0

سی توکن (cToken) چیست؟

سی توکن
بازدید 749

زمانی که کاربران می‌خواهند از پروتکل کامپاند سود دریافت کنند، باید دارایی خود را در یک قرارداد هوشمند قرار دهند و طی این فرآیند، قرارداد هوشمند توکن‌هایی تحت عنوان سی توکن تولید می‌کند. در واقع، در فضای پروتکل کامپاند، یک واحد حساب cToken نامگذاری می‌شود. برای آشنایی با سی‌ توکن، باید بدانیم که این توکن‌ها توسط دارایی دیگر پشتیبانی می‌شوند و حکم نماینده‌ی دارایی کاربر را دارند. میزان تولید این توکن، با واریز دارایی در استخر وام دهی ارتباط مستقیم دارد. جالب است بدانید cToken های مختلفی بر اساس نوع دارایی سرمایه‌دار وجود دارند. برای بیشتر آشنایی با این مفهوم، بد نیست اطلاعاتی در مورد کامپاند و ماهیت آن داشته باشیم. چون این فضا به نوعی بستری را برای دریافت وام و وام‌دهی فراهم کرده، با سی‌ توکن ارتباط نزدیکی دارد.

سی توکن و پروتکل کامپاند (Compound) به عنوان یک پروتکل فعال در زمینه‌ی امور مالی غیرمتمرکز و وام‌ دهی، از cToken برای پرداخت سود استفاده می‌کند و راهی را برای افرادی که به فرآیند وام‌ گیری و وام‌ دهی علاقه دارند، باز کرده است. پروتکل کامپاند در فضای بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند و دارای ارز دیجیتال COMP است که افراد زیادی در آن فضا سرمایه گذاری می‌کنند. این پروتکل فرآیند امور مالی غیرمتمرکز را آسان کرده و وام‌‌دهی را برای کسانی که قصد فعالیت در حوزه‌ی بلاک چین را دارند، ساده می‌کند. در این پروسه، واسطه‌ای در کار نیست و سپرده‌گذاری رمزارزها یکی دیگر از کاربردهای آن به حساب می‌آید. همچنین، وام‌‌دهی به صورت شفاف انجام می‌شود و سودآوری قابل توجهی برای کاربران دارد. از لحاظ امنیت هم این پروتکل بسیار امن بوده و احتمال حمله به اطلاعات و حساب کاربران توسط هکرها و افراد سودجو، بسیار پایین است.

پروتکل Compound با فعالیت در فضای بلاک چین، فضایی غیرمتمرکز را فراهم کرده است که به کاربران امکان وام‌گیری و وام‌دهی را می‌دهد. به عبارت دیگر، کاربران با قرار دادن وثیقه، می‌توانند از فضای Compound توکن قرض بگیرند و حتی سود کسب کنند. این پروژه‌ی وام‌دهی و وام‌گیری در حوزه‌ی دیفای، همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر، موفق به جذب عده‌ی زیادی از سرمایه‌گذاران بوده است و سودآوری بسیاری را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. به دلیل سادگی فرآیندهای داخلی آن و نحوه‌ی عضو شدن، سرمایه‌گذاران بسیاری به سمت این پروژه‌ها روی می‌آورند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا از پروتکل کامپاند استفاده می‌شود؟ شاید دوران وام‌گیری از بانک‌های سنتی به دلیل فرآیندهای پیچیده و طولانی آن، به پایان رسیده باشد و مردم به دلیل سادگی و سرعت فرآیند، به سمت سیستم وام‌دهی در بلاک چین علاقه نشان می‌دهند. مشکلات زیادی در استفاده از بانک‌ها وجود دارد که در سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز، بسیاری از این ضعف‌ها وجود ندارد. البته یکی از شباهت‌های این فضا با بانک‌ها، وثیقه‌گذاری است. برای دریافت وام، کاربران باید وثیقه‌ای در قالب رمزارز داشته باشند و مبلغ وام بر اساس آن محاسبه می‌شود.

کدام دارایی‌ها در کامپاند پشتیبانی می‌شوند؟

با قرار دادن برخی از توکن‌ها در استخر وام‌دهی، کاربران می‌توانند معادل همان مقدار سی توکن را دریافت کنند. توکن‌هایی از جمله WBTC، دای، آگور، تتر، BAT، 0X و USDC از توکن‌هایی هستند که در فضای کامپاند مورد استفاده قرار می‌گیرند و این پلتفرم از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده تعداد توکن‌های قابل استفاده در کامپاند افزایش یابد.

چه کسانی از سی‌توکن استفاده می‌کنند؟

کسانی که مایل به دریافت وام هستند، به طور کلی از cToken و کامپاند استفاده می‌کنند. همچنین افرادی که علاقه به قرض دادن دارایی خود دارند تا به واسطه‌ی آن، سود به دست بیاورند و درآمد داشته باشند، هم در این فضا فعالیت می‌کنند. افرادی که به ترید کردن، استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز و توسعه‌ی پروژه‌ها در فضای بلاک چین علاقه دارند، به حضور در این بستر توجه نشان می‌دهند.

ویژگی‌های سی‌توکن

هر دارایی پشتیبانی شده توسط پروتکل مرکب، از طریق یک قرارداد cToken یکپارچه می‌شود که نمایشی مطابق با EIP-20 از موجودی‌های ارائه شده به پروتکل است. با مینت کردن آن، کاربران از طریق نرخ مبادله cToken که ارزش آن نسبت به دارایی پایه افزایش می‌یابد، سود کسب می‌کنند و توانایی استفاده از سی‌توکن را به عنوان وثیقه به دست می‌آورند. سی‌توکن‌ها ابزار اصلی تعامل با پروتکل ترکیبی هستند. هنگامی که کاربر اقدام به مینت می‌کند، بازخرید انجام می‌دهد، قرض می‌گیرد، وام را بازپرداخت کرده، آن را نقد می‌کند یا سی‌توکن‌ها را انتقال می‌دهد. سرمایه‌گذار این کار را با استفاده از قرارداد cToken انجام می‌دهد. در حال حاضر، دو نوع سی‌توکن وجود دارد: CErc20 و CEther. اگرچه هر دو نوع رابط EIP-20 را نمایش می‌دهند، اما CErc20 دارایی‌های زیرین ERC-20 را پوشش می‌دهد و CEther خود Ether را شامل می‌شود. به این ترتیب، توابع اصلی که شامل انتقال یک دارایی به پروتکل است، بسته به نوع آن، رابط‌های کمی متفاوتی دارند.

سوال دیگری که ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید، آن است که آیا سی‌توکن‌ها در خارج از فضای کامپاند هم وجود دارند و آیا می‌توان آن‌ها را مبادله کرد؟ با توجه به این‌که امکان مبادله سی‌توکن با هر توکن ERC20 دیگری وجود دارد، سرمایه‌گذار می‌تواند در پلتفرم کامپاند این مبادله را انجام دهد. میزان سود هم به نرخ مبادلات بستگی دارد و با نگهداری سی‌توکن، سود به دست می‌آید. حتی اگر تعداد سی‌توکن‌ها در کیف پول شما ثابت بماند، با گذشت زمان، هر سی‌توکن به مقدار فزاینده‌ای از دارایی اصلی خود تبدیل می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید شما هزار USDC را به کامپاند عرضه می‌کنید. در ازای ارائه USDC به پروتکل، توکن‌های cUSDC به کیف پول اتریوم شما صادر می‌شود که به عنوان ادعایی بر سهم شما از USDC اصلی در پروتکل کامپاند عمل می‌کند. این cUSDC در واقع یک توکن ERC20 سودآور است که می‌تواند مانند هر توکن دیگری در شبکه اتریوم استفاده شود.

سی‌توکن: چند نکته

بعد از آشنایی با ماهیت و مزیت‌های سی‌توکن، مفید است چند نکته را درباره‌ی آن بدانیم. افرادی که در پلتفرم کامپاند فعالیت می‌کنند، می‌توانند سی‌توکن‌های خود را منتقل کنند. به‌عنوان مثال، اگر قسمتی از توکن‌های خود را به حساب شخص دیگری منتقل کنید، مقدار سی‌توکن شما کاهش می‌یابد و به دارایی شخص دوم اضافه خواهد شد. این موجودی همیشه قابل مشاهده و محاسبه است.

از سوی دیگر، تابع بازخرید مقدار مشخصی از سی‌توکن‌ها را به دارایی اصلی تبدیل می‌کند و آن‌ها را به کاربر باز می‌گرداند. در واقع، مقدار توکن‌های اصلی دریافت شده برابر با مقدار سی‌توکن‌های بازخرید شده است که در نرخ فعلی مبادله ضرب می‌شود.

به‌علاوه، نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که مبلغ بازخرید شده باید کمتر از نقدینگی حساب کاربر و نقدینگی موجود در بازار باشد.

لیکوییداسیون حساب

کاربری که دارای نقدینگی منفی در حساب خود است، ممکن است تحت عملیات لیکوییداسیون قرار گیرد، به منظور بازگرداندن نقدینگی حسابش به وضعیت مثبت (یعنی بیشتر از نیاز به وثیقه). در زمانی که لیکوییداسیون رخ می‌دهد، لیکوییداتور ممکن است تمام یا بخشی از بدهی باقیمانده را از سوی وام‌گیرنده بازپرداخت کند و در عوض، مقداری تخفیف از وثیقه‌ای که توسط وام‌گیرنده نگهداری می‌شود، دریافت کند. یک لیکوییداتور ممکن است تا با ضریب نزدیکی معینی (یعنی ضریب لیکوییداسیون)، برای هر وام معوق حساب را ببندد.

زمانی که وثیقه توقیف می‌شود، توکن‌های cToken به مدیر تصفیه منتقل می‌شود و او ممکن است آن‌ها را بازخرید کند، به طوری که خودش دارایی را تامین کرده باشد. کاربران باید هر قرارداد cToken را قبل از فراخوانی نقدینگی (یعنی بازپرداخت دارایی قرض‌ گرفته شده) تأیید کنند، زیرا در حال انتقال وجوه به قرارداد هستند.

4/5 - (1 امتیاز)

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *