0

شبکه فانتوم: مفهوم و عملکرد آن چیست؟

شبکه فانتوم
بازدید 123

شبکه فانتوم، یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز، منبع باز و بدون نیاز به مجوز برای دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز است که در دسامبر 2019 راه‌اندازی شده است. این شبکه از معماری خاصی استفاده می‌کند که به منظور ارائه راه حلی مناسب برای سه گانه بلاکچین (Trilemma)، از طریق ارائه تعادلی پایدار از مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و امنیت، هدفمند استفاده می‌کند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی شبکه فانتوم، نحوه کار آن و همچنین توکن FTM آن بپردازیم.

شبکه فانتوم،

همانند سایر جایگزین‌های اتریوم، هدف دارد هزینه‌های کمتر و مقیاس‌پذیری بیشتری را نسبت به پلتفرم قراردادهای هوشمند اتریوم 1 ارائه دهد. در این شبکه، کاربران قادرند به جای تکیه بر لایه اصلی اجماع، شبکه‌های مستقل خود را ایجاد کرده و سپس آن‌ها را در بلاکچین فانتوم استقرار دهند. در این حالت، تمامی اپلیکیشن‌های ساخته شده بر روی فانتوم، قابل اجرا بر روی بلاکچین مستقل خود می‌باشند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند همزمان با کارکردن بر روی بلاکچین خود، از سرعت، امنیت و نهایی‌سازی بلاکچین اصلی فانتوم نیز بهره‌مند شوند. بلاک‌چین‌های مستقل در شبکه فانتوم ساختار ماژولاری دارند که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد آن‌ها را بر اساس کاربرد خاص خود پیکربندی کنند.

شبکه فانتوم، یک شبکه والد متشکل از شبکه‌های فرزند مجزا است که به عنوان میزبانی برای dApp‌هایی با هر شکل و اندازه عمل می‌کند. زیرساخت‌های فانتوم از طریق مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) با قابلیت تحمل خطای بیزانسی ناهمزمان (aBFT) به هم گره خورده‌اند. این ساختار شبکه aBFT به منظور حفظ امنیت شبکه و همچنین بیشینه‌سازی سرعت طراحی شده است تا عملکرد عملیاتی کل شبکه را حفظ کند.

ساختار بلاکچین فانتوم،

هسته اصلی شبکه‌های توزیع شده، مکانیسم یا الگوریتم اجماع است. این شبکه‌ها برخلاف محیطی متمرکز، محیطی غیرمتمرکز دارند به طوری که هیچ سازمان یا نهادی قادر به تایید و غربال تراکنش‌های آن‌ها نمی‌باشد. مکانیسم اجماع در این شبکه‌ها، برای دستیابی به توافق مشارکت کنندگان در شبکه، زمینه لازم را فراهم می‌کند. در بلاکچین فانتوم، مکانیسم Lachesis (لاچسیس) استفاده شده است که از الگوریتم گراف غیرمدور هدایت شده (DAG) بهره می‌برد.

در این مکانیسم، نودهای شبکه قادرند بدون محدودیت در رعایت زمان‌بندی، بلاک‌هایی که حاوی هر تراکنش هستند را تأیید کنند. این فناوری شرایطی را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها بدون به خطر افتادن امنیت و بدون نیاز به تمرکز، به سرعت تأیید شوند. در شبکه‌های بلاکچین دیگر مانند بیتکوین و اتریوم، قابلیت تقارن (Synchronous) وجود دارد که بر اساس آن، تراکنش‌ها باید با رعایت زمان‌بندی در شبکه تأیید شوند و سپس وارد بلاک شوند.

مکانیسم لاچسیس در بلاکچین فانتوم دارای ویژگی‌های متعددی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرهمزمانی: این ویژگی بدون نیاز به رعایت زمان‌بندی، قابلیت و امکان پردازش دستورات توسط نودها را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، نودها قادرند به طور غیرهمزمانی و بدون نیاز به هماهنگی دقیق در پردازش تراکنش‌ها و بلاک‌ها در شبکه فعالیت کنند.
  • بدون رهبر: در شبکه فانتوم، نودها فاقد نقش ویژه‌ای در شبکه هستند و همه در یک سطح قرار دارند. به عبارت دیگر، هیچ نودی به عنوان رهبر یا مرجع مرکزی تعیین نمی‌شود و همه نودها به صورت مساوی در فرآیند اجماع و پردازش شرکت می‌کنند.
  • نهایی‌سازی سریع: به دلیل وجود مکانیسم لاچسیس در شبکه، تأیید تراکنش‌ها به صورت سریع و بدون نیاز به صبر انجام می‌شود. در حدود 1 تا 2 ثانیه، تراکنش‌ها به صورت نهایی و قطعی تأیید می‌شوند، بدون نیاز به برگشت‌پذیری یا تأییدهای مکرر.

درباره زنجیره اپرای فانتوم، لازم است بدانید که “زنجیره اپرای فانتوم” به عنوان عنوان درست، بجای “زنجیره اپرای” فانتوم بیان شود. اما به طور کلی، زنجیره اپرای فانتوم یک ساختار بلاکچین است که بر پایه مکانیسم لاچسیس اجماع می‌افتد و ویژگی‌هایی مانند غیرهمزمانی، بدون رهبری و نهایی‌سازی سریع را داراست.

زنجیره اپرای فانتوم، که با استفاده از مکانیسم اجماع Lachesis طراحی شده است

یک شبکه اصلی در فضای فانتوم است که هدف اصلی آن دور زدن مشکل ازدحام ترافیک تراکنش در بلاکچین‌های نسل اولیه و افزایش سرعت تراکنش‌ها است. Opera، یک محیط بدون نیاز به مجوز و با منبع باز است که برای توسعه برنامه‌ها استفاده می‌شود. این زنجیره به دلیل پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Solidity و ادغام با ماشین مجازی اتریوم (EVM)، از طیف کاملی از قابلیت‌های قرارداد هوشمند که اتریوم دارا است، بهره می‌برد. برنامه‌هایی که بر روی فانتوم توسعه می‌یابند، می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر سازگاری با پلتفرم‌های ساخته شده بر روی اتریوم، کارایی تراکنش‌های شبکه فانتوم را حفظ کنند.

برای پیشرفت و توسعه مبتنی بر فانتوم،

کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) خاصی به نام ماشین مجازی فانتوم، که به طور مداوم از EVM پشتیبانی می‌کند، منتشر می‌شود. این کیت توسعه نرم‌افزاری به منظور جلوگیری از تراکم در شبکه و ارائه مقیاس‌پذیری به کل اکوسیستم، به طور موثر از بلاکچین‌های مستقل خود استفاده می‌کند. برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی فانتوم، به عنوان یک راهکار مؤثر، از بلاکچین‌های مستقل خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب، هر dApp دارای زنجیره بلاک خود است و می‌توان آن را بر اساس نیازهای خاص خود پیکربندی کرد. Tokenization، توکنومیک و حاکمیت، همه قطعات مدولار و قابل تنظیم هستند و هر dApp می‌تواند در صورت نیاز بدون تأثیر بر ساختار زیربنایی لایه توافقی Lachesis فانتوم، آن‌ها را شخصی‌سازی کند. بلاکچین‌های برنامه‌های غیرمتمرکز مستقل، به پروتکل توافقی Lachesis PoS متصل می‌شوند و به این ترتیب از سرعت و امنیت زیربنایی خود بهره می‌برند.

توکن FTM، که با نماد FTM شناخته می‌شود، نقش مهمی در تقویت اکوسیستم بلاکچین فانتوم دارد. این توکن برای استیکینگ، حاکمیت، پرداخت‌ها و هزینه‌ها در شبکه استفاده می‌شود. تعداد کل توکن‌های FTM حدود 3.175 میلیارد است، از جمله 2.5 میلیارد توکن در گردش تا مارس 2021. FTM به عنوان یک توکن اصلی بومی، در اکوسیستم اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 و در اکوسیستم بایننس به عنوان یک توکن BEP-2 در دسترس است. هر فرد می‌تواند با انتقال FTM خود به آدرس کیف پول فانتوم و حداقل مقدار 1 FTM، در فعالیت‌های فانتوم شرکت کند. در این فرآیند، توکن‌های FTM مبتنی بر ERC-20 و توکن‌های FTM مبتنی بر BEP-2 به طور خودکار با توکن‌های Opera FTM تبادل می‌شوند. همچنین، برای راه‌اندازی یک گره اعتبارسنجی در شبکه بدون نیاز به مجوز فانتوم، حداقل مقدار 3،125،000 FTM (که از مارس 2021 بیش از 1 میلیون دلار ارزش دارد) لازم است.

شبکه فانتوم به کاربران یک ساختار پویا و سودآور ارائه می‌دهد

کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن FTM خود در یک گره اعتبارسنجی، از سود سالانه 4% (APY) بهره‌مند شوند که این روش به عنوان استیکینگ شناخته می‌شود. با این حال، کاربران همچنین می‌توانند با قفل کردن FTM خود به مدت زمان مشخصی، از مزایای برنامه پاداش فلوید فانتوم بهره‌مند شوند که می‌تواند نرخ پاداش تا 12٪ APY را تضمین کند. فانتوم همچنین از ویژگی استیکینگ شفاف استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد sFTM را با نسبت 1:1 به FTM استیک شده خود تبدیل کنند. این sFTM به عنوان وثیقه در Fantom Finance، مجموعه‌ای از برنامه‌های DeFi که توسط فانتوم ارائه می‌شود، استفاده می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور فعال‌تر از آن استفاده کنند.

Fantum ارائه‌دهنده برخی از پیشنهادات DeFi زیر است:

۱. fUSD: یک stablecoin مبتنی بر فانتوم که به دلار آمریکا مرتبط است.
۲. fSwap: یک پلتفرم معاملات غیرمتمرکز برای دارایی‌های مصنوعی.
۳. fLend: یک استخر نقدینگی که کاربران می‌توانند از آن وام بگیرند یا به آن وام دهند.

برای پلتفرم قرارداد هوشمند بسیار مقیاس‌پذیر فانتوم، موارد استفاده پیشنهادی بیشتر شامل dAppهای مرتبط با مدیریت زنجیره تامین، پرداخت‌ها و برنامه‌های شهر هوشمند است. با این حال، طبیعت بدون مجوز آن به این معنی است که استفاده واقعی از آن احتمالاً بسیار بیشتر از این دسته‌بندی‌ها خواهد بود. با رویکرد Fantom در توسعه سریع و مقیاس‌پذیر dApp با زیرساخت منحصربه‌فرد خود، همچنان در حال جایگاه‌گیری در اکوسیستم بلاکچین گسترده‌تر است. از فوریه ۲۰۲۲، بلاکچین فانتوم دارای ارزش کل قفل شده (TVL) بیش از ۱۰ میلیارد دلار و ۱۵۰ بلاکچین مستقل است که در شبکه فعال هستند. در حالی که رقابت قابل توجهی در بخش بلاکچین وجود دارد، مزیت‌های سرعت و قابلیت همکاری که شبکه فانتوم به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد، قابل توجه است و این پلتفرم آماده است تا جذابیت بیشتری را به دست آورد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *