”، و در اینجا ما هم همین اصل را آموزش می‌دهیم. می‌خواهیم بفهمیم که آیا روند صعودی (روند گاوی) است یا نزولی (روند خرسی) تا بتوانیم به طور موثر در آن ترید کنیم.

برای تشخیص روند صعودی، نیاز به دو سقف و دو کفی دارید که آنها بالاتر از یکدیگر قرار داشته باشند. اگر می‌توانید این شرایط را پیدا کنید، به روند صعودی رسیده‌اید. برای تشخیص روند نزولی نیز همین ویژگی‌ها لازم است، یعنی باید به دنبال دو سقف و کفی باشید که از سقف و کف قبلی پایین‌تر باشند.

فرکتال بودن بازار به معنای وجود الگوها و ساختارهای تکراری در آن است. این مفهوم، یکی از شگفتی‌های طبیعت است که در سراسر جهان نمودارهای زیستی و زیبا را ایجاد می‌کند. این ویژگی به معنای این است که ساختارهای کوچک‌تر، ساختارهای بزرگتر را تشکیل می‌دهند. اما جالب‌ترین بخش این است که این پدیده زیبا در بازارهای مالی نیز وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید ببینید که ساختارهای بزرگ چگونه از اتصال ساختارهای کوچک تشکیل می‌شوند.

به عنوان مثال، در تصویر بالا در دل یک روند صعودی قرار داریم. در این روند، الگوها و ساختارهای صعودی و نزولی کوچکتر نیز وجود دارند که با کاهش تایم فریم معاملاتی، می‌توان آنها را مشاهده کرد. این دیدگاه به شما در معاملاتتان کمک زیادی می‌کند تا به سود برسید.

برای مثال، در تصویر بالا، فرض کنید خطوط روند صعودی که با رنگ آبی مشخص شده‌اند، برای تایم فریم روزانه است، و اگر تایم را به پایین ببریم به عنوان مثال به یک ساعت، روند قیمت مشابه روندی است که با رنگ سبز نشان داده شده است. در اینجا ما در حال بررسی چند مثال برای درک بهتر ساختار بازار یا استراکچر مارکت هستیم.

حالا بیایید به بررسی مارکت استراکچر یا ساختار بازار در مورد اتریوم بپردازیم.

یکی از نمودارهایی که می‌خواهیم با مثال توضیحاتی که داده‌ایم، به آن پرداخت کنیم، نمودار رمزارز اتریوم است. اتریوم به لحاظ ارزش بازار، دومین رمزارز دیجیتال است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بخشی که مشخص کرده‌ایم، روند صعودی داشته است. شاید بپرسید چرا باید روند صعودی باشد و چرا باید به آن توجه کنیم؟

پاسخ ساده است. زمانی که روند قیمتی یک دارایی صعودی است، به این معناست که سقف و کفی بالاتر از سقف و کف قبلی خود را ثبت می‌کند. در این تصویر نیز به وضوح مشخص است که اتریوم در زمانی که به سقف تاریخی خود نزدیک می‌شود، به بالا حرکت کرده است. اما مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که آیا در تایم فریم پایین‌تر، مفهومی که قبلاً درباره فرکتال ذکر کرده‌ایم، صحت دارد؟ بهتر است به تایم فریم پایین‌تری مراجعه کنیم.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *