0

معرفی شرکت Blockstream

بلاک استریم
بازدید 335

شرکت Blockstream، به رهبری آدام بک (Adam Back)، یک شرکت فناوری بلاکچین است که در حوزه ذخیره و انتقال بیتکوین و دارایی‌های دیجیتال دیگر، طیف وسیعی از محصولات و خدمات را توسعه می‌دهد. این شرکت تا کنون 210 میلیون دلار سرمایه‌گذاری از جمله از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند Horizons Ventures، Mosaic Ventures و AXA Strategic Ventures جمع‌آوری کرده است. در این مقاله، قصد داریم به معرفی شرکت Blockstream و همچنین همکاری آن با شرکت Tesla بپردازیم.

در سال ۲۰۱۴، شرکت Blockstream با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مالی و برنامه‌های کاربردی بر اساس اکوسیستم بیتکوین تأسیس شد. آدام بک به همراه گروهی از توسعه‌دهندگان از جمله اریک سوونسون (Erik Svenson)، پیتر وویل (Pieter Wuille)، جاناتان ویلکینز (Jonathan Wilkins)، خورخه تیمون (Jorge Timon) و آستین هیل (Austin Hill) این شرکت را تأسیس کردند. در ادامه، به بررسی برخی از محصولات شرکت Blockstream خواهیم پرداخت.

یکی از محصولات شرکت Blockstream، شبکه Liquid است

در تاریخ 12 اکتبر 2015، شرکت Blockstream نسخه اولیه زنجیره جانبی Liquid خود را معرفی کرد، که قابلیت انتقال دارایی‌ها بین زنجیره جانبی Liquid و بلاکچین اصلی بیتکوین را فراهم می‌کند. در تاریخ 11 اکتبر 2018، پیاده‌سازی آماده‌ای با نام Liquid Network به طور رسمی راه‌اندازی شد. این شبکه برای تسهیل همکاری بین زنجیره اصلی بیتکوین و زنجیره جانبی Liquid طراحی شده است و قابلیت‌های بیتکوین را گسترش می‌دهد. Liquid براساس پروتکل زنجیره جانبی Elements Core توسعه یافته و توسط شرکت Blockstream طراحی شده است. این پروتکل قابلیت‌های جدیدی مانند تراکنش‌های محرمانه، SegWit، صدور دارایی‌های بومی و کدهای عملیاتی جدید را به ارمغان می‌آورد. نسخه 0.18.1.6 از Elements Core در مارس 2020 منتشر شد.

شرکت Blockstream درباره ماهواره‌های خود ادعاهایی دارد. آنها ادعا می‌کنند که با استفاده از شبکه ماهواره‌ای‌شان، امکان انتقال داده‌های بلاکچین بدون نیاز به اینترنت را فراهم می‌کنند. این فناوری می‌تواند به مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند یا در شرایط اضطراری قرار دارند، اجازه دهد تا به شبکه بیتکوین متصل شوند. این ماهواره‌ها اطلاعات بلاکچین را دریافت کرده و به دستگاه‌ها متصل به شبکه خود ارسال می‌کنند. با استفاده از ماهواره‌های Blockstream، افراد می‌توانند تراکنش‌های بیتکوین را در مناطقی با اتصال اینترنت ضعیف یا نیمه‌قطع شده انجام دهند.

در سال 2017، شرکت Blockstream اعلام کرد که امکان پخش یک طرفه ماهواره‌ای از زنجیره بلوک کامل بیتکوین را فراهم می‌کند، تا بتواند امکان انتشار تراکنش‌های معتبر بیتکوین را برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند یا در شرایط اختلالات مانند قطع اینترنت قرار دارند، فراهم کند. در سال 2018، شرکت Blockstream شبکه ماهواره‌ای بیتکوین را با چهار ماهواره در شش منطقه گسترش داد و پوشش منطقه آسیا و اقیانوسیه را نیز اضافه کرد. آنها مشخصات API را منتشر کردند تا به کاربران این امکان را بدهند تا داده‌ها را از طریق شبکه ماهواره‌ای خود ارسال کنند. اما از سال 2019، این شبکه به یک شبکه یک طرفه تبدیل شده است و برای ارسال تراکنش‌ها، کاربران همچنان به اتصال به شبکه بیتکوین نیاز دارند. اتصال می‌تواند شامل استفاده از دروازه‌های پیام‌کوتاه یا اینترنت با هزینه بالاتر باشد، که برای دریافت داده‌های بلوک کامل بیتکوین هم هزینه بالایی دارد، اما ارسال یک تراکنش هنوز مقرون به صرفه است.

سرویس انتقال فایل:

Blockstream Satellite به عنوان یک سرویس انتقال فایل، با استفاده از شبکه لایتنینگ به عنوان وسیله پرداخت، امکان انتقال فایل با هزینه کم را فراهم می‌کند. در این سرویس، هر کسی می‌تواند اطلاعات را در شبکه ماهواره‌ای جهانی خود پخش کند و ویژگی مهمی در اینجا است که گیرنده‌ها به طور کامل غیرقابل ردیابی هستند. این سرویس حریم خصوصی بی‌نظیری را فراهم می‌کند که به راحتی از طریق شبکه‌های معمولی مانند اینترنت دسترسی پیدا نمی‌کند. برای استفاده از این سرویس، نیازی به سخت‌افزار خاصی نیست و کاملاً با تجهیزات موجود برای تماشای تلویزیون ماهواره‌ای، روی رایانه قابل استفاده است.

فید داده ارزهای دیجیتال:

در اوایل سال 2018، شرکت Blockstream همکاری خود را با Intercontinental Exchange Inc یا ICE برای راه‌اندازی فید داده بازار ارزهای دیجیتال اعلام کرد. این فید داده به شرکت‌های مالی که از آن استفاده می‌کنند، اطلاعات جامع تاریخی قیمت و عمق بازار را برای صدها جفت ارز رمزنگاری و فیات از بیش از 15 صرافی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان فراهم می‌کند.

مشارکت‌های صنعتی:

در ژانویه 2019، Blockstream با Digital Garage همکاری کرد و یک سرمایه‌گذاری مشترک به نام Crypto Garage را ایجاد کرد. این سرمایه‌گذاری به ساخت بیتکوین و فناوری بلاکچین برای بازار نهادی ژاپن متمرکز است. SETTLENET، که نخستین محصول این ابتکار است، برای فعال‌سازی استفاده سازمانی از مبادلات اتمی طراحی شده است. گاراژ دیجیتال یک شرکت فناوری اینترنتی با مقر در توکیو است.

تحقیق و ابتکارات منبع باز:

شرکت Blockstream، علاوه بر ابتکارات شرکتی خود، در تعدادی از پروژه‌های منبع باز نیز مشارکت دارد.

بیتکوین:
Blockstream از برخی از توسعه‌دهندگان برجسته Bitcoin Core بهره می‌برد. مهندسان Blockstream یک زبان توسعه قرارداد هوشمند برای بیتکوین به نام Miniscript را توسعه دادند که در حال حاضر در زبانهای ++C و Rust پیاده‌سازی شده است.

شبکه لایتنینگ:
Rusty Russell، یکی از توسعه‌دهندگان Blockstream، اولین توسعه‌دهنده بیتکوین بود که در تابستان 2015 سعی کرد شبکه لایتنینگ را پیاده‌سازی کند. Blockstream در فوریه 2020 نسخه 0.8.1 c-lightning را که پیاده‌سازی خود از شبکه لایتنینگ است، منتشر کرد.

تحقیقات در حوزه امنیت و حریم خصوصی رمزنگاری:
شرکت Blockstream، مطالعاتی درباره دارایی‌های محرمانه، تراکنش‌های محرمانه، امضاهای چندگانه و انبوه ایمن، و Simplicity را منتشر کرده است.

همکاری بین Tesla و Blockstream:
در کنفرانس بیتکوین ۲۰۲۲، شرکت Blockstream اعلام کرد که با همکاری شرکت Tesla، پروژه ساخت تاسیسات استخراج بیتکوین با استفاده از انرژی خورشیدی را آغاز کرده است. این همکاری با تخصیص ۵ میلیون دلار توسط شرکت “Block” به این پروژه معرفی شد. طبق اظهارات Blockstream، ساخت این تاسیسات تا اوایل سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. الان ماسک، مدیرعامل شرکت Tesla، تأکید دارد که استخراج بیتکوین باید بر مبنای منابع انرژی تجدیدپذیر انجام شود. او همچنین اعلام کرده است که Tesla به فروش محصولات در ازای بیتکوین بازگشت خواهد کرد تنها در صورتی که بتواند اطمینان حاصل کند که بیش از ۵۰٪ از منابع برق مورد استفاده برای استخراج به منابع انرژی پاک تعلق دارد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *