0

معنی و توضیح آلت چین چیست؟

Alt China
بازدید 381

بلاکچین یک دفتر کل عمومی امن و رمزنگاری شده است که به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود. هر بلاکچینی که شامل بیتکوین یا اتریوم نباشد، به عنوان “آلت‌چین” یا “بلاکچین جایگزین” شناخته می‌شود. این دو بلاکچین در حال حاضر معروف‌ترین و محبوب‌ترین بلاکچین‌ها در فضای کریپتوارز هستند. بلاکچین اصلی بیتکوین در سال 2009 و بلاکچین اتریوم در سال 2015 راه‌اندازی شدند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی آلت‌چین و بررسی تفاوت آن با بیتکوین بپردازیم.

آلت‌چین چیست؟

از اوایل ظهور فناوری کریپتوارز، بلاکچین‌های جایگزین برای بیتکوین به وجود آمدند. در سال 2011، بلاکچین لایتکوین به عنوان رقیبی برای بیتکوین راه‌اندازی شد. سپس در سال 2013، دوجکوین و ریپل نیز ایجاد شدند. کاربران به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برتر، قابل انعطاف و سازگار با محیط زیست برای اتریوم، شروع به جستجو برای بلاکچین‌های جایگزین کردند. در جایی که نیازها و نیازمندی‌ها ظاهر می‌شوند، بازار به سرعت پاسخ می‌دهد. بنابراین، شرکت‌هایی مانند دوجکوین، پولکادا، BNB Smart Chain، ریپل، کاردانو و سولانا نیز پدیدار شدند. احتمالاً یکی از دلایل توسعه اتریوم 2.0 در سال 2013، رقابت شدید در این فضا است. در سپتامبر 2022، این شبکه از یک شبکه اثبات کار به یک شبکه اثبات سهام تبدیل شد که علاوه بر کاهش قابل ملاحظه‌ای از تأثیرات زیست محیطی زنجیره، زمان معاملات را نیز افزایش داد.

انواع مختلف آلت‌چین در پروتکل‌های لایه 1

در بین پروتکل‌های بلاکچین لایه 1، بلاکچین بیتکوین و اتریوم به عنوان دو نمونه اصلی آلت‌چین‌ها مطرح هستند. این بلاکچین‌های خودکفا قادر به تأیید و اجرای تراکنش‌ها بدون نیاز به هیچ شبکه رمزنگاری دیگری هستند. بلاکچین‌های لایه 1 با تعامل با عوامل تأییدکننده شبکه (مانند استیک‌کننده‌ها در اتریوم و ماینرها در بیتکوین) و با ارائه وعده‌هایی مانند توکن‌های جدید و هزینه تراکنش‌ها، عمل می‌کنند.

بسیاری از آلت‌چین‌های محبوب، از جمله کاردانو و سولانا، در دستهٔ پروتکل‌های بلاکچین لایه 1 قرار دارند. کاردانو و سولانا به عنوان بلاکچین‌های اصلی، خودکفا و با توسعه‌یافتگی بالا معرفی می‌شوند. برخی از آلت‌چین‌های لایه 1 به عنوان شاخه‌هایی از یک بلاکچین اصلی وجود دارند. به عنوان مثال، اتریوم کلاسیک، که یک فورک از زنجیرهٔ اصلی اتریوم قبل از حمله به DAO است، و بیتکوین کش، که یک فورک از بلاکچین اصلی بیتکوین است. اگرچه در اصل و نسبتی مشترک هستند، اما ممکن است در طول زمان به شکلی که زنجیره فورک شده و مسیر زنجیره اصلی را دنبال می‌کنند، تغییر کنند. به عنوان مثال، تازگی‌ها بلاکچین اصلی اتریوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام تغییر کرده است، در حالی که اتریوم کلاسیک همچنان از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند.

پروتکل‌های لایه صفر

پروتکل بلاکچین لایه صفر به بلاکچین‌های لایه 1 این امکان را می‌دهد که به عنوان بخشی از یک شبکه رمزنگاری گسترده‌تر با یکدیگر تعامل کنند. این پروتکل قابلیت ساخت چندین بلاکچین با توانایی تعامل همزمان را فراهم می‌کند. در حال حاضر، پولکادا به عنوان نمونه‌ای معروف از پروتکل لایه صفر شناخته شده است.

پروتکل‌های لایه 2 و زنجیره‌های جانبی

همانطور که می‌توان بر روی پروتکل‌های لایه صفر، بلاکچین‌های لایه 1 را ساخت، راه‌حل‌های بلاکچین لایه 2 نیز می‌توانند به صورت موازی یا بر روی پروتکل‌های بلاکچین لایه 1 ساخته شوند. این پروتکل‌ها با هدف‌های مختلفی طراحی شده‌اند. بعضی از آنها هدف دارند که مقیاس‌پذیری بلاکچین لایه 1 را بهبود بخشیده و امکان انجام تراکنش‌ها خارج از زنجیره را فراهم کنند.

از راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه 2، می‌توان به پالیگان و آربیتروم اشاره کرد که بر روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند. این نوع راه‌حل‌های لایه 2، بر اساس الگوریتم‌های امنیت و اجماع پروتکل لایه 1 ساخته شده‌اند. سایدچین یا زنجیره جانبی، یک جایگزین برای راه‌حل‌های لایه 2 است. سایدچین یک بلاکچین کاملاً مجزاست که همراه با بلاکچین اصلی، امنیت و الگوریتم اجماع خود را دارد.

این راه‌حل‌ها با قفل کردن وجوه در بلاکچین اصلی و منتقل کردن آنها به زنجیره جانبی عمل می‌کنند. وجوه پس از آن می‌توانند به طور آزاد توسط کاربران زنجیره جانبی معامله شوند. این روش می‌تواند به کاهش ازدحام در بلاکچین اصلی کمک کند، اما طبق انتقادات، استفاده از زنجیره‌های جانبی ممکن است امنیت کمتری نسبت به زنجیره اصلی داشته باشد.

تفاوت بین آلت‌چین و آلت‌کوین

توکن‌های بومی آلت‌چین با نام آلت‌کوین‌ها یا کوین‌های جایگزین شناخته می‌شوند. هر رمزارزی که بیتکوین یا اتریوم نباشد، به عنوان آلت‌کوین شناخته می‌شود. به عنوان مثال، BNB، XRP، ADA، DOGE، DOT و SOL همگی آلت‌کوین هستند. البته، برخی طرفداران بیتکوین اتریوم را نیز به عنوان یک آلت‌کوین می‌نامند. در حقیقت، آلت‌چین به یک شبکه بلاکچین اشاره می‌کند و نه به ارز دیجیتالی که آن را تغذیه می‌کند.

تمامی آلت‌کوین‌ها دارای آلت‌چین مخصوص به خود نیستند. بیشتر آلت‌کوین‌ها توکن‌هایی هستند که بر روی یک شبکه ارزهای دیجیتال از قبل وجود دارند. به عنوان مثال، شیبا اینو به عنوان یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در حال گردش، ابتدا به عنوان یک میم‌کوین شناخته می‌شد. SHIB یک توکن ERC-20 بر پایه شبکه اتریوم است. کاربران در هنگام معامله SHIB، هزینه گس را به بلاکچین اتریوم پرداخت می‌کنند تا تراکنش‌هایشان پردازش شود.

آلت‌کوین‌ها می‌توانند همچنین بر روی آلت‌چین‌ها وجود داشته باشند. همانطور که کاربران می‌توانند در شبکه اتریوم ارزها و NFTهای خود را معامله کنند، بسیاری از آلت‌چین‌ها قادر به ارائه این قابلیت هستند. به عنوان مثال، سولانا و کاردانو به کاربران این امکان را می‌دهند تا NFTها و توکن‌های رمزنگاری خود را برای اجرا در این آلت‌چین‌ها ایجاد کنند.

نحوه استفاده از آلت‌چین‌ها

استفاده از بیشتر آلت‌چین‌ها مشابه استفاده از بلاک‌چین‌های اتریوم و بیتکوین است. برای تعامل با آلت‌چین، کاربران باید ابتدا یک کیف‌پول راه‌اندازی کنند که با استفاده از آلت‌چین، قابلیت ذخیره، انتقال و دریافت توکن‌ها را فراهم کند. کیف‌پول‌های مبتنی بر کوین‌بیس و اکسودوس قادر به تعامل با بلاک‌چین‌های مختلف، از جمله برجسته‌ترین آلت‌چین‌ها، هستند.

استفاده از آلت‌چین برای خرید ارزهای دیجیتال

کاربران دو گزینه برای خرید ارزهای دیجیتال مبتنی بر آلت‌چین (آلت‌کوین) دارند. 1) آنها می‌توانند از طریق یک صرافی مرکزی مانند بایننس، یک حساب کاربری ایجاد کنند. سپس کاربران می‌توانند با واریز ارزهای فیات، از آن برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنند. این روش احتمالاً از نظر هزینه، گزینه کم‌هزینه‌تری برای اکثر کاربران است. در بیشتر موارد، کاربران برای استفاده از ارائه‌دهنده خدمات پرداخت فیات به کریپتو، برخی از اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌کنند. کارمزدهای این روش معمولاً بیشتر از روش خرید ارزهای دیجیتال از طریق واریز فیات به یک صرافی مرکزی هستند.

تعامل با اکوسیستم بلاک‌چین

بعد از خرید رمزارزها، کاربران می‌توانند اقدام به ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال کنند. همچنین، آنها می‌توانند با DAppهای مختلف تعامل داشته باشند. این برنامه‌ها ممکن است شامل پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز باشند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا با استفاده از ارزهای دیجیتال خود، سود کسب کنند. همچنین، ممکن است این برنامه‌های کاربردی شامل بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین باشند و کاربران بتوانند از طریق انجام بازی‌ها، درآمد رمزارزی کسب کنند.

استفاده از مرورگرهای بلاک‌چین برای تأیید تراکنش‌ها

تمامی آلت‌چین‌های اصلی، مانند بیتکوین و اتریوم، به کاربران امکان می‌دهند تا تراکنش‌های انجام شده در بلاک‌چین خود را ردیابی کنند. به عنوان مثال، کاردانو دارای Cardano Explorer و سولانا نیز دارای Solana Explorer است. هر فرد می‌تواند با استفاده از این مرورگرها، تراکنش‌های انجام شده در آلت‌چین‌ها را نظارت کند.

انجام اقداماتی برای ایمن سازی دارایی‌های کریپتو

آلت‌چین‌های کمتر شناخته شده ممکن است پروتکل‌های امنیتی را به اندازه زنجیره‌های معروف تر توسعه نداده باشند. بنابراین، کاربران باید همواره URL وب‌سایت را هنگام تعامل با DAppها بررسی کنند و از صحت آن اطمینان حاصل کنند. وب‌سایت‌های مخرب اغلب با استفاده از URLهای بسیار مشابه به DAppهای محبوب ظاهر می‌شوند و سعی می‌کنند اطلاعات کیف پول کریپتو را به دام بیندازند. همچنین، سرمایه‌گذاری در کیف پول سرد ارزش دارد. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی کیف پول شما را از اینترنت و کامپیوتر شما جدا نگه می‌دارند. این عملیات به طور عملی امکان سرقت این اطلاعات و درنتیجه هرگونه رمزارز را برای هکرهای رمزنگاری غیرممکن می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، به معرفی آلت‌چین‌ها و ویژگی‌های مهم آنها پرداختیم. با این حال، بازار ارزهای دیجیتال هرگز محدود نیست. در حال حاضر، از طریق اکوسیستم کریپتو، هزاران شبکه جایگزین در حال اجرا هستند. در حالی که آلت‌چین‌های جدید همچنان به چالش کشیدن بلاک‌چین‌های موجود ادامه می‌دهند، شبکه‌های قابل اعتماد به طور کلی به قدرت و استحکام بیشتری دست می‌یابند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *