0

مفهوم وام NFT چیست؟

وام
بازدید 142

NFTها همواره در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار محبوب بوده‌اند و ماهانه میلیاردها دلار تراکنش با آنها انجام می‌شود. امروزه، مفهوم NFTها بیشتر از خرید، نگهداری یا استفاده آنها به عنوان عکس پروفایل، گسترش یافته است. وام NFT یک ویژگی جدید است که از ترکیب NFTها و DeFi به وجود آمده است. در این مقاله، درباره مفهوم وام NFT، نحوه کارکرد آن و نمونه‌هایی از پلتفرم‌هایی که خدمات وام NFT را ارائه می‌دهند، بحث خواهیم کرد.

وام NFT به معنای گرفتن وام با استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به عنوان وثیقه اشاره دارد. دارندگان NFT معمولاً می‌توانند دارایی‌های خود را به عنوان وام به صورت فیات یا کریپتوارز قرض دهند و در مقابل آن پیشنهاد NFT خود را به وام‌دهنده ارائه کنند. در اینجا می‌توانید رویکردها و مزایای اصلی وام‌دهی NFT را برای وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان NFT کشف کنید.

وام NFT چیست؟

به دارندگان NFT اجازه می‌دهد که بدون فروش دارایی‌های خود، نقدینگی دریافت کنند. وام دهی NFT یک روند نوآورانه است که در حوزه رمزارزی بسیار محبوب شده است. این نوع وام به کاربران این امکان را می‌دهد که سبدهای خود را تنوع بخشیده و بهره‌وری بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال خود ببرند.

وام NFT می‌تواند برای هر دو طرف، یعنی وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان، بهره‌وری باشد. دارندگان می‌توانند توکن‌های غیرقابل تعویض و نسبتاً غیرقابل نقد (NFT) را به عنوان وام به ارزهای رمزارزی یا نقدی قرض دهند، در حالی که وام‌گیرندگان می‌توانند بدون داشتن مالکیت NFT، سودی را از آن به دست آورند.

برای قرض دادن یک NFT به کسی، شما می‌توانید از وام NFT استفاده کنید. در این روش، NFT خود را به عنوان وثیقه ارائه می‌دهید، مشابه وام‌های سنتی که از دارایی‌های فیزیکی مانند خودرو، خانه یا دیگر اشیاء ارزشمند به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند.

به عنوان دارنده NFT، شما از دارایی‌های دیجیتال غیرقابل تعویض خود به عنوان وثیقه استفاده می‌کنید تا وام را به صورت کریپتوارز یا فیات دریافت کنید و سپس آن را در یک دوره زمانی مشخص با بهره بازپرداخت می‌کنید. این نوع وام‌ها معمولاً به سرعت دریافت می‌شوند.

از طرف دیگر، افرادی که کریپتوارز یا پول نقد را برای قرض گرفتن NFT قرض می‌دهند، اغلب این کار را به منظور سرمایه‌گذاری در توکن انجام می‌دهند. ارزش NFT قرض داده شده در طول مدت وام پیگیری می‌شود. از آنجایی که وام‌دهنده حق دریافت سهمی از افزایش ارزش NFT یا درصدی از هر فروش آینده آن را دارد، قرض دادن NFT به طور معمول به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. (بدون نیاز به مالکیت دارایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.)

مزایای وام NFT برای دارندگان NFT عبارتند از:

نقدینگی: وام NFT امکان نقدینگی سریع و آسان دارایی‌ها را در بازار فراهم می‌کند. در صورتی که یک رمزارز دیجیتال قابل نقدینگی باشد، خرید و فروش آن در بازار، حتی با حجم بالا، به سرعت و با قیمت فعلی یا نزدیک به آن قابل انجام است.

کمک به دسترسی به سرمایه: NFT‌ها نسبت به برخی از دارایی‌های دیجیتال قابل تعویض، به خصوص توکن‌های باارزش (blue-chip) مانند بیتکوین (BTC) و اتریوم (ETH) که دائماً با تقاضا و حجم معاملات بزرگی روبرو هستند، نقدینگی کمتری دارند. وام NFT می‌تواند برای دارندگان NFT راهی سریعتر برای دستیابی به سرمایه‌های نقدی یا دیجیتال فراهم کند؛ آن‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را به امانت بدهند به جای انتظار برای یافتن خریدار برای NFT خود.

افزایش قدرت خرید: با قرض دادن NFT به عنوان وثیقه، دارندگان می‌توانند قدرت خرید خود را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند از ارزش NFT خود به عنوان وثیقه استفاده کنند و در عوض، مقداری از ارز نقد یا کریپتوارز را به عنوان وام دریافت کنند. این امکان به دارندگان NFT کمک می‌کند تا بدون فروش دارایی خود، به خرید و سرمایه‌گذاری در سایر منابع و فرصت‌ها دسترسی پیدا کنند.

حفظ مالکیت: با استفاده از وام NFT، دارندگان همچنان مالکیت دارایی خود را حفظ می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بهره‌وری از ارزش NFT خود را از طریق وام‌دهی به دیگران بهبود دهند، در حالی که هنوز به عنوان مالک آن اقدام می‌کنند.

مزایای وام NFT برای دارندگان NFT این امکان را فراهم می‌کند که از ارزش دارایی‌های خود بهره‌برداری کنند و در عین حال به نقدینگی و دسترسی به سرمایه‌های دیگر دست یابند.

مزایای وام NFT عبارتند از:

  • دسترسی به سرمایه اولیه: وام NFT به مالکان اجازه می‌دهد تا به سرمایه اولیه دسترسی داشته باشند که در زمان مناسب ممکن است بسیار مهم باشد. به عنوان مثال، مالکان ممکن است برای خرید NFTهای نسخه محدود به بودجه نیاز داشته باشند و اگر سریعاً اقدام نکنند، فرصت را از دست خواهند داد. با اعطای وام بر روی NFTهای خود، آنها می‌توانند ارز دیجیتال یا فیات لازم را دریافت کنند.
  • حفظ مالکیت: از طریق وام NFT، مالکان می‌توانند NFTهای خود را به عنوان منبع اضطراری بهره‌برداری کنند، بدون اینکه مجبور شوند مالکیت کلکسیون‌های دیجیتالی مورد علاقه خود را از دست بدهند. آنها فقط باید اطمینان حاصل کنند که وام خود را به موقع بازپرداخت می‌کنند.
  • تنوع بخشی: داشتن پرتفوی متنوع یکی از عوامل اصلی در مدیریت ریسک‌های مالی است. با امکان موقت مبادله توکن‌های NFT با سایر ارزهای دیجیتال یا فیات، صاحبان NFT می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را در دارایی‌های مختلف پخش کنند. وام NFT می‌تواند به عنوان یک تکمیل‌کننده در استراتژی مدیریت ریسک مناسب عمل کند، تا زمانی که مهلت‌های وام به اندازه کافی مدیریت شوند.

با استفاده از وام NFT، مالکان می‌توانند به سرمایه اولیه دسترسی داشته باشند، همچنین مالکیت خود را حفظ کرده و بهره‌برداری از تنوع بخشی در سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

وام NFT برای گیرندگان آن امکان سرمایه‌گذاری در NFTها بدون خرید مستقیم آنها را فراهم می‌کند، که باعث کاهش خطرات مالی آنها در طول دوره وام می‌شود. پلتفرم‌های اعطای وام NFT به طور معمول از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند که در پایان دوره وام، بازگرداندن NFT به مالک را تسهیل می‌کنند یا در صورت عدم پرداخت وام توسط گیرنده، به طور خودکار حقوق مالکیت را انتقال می‌دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ ریسکی وجود ندارد. اگر ارزش NFT مورد نظر کاهش یابد، گیرنده وام ممکن است با دارایی‌ای روبرو شود که ارزش آن کمتر از زمانی است که قرارداد اصلی وام منعقد شده بود.

علاوه بر این، مدل‌های وام‌دهی NFT به گیرندگان وام امکان کسب سود را می‌دهند. این به وام گیرندگان اجازه می‌دهد تا پرتفوی سرمایه‌گذاری و منابع درآمد خود را متنوع کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند به صورت همزمان در چند NFT سرمایه‌گذاری کنند و از منابع درآمد متنوعی بهره‌مند شوند.

وام NFT همتا به پروتکل

در این مدل، وام‌ها بر اساس قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های خاصی که بر روی بلاکچین عمل می‌کنند، اعطا می‌شوند. مالکان NFT می‌توانند از این پروتکل‌ها استفاده کنند تا NFT خود را به عنوان تضمین برای دریافت وام قرار دهند. پروتکل‌ها معمولاً شرایط و قوانین مشخصی برای اعطای وام و بازپرداخت آن تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانند مقرر کنند که در صورت عدم بازپرداخت وام، NFT به طور خودکار به وام دهنده منتقل شود.

وام‌های موقعیت بدهی غیرقابل تعویض

در این مدل، وام‌ها به عنوان موقعیت بدهی غیرقابل تعویض اعطا می‌شوند. مالکان NFT می‌توانند NFT خود را به عنوان تضمین برای دریافت وام قرار دهند، اما در عوض نمی‌توانند NFT را در طول دوره وام دسترسی داشته باشند. پس از بازپرداخت وام، NFT به مالک اصلی بازمی‌گردد.

  • اجاره NFT

در این مدل، مالکان NFT می‌توانند NFT خود را به عنوان اجاره‌دهنده به افراد دیگر اجاره دهند. در این صورت، اجاره‌دهنده NFT را برای مدت زمان مشخصی می‌تواند استفاده کند و در عوض به اجاره‌دهنده مبلغی را پرداخت کند. این مدل به مالکان NFT امکان کسب درآمد مکمل از اجاره NFT خود را می‌دهد.

در کل، وام‌های NFT در چندین مدل مختلف ارائه می‌شوند، از جمله وام‌های همتا به همتا، همتا به پروتکل، موقعیت بدهی غیرقابل تعویض و اجاره NFT. هر مدل دارای شرایط و مزایا خاص خود است که بسته به نیاز و ترجیحات مالکان NFT، قابل استفاده است.

معمولاً وام‌های NFT همتا به پروتکل از طریق پلتفرم‌های خاصی ارائه می‌شوند. در این پلتفرم‌ها، کاربران قادرند NFTهای خود را به عنوان وثیقه قرار داده و به طور مستقیم از پروتکل وام بگیرند. به عوض، آنها مبالغی را از ارائه دهندگان نقدینگی دریافت می‌کنند که این مبالغ (عموماً به صورت رمزنگاری شده) به استخر پروتکل افزوده می‌شوند. در یک مدل وام NFT همتا به پروتکل، ارائه دهندگان نقدینگی در تراکنش‌ها با NFT گیرنده تحت وثیقه فنی قرار می‌گیرند و از این طریق سود به دست می‌آورند.

به عکس وام‌دهی NFT همتا به همتا،

در اینجا نظارت بر عملکرد وام یک ضرب‌الاجل نیست، بلکه سلامت وام NFT مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، تمرکز بر ارزش بازار وثیقه شده و مبلغ وام معوق است. به محض رسیدن به یک آستانه سلامت، دارایی معمولاً به پروتکل منتقل می‌شود. در برخی پلتفرم‌ها، مالک NFT ممکن است مهلتی داشته باشد تا وام خود را با بازپرداخت NFT پس بدهد.

مدل وام‌های موقعیت بدهی غیرقابل تعویض، یک رویکرد دیگر در وام‌دهی است. در این مدل، یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد به عنوان نماینده یک قرارداد وام ساخته می‌شود، که به عنوان موقعیت بدهی غیرقابل تعویض (NFDP) شناخته می‌شود. NFDP به امنیت و ذخیره‌سازی بلاکچین‌هایی مانند BNB Smart Chain یا Ethereum اعتماد دارد و به عنوان یک رکورد شفاف از قرارداد وام عمل می‌کند و تضمین می‌کند که شرایط آن قابل تغییر نیست.

علاوه بر این، NFDP می‌تواند در بازار ثانویه معامله شود. مالکیت دارایی دیجیتال به راحتی قابل انتقال است و این امکان را به کاربران می‌دهد تا به صورت انعطاف‌پذیرتری از سرمایه‌گذاری خود خارج شوند یا از دارایی NFDP فعلی خود استفاده کنند.

اجاره‌ی NFT در مقایسه با مدل‌های وام‌دهی سنتی، تفاوت‌هایی دارد. در واقع، هدف اصلی اجاره‌کنندگان NFT نیست به دست آوردن سود مالی، بلکه استفاده از مزایای مرتبط با خود NFT است، مانند عضویت در یک انجمن، باشگاه یا دسترسی به کالاهای انحصاری. از آنجا که ارزش اصلی این NFT ها به صورت غیرمالی است، قراردادهای اجاره‌ی NFT به طور معمول بدون شرایط بازپرداخت، بهره یا انحلال انجام می‌شوند.

در این روش، یک NFT وثیقه شده به مدت مشخصی در ازای مبالغی از ارز دیجیتال، به کیف پول دیگری انتقال می‌یابد. در پایان دوره اجاره، دارایی به مالک اصلی NFT بازگردانده می‌شود. در عین حال، مستأجر از دسترسی به مزایا ویژه‌ای که با آن NFT مرتبط هستند، بهره‌مند می‌شود.

وام‌های NFT به سناریوهای هیجان‌انگیزی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از NFT‌ها افزوده می‌شوند. این مدل می‌تواند یک تغییر بازی برای دارندگان NFT و معامله‌گران به طور یکسان به ارمغان آورد. در حالی که صاحبان NFT می‌توانند بدون فروش دارایی‌های خود، درآمد کسب کنند، وام‌دهندگان همچنین می‌توانند به فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید دسترسی پیدا کنند. با گسترش بخش NFT، ممکن است شاهد رشد و تکامل مدل‌های وام‌دهی NFT باشیم و تجربه وام‌دهی بهبود یابد.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *