0

همه چیز در مورد حمله دستکاری اوراکل

Cryptocurrency and Oracle
بازدید 153

گاهی اوقات پروتکل‌ها برای عملکرد صحیح به اطلاعات اضافی نیاز دارند که خارج از حوزه بلاکچین قرار دارند. این اطلاعات خارج از زنجیره توسط اوراکل‌ها، که به طور معمول قراردادهای هوشمند هستند، ارائه می‌شوند. در صورتی که پروتکل‌های وابسته به اوراکل‌ها به طور خودکار اقداماتی را اجرا کنند، حتی اگر داده‌های ارائه شده توسط اوراکل نادرست باشند، آسیب‌پذیری ایجاد می‌شود. اوراکل با داده‌های منسوخ یا حتی مخرب می‌تواند تأثیرات فاجعه‌باری بر تمام فرآیندهای متصل به داده‌ها داشته باشد. در عمل، داده‌های تغییر یافته می‌توانند باعث آسیب‌های قابل توجهی شوند، از انحلال‌های غیرقانونی تا معاملات آربیتراژ مخرب. بخش‌های زیر نمونه‌هایی را ارائه می‌دهند که آسیب‌پذیری‌ها و نقص‌های رایج مرتبط با حمله دستکاری اوراکل را نشان می‌دهند.

سیستم اوراکل در حوزه کریپتو به معنای استفاده از داده‌های خارج از بلاکچین برای تأیید و اعتبارسنجی اطلاعات درون بلاکچین است. به طور کلی، سیستم اوراکل مجموعه‌ای از راهکارها و فناوری‌هاست که به شبکه‌های بلاکچین کمک می‌کند تا با داده‌های دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

سیستم اوراکل معمولاً از یک شرکت یا سرویس دهنده خارج از بلاکچین (مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، داده‌های هواشناسی و غیره) استفاده می‌کند تا اطلاعات جدید را جمع‌آوری کند و سپس آن‌ها را در بلاکچین اعتبارسنجی کند. به عنوان مثال، یک سیستم اوراکل می‌تواند برای تأیید یک معامله در بورس از داده‌های مربوط به قیمت‌های بازار استفاده کند و یا در بلاکچین اطلاعات جدید در مورد آب و هوا یا رویدادهای رسمی را ثبت کند.

در بعضی موارد، استفاده از سیستم اوراکل ممکن است با مشکلاتی مانند امنیت و اعتبارپذیری همراه باشد. به عنوان مثال، اگر سیستم اوراکل مورد حمله قرار گیرد یا داده‌های جعلی به آن ارائه شود، این می‌تواند به طور مستقیم به امنیت و صحت داده‌های ثبت شده در بلاکچین آسیب برساند. به همین دلیل، توسعه دهندگان بلاکچین برای ایجاد یک سیستم اوراکل امن از روش‌هایی مانند امضای چندگانه و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

ارزهای دیجیتالی که به عنوان اوراکل شناخته می‌شوند عبارتند از:

پالیگان
اتریوم
کاردانو
اپتوس
سولانا
آوالانچ
بیتکوین

داده‌های موجود در دیتابیس‌های اوراکل را بدست آورد یا اطلاعات مهم را تغییر دهد. این نوع حمله می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی انجام شود، به عنوان مثال، استفاده از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری، نفوذ به دیتابیس‌های ناامن به صورت محلی یا از راه دور، بهره‌گیری از رمزگذاری ضعیف و یا استفاده از کدهای بدافزار.

برای محافظت در برابر حمله دستکاری اوراکل، باید از آخرین نسخه‌های نرم‌افزار اوراکل استفاده کرده و آن‌ها را به‌روزرسانی نمود. همچنین، تنظیمات امنیتی مناسبی را برای دیتابیس‌های اوراکل انجام داد. از رمزگذاری قوی برای داده‌ها استفاده نموده و دسترسی به دیتابیس را فقط برای افراد مجاز و با مجوزهای مشخص محدود کنید.

برای بازتولید قرارداد حمله دستکاری اوراکل، بهتر است از یک مجموعه داده تست استفاده کنید تا بتوانید این حمله را بازسازی کنید. این مجموعه داده‌های تست می‌تواند شامل داده‌های واقعی یا داده‌های مجازی باشد که برای تست امنیت سیستم‌های اوراکل طراحی شده است. برای شروع، می‌توانید با استفاده از مجموعه داده‌های تست مربوط به حمله دستکاری اوراکل که در دسترس می‌باشند، مانند مجموعه داده‌های تست SLOB، HammerDB و Swingbench، قرارداد حمله دستکاری اوراکل را بازسازی کنید. در مرحله بعدی، باید یک محیط تستی ایجاد کنید که شامل نرم‌افزار اوراکل و دیتابیس‌های آن باشد. سپس می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند PL/SQL و Oracle Database Security Assessment Tool (DBSAT)، به تست امنیتی سیستم‌های اوراکل بپردازید و سعی کنید به عنوان یک حمله کننده، قرارداد حمله دستکاری اوراکل را بازسازی کنید.

در هر صورت، با توجه به پیچیدگی و حساسیت این موضوع، بهتر است برای انجام این کار، از کسانی که تخصص لازم را در زمینه امنیت سیستم‌های اوراکل دارند، کمک بگیرید.

به نوع حمله و شیوه اجرای آن دارد. به عنوان مثال، حملات خرابکاری که به صورت خودکار بر روی هزاران سیستم انجام می‌شوند و به دنبال کشف ضعف‌های امنیتی می‌باشند، هزینه کمتری دارند نسبت به حملاتی که توسط افراد با تخصص و دانش فنی بالا انجام می‌شوند.

علاوه بر این، هزینه حملات اوراکل بستگی به هدف حمله‌کننده دارد. یعنی اگر هدف حمله کسب دسترسی به داده‌های یک دیتابیس اوراکل باشد، هزینه حمله کمتر خواهد بود. اما اگر هدف حمله کسب اطلاعات حساس یا محرمانه و تهاجم به سیستم‌های شرکت‌های بزرگ باشد، هزینه حمله به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود.

ریسک حمله اوراکل در دیفای به نقص امنیتی و میزان دسترسی غیرمجاز به پایگاه داده اوراکل بستگی دارد. حمله اوراکل یک نوع حمله سایبری است که از ضعف‌های امنیتی در نرم‌افزار پایگاه داده اوراکل بهره می‌برد. در این حمله، مهاجمان می‌توانند با اجرای کد از راه دور، داده‌ها و اطلاعات موجود در پایگاه داده را سرقت کنند.

برای کاهش ریسک حمله اوراکل در دیفای، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

استفاده از نسخه‌های جدید و بروزرسانی‌های امنیتی برای نرم‌افزار پایگاه داده اوراکل.
پیکربندی صحیح پایگاه داده با رعایت مقررات امنیتی.
محدود کردن دسترسی به پایگاه داده و تنظیم سطوح دسترسی مجاز.
استفاده از رمزنگاری برای حفاظت از داده‌ها در پایگاه داده.
مدیریت صحیح رمزعبورها با استفاده از رمزهای قوی و تغییر دوره‌ای آن‌ها.
مانیتورینگ مستمر برای شناسایی و پیشگیری از حملات اوراکل.
با انجام این اقدامات، امکان حملات اوراکل در دیفای به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و امنیت پایگاه داده اوراکل بهبود می‌یابد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *