0

چرا ارزهای دیجیتال به دنیای اقتصاد پا گذاشتند ؟

چرا ارزهای دیجیتال به دنیای اقتصاد پا گذاشتند ؟
بازدید 697

تعریف پول: هر چیزی که بتوان آن را با کالا و خدمات مبادله کرد و همچنین می تواند به عنوان معیار ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

برای درک بهتر مفهوم پول، باید به 7000 سال قبل یعنی 5000 سال قبل از میلاد مسیح برگردیم. زمانی که کل جمعیت انسان حدود 40 میلیون نفر بود. مبادله کالا در آن زمان رایج بود. مبادله مانند معامله است. شما کالاها و خدمات خود را با کالاها و خدمات دیگری که نیاز دارید مبادله می کنید. اگر یک کشاورز ذرت گوشت خوک می خواست، سعی می کرد با یک کشاورز یا فروشنده خوک معامله کند و ذرت خود را در ازای گوشت عرضه کند. مشکل این است که توافق بر سر مقدار ذرت یا گوشت خوک در چنین معامله ای دشوار است، زیرا قیمت یا نرخ ارز ثابتی وجود ندارد. مشکل دیگر عدم تمایل یک طرف به تجارت با کالای طرف دیگر است. به عنوان مثال، اگر خوک‌کار به ذرت کشاورز نیاز نداشته باشد، کشاورز گوشت مورد نیاز خود را دریافت نخواهد کرد.

بنابراین، ما به چیزی نیاز داریم که ارزش داشته باشد و خوک‌کار به آن علاقه داشته باشد. بسیاری از فرهنگ ها در نقاط مختلف جهان شروع به استفاده از ابزاری به نام «پول کالایی» کرده اند. پول کالایی در واقع کالایی است که ارزش مطلوبی دارد و می تواند به عنوان وسیله مبادله مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، به دانه ها، نمک یا تنباکو فکر کنید. کشاورزان موافقت کردند که از این اقلام به عنوان پرداخت استفاده کنند. کشاورزان می توانستند به جای استفاده از مبادله کالا، کالاهای مورد نیاز خود را با تهیه پول کالا تهیه کنند و در طرف دیگر معامله، فروشنده می توانست از این پول کالا برای خرید هر آنچه که می خواهد استفاده کند. به این ترتیب مشکل عدم تمایل خریدار به دریافت محصول پیشنهادی (مثلا ذرت) از خریدار را برطرف کردیم. یک مزرعه دار ذرت می تواند مقدار مشخصی بذر به خوک پرورش دهد تا خوک های مورد نیاز خود را تهیه کند. اما در مورد استفاده از پول کالا، مشکل دیگری پیش می آمد: بیشتر این پول کالایی فاسد شدنی بود و ذخیره آن برای فروشنده یا خریدار مشکل می شد. علاوه بر این، ارزش این سکه ها زیاد نبود. از سوی دیگر، تطبیق ارزش کالاها و خدمات مختلف با پول کالا نیز بسیار دشوار بود.

زمانی که جوامع مختلف با این چالش ها مواجه شدند، برای اولین بار از اشیاء فلزی به عنوان پول استفاده شد. فلزات از ویژگی‌های مثبتی مانند دوام بالا، تقسیم‌پذیری آسان، قابلیت حمل آسان و غیره بهره می‌برند. با این حال، از آنجایی که تعیین ارزش یک تکه فلز (مانند طلای خالص) دشوار بود، جوامع باستانی یک گام فراتر رفتند. در حدود 700 سال قبل از میلاد، لیدی ها اولین مردمی در جهان بودند که سکه های استاندارد ضرب کردند. پس از این، سایر کشورهای جهان نیز سکه های خود را با ارزش مشخص منتشر کردند. بنابراین، با مشخص بودن ارزش هر سکه، اکنون مقایسه ارزش کالاها و خدمات آسان تر بود. از آنجایی که لیدی ها اولین ملتی بودند که واحد پولی مشترک ایجاد کردند، روند توسعه تجارت برای آنها بسیار سریع بود و به زودی به یکی از ثروتمندترین پادشاهی های آسیای صغیر تبدیل شدند. ضرب المثل انگلیسی “به اندازه کرزوس ثروتمند” در واقع به آخرین پادشاه لیدیا اشاره دارد که اولین سکه طلای جهان را ضرب کرد.

در ابتدا ارزش این سکه ها بسیار بالا بود. بیشتر اوقات برای ضرب این سکه ها از فلزات گرانبها و بسیار خالص مانند طلا یا نقره استفاده می شد. اما با گذشت زمان، جوامع دیگر در سراسر جهان از فلزات ارزان تری برای ضرب سکه استفاده کردند. همچنین ارزش اسمی سکه ها را بالا نگه داشت. اگرچه این سکه های جدید ارزش ذاتی سکه های طلا را نداشتند، اما به دلیل اعدادی که بر روی آنها درج شده بود، ارزشمند تلقی می شدند.

در قرن یازدهم، چین با معرفی ارز کاغذی، توسعه ارز را به سطح جدیدی رساند. اکنون به راحتی می توان ارزش کالاها و خدمات را با ارز فعلی مقایسه کرد. کاغذ به خودی خود ارزشی نداشت، اما مقدار مشخصی را نشان می داد. حالا ما چیزی به نام «ارز نمایندگی» داشتیم. البته توسعه پول در تمام نقاط جهان یکسان نبود. برای مثال، اروپایی ها تا قرن شانزدهم به استفاده از سکه ادامه دادند. اما با ساده‌سازی محاسبات ارزش و معاملاتی که ارز کاغذی به همراه داشت، بسیاری از مناطق جهان به زودی استفاده از این شکل از پول را آغاز کردند. با این حال، در مدت زمان کوتاهی، سایر مناطق جهان نه تنها مفهوم ارز کاغذی را پذیرفتند، بلکه با انجام اصلاحات لازم، ارز کاغذی بهتری را توسعه دادند. از این رو شعار روی یادداشت های چینی مبنی بر “جعلان سر بریده خواهند شد.” “ما به خدا ایمان داریم.” دلار آمریکا به اسکون تبدیل شد.

پول فیات در بانک ها توسط طلا پشتیبانی می شد و خیلی زود، دولت ها قول دادند که مردم می توانند مقادیر معینی طلا یا نقره را با استفاده از این نوع پول بازخرید کنند. به عنوان مثال، مردم می توانند یک پوند (حدود 0.5 کیلوگرم) نقره استرلینگ را از یک اسکناس قدیمی پوند استرلینگ بریتانیا بدست آورند. در قرن 19 و اوایل قرن 20، بیشتر ارزها معرف ارزش بودند و ارزش آنها بر اساس استاندارد طلا بود.

در دنیای مدرن امروزی، ارزها دیگر پشتوانه طلا ندارند. در سال 1971، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، دلار آمریکا را از طلا جدا کرد و طولی نکشید که همین اتفاق در سایر نقاط جهان رخ داد. در حال حاضر ارزش یک پول رایج به عرضه دولت و تقاضای عمومی بستگی دارد. پول، همانطور که می دانیم، در واقع یک توافق اجتماعی است که دیگر پشتوانه آن کالاها (مانند فلزات گرانبها) یا کالاهایی (مانند دانه ها و تنباکو) نیست و در عوض، ارزش آن توسط دولت تعیین می شود. به این ترتیب، ما اکنون در دوره ای از پول های بی پول زندگی می کنیم.

در قسمت قبل به چند اصطلاح کلیدی اشاره کردم. در زیر می توانید سه عملکرد پول را مشاهده کنید:

ذخیره ارزش
یک روش پرداخت
یک واحد ارزش
بیایید دلار آمریکا را به عنوان مثال در نظر بگیریم. اولاً، این ارز به شما امکان ذخیره ارزش را می دهد، زیرا تقریباً مطمئن هستید که ارزش آن در طول زمان کاهش قابل توجهی نخواهد داشت. در مورد پول فیات، این اطمینان واقعاً به میزان اعتماد عمومی به دولت بستگی دارد. بولیوار ونزوئلا، که تورم بیش از 350000 درصدی را در سال 2019 تجربه کرد، نمونه بارز ارز فیات است که نتوانسته ارزش خود را حفظ کند. نحوه پرداخت نیز کاملاً مشخص است. دلار آمریکا را می توان برای خرید طیف گسترده ای از کالاها و خدمات استفاده کرد، زیرا طرف های معامله در سراسر جهان بر روی ارزش آن توافق کرده اند. در نهایت، واحد ارزش یکی دیگر از عملکردهای مهم است که به افراد جامعه اجازه می دهد کالاها و خدمات خود را با توجه به ارزش دلار آمریکا قیمت گذاری کنند.

نرم افزار در حال تسخیر جهان است و این شامل پول نیز می شود. امروزه بیشتر تراکنش های مالی به صورت دیجیتالی انجام می شود. در سال 2019، تجارت الکترونیک 3.53 تریلیون دلار فروش داشت. مشکل پرداخت های دیجیتال، نظارت سازمان های واسطه (و البته نیاز به اعتماد) بر تمامی پرداخت هاست. به این معنی که سازمان واسط توانایی نظارت بر فعالیت های مالی شما، مسدود کردن یا معکوس کردن تراکنش ها را دارد. حتی در بدترین حالت ممکن است سازمان وجوه شما را مسدود کند. این بزرگترین مشکل تمرکز است.

این تفاوت زیادی در پول نقد ایجاد می کند. پول نقد فیزیکی به صورت همتا به همتا، خصوصی و غیرقابل تغییر منتقل می شود. البته، حتی اگر از پول نقد استفاده کنید، باز هم باید به دولت خود اعتماد کنید. در واقع این دولت است که به عنوان پشتوانه اصلی پول نباید اجازه دهد ارزش آن به مرور زمان کاهش یابد یا دچار تورم شود. مشکل پول نقد این است که برای تبدیل آن باید در همان کشوری باشید که ارز در گردش است. اگرچه برخی نیاز به پول الکترونیکی همتا به همتا را درک کردند، اما متأسفانه تقریباً همه تلاش ها در این زمینه با شکست مواجه شده اند. اما در جریان بحران اقتصادی اواخر سال 2008، مقاله ای با عنوان «بیت کوین: سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *