0

استثمار در توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT
بازدید 420

جهان سرمایه‌گذاری، یک دریای بی‌کران است که در آن شما می‌توانید در حوزه‌های گوناگونی سرمایه‌گذاری کنید؛ یکی از این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری در توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. رشد روزافزون فناوری و فضای مجازی، باعث شده است که افراد زیادی درگیر این فضا شوند و بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را در این فضا انجام دهند. تکنولوژی پیشرفته به افراد امکان می‌دهد به آسانی وظایف روزمره خود را انجام دهند. در حال حاضر، بحث‌های فراوانی درباره ارتباط بین دنیای واقعی و مجازی در آینده نزدیک بین کارشناسان و متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد. آنها اعتقاد دارند که این فضا می‌تواند به طرز چشمگیری به زندگی انسان‌ها کمک کند و در آینده، منجر به تحولاتی در جهان کنونی شود.

علاوه بر ضررهایی که فضای مجازی بر زندگی انسان‌ها دارد، فواید بسیار زیادی نیز دارد. به عنوان مثال، ارزهای دیجیتال یکی از نوآوری‌های این فضا است. امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یکی از بهترین و سودآورترین نوآوری‌های این فضا است که به افراد کمک می‌کند با سرمایه‌گذاری در NFT، سود بسیار زیادی کسب کنند. در این مقاله، با ما همراه باشید تا با این نوع سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید.

حالا، چه چیزی NFT است؟

توکن غیرقابل معامله (NFT)، یا همان توکن غیرمثلی، نوعی دارایی دیجیتال نایاب است که بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. این دارایی دیجیتال در واقع یک رسید دیجیتال در فضای مجازی است که مالکیت فرد را بر روی یک کالا ثابت می‌کند. این دارایی دیجیتال نشان می‌دهد که کالا چه زمانی خریداری شده است و چه مقدار هزینه برای آن پرداخت شده است.

مبحث دوم در معرفی NFT مربوط به مفهوم مثلی بودن است. با درک این مفهوم، می‌توانید در سرمایه‌گذاری موفقی در NFT دست یابید. مثلی بودن به این معناست که یک کالا قابلیت تعویض داشته باشد و می‌تواند جایگزینی برای کالای دیگر شود. به عنوان مثال، پول قابلیت تعویض دارد و به همین دلیل قابلیت مثلی بودن دارد. می‌توان یک اسکناس 100 دلاری را با یک اسکناس 100 دلاری دیگر جایگزین کرد؛ به طور کلی، هر چیزی که قابلیت جایگزینی داشته باشد، می‌تواند مثلی باشد.

برای بهتر درک کردن سرمایه‌گذاری در NFT، می‌توان یک مثال آورد. مثال دیگری که در این بحث می‌توان استفاده کرد، ارزهای دیجیتال است. این رمزارزها قابل تعویض هستند، بنابراین می‌توان آنها را مثلی دانست. اما دارایی دیجیتال NFT را نمی‌توان مثلی شمرد، زیرا این دارایی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل تعویض نیستند. به عبارت دیگر، نمی‌توان NFT را با چیز دیگری جایگزین کرد. دلیل عدم قابلیت تعویض NFT، این است که هر NFT مالکیت یک دارایی خاص را نمایش می‌دهد. بنابراین، افرادی که در NFT سرمایه‌گذاری می‌کنند، مطمئن هستند که قابلیت تعویض ندارد. البته باید توجه کرد که NFT در واقع سابقه مالکیت دارایی اصلی را نمایش نمی‌دهد، بلکه سابقه مالکیت خاص را نشان می‌دهد.

همچنین، انواع NFT برای سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد.

اگر شما یک معامله‌گر در بازارهای مالی هستید، احتمالاً تاکنون دید جامعی درباره NFT به دست آورده‌اید. در این بخش، قصد داریم به بررسی انواع توکن‌های غیرمثلی بپردازیم و کاربردهای مختلف آنها را بیان کنیم تا شما بتوانید تصمیم درستی در مورد سرمایه‌گذاری در NFT بگیرید.

هنر کلکسیونی: یکی از رایج‌ترین انواع NFT، آثار هنری هستند که به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. در ادامه، به معرفی این دسته‌بندی‌ها خواهیم پرداخت. تصاویر پروفایل این نمایه‌ها شامل عکس‌های حیوانات مانند گربه‌ها، پنگوئن‌ها و غیره هستند که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان تصاویر پروفایل استفاده می‌شوند.

هنر تولیدی: هنری بسیار ویژه است که الگوریتم آن را تولید و تهیه می‌کند؛ هنر تولیدی دارای آثار سنتی منحصر به فرد است.

آثار هنری اصلی: این آثار هنری NFT رابطه دوطرفه با هنر آنالوگ را دارند؛ زیرا بیشتر آثار ویژه را به NFT تبدیل می‌کنند. یک نمونه معروف از این دسته‌بندی، آثاری مانند “هرروز؛ ۵۰۰۰ روز نخست” است.

عکس‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری در NFT

از گذشته تاکنون، حفظ حق کپی‌رایت برای صاحبان عکس‌ها بسیار مهم و حیاتی بوده است. NFT با ثبت اثر مالکیت فرد بر روی عکس، نوعی مالکیت خاص را ایجاد می‌کند و جلوی دیگران را می‌گیرد تا بتوانند این عکس‌ها را با نام خود در فضای مجازی ثبت کنند. همچنین، این باعث می‌شود که سود بسیار زیادی به هنرمند برسد؛ NFT یک مالکیت خاص دیجیتال برای عکاس ایجاد می‌کند.

کلکسیون‌های ورزشی به عنوان سرمایه‌گذاری در NFT

جمع‌آوری کارت‌های پوکمون یکی از تفریحات بسیار جذاب برای طرفداران ورزشی است. جالب است بدانید که NFT یک مدل بسیار پیشرفته‌تر از کارت‌های کلکسیونی است و امکان داشتن این مدل برای شما بسیار جالب است. یکی از پروژه‌های محبوب با محوریت آثار ورزشی و کلکسیونی، NBA Topshots است که کلیپ‌های ویدئویی از لحظات نمادین بازی‌های NBA را به فروش می‌رساند.

آیا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های NFT دارایی‌های واقعی محسوب می‌شوند؟

در دنیای واقعی، هنگامی که یک ملک را خریداری می‌کنید، سند آن به عنوان نشانی برای مالکیت شما عمل می‌کند. این تکه کاغذ ثابت می‌کند که شما این ملک را خریداری کرده‌اید و صاحب واقعی آن هستید. در پروژه‌های NFT، این مراحل از بین می‌روند و نیازی به داشتن یک کاغذ فیزیکی برای اثبات مالکیت شما نیست. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور، سندهای ملکی مسکونی و تجاری نیز به توکن‌های NFT تبدیل شوند و NFT جای سند کنونی، که یک سند سنتی محسوب می‌شود، را بگیرد و سندهای صادر شده به صورت NFT صادر شوند؛ در این حالت، مراحل مربوط به کاغذ و ثبت سند از بین خواهد رفت.

نکات کلیدی در سرمایه‌گذاری در NFT

سرمایه‌گذاری در NFT بسیار متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال است. در سرمایه‌گذاری در NFT، شما در واقع یک سرمایه‌گذاری بسیار خاص انجام می‌دهید. در این نوع سرمایه‌گذاری، یک آثار هنری بسیار ارزشمند را به صورت توکن می‌خرید؛ سپس برای موفقیت در این نوع سرمایه‌گذاری، باید اطلاعات بسیار زیادی در زمینه‌های زیبایی‌شناسی، هنر و سایر موضوعات مرتبط را کسب کنید و از این نکات در سرمایه‌گذاری در NFT بهره‌برداری کنید.

یکی از اولین گام‌ها در سرمایه‌گذاری در NFT، سنجیدن علاقه شخصی به آن است. مناسب است همواره به سمت NFT بروید که واقعاً به آن علاقه‌مندید، زیرا در صورت کاهش ارزش آن، ممکن است آسیب روحی قابل توجهی ببینید. علاقه به NFT باعث می‌شود که در صورت کاهش ارزش آن همچنان به آن علاقه‌مند باشید؛ بنابراین، قبل از فکر کردن به سود بالقوه، بهتر است علاقه‌های شخصی خود را در نظر بگیرید.

امروزه، بسیاری از فعالان در این حوزه به دنبال دستیابی به ثروت بی‌کران هستند. این افراد باور دارند که با سرمایه‌گذاری، می‌توانند در یک شب موفقیت صد ساله را تجربه کنند. اگر شما نیز این نگرش را دارید، پیشنهاد می‌کنم که به سرمایه‌گذاری در NFT فکر نکنید. آمارها نشان می‌دهند که حدود 82 درصد از افراد فعال در این حوزه با این نگرش وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند. ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید در یک نظرسنجی ثابت شده است که زنان فعال در این حوزه بیشتر از مردان به جنبه هنری NFT توجه می‌کنند و سود بالقوه در انتخاب NFT برای آن‌ها اولویت دوم محسوب می‌شود.

حالا به اقداماتی که باید در سرمایه‌گذاری در NFT انجام دهید، می‌پردازم.

اگر شما درباره ماهیت ارزش هنری NFT تردید دارید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا به کاربرد NFT بپردازید و از خود سوال کنید که این پروژه چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. امروزه از بودجه فیلم‌های سینمایی تا راه‌اندازی پلتفرم‌های آموزشی، از NFT استفاده می‌شود. این فناوری جدید می‌تواند برای گیمرها نیز بسیار پرکاربرد باشد. بنابراین، اولین گام در سرمایه‌گذاری در NFT، ارزیابی کاربرد NFT است. البته NFT می‌تواند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، NFT در رویدادهای مختلف، دارایی‌های بازی‌های ویدئویی و غیره به کار برده می‌شود. بنابراین، کارایی NFTها یک معیار مهم در انتخاب و خرید آن‌ها است.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کمیاب NFT

بسیاری از NFT‌ها به صورت مجموعه‌ها ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توانید به Bored Ape Yacht Club، MekaVerse یا Peaceful Groupies اشاره کنید. این مجموعه‌های NFT از آثار هنری در قالب NFT تشکیل شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. اگر قصد دارید ارزش خرید NFT را تعیین کنید، ابتدا باید به جنبه کمیابی آن توجه کنید. در جنبه کمیابی NFT، باید کمترین شباهت را به اعضای دیگر داشته باشد. شما باید به دنبال این تفاوت‌ها باشید تا بتوانید کمیابی آن را تشخیص دهید. همچنین در این بررسی، قانونی بودن NFT نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از حساب‌های کلاهبرداری نسخه‌های کپی شده از NFTهای محبوب را بارگذاری می‌کنند، اما نمی‌توانند بخش خاصیت‌ها (Properties) را کپی کنند.

ارزیابی اعتبار فروشنده NFT

گام دوم در سرمایه‌گذاری در NFT، ارزیابی اعتبار فروشنده است و تضمین معتبر بودن آن حساب می‌شود. این حساب‌ها مانند حساب‌های اینستاگرام و توییتر دارای تیک آبی هستند و داشتن این تیک نشانگر اطمینان است که این حساب‌ها معتبر هستند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

نقدینگی NFT و حجم بازار

یکی از عیوبی که می‌توان به NFT اشاره کرد، عدم وجود نقدینگی مشخص است. به عبارت دیگر، نمی‌توان به راحتی NFT را مانند ارزهای دیجیتال به پول تبدیل کرد. این مسئله برای افرادی که با هدف سود بالقوه وارد این بازار می‌شوند و انتظار دارند در یک زمان کوتاه به سود بسیار زیادی دست یابند، مشکل‌ساز و ناامیدکننده است. به علاوه، به جز نقدینگی، توجه به حجم بازار صنعت NFT نیز بسیار حائز اهمیت است.

نتیجه‌گیری

NFT در واقع یک توکن غیرقابل تعویض است که به عنوان یک نوع دارایی خاص محسوب می‌شود. ویژگی غیرقابل تعویض بودن NFT باعث می‌شود این دارایی به عنوان یک دارایی منحصر به فرد شناخته شود. در سرمایه‌گذاری در NFT، آگاهی کافی ضروری است، زیرا این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی که به دنبال سود بزرگ هستند، مناسب نیست. همچنین، یکی از ویژگی‌های NFT، کمیابی آن است و بهتر است در سرمایه‌گذاری در NFT به علایق شخصی خود توجه کنید. با وجود تمامی پیشرفت‌ها و امکانات مثبت در این صنعت، حضور کلاهبرداران نیز در این حوزه مشکل‌ساز است. به همین دلیل، در هنگام سرمایه‌گذاری در NFT، باید بسیار دقت کنید و احتیاط لازم را رعایت کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *