0

لایه‌های بلاکچین اتریوم به چند بخش تقسیم می شود؟

لایه‌های بلاکچین اتریوم به چند بخش تقسیم می شود؟
بازدید 235

اتریوم یکی از دارایی‌های جذاب در بازار رمز ارزها به حساب می‌آید که برای راه‌‌اندازی شبکه آن، از سیستم بلاکچین استفاده شده است. شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل علاقه بسیاری از کاربران به این توکن را غیرمتمرکز بودن و اداره همه امور توسط خود کاربران دانست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی در مورد بلاکچین اتریوم و لایه‌های مختلف آن در اختیار شما قرار دهیم تا با چگونگی کارکرد آن بیشتر آشنا شوید. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه اتریوم علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی بلاکچین اتریوم

بلاکچین اتریوم، یک سیستم پرداخت و زبان برنامه نویسی مختص به خودش را دارد. از آن جایی که ارز اتریوم کنترل کننده مرکزی ندارد و غیرمتمرکز است، سیستم‌های کامپیوتری متفاوتی در سراسر دنیا، آن را کنترل می‌کنند. این کاربرانی که کنترل اتریوم را به دست می‌گیرند، گره “Node” نام دارند.

همانطور که گفتیم Eth یکی از توکن‌های محبوب در بازار کریپتوکارنسی‌ها به حساب می‌آید و برای ارائه خدمات به کاربران از شبکه بومی بهره می‌برد که آن را از سایر دارایی‌ها مثل بیت کوین متمایز کرده است. شما می‌توانید به راحتی این کوین گفته شده را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خرید و فروش کنید. در نظر داشته باشید که اتریوم یک سیستم پرداخت عمومی بوده که همه افراد می‌توانند در توسعه آن مشارکت داشته باشند. فقط کافیست با زبان برنامه‌نویسی که به‌طور اختصاصی برای آن طراحی شده، آشنا بوده و به‌عنوان یک فرد علاقه‌مند، اقدام به توسعه این بلاکچین پرطرفدار کنید.

نکته مهم دیگری که موجب علاقه بسیاری از کاربران به بلاکچین اتریوم و استفاده از توکن آن به منظور انجام پرداخت‌های روزانه و سرمایه‌گذاری شده، غیرمتمرکز بودن است؛ یعنی هیچ نهاد نظارتی یا دولتی نمی‌تواند معاملات انجام شده را کنترل کند یا محدودیت‌هایی برای افراد و اشخاص مختلف وضع کند تا آن‌ها را تحت فشار قرار دهد. تمام تراکنش‌ها و معاملات توسط کاربران که به آن‌ها Node یا گره گفته می‌شود، تایید شده و امنیت شبکه با اشتراک‌گذاری سخت‌افزار این افراد تامین می‌شود.

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیلی که هیچ فرد یا گروهی قادر به کنترل معاملات انجام شده در شبکه اتریوم نیست، ذخیره نشدن آن‌ها در یک سرور مرکزی است. پس از انجام هر تراکنش، اطلاعات در دفتر کل ثبت شده و یک نسخه از آن در اختیار هر گره قرار داده می‌شود. با این کار علاوه‌بر جلوگیری از دخالت نهادهای قدرت، امنیت شبکه نیز تضمین می‌شود؛ زیرا برای ایجاد تغییرات در یک نسخه شما باید تمام دفاتر کل را دستکاری کنید که کاری غیر ممکن است.

اگر قصد دارید از بلاکچین اتریوم یا توکن اختصاصی آن به منظور سرمایه‌‌گذاری یا پرداخت هزینه خدمات استفاده کنید، کافیست در صرافی‌های معتبری مثل والکس افتتاح حساب کرده و پس از شارژ کیف پول خود، اقدام به خرید این دارایی کنید.

تاریخچه راه‌اندازی شبکه اتریوم

شبکه اتریوم برای اولین بار در سال 2013 توسط شخصی به نام ویتالیک بوترینگ به منظور توسعه قراردادهای هوشمند و ایجاد سیستم پرداختی امن راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که بوترینگ قبل از راه‌اندازی پروژه اختصاصی خود، به‌عنوان یکی از اعضای مهم انجمن بیت کوین مشغول به فعالیت بوده و مقالاتی در مورد این ارز دیجیتال نوشته است. از دیگر اقدامات او قبل از راه‌اندازی بلاکچین اتریوم می‌توان به تاسیس مجله بیت کوین اشاره کرد که اخبار و حوادث مربوط به این دارایی در آن منتشر می‌شد.

ویتالیک اعتقاد داشت که بیت کوین یک نیاز اساسی برای جامعه و بازارهای جهانی است و می‌توان از زبان برنامه‌نویسی آن برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد؛ اما نظریه او با استقبال سایر اعضای انجمن Bitcoin مواجه نشد. به همین دلیل تصمیم گرفت یک شبکه اختصاصی راه‌اندازی کند که بتوان با استفاده از آن به راحتی محاسبات توزیع شده را بر بستر بلاکچین انجام داد و نام آن را اتریوم گذاشت.

در شبکه اتریوم، توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی و با تسلط به زبان برنامه‌نویسی اختصاصی، قراردادهای هوشمند مورد نظرشان را ایجاد کرده و نرم‌افزارهای اختصاصی خود را روی آن منتشر کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که همه اپلیکیشن‌های ساخته شده بر این بستر، غیرمتمرکز بوده و از امینت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل است که هک کردن آن‌ها کار بسیار دشواری است.

لایه‌های بلاکچین اتریوم به چند بخش تقسیم می شود؟

کوین اختصاصی بلاکچین اتریوم

هر شبکه‌ای برای انجام پرداخت‌های درون برنامه و کارمزدهای تراکنش‌های انجام شده، نیاز به یک رمز ارز اختصاصی دارد. ویتالیک برای اینکه کاربران به راحتی بتوانند از خدمات موجود در شبکه اتریوم استفاده کنند، رمز ارز اتر که با نام اختصاری ETH شناخته می‌شود را ایجاد کرد.

برای استفاده از این دارایی کافیست در یکی از صرافی‌های معتبر مثل والکس افتتاح حساب کرده باشید و مقداری از آن را خریداری و به کیف پول خودتان منتقل کنید. با انجام این کار می‌توانید به راحتی از این توکن برای پرداخت هزینه خدمات و تراکنش‌هایی که در شبکه انجام داده‌اید، بهره ببرید.

به کوچک‌ترین واحد توکن اتریوم Wei گفته می‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری، راحت‌تر شدن کاربران است تا مجبور نباشند از اعداد اعشاری بسیار بزرگ استفاده کنند. واحد بزرگ‌تری نیز وجود دارد که از کنار هم قرار گرفتن یک میلیارد Wei تشکیل می‌شود که آن را Gwei نام‌گذاری کرده‌اند.

لایه‌های مختلف شبکه

به‌طورکلی بلاکچین اتریوم نیز مانند تمام شبکه‌های دیگری که از این اکوسیستم استفاده کرده‌اند، چهار لایه مختلف دارد که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را برعهده دارند. در این بخش، توضیحات مختصری در مورد هر کدام ارائه می‌دهیم.

لایه صفر

این لایه در واقع مربوط به زیرساخت‌هایی هستند که برای ایجاد شبکه اصلی از آن‌ها استفاده شده و مواردی همچون اینترنت، سخت‌افزار و اتصالات را در بر می‌گیرد.

لایه یک

لایه پایه‌ای که از آن برای ایجاد امنیت و جلوگیری از دستکاری اطلاعات ثبت شده در دفاتر کل استفاده می‌شود که شامل مواردی مثل حل اختلاف، پارامترها و قوانین است. ایجاد این لایه به منظور بهبود عملکرد کلی شبکه و جلوگیری از بروز مشکلات در سطح پایه است.

لایه دو بلاکچین اتریوم

لایه‌ای که موجب مقیاس‌پذیری هرچه بیشتر شبکه شده و برخی از تعاملات بیهوده سطح یک را حذف می‌کند. با انجام این کار، قراردادهای هوشمند فقط وظیفه سپرده‌گذاری و برداشت‌ها را برعهده می‌گیرند.

لایه سه

این لایه به‌عنوان یک رابط کاربری عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد بدون مشاهده جزئیات فنی مربوط به یک پروژه، از خدمات آن بهره ببرند.

لایه‌های بلاکچین اتریوم به چند بخش تقسیم می شود؟

جمع‌بندی

ETH یکی از دارایی‌های پرتقاضا در بازار کریپتوکارنسی‌هاست. برای اینکه بتوان تحلیل بهتری از آن داشت و سود بیشتری کسب کرد، باید به خوبی با نحوه کارکرد و لایه‌های مختلف بلاکچین اتریوم آشنا شد. به همین دلیل در این مقاله، توضیحاتی در مورد هر سطح از شبکه این دارایی و چگونگی کارکرد آن ارائه دادیم. به شما توصیه می‌کنیم قبل از آغاز سرمایه‌گذاری و خرید این توکن حتما بخش‌های مختلف این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *