0

مفهوم هاپی (HAPI) چیست؟

مفهوم هاپی (HAPI) چیست؟
بازدید 160

هاپی (HAPI) یک پروتکل امنیتی غیرمتمرکز بی‌نظیر است که برای جلوگیری از هرگونه فعالیت مخرب ممکن در فضای بلاکچین طراحی شده است و آن را قطع می‌کند. HAPI با بهره‌گیری از داده‌های خارج از زنجیره و داده‌های داخل زنجیره که به طور مستقیم توسط HAPI جمع‌آوری می‌شوند، عمل می‌کند و به صورت عمومی در دسترس است.

می‌توان HAPI را یک پروتکل فراگیر و گسترده تصور کرد که از منابع متعدد داده‌های اطلاعات رمزنگاری شده استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین اطلاعات را درباره فعالیت‌های مخرب و کیف پول‌های آسیب‌دیده ارائه دهد. HAPI تنها راه‌حل امنیت سایبری رمزنگاری است که می‌تواند در پروتکل‌های DEX و DeFi با تعبیه قراردادهای هوشمند و مسیریابی هر تراکنش از طریق آن، از پولشویی جلوگیری کند.

HAPI چیست؟

HAPI یک ارائه‌دهنده زیرساخت امنیتی برای پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و ارزهای دیجیتال است. این برنامه توسط شرکت مشاوره امنیت سایبری اوکراینی Hacken Foundation تأسیس شده و با نام مستعار دونا مارا فعالیت می‌کند.

مفهوم HAPI به طور ساده این است که این برنامه داده‌های مربوط به تمام حوادث هکی که در صنعت رخ می‌دهد را جمع‌آوری کرده و تمام آدرس‌های در معرض خطر را ثبت می‌کند. سپس این داده‌ها را به عنوان یک اوراکل امنیتی غیرقابل اعتماد در اختیار طرف‌های ذینفع، به ویژه صرافی‌های متمرکز (CEX) و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) قرار می‌دهد. در نتیجه، هرگونه تراکنش مشکوک می‌تواند بلافاصله مسدود شود و عوامل مخرب نمی‌توانند دارایی‌های سرقت شده را نقد کنند.

HAPI از طریق یک عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) در مارس 2021 به صورت عمومی معرفی شد. توکن‌های HAPI را می‌توان برای پرداخت هزینه دسترسی به داده‌های اوراکل پلتفرم استفاده کرد.

هاپی (HAPI) چگونه کار می‌کند؟

HAPI یک مجموعه قراردادهای هوشمند زنجیره‌ای است که قابلیت تعبیه در محصولات DeFi را برای بهبود امنیت فراهم می‌کند. این برنامه به عنوان یک سرویس (SaaS) اوراکل و سیستم‌های سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) را در محیط DeFi ارائه می‌دهد تا از تلاش‌های هک جلوگیری کند.

HAPI یک توکن چندزنجیره‌ای است که در بلاکچین اتریوم (ETH) به عنوان ERC-20 و در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به عنوان BEP-20 در دسترس است. یکی از ابزارهای کلیدی HAPI این است که ارسال کنندگان داده را با اوراکل‌های امنیتی متصل می‌کند.

به طبقه‌بندی مسیر پروژه، بعد از ایجاد یک DAO در سه ماهه اول 2021، مراحل زیرتوسعه اوراکل‌ها، قراردادهای هوشمند محافظت شده و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) پیش‌بینی شده است تا به صرافی‌های مرکزی و غیرمتمرکز در اتریوم و BSC اجازه دسترسی به HAPI را بدهند. تاکنون، تیم پروژه هنوز محصولی را منتشر نکرده است.

همزمان با توسعه پلتفرم، HAPI در حال کار برای افزایش حضور خود در صنعت از طریق ایجاد همکاری‌های استراتژیک است.

توکنومیکس پلتفرم HAPI به شرح زیر است:

مجموع عرضه: 1,000,000 HAPI
تعداد HAPI موجود در روز 0: 78,000 HAPI
تخصیص مقادیر HAPI به اجزای مختلف به شرح زیر است:

تیم + شرکا: 24%
فروش توکن خصوصی: 43%
فروش توکن عمومی: 3%
مخزن نقدینگی: 12%
پاداش فارمینگ: 18%

استخر نقدینگی HAPI/ETH در یونی‌سواپ برای مدت یک سال قفل شده است. پاداش‌های فارمینگ به صورت زیر عمل می‌کنند: کاربرانی که به مدت سه سال HAI را به اشتراک می‌گذارند (HAI توکنی است که توسط بنیاد هکن ایجاد شده است)، پاداش HAPI دریافت خواهند کرد.

توکن‌ها بر اساس منحنی 10 ماهه منتشر خواهند شد.

توکن‌های HAPI، علاوه بر استفاده در استیکینگ و مبادله، در حکمرانی و رای‌گیری DAO نیز استفاده خواهند شد. با توجه به این موضوع، لازم به ذکر است که 67 درصد از توکن‌های HAPI در اختیار سرمایه‌گذاران اولیه قرار دارد و وجود چنین توزیعی می‌تواند به یک نگرانی امنیتی منجر شود.

توکن Hapi با ارائه MVP خود در راستای هدف خود برای ایجاد یک اوراکل امنیتی غیرمتمرکز، به مرحله ای نزدیک‌تر می‌شود. در نتیجه، نیاز به بازگشایی قابلیت کاربرد این فناوری وجود دارد.

اولین نکته‌ای که MVP تقویت می‌کند، این است که پلتفرم Hapi به عنوان یک سیستم نظارتی یا تهاجمی عمل نمی‌کند. به جای آن، سیستم به عنوان یک لایه امنیتی سایبری عمل می‌کند که برای محافظت از داده‌های مورد نیاز کاربران و اپراتورهای DeFi در برابر فعالیت هکرها تلاش می‌کند.

بطور کلی، پلتفرم Hapi تراکنش‌ها را مسدود نمی‌کند و دسترسی کاربران به سرویس را قطع نمی‌کند، بلکه تنها به آدرس‌های کیف پول امتیاز امنیتی اختصاص می‌دهد. نحوه استفاده از این اطلاعات توسط ارائه دهندگان خدمات کاملاً به عهده آنها است.

MVP از دفتر کل بلاکچین‌ها برای تجزیه و تحلیل تهدیدات احتمالی مرتبط با آدرس‌های کیف پول استفاده می‌کند. به طور خاص، محصول به صورت مستقل آدرس‌ها را بر اساس تمایل آنها به فعالیت‌های کلاهبرداری رتبه‌بندی می‌کند.

این سیستم لایه‌بندی، که به آن دسته‌بندی ریسک دودویی هم می‌گویند، بر اساس یک فناوری امتیازدهی ریسک متکی است که احتمال تقلب در آدرس‌های کیف پول را بر اساس تعاملات قبلی اندازه‌گیری می‌کند. رده کم خطر شامل آدرس‌هایی است که به خدمات کیف پول، خدمات تجاری، استخرهای استخراج و صرافی‌های کم خطر مرتبط هستند.

سپس، سطح ریسک متوسط شامل آدرس‌های کیف پول یا قرارداد هوشمند مرتبط با DeFi، کارگزاران OTC، سایت‌های شرط بندی و دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال است. همچنین، یک رده پرخطر وجود دارد که نشان می‌دهد آیا آدرسی با سازمان‌های مخرب، میکسرها، سرویس‌های تاریک نت، هکرها و کلاهبرداران معامله داشته است یا خیر. در آخرین سطح، که به عنوان سطح خطر شدید شناخته می‌شود، آدرس‌های مرتبط با تامین مالی تروریسم، جعل و پورنوگرافی کودکان برجسته می‌شوند.

ویژگی‌های دیگر MVP سیستم Bulwark از Hapi عبارتند از صفحه گزارش دهی و DAO.

سیستم Bulwark اطلاعات و اعلان‌های مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی را به تمام نهادهای متصل به پروتکل Hapi منتشر می‌کند. صفحه گزارش به صرافی‌های مرکزی و پروتکل‌های DeFi این امکان را می‌دهد تا آدرس‌ها را براساس سیستم طبقه‌بندی ریسک باینری گزارش کنند.

لازم به ذکر است که سیستم حاکمیت پروتکل شامل خدمات سازمان‌های متخصص در زمینه امنیت سایبری خواهد بود. و آنچه که مهمتر است، پیشنهادات توسعه توسط یک کمیته که شامل اعضای تیم Hapi و اشخاص ثالث مورد اعتماد است، اجرا خواهند شد.

چیزی که HAPI را منحصر به فرد می‌کند چیست؟

HAPI، ممیزی‌های امنیتی را به توکن‌ها اعمال می‌کند. این اقدام به منظور تبدیل آنها به یک ویژگی استاندارد در قراردادهای هوشمند، مبادلات متمرکز و غیرمتمرکز و برنامه‌های کاربردی DeFi انجام می‌شود.

توکن HAPI تنها وسیله پرداخت داخل اکوسیستم است. برای ارسال داده‌ها، پرس و جوهای اوراکل، گزارش‌های حسابرسی و هر تراکنش، نیاز به توکن‌های HAPI وجود دارد.

با وابستگی به هکرهای به اصطلاح “کلاه سفید”، که متخصصان امنیت سایبری هستند و با ارائه ممیزی امنیت سایبری، بهبود استانداردهای امنیتی و افزایش آگاهی عمومی درباره تهدیدات سایبری می‌پردازند، HAPI ادعا می‌کند در زمینه هک مهارت‌های بالایی دارد.

هاپی، اولین محصول امنیت سایبری بنیاد هک نیست. از سال 2018، تیم تحت رهبری Dyma Budorin و با نام CER.live، در حفظ رتبه‌بندی امنیتی مبادلات کریپتوکارنسی فعالیت می‌کند. این تیم شهرت گسترده‌ای در صنعت به دست آورده است و همکاری‌هایی با نهادهای معتبر انجام داده است، از جمله مشارکت با Coingecko، چین لینک و چانگ پنگ ژائو که مدیرعامل بایننس است.

پس از یک ماه از راه‌اندازی، توکن HAPI هنوز ارتباط قابل‌توجهی با بازار کلی ارزهای دیجیتال نداشته است و به طور سنتی تمایلی به پیروی از قیمت بیت‌کوین (BTC) نداشته است. در طولانی مدت، این نقص می‌تواند نشان دهد که امنیت و حدس و گمان روندهای غیرهمبسته‌ای در حوزه کریپتو وجود دارد.

با وجود مزایایی که فرض پروژه ارائه می‌دهد، به عنوان یک مرجع امنیتی واحد برای صنعت کریپتو (که خود با طراحی غیرمتمرکز است)، می‌تواند دلیلی برای نگرانی باشد.

در صورتی که HAPI به عنوان اوراکل امنیتی پیش‌فرض برای اکثر صرافی‌ها و بخشی جدایی‌ناپذیر از قراردادهای هوشمند تبدیل شود، ممکن است به گلوگاه امنیتی و هدفی برای حملات مخرب تبدیل شود که به‌طور واقعی و بیشترین احتمال، مورد هدف قرار می‌گیرد.

چگونگی مقایسه هاپی (HAPI) با رقبا:

هاپی (HAPI) به عنوان اولین اوراکل امنیتی در بازار حضور ندارد. یک پروژه مشابه به نام CertiK در سال 2020 راه‌اندازی شده است و تا ماه مه 2021، به ده برابر ارزش بازار هاپی دست یافته است. این پروژه از بلاکچین اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند.

بخشی از برنامه CertiK، CertiKShield نام دارد که یک بیمه در برابر تمام تهدیدات امنیتی مرتبط با بلاکچین است. در صورتی که کاربر محافظت شده توسط این برنامه، در یک حمله مخرب دارایی‌های خود را از دست دهد یا دسترسی به کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهد، می‌تواند توسط CertiKShield بازپرداخت شود. این برنامه از استخر دارایی استفاده می‌کند که توسط ارائه‌دهندگان وثیقه نگهداری می‌شود و آن‌ها توکن‌های خود را در ازای پاداش به اشتراک می‌گذارند.

در مقابل، هاپی یک پروژه منبع باز نیست. این برنامه دارای یک وایت‌پیپر دقیق یا یک مخزن git عمومی نیست و هنوز نتوانسته است شرکای استراتژیکی مانند Huobi را به اندازه کافی ایمن کند.

با این حال، این پروژه توانسته است توجه جامعه را به خود جلب کند و در رسانه‌های صنعتی تحت پوشش قرار بگیرد. یک نکته قطعی است: هیچ کسی نمی‌تواند لوگوی خلاقانه آن را نادیده بگیرد.

موارد استفاده از HAPI وجود دارد

سیستم گزارش دهی و هشدار HAPI به هر فرد امکان می‌دهد تا بازیکنان غیرقانونی را به پایگاه داده گزارش کند و با استفاده از رابط گزارش و بررسی (RCI)، به افرادی که در شبکه حضور دارند، هشدار دهد. با قرار دادن HAPI و گزارش دادن عوامل مخرب به سادگی، می‌توانید به این پلتفرم کمک کنید تا جامعه کریپتو را به مکانی امن‌تر تبدیل کند.

همچنین با بررسی آدرس‌ها، HAPI یک عملکرد چک نشده و عمومی را ارائه می‌دهد که امکان بررسی فعالیت مخرب قبلی یک آدرس را فراهم می‌کند. با استفاده از این امکان، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آدرس فردی که قصد تعامل با او را دارید، در گذشته در هیچ طرح پنهانی شرکت نکرده است. این عملیات با پرداخت هزینه کمی با استفاده از توکن‌های HAPI و اتصال به رابط HAPI انجام می‌شود.

هاپی (HAPI) به عنوان یک راه حل امنیتی

در قراردادهای هوشمند برای پروتکل‌های DEX و DeFi حضور دارد. این پلتفرم به صورت مستقیم در DeFi تعبیه شده و به جلوگیری از پولشویی در داخل آن کمک می‌کند. ادعا شده است که HAPI قراردادهای هوشمند خود را با دقت بالا با استفاده از داده‌های دقیق از منابع متعدد ارائه می‌دهد و از بخش امنیت سایبری خود، HAPI Labs، برای ایمن‌سازی DeFi با استفاده از روش‌های کارآمدترین ممکن استفاده می‌کند.

HAPI تنها یک پروتکل نیست، بلکه ترکیبی از روش‌های بی‌شماری است که برای مقابله با هجوم‌ها و سوء استفاده‌ها در اکوسیستم‌های زنجیره بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم از قدرتمندترین و جدیدترین ابزارها استفاده می‌کند تا در مقابل نفوذهای مخرب برتری یابد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به نظارت و ردیابی خودکار در زمان واقعی، بررسی آدرس‌ها و دسته بندی موارد، و تجزیه و تحلیل عمیق تهدیدها اشاره کرد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *