0

بیمه درون زنجیره‌ای (OnChain) به چه معناست؟

Bitcoin
بازدید 115

رونق و گسترش کریپتوکارنسی، موجب ورود میلیاردها دلار سرمایه به این صنعت شده است. این وضعیت، نیاز بیشتری به بیمه را احساس می‌کند. در این مقاله، به بیمه درون زنجیره‌ای، ضرورت آن و برخی از نمونه‌های آن خواهیم پرداخت. زندگی شبیه به یک بازی تاس است که پر از عدم قطعیت و خطر است. با توجه به این واقعیت، مفهوم بیمه به منظور مقابله با برخی از احتمالات غیرمنتظره و غیربرنامه‌ریزی شده توسعه یافته است. بیمه به عنوان یک فرم حفاظت مالی عمل می‌کند و اغلب برای پوشش عدم قطعیت‌های غیرمنتظره استفاده می‌شود. بیمه به عنوان یک زیرساخت برای شرکت‌ها عمل می‌کند و از نظر تاریخی، شرکت‌های بیمه همواره در کنار نیروهای مالی و فعالیت‌های مالی فشرده وجود داشته‌اند.

مفاهیم بیمه در بین باستانیان بابلی در قانون حمورابی کشف شده است و همچنین در متون مذهبی باستانی هندوی مانند دارماساسترا و مانوسمریتی استفاده شده است. در دوران مدرن، بیمه به عنوان یک ابزار پیچیده برای تشویق شرکت‌ها و کاهش حداقل خطرات مرتبط با انجام تجارت تبدیل شده است.

بیمه درون زنجیره‌ای یک مفهوم است که به وجود آمده است به دنبال رشد فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال. با رشد روزافزون صنعت کریپتوکارنسی و ورود بازیکنان جدید، نیاز به حفاظت در برابر خطرات در این فضا احساس می‌شود. این نیاز، باعث پیدایش بیمه درون زنجیره‌ای شده است. هنوز این حوزه در مراحل اولیه خود قرار دارد و پیشگامان در حال ایجاد راهبردها و راهکارهایی برای ارزهای دیجیتال جدید هستند. این حوزه DeFi که تا چهار سال پیش شکل نگرفته بود.

هدف بیمه درون زنجیره‌ای

ارائه پوشش در برابر خطرات برای بخش رشد کننده ارزهای دیجیتال و مالی غیرمتمرکز است، که در حال حاضر ارزش آن بیش از 80 میلیارد دلار است. مشابه شرکت‌های بیمه سنتی، افرادی که به دنبال حفاظت در برابر ریسک‌های مرتبط با DeFi و کسب‌وکارهای رمزنگاری عمومی هستند، باید حق بیمه را پرداخت کنند که مبلغی است که به عنوان حق بیمه توسط بیمه‌گر یا نویسنده بیمه دریافت می‌شود.

بازار NFT و ارزش آثار هنری دیجیتال

بازار NFT به سرعت در حال رشد است و ارزش آثار هنری دیجیتال و کالاهای غیرقابل تجزیه نیز به طور نامتعارفی افزایش می‌یابد. این رشد سریع بازار NFT نیاز به بیمه درون زنجیره ای را برای حفاظت از ارزش این دارایی‌ها ایجاد کرده است.

عدم قطعیت در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال همچنان با عدم قطعیت روبرو هستند. قیمت‌ها به طور ناگهانی تغییر می‌کنند و مشکلات امنیتی و حفاظتی همچنان وجود دارند. بیمه درون زنجیره ای می‌تواند به صورت مستقیم در مقابل این عدم قطعیت‌ها و ریسک‌ها مقاومت کند.

حفاظت از اعتماد عمومی

حفظ اعتماد عمومی و رضایت کاربران و سرمایه‌گذاران در بازار کریپتوکارنسی بسیار مهم است. بیمه درون زنجیره ای می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای افزایش اعتماد و اطمینان در این بازار عمل کند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان

بیمه درون زنجیره ای باعث بهبود فرآیندهای بیمه‌گذاری و کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای انجام معاملات می‌شود. این امکان را فراهم می‌کند که بیمه بدون واسطه‌ها و مستقیماً در شبکه بلاک چین انجام شود.

بهبود قابلیت دسترسی

با استفاده از بیمه درون زنجیره ای، قابلیت دسترسی به خدمات بیمه به صورت سراسری و در هر زمانی بهبود می‌یابد.

با توجه به مزایای فوق، بیمه درون زنجیره ای به عنوان یک ابزار کارآمد در صنعت بلاکچین به تدریج رشد می‌کند.

رشد قابل توجه NFT ها

در سال ۲۰۲۱، توکن‌های غیرقابل تعویض به اوج شور و شوق خود رسیدند، زیرا تعدادی از NFT های با ارزش بالا به فروش رفت یا حراج شد.

یکی از این NFT ها، اثر هنری «Everydays: The First 5000 Days» از هنرمند دیجیتالی بیپل بود که توسط کریستیز به قیمت بیش از ۶۹ میلیون دلار به حراج گذاشته شد و بیپل را به یکی از سه هنرمند برتر زنده جهان تبدیل کرد.

همچنین، اولین توییت جک دورسی به عنوان یک NFT به قیمت بیش از ۲.۸ میلیون دلار فروخته شد که نشانگر ایجاد یک اکوسیستم مالی جدید در صنعت بلاکچین است.

با توجه به اینکه تعداد بیشتری از افراد تلاش می‌کنند تا دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت NFT جمع آوری کنند، نیاز به محافظت از سرمایه گذاری آنها بیشتر آشکار می‌شود. به همین دلیل، ارزش بازار NFT ها به طور چشمگیری افزایش یافته است و از آنجا که پروژه های برتر مرتبط با NFT ها افزایش دو رقمی در ارزش خود را ثبت کرده اند، این افزایش برای بازار بسیار مهم است.

افزایش حملات سایبری و نقض امنیت

با دیجیتالی شدن دارایی‌ها و افزایش فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز، حملات سایبری توسط هکرها به منظور دزدیدن دارایی‌های دیجیتال رو به افزایش است. از زمان توسعه فناوری بلاک‌چین، میلیاردها دلار از طریق حملات ۵۱ درصدی و دسترسی به کلیدهای خصوصی به خطر افتاده و توسط افراد بی‌پروا سرقت یا نقض شده‌اند.

این وضعیت باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است، اما حضور بیمه درون زنجیره می‌تواند از طریق پوشش احتمالی در مورد نقض داده‌ها یا حملات سایبری توسط جرم‌انگیزان سایبری، نگرانی را کاهش دهد. این اقدام تأثیر مثبتی بر افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

چند نمونه از بیمه درون زنجیره

اگرچه صنعت DeFi هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما تعدادی از شرکت‌ها با جسارت در ارائه خدمات بیمه به پروژه‌های مالی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌ها خدمات بیمه را به سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشی ارائه می‌دهند که به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال هستند. چند شرکت که خدمات بیمه درون زنجیره را ارائه می‌دهند به طور خلاصه در زیر توضیح داده می‌شوند:

Nexus Mutual:
Nexus Mutual خود را به عنوان جایگزینی برای بیمه‌های سنتی معرفی می‌کند. این شرکت از پوشش در برابر خطراتی که به شکست قراردادهای هوشمند، حملات DAO و مشکلات ناشی از کیف پول‌های چندامضایی مرتبط است، محافظت می‌کند. Nexus Mutual خود را از سایر شرکت‌های مشابه تمایز می‌دهد و به اعضا امکان رأی‌گیری در مورد اعتبار یا عدم اعتبار ادعاها را می‌دهد.
Nexus Mutual که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است، عضویت خود را گسترش داده و مشتریان برجسته‌ای مانند 1confirmation، Blockchain Capital، Version One، Semantic Ventures، Kinetic و Collider Ventures را در بر دارد.

حقوق اعضا توسط توکن‌ها نشان داده می‌شود و از این توکن‌ها می‌توان برای خرید پوشش بیمه و همچنین شرکت در فرآیند رأی‌گیری در ارزیابی ادعاها و حاکمیت استفاده کرد. درآمد حاصل از فروش توکن به صورت کامل به اعضا تعلق می‌گیرد.

Nayms، یک شرکت که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شده است، به منظور ارائه پوشش بیمه برای کارگزاران رمزارز، مدیران دارایی و سرمایه‌گذاران تأیید شده طراحی شده است. Nayms پوشش بیمه را برای قراردادهای هوشمند و خطرات کلی مرتبط با ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. این شرکت اخیراً در حال رشد و همکاری با شرکت بیمه سنتی AON برای ارائه بیمه ادغام با فناوری بلاکچین است.

دن رابرتز، مدیر عامل Nayms، درباره نیاز به بیمه درون زنجیره‌ای صحبت کرده است و گفته است: “با افزایش فضای دارایی‌های دیجیتال به بیش از ۱ تریلیون دلار، نیاز به پشتیبانی بیمه‌ای مناسب برای رشد پایدار این صنعت بسیار حیاتی خواهد بود.”

Nayms با شرکت‌های دیگری مانند Velona، BREACH، SafetyWing و CoinCover به عنوان همکاران در حوزه بیمه و صنعت مالی وارد همکاری‌های برجسته شده است. هدف این همکاری‌ها ادغام بلاکچین با صنعت بیمه و مالی است.

Unslashed، با ارائه پوشش بیمه قابل اعتماد و کارآمد، به دنبال ایجاد سهولت برای کاربران ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران در پروژه‌های مبتنی بر رمزنگاری است. این شرکت به کاربران تضمین می‌دهد که پوشش بیمه آنها همواره تأمین شده است و با مدل غیرمتمرکز تسویه خسارت، این فرآیند را به یک فرایند شفاف تبدیل می‌کند.

Unslashed پوششی را برای حوادث هک و نقض قراردادهای هوشمند در صرافی‌ها، استیبل کوین‌ها و حتی شکست اوراکل فراهم می‌کند.

به علاوه، Unslashed امکان کسب درآمد برای کاربران را فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا ریسک‌ها را برای کسب پاداش بنویسند. این شرکت با Paraswap و Enzyme همکاری می‌کند تا خدمات بیمه‌ای متمایزی را ارائه کند.

Opyn یک پلتفرم بیمه غیرمتمرکز است که خدمات بیمه را برای کاربرانی که به دنبال حفاظت سرمایه‌گذاری خود در امور مالی غیرمتمرکز در مقابل خطرات پیش‌بینی نشده هستند، ارائه می‌دهد. این پلتفرم با استفاده از یک پروتکل نوآورانه، از ارزیابان ادعا برای تعیین اعتبار ادعاها استفاده نمی‌کند.

Opyn با ارائه مزایای جذاب، کاربران را ترغیب می‌کند تا این پلتفرم را انتخاب کنند. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری اتریوم، گزینه‌های ضرب و تجارت را در بازار انجام داده و سود کسب کنند. ویژگی غیر متمرکز Opyn، کمترین نیاز به حاشیه و حفاظت در برابر نوسانات، دلایلی است که سرمایه‌گذاران این پلتفرم را به عنوان یک پوشش بیمه انتخاب می‌کنند.

سخن پایانی:

بیمه درون زنجیره‌ای یک واقعیت حقیقی است و در این فضا باقی خواهد ماند. شرکت‌های پیشگام در صنعت بیمه در بخش‌های رمزنگاری و دیفای در حال پیشرفت هستند و این خواهد بود که سرمایه‌گذاران بیشتری را ترغیب به ورود به این فضای در حال رشد خواهد کرد.

در چند سال آینده، دامنه پوشش ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه درون زنجیره‌ای گسترده‌تر خواهد شد و به سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان آرامش خاطر خواهد داد تا پروژه‌هایی را ایجاد کنند که پتانسیل تغییر کل چشم‌انداز را برای همیشه داشته باشند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *