0

نکاتی که پخته شدن بهتر غذا در زودپز کمک می‌کند

نکاتی که پخته شدن بهتر غذا در زودپز کمک می‌کند
بازدید 259

اگر تهیه غذا‌های مجلسی و پخت غذا در زودپز برای شما یک دغدغه است، این مقاله را از دست ندهید. در ادامه با روش‌ها و ترفند‌های پخت بهتر غذا و اصول صحیح نگه داری از زودپز آشنا می‌شوید. شما یاد می‌گیرید چگونه از زودپز استفاده کنید. با مطالعه این مطلب اطلاعات شما درباره مدرن‌ترین زودپز‌ها افزایش می‌کند و تصور شما درباره کلمه زودپز تغییر خواهد کرد. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله کمتر به تعمیر زودپز برقی نیاز پیدا خواهید کرد.

زودپز مناسب انتخاب کنید

اتتخاب زودپز مناسب برای شروع آشپزی به پخت راحت‌تر کمک می‌کند. منظور از زودپز مناسب سری‌های خارجی و گران قیمت نیست. در واقع باید زودپزی انتخاب کنید که با شرایط زندگی شما منطبق باشد. اول به اجاق گاز دقت کنید. گاز‌های صفحه‌ای و کوچک برای استفاده از زودپز مناسب نیستند. اگر اجاق گاز شما از نوع القایی باشد نمی‌توانید زودپز را به کار بگیرید.

مهم‌ترین نکته قبل از خرید اندازه و سایز وسیله است. سایز‌های موجود در بازار این امکان را به شما می‌دهند که هر اندازه‌ای که می خواهید بخرید. پخت غذا در زودپز با سایز‌های کوچک‌تر مناسب مصارف خانگی است. سایز‌های بزرگتر نیز در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه بکار گرفته می‌شوند. به جرم زودپز اهمیت دهید. زودپز‌هایی که سنگین هستند، موجب آزار و اذیت می‌شوند.

حجم غذای موجود، همراه حرارت و جرم زودپز حمل و نقل سختی دارد. به نشان استاندارد محصول نگاه کنید و از آن اطمینان حاصل کنید. عدم وجود آرم استاندارد نشان دهنده عدم تهیه یک غذای خوشمزه است. داشتن یک درب سوپاپ دار برای پخت غذا در زودپز الزامی است. می‌توانید این وسیله را با قفل داخلی و قابلیت‌های بیشتری تهیه کنید. اگر جنس زودپز را از فولاد زنگ نزن تهیه کنید، نه تنها از چسبیدن مواد جلوگیری کردید بلکه به پخت بهتر غذا نیز کمک می‌کنید. زودپز‌هایی که کفی آلیاژی دارند توصیه می‌شوند و ایمن‌تر نیز هستند.

زودپز مدرن خریداری کنید

مواجه شدن با زودپز‌های قدیمی آشپزی با این وسیله را ترسناک کرده است. زودپز‌های قدیمی با تولید صدای زیاد و احتمال ترکیدن باعث ترسیدن اقشار مختلف از کار با این وسیله شده است. زودپز‌هایی که دو سوپاپه هستند و هیچ گونه نشانگری برای دما ندارند. بلعکس زودپز‌های امروزی ایمن‌تر و در بدترین حالت دارای نشانگر دما هستند. با استفاده از آن‌ها غذا مغز پخت می‌شود و همانطور که باید حرارت را یکنواخت پخش می‌کنند تا پخت غذا در زودپز بهتر رخ دهد. آشپزی با زودپز‌های قدیمی نیازمند گاز یا حرارت خارجی است. در صورتی که سری‌های جدید این محصول، غذا را از طریق المنت های موجود در زیر وسیله می‌پزد.

استفاده راحت از زودپز‌های جدید طرفدار‌های آن را بیشتر کرده و تمایل شما به آشپزی را افزایش می‌دهد. بازکردن درب این وسیله یک مشکل اساسی است. ترس از بروز خطر باعث می‌شود سریع شعله را خاموش کنید و به غذا اجازه پخت ندهید.

نکاتی که پخته شدن بهتر غذا در زودپز کمک می‌کند

در مدل‌های مدرن باز و بست در بی‌خطر است و با یک فشار این اتفاق می‌افتد. این مدل‌ها تنظیمات گسترده‌ای برای دما و تایم دارند که با توجه به غذای خود می‌توانید آن را تنظیم کنید. به طبع پخت غذا در شرایط مطلوب نسبت به زودپز‌های آهنی بهتر است. پخت غذا در زودپر تنها در شرایط صحیح رخ می‌دهد. این شرایط را زودپز شما هموار یا دشوار می‌کند. توجه کنید که موادی که در زودپز‌های جدید بکار ‌می‌روند استنلس هستند. بلعکس مدل‌های قدیمی فولادی هستند. این خاصیت داخل وسیله را سرامیکی می‌کند و پخت غذا بهتر در آن رخ می‌دهد.

نکات ایمنی را رعایت کنید

همانطور که گفته شد هر وسیله‌ای باید دارای برچسب استاندارد باشد. این آرم نشان از اهمیت به نکات ایمنی در طول ساخت وسیله را می‌دهد. برای ایمنی بیشتر پخت غذا در زودپز با قفل ایمن و برنامه‌ریزی را امتحان کنید. زودپز‌هایی که دسته‌های بلندی دارند را انتخاب کنید. تهیه زودپز‌هایی که یک دسته بلند در سمت راست و یک دسته کوتاه در سمت چپ دارند بهتر است. با این کار هم حمل نقل هم آشپزی خوب‌تری را تجربه می‌کنید.

به شیر خروج بخار توجه کنید. اگر بخار اضافی درون ظرف از طریق شیر خارج نشود، باعث انفجار و خراب شدن دائمی وسیله می‌شود. برای رعایت بهتر نکات ایمنی حتماً دفترچه راهنما را مطالعه کنید. در دفترچه توصیه‌های لازم و عادت‌های دستگاه شرح داده شده است. به بدنه ظرف دقت کنید که تورفتگی یا شکستگی نداشته باشد. در غیر این صورت نه تنها غذا خوب پخته نمی‌شود بلکه خطر سوختگی و خفگی نیز بوجود می‌آید.

حلقه لاستیکی که به درپوش ظرف متصل است را چک کنید. مطمئن شوید سالم است و در جای درستی قرار دارد. دریچه‌های زودپز را تمیز کنید تا بخار اضافی از آن خارج شود. ممکن است دریچه‌ها با تیکه‌های غذا یا رسوب مسدود شده باشند. دقت کنید اگر وسیله شما ایراد دارد از آن استفاده نکنید. بعد از اتمام زمان پخت غذا در زودپز ابتدا شعله زیر ظرف را خاموش کنید. سوپاپ‌های روی در را باز کنید. بعد از تخلیه کامل هوای درون ظرف آن را جابه جا کنید و بعد با دقت در زودپز را باز کنید.

یاد بگیرید با زودپز درست کار کنید

می‌دانیم که آب در دمای ۱۰۰ درجه به جوش می‌آید و ما غذا را در این دما می‌پزیم. علت استفاده از زودپز، پخت سریع در دمای حداقل ۱۳۰ درجه است. اگر به توصیه‌های گفته شده دقت کنید این موضوع خطر آفرین نیست. در ابتدا همه مسائل ایمنی را چک کنید و مواد مورد نظر را در زودپز قرار دهید. سعی کنید موادی که ریز هستند یا کف تولید می‌کنند را هرگز درون زودپز نریزید.

مواد غذایی که لعاب می اندازند نیز از این قائله مستثنا نیستند. وجود آن‌ها سبب انسداد روزنه خروج می‌شود و باعث می‌شود هوا خارج نشود. پخت غذا در زودپز با این شرایط موجب خامی غذا می شود. سعی نکنید با ریختن آب بیشتر به پخت بهتر کمک کنید. فقط سعی کنید از یک سوم حجم ظرف کمتر آب نریزید.

نکاتی که پخته شدن بهتر غذا در زودپز کمک می‌کند

اگر درون ظرف آب ندارد هرگز پخت و پز را شروع نکنید. بعد از ریختن مواد سرخ شده یا پخته در زودپز، اجازه دهید روی شعله ملایم بپزد. وقتی که فشار به حد کافی رسید زیر آن را زیاد کنید. هنگامی که صدای سوت را شنیدید زیر زودپز را مجدد کم کنید. این کار را تا قطع کامل صدای سوت ادامه دهید.

مهم است چه چیزی در زودپز میریزید

سعی کنید داخل زودپز غذا‌ها را سرخ نکنید. اگر روزی هم مجبور شدید به یک تفت بسنده کنید. سرخ کردن حبوبات یا مواد غذایی در زودپز، مغز پخت شدن آن‌ها را به تأخیر می اندازد. اگر گوشت، مرغ یا سبزی‌های یخ‌زده را می‌خواهید در زودپز بپزید، آن را یخ زدایی کنید. نبود آب اضافی برای پخت غذا در زودپز کار درست تری است. در نبود آب مواد راحت‌تر پخته می‌شوند. برای پخت گوشت و مرغ آن‌ها را حتماً مزه دار کنید و اجازه بدهید استراحت کنند. با این کار نه تنها به روغن کمتری احتیاج پیدا می‌کنید بلکه به زمان کمتری برای طبخ نیاز دارید.

اکثر مردم اعتقاد دارند حبوبات خیس نخورده در زودپز کاملاً پخته می‌شوند. اگرچه این مسأله صحیح است ولی همه حبوبات نفاخ هستند. برای پخت صحیح و کامل باید دوازده ساعت آن‌ها را در آب سرد بخیسانید. در دفترچه راهنما مقدار آب لازم در همه حالت‌های زودپز پیشنهاد داده شده است. آن‌ها را ببینید و بعد با توجه به غذای خود از آب کافی استفاده کنید.

به وسیله خود رسیدگی کنید

امروزه صنعت تولید زودپز دچار تحول شده است‌. هر روز مدل‌های جدیدی در بازار موجود می‌شود و هر روز قیمت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. استفاده صحیح و اطلاع از نکات گفته شده به پخت غذا در زودپز و همینطور عمر بیشتر دستگاه شما کمک می‌کند. شستشوی به موقع زودپز از فاکتور‌های مهم برای عمر طولانی و پخت بهتر است. این مورد را فراموش نکنید. قطعات را مونتاژ کنید و سالی یکبار رسوب‌گیری کنید. فراگیری مطالب گفته شده باعث می‌شود غذا‌های شما خوشمزه‌تر باشند و بهتر پخته شوند.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *