0

آشنایی با مفهوم پویایی NFT

NFT
بازدید 199

بحث درباره توکن‌های غیرقابل تعویض روز به روز بیشتر شده است. در این باره، موضوعات جدیدی مطرح شده است. مسائلی از قبیل تقسیم‌بندی NFT‌ها، استفاده از استانداردهای ERC20 و ERC1155 برای ارزهای NFT، توکن‌های منحصر به فرد مشتقه و سایر موضوعاتی که اخیراً درباره این نوع دارایی‌ها بحث شده است. این نیاز به تغییر، باعث شده تا مفهوم جدیدی به نام “مفهوم NFT داینامیک” در زمینه‌های مرتبط با این توکن‌ها رواج یابد. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم NFT داینامیک چیست؟

بهتر است قبل از بحث درباره NFT داینامیک، یک بازنگری کلی در مورد NFT‌ها انجام دهیم. توکن‌های غیرمتمثل دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که در بلاکچین ذخیره می‌شوند. هر NFT از نظر شناسه توکن و آدرس قرارداد با سایر NFTها متفاوت است. علاوه بر این، هر یک از آنها قابلیت اضافه کردن ابرداده یا داده‌های اضافی و مفید مانند عکس، فیلم یا هر چیز دیگری را دارند، در حالی که همگی منحصر به فرد هستند.

در حال حاضر، استفاده رایج از این دارایی‌های دیجیتال برای نمایش آثار هنری دیجیتال است. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند آثار خود را به صورت دیجیتال تولید کرده و آنها را به صورت نمادین نشانه‌گذاری کنند و مردم با خرید آنها مالکیت آثار را به دست می‌آورند. به طور ساده‌تر، یک NFT داینامیک یک توکن ناهماهنگ با شناسه رمز منحصربه‌فرد است که قابل انتقال است.

هنگام ایجاد NFT‌ها، شناسه توکن آنها تغییر نمی‌کند. این ویژگی ثابت NFT‌ها یک مزیت برای هنرمندان دیجیتال است. تا به حال، هنرمندان دیجیتال برای ردیابی یا متوقف کردن توزیع غیرمجاز آثار خود تلاش می‌کردند. اما اکنون این هنرمندان می‌توانند با فروش شناسه‌های خاص آثار خود به عنوان توکن‌های غیرقابل تفویض، مالکیت را به طرفداران خود منتقل کنند. لازم به ذکر است که متادیتا کاملاً اختیاری است و به یک توکن اختصاص داده می‌شود و بعداً تغییر نمی‌کند. برای اصلاح متادیتا، قرارداد قبلی باید لغو شده و قرارداد هوشمند جدیدی باید نوشته شود.

در حال حاضر با وجود NFT داینامیک، وضعیتی متفاوت برقرار است. به زبان ساده، یک NFT پویا یک توکن ناهمزمان است که می‌تواند بر اساس شرایط و رویدادهای داخلی و خارجی از شبکه تغییر کند. این تغییرات به واسطه تغییرات ابرداده‌هایی که توسط یک قرارداد هوشمند اعمال می‌شوند، رخ می‌دهد. در NFT داینامیک، کدها به گونه‌ای نوشته می‌شوند که بسته به نوع و زمان تغییرات، ویژگی‌ها و جزئیات مربوط به NFT مورد نظر به صورت خودکار تغییر می‌کنند.

برای بهتر درک کردن، یک NFT را به عنوان یک شخصیت در یک بازی مبتنی بر NFT تصور کنید. زمانی که با خرید یک کارت NFT بازی را شروع می‌کنید، شخصیت بازی دارای یک سطح خاص از توانایی است. این قابلیت‌ها در فراداده‌های NFT تعریف می‌شوند. اگر توکن غیرقابل تغییر از نوع استاتیک باشد، بعد از چند مرحله بازی، بازیکنان باید کارت جدیدی با توانایی‌های جدید تهیه کنند. اما اگر NFT بازی به صورت داینامیک یا پویا باشد، متادیتای آن بر اساس تغییرات و مهارت‌هایی که در طول بازی به دست می‌آید، به روزرسانی می‌شود. در این صورت، برای ادامه بازی، نیازی به خرید کارت‌های دیگر وجود ندارد.

روش اعمال تغییرات در NFT داینامیک چگونه است؟ همانطور که اشاره شد، ویژگی‌های توکن‌های پویا بر اساس یک سری رویدادهای داخلی یا خارجی در بلاکچین، به اطلاعات On Chain و Off Chain بستگی دارند. یک مشکل در اینجا وجود دارد و آن این است که شبکه‌های بلاکچین به طور ذاتی قادر به محاسبه و دریافت اطلاعات خارج از زنجیره نیستند.

برای حل این مشکل، اوراکل‌ها به کار می‌روند. اوراکل‌ها شخص ثالثی در سیستم اطلاعاتی هستند که اطلاعات را از منابع تولیدکننده داده دریافت و به مصرف‌کنندگان، که همان بلاکچین است، تزریق می‌کنند. چندین اوراکل شناخته شده وجود دارند، از جمله Chainlink و API3.

فرض کنید یک توسعه‌دهنده بازی قصد دارد dNFT (NFT پویا) ایجاد کند که هر زمان که باران می‌بارد، توانایی آن تغییر کند. داده‌های بارندگی اطلاعات آفلاین هستند. بنابراین، او برای خواندن خودکار اطلاعات از منابع آب و هوا و درج آن در قراردادهای هوشمند، باید از اوراکل استفاده کند.

حال به روش کار NFT داینامیک می‌پردازیم. رویکرد NFT داینامیک نسبت به NFT های استاتیک تا حد زیادی متفاوت است، اما عملکرد اصلی آنها به شدت مشابه است؛ زیرا هر دوی آنها بر روی بستر بلاکچین و قراردادهای هوشمند کار می‌کنند و عدم قابل تعویض بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی آنهاست. با این حال، NFT داینامیک ویژگی‌ها و عملکرد خاص خود را دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چگونه NFT داینامیک تغییر خواهد کرد؟

مکانیسم NFT داینامیک را می‌توان به صورت زیر توصیف کرد:

  1.  این توکن با استفاده از ابرداده‌های خاص در پلتفرم قرارداد هوشمند ساخته می‌شود.
  2.  قراردادهای هوشمند اطلاعات خارجی را از طریق اوراکل دریافت می‌کنند.
  3.  توکن با استفاده از داده‌های دریافت شده از اوراکل، ارزیابی و در فرآیند Minting (ایجاد توکن) تغییرات مورد نیاز را در توکن اعمال می‌کند.
  4.  در صورت لزوم، داده‌های NFT توسط اوراکل‌ها یا کاربران در طول زمان قابل اصلاح هستند.
  5. به طور کلی، اوراکل‌ها را می‌توان به عنوان واسطه‌های شخص ثالث در نظر گرفت که به یک منبع خارجی مانند پایگاه داده مرکزی در دنیای واقعی متصل شده و تغییرات لازم را در NFT‌ها یا هر توکن دیگری ایجاد می‌کنند.

برنامه‌های NFT داینامیک دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند که شامل بازی‌ها، متاورس، نقاشی‌های دیجیتال، کلکسیون‌ها و حتی بازار املاک و مستغلات می‌شوند.

در ادامه به بررسی این کاربردها بیشتر می‌پردازیم:

۱. بازی‌ها و متاورس: بیشتر توکن‌های ERC-1155 در بازی‌های بلاکچین، محصولات متاورس و وب ۳ استفاده می‌شوند. تغییرات در ویژگی‌های این توکن‌ها به صورت خودکار اعمال می‌شود.

علاوه بر این، نوع NFT داینامیک به بازیکنان فرصت می‌دهد تا در بازی شرکت کرده و به طور مستقیم با آن تعامل داشته باشند، و در برخی موارد، تغییراتی در روند داستان و پیشرفت بازی ایجاد کنند. علاوه بر شخصیت‌ها و آواتارها، می‌توان سایر آیتم‌هایی مانند کارت‌های بازی را نیز به عنوان NFT‌های پویا در نظر گرفت. به عنوان مثال، تصور کنید که در یک پلتفرم فوتبال کریپتو بازی می‌کنید و یک کارت بازیکن فوتبال را به صورت NFT در اختیار دارید. با این که بازیکن شما در یک بازی 3 گل می‌زند، قابلیت‌های کارت NFT شما بهبود می‌یابد.

  • هنر:

نمی‌توان تعجب کرد که حوزه هنری یکی از محبوب‌ترین حوزه‌ها برای استفاده از NFT‌های داینامیک است، زیرا این امکان را به خلق‌کنندگان توکن می‌دهد تا تغییراتی در ساختار و ویژگی‌های توکن‌ها ایجاد کرده و شرایط NFT‌ها را در طول زمان نظارت کنند.

به عنوان مثال، می‌توان یک نقاشی منظره را در نظر گرفت. در ابتدا، تصویری از یک جنگل در فصل بهار ترسیم می‌شود. اما با تغییر فصل از بهار به تابستان، تابستان به پاییز و پاییز به زمستان، ویژگی‌های این تابلو نیز ممکن است تغییر کند، و هنرمندان نیز می‌توانند بر این تغییرات تمرکز کنند.

  • معاملات مجازی املاک:

علاوه بر هنر، معاملات مجازی املاک نیز یکی از کاربردهای NFT‌های داینامیک است. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا در بازار املاک و مستغلات مجازی شرکت کنند و املاک و مستغلات خود را به صورت NFT و تحت شرایطی قابل تنظیم به فروش برسانند. با استفاده از قراردادهای هوشمند و داده‌های خارجی، تغییراتی در ویژگی‌ها و شرایط ملک‌ها می‌تواند ایجاد شود و معاملات مجازی املاک را به صورت پویا و داینامیک ترکیب کند.

بله، درست است! معاملات املاک مجازی به ویژه در ایالات متحده به طور گسترده‌ای شیوع یافته است. اکنون با استفاده بیشتر از فناوری بلاکچین در این صنعت، می‌توانیم به NFT اعتماد کنیم. اما برای این منظور، NFT‌های استاتیک ممکن است گزینه‌ای مناسب به نظر نرسند. زیرا با تغییرات تدریجی در عوامل مختلف مانند قیمت، عمر ساختمان و حجم معاملات در یک منطقه به طول زمان، نیازمند یک ساختار انعطاف‌پذیر خواهیم بود و NFT‌های داینامیک این امکان را برای ما فراهم می‌کنند.

در چنین شرایطی، NFT‌های پویا می‌توانند داده‌ها را با تغییرات خارجی تطبیق داده و جزئیات مورد نیاز مربوط به ویژگی‌ها را به‌روز رسانی کنند.

احراز هویت دیجیتال:

یکی دیگر از کاربردهای پویا NFT، مربوط به مدیریت اطلاعات و احراز هویت در پلتفرم‌های دیجیتال است. با تنوع این توکن‌ها، امکان استفاده از آنها برای ثبت عملکردها و ویژگی‌های متغیر کاربران پروژه وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان از NFT‌های داینامیک در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران برای نظارت بر فعالیت‌ها و تعاملات آنها در طول زمان و ایجاد تغییراتی در وضعیت کاربران استفاده کرد.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *