0

لباس محلی و مجلسی زنانه جنوبی

لباس محلی و مجلسی زنانه جنوبی
بازدید 528

لباس‌های محلی بخشی از هویت ایرانیان هستند که می‌توانند فرهنگ کهن را سینه‌ به‌ سینه انتقال دهند. بندرعباس، هرمز و قشم ازجمله شهرهایی هستند که فرهنگ غنی را در خود جای داده‌اند و زنانی که در این شهرها ساکن هستند، لباس‌های زیبایی را بر تن می‌کنند و این لباس‌ها به‌عنوان نماد ملی ثبت‌شده‌اند. شلوار بندری و لیسی از محبوب‌ترین لباس‌های زنانه‌ای هستند که در جنوب کشور رواج دارند. به‌طور‌کلی، لباس بندری با رنگ‌های شاد و زیبایی که دارد می‌تواند به‌عنوان لباس مجلسی زنانه نیز استفاده شود. در کنار آن، لباس زنانه جنوبی با ویژگی‌هایی که در خود جای داده است، سوغات مناسبی برای کسانی است که به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند هستند.

شلوار بندری

شلوار بندری یکی از محبوب‌ترین لباس‌هایی است که در جنوب کشور طرفداران زیادی دارد و به‌عنوان اصلی‌ترین المان لباس بندری شناخته می‌شود (یعنی اگر هر زن این شلوار را به پا داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که این زن اهل بندرعباس است). این شلوار در بخش مچ پا جمع می‌شود و به پا می‌چسبد. در بخش انتهایی شلوار بندری، نواردوزی‌هایی انجام می‌شود و رنگ طلایی در آن برجسته است. بخش بالایی این شلوار آزاد است و دقیقاً متناسب با محیط گرم بندرعباس است.

در دوخت شلوار بندری از چه پارچه‌ای استفاده می‌شود؟

در دوخت شلوارهای بندری انواع متفاوتی از پارچه‌ها به‌کاربرده می‌شوند. اما اصلی‌ترین الیافی که در دوخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخ است. زیرا اگر از الیاف دیگر در دوخت این شلوارها استفاده شود، باعث افزایش تعرق در پا می‌شود و همین امر سبب می‌شود پا بدبو شود. امروزه، از ساتن و پارچه‌های دیگر برای دوخت این شلوار استفاده می‌شود که هر یک می‌توانند به زیبایی در تن بنشینند و یک لباس محلی زنانه شیک را تداعی کنند.

لباس محلی و مجلسی زنانه جنوبی

لیسی

در کنار شلوار بندری که به‌عنوان یکی از عناصر برجسته در لباس محلی بندرعباس شناخته‌شده است، لیسی یکی دیگر از لباس‌هایی است که زنان جنوب کشور از آن استفاده می‌کنند. لیسی همانند یک پارچه بزرگ است که بخش بزرگی از بدن را پوشش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که نور آفتاب به آن آسیب بزند (در شهرهای جنوبی کشور، نور آفتاب بسیار شدید است و استفاده از محصولات مناسب برای جلوگیری از آسیب آفتاب اهمیت زیادی دارد). همچنین، لیسی برای پوشش بدن نیز کاربرد دارد. این لباس معمولاً از جنس نخ است و به خوبی هوا را از درون خود عبور می‌دهد. همین امر از تعرق زیاد جلوگیری می‌کند.

لباس محلی و مجلسی زنانه جنوبی

برقع

زمانی که صحبت از یک زن جنوبی می‌شود، تصویر زنی به ذهن می‌آید که شلوار بندری پوشیده است و نقابی بر چهره دارد. این نقاب که در میان جنوبیان به نام برقع شناخته می‌شود در انواع مختلفی تولید می‌شود. هدف اولیه برقع پوشش صورت برای جلوگیری از آسیب آفتاب به چهره بود. البته در طول زمان، برقع به‌عنوان المان زیبایی نیز به‌کاربرده شد. برقع می‌تواند ساده، نگین‌دوزی و یا ریسه‌دار باشد. هر کدام از این محصولات زیبایی خاص خود را دارند.

سبک متفاوت نواردوزی در لباس زنانه جنوبی

زمانی که صحبت از لباس زنانه جنوبی می‌شود، سبک خاصی از دوخت‌ودوز مطرح می‌گردد. یکی از مهمترین مواردی که باعث‌شده است لباس محلی بندری به‌راحتی در میان لباس‌های اقوام دیگر شناخته شود، سبک متفاوت نواردوزی است. نواردوزی که جنوب کشور به‌ویژه در شهرهای هرمز، قشم و بندرعباس انجام می‌شود، از اشکال هندسی استفاده می‌کند. همچنین، رنگ‌هایی که در نواردوزی استفاده می‌شوند شاد هستند و همین امر باعث می‌شود که جذابیت این لباس‌ها بیشتر شود. به‌طور مثال، شلوار بندری با رنگ‌های شاد و نواردوزی هندسی می‌تواند زیبایی خود را به رخ بکشد.

استایل متفاوت با لباس محلی بندری

امروزه، لباس‌های بندری توانسته‌اند خود را در دل افراد زیادی جای کنند. بسیاری از توریست‌های خارجی با ورود به ایران و حضور در کشورهای جنوبی ازجمله بندرعباس، هرمز و قشم با این لباس‌ها آشنا شده‌اند و آن‌ها را خریداری کرده‌اند. گسترش ایران‌گردی و حضور گردشگران در شهرهای مختلف ایران باعث‌شده است که لباس‌های محلی بیش‌از‌پیش موردتوجه قرار گیرند. لباس‌های بندری به دلیل رنگ‌های بسیار برجسته و شاد، نواردوزی‌های هندسی و پوشش صورت به یک شیوه متفاوت توانسته‌اند محبوبیت زیادی کسب کنند و خرید آن‌ها می‌تواند شما را با فرهنگ خاصی آشنا کند.

نکات مهم در زمان خرید لباس‌های محلی

در‌صورتی‌که می‌خواهید برای خرید انواع لباس‌های محلی ازجمله شلوار بندری اقدام کنید، بهتر است به موارد متعددی توجه داشته باشید. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • خرید از مراکز معتبریکی از مهمترین مواردی که در خرید لباس‌ محلی زنانه اهمیت زیادی دارد مراجعه به مراکز معتبر است. زیرا درصورتی‌که شما به مراکز نامعتبر بروید، ممکن است برش و نوع پارچه‌ای که در لباس استفاده می‌شود مناسب نباشد و همین امر شما را از خرید لباس‌های محلی دلزده کند.

  • عدم توجه به سبک‌های متداول زیبایی: یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود شما بتوانید بهترین لباس‌های محلی را انتخاب کنید و از خرید خود رضایت کاملی داشته باشید، عدم توجه به سبک‌های متداول زیبایی است. بهتر است بدانید لباس‌های محلی با بسیاری از مواردی که این روزها به‌عنوان نکات زیبایی شناخته می‌شوند تفاوت دارند. بنابراین، شما نباید در لباس‌های محلی به دنبال سرنخی از دنیای مدرن باشید. این لباس‌ها قدمت هزاران ساله دارند و شما با خرید آن‌ها می‌توانید به دل تاریخ سفر کنید و از پوشش زنانی که هزاران سال از آن‌ها استفاده کرده‌اند بهره‌مند شوید.

برای خرید شلوار بندری به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد انواع لباس‌های محلی ازجمله شلوار بندری، لیسی و برقع در اختیار شما قرار دهیم. این لباس‌ها در شهرهای جنوبی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک زیبایی خاصی دارند. افرادی که در شهرهای جنوبی کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند این لباس‌ها را برای پوشش روزانه استفاده کنند. از طرف دیگر، استفاده از این لباس‌ها برای کسانی که در جنوب کشور زندگی نمی‌کنند، می‌تواند آشنایی با فرهنگ پوشش این خطه باشد و درعین‌حال به‌عنوان یک المان جذاب زیبایی نیز کاربرد دارد. اگر به دنبال مرکز معتبری برای خرید لباس‌های محلی و بندری هستید، می‌توانید به فروشگاه وددو مراجعه کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *