0

علت کار نکردن پمپ کف کش | ارائه راه حل های طلایی

علت کار نکردن پمپ کف کش | ارائه راه حل های طلایی
بازدید 122

علت کار نکردن پمپ کفکش می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • خرابی یا قطعی خازن پمپ کفکش
  • خرابی بلبرینگ ها و یاتاقان ها
  • وجود مشکل در عملکرد صحیح الکتروموتور
  • عدم کارکرد صحیح یا خرابی کلید مینیاتوری
  • بروز گیرپاژ کردن پمپ

هر یک از موارد بالا می تواند باعث عدم کارکرد صحیح پمپ کف کش شود و در صورت عدم بازرسی، می تواند منجر به سوختن و خرابی کامل پمپ شود. در این مقاله قصد داریم تمامی موارد را با یکدیگر بررسی کنیم و با ارائه چک لیست های جامع و استاندارد، از بروز این اتفاقات جلوگیری کنید.

 

 

آشنایی با پمپ های کف کش و لجن کش

پمپ کف کش و پمپ لجن کش، نقش مهمی در بخش تامین آب دارند و به طور موثر آب را از پایین ترین سطح ممکن، مکش می کند. اندازه و ظرفیت این پمپ ها متفاوت است که اغلب بر حسب اینچ نشان داده می شود که به قطر تخلیه آب یا سطح مقطع لوله اشاره دارد. در بازار، پمپ‌های آب‌کشی مختلفی از جمله پمپ‌های کف کش تک‌فاز و سه‌فاز، که معمولاً به‌عنوان پمپ‌های فلوتر و استاندارد در دسترس هستند، وجود دارد.

 

عوامل موثر در خراب شدن پمپ کف کش

پمپ‌های کف کش که برای انتقال آب شفاف طراحی شده‌اند، زمانی که با آب مملو از شن، سیلت و سایر ذرات مواجه می‌شوند، از طول عمر کوتاه که به علت آسیب قطعات، از جمله پروانه، مهر و موم مکانیکی و یاتاقان‌ها اتفاق می افتند، رنج می‌برند. در ادامه مهم ترین علت های خرابی پمپ کف کش را بررسی خواهیم کرد:

1 – راه اندازی غیر اصولی

کارکردن پمپ کف کش یا پمپ لجن کش، به صورت خشک یا بدون مایع کافی می تواند منجر به خرابی مکانیکی آب بند و در نتیجه ورود آب به سیم پیچ و در نهایت فرسودگی سیم پیچ شود. سیستم های حفاظتی نامناسب یا غایب برای پمپ های کفکش، می تواند منجر به آسیب یا خرابی موتور الکتریکی به دلیل مشکلات جزئی شود. تاسیسات الکتریکی، به ویژه در هنگام گسترش کابل ها به چاه ها، باید از استانداردهای جداسازی و آب بندی دقیق پیروی کند تا خطرات شوک الکتریکی کاهش یابد، تا از آسیب پمپ جلوگیری شود.

2 – تغییر غیر اصولی سایز لوله پمپ

تغییر اندازه لوله خروجی پمپ کف کش ممکن است فشار بی موردی بر موتور الکتریکی وارد کند و منجر به آسیب یا خرابی طولانی مدت شود.

3 – پمپ فعال است اما خشک کار می کند.

یکی از مشکلات رایج هنگامی که یک پمپ آبکشی با وجود روشن بودن، آب را خارج نمی کند، قطع یا آسیب به لوله تخلیه آب است که باعث می شود آب به داخل چاه برگردد. حل این مشکل مستلزم قطع برق اصلی، استخراج پمپ و بررسی تمام اتصالات است. فرسودگی سیم پیچ می تواند در اثر حفاظت نامناسب، اضافه بار، یا عملکرد خارج از محدوده ارتفاع مشخص شده توسط سازنده رخ دهد که منجر به تخلیه بیش از حد آمپر و گرمای بیش از حد می شود. اگر پمپ حفاظت کافی نداشته باشد، ورود آب به محفظه موتور یا خرابی بلبرینگ نیز می تواند منجر به فرسودگی شود.

علت کار نکردن پمپ کف کش | ارائه راه حل های طلایی

4 – پمپ آمپر بیش از حد می کشد.

کشش بیش از حد آمپر می تواند ناشی از سفت شدن محور پروانه، جهت چرخش نادرست موتور یا استفاده نادرست باشد. علاوه بر این، انسداد ذرات و نمک ها، یا مشکلات موتور الکتریکی داخلی، از جمله نشت روغن به سیم پیچ، می تواند باعث افزایش آمپراژ فراتر از حد طبیعی شود و بدون حفاظت کافی خطر فرسودگی را به همراه داشته باشد. این مشکل در انواع پمپ سیرکولاتور هم رایج است به دلیل این که در معرض مایعات دارای رسوب قرار دارند.

5 – پمپ کار می کند، اما با کاهش جریان آب.

کاهش جریان آب می تواند به دلیل عوامل متعددی باشد، از جمله انسداد محفظه پمپ که از ورود آب جلوگیری می کند، گرفتگی لوله های خروجی، یا سایش تغییر قطر پروانه فراتر از مشخصات استاندارد. هر یک از این مسائل می تواند باعث افت فشار و کاهش سرعت جریان شود. علاوه بر این، مشکلات منبع تغذیه که بر آمپراژ عملکرد پمپ تأثیر می‌گذارد می‌تواند منجر به فشار و جریان ناکافی آب شود.

علت کار نکردن پمپ کف کش | ارائه راه حل های طلایی

 

ارزیابی علت های خرابی پمپ کفکش

قبل از رسیدگی به هر گونه نقص در پمپ کف کش، ارزیابی علل احتمالی که ممکن است به مشکلات عملکردی پمپ کمک کند، ضروری است. این موارد می تواند از آسیب فیزیکی تا خرابی های الکتریکی متغیر باشد، از جمله:

  • کابل ورودی: این کابل برق موتور را تامین می کند و ممکن است آسیب فیزیکی ببیند و عملکرد پمپ را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خازن: برای پمپ های تک فاز حیاتی است، ممکن است خازن از کار بیفتد یا بسوزد. سلامت آن باید بررسی شود و در صورت لزوم به سرعت تعویض شود.
  • سوئیچ مینیاتوری: برای سیستم های تک فاز، وضعیت کلید مینیاتوری را در کنترل پنل بررسی کنید و از وجود دو اتصال برق اطمینان حاصل کنید.
  • الکتروموتور پمپ: این قطعه کلید تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت مکانیکی است. مشکلات مربوط به گیربکس پمپ ممکن است عملکرد صحیح را مهار کند، بنابراین پروانه و شفت را برای علائم خرابی گیربکس بررسی کنید.
  • بلبرینگ: بررسی و نگهداری منظم یاتاقان ها برای عملکرد بی وقفه پمپ بسیار مهم است.

 

رفع عیب های احتمالی پمپ های کف کش

هنگامی که با مشکلاتی در پمپ مواجه می شوید، مانند فوران فیوز، توقف ناگهانی یا فشار کم آب، شناسایی سیستماتیک و رسیدگی به علل زمینه ای برای اطمینان از عملکرد کارآمد و ایمن دستگاه بسیار مهم است. در اینجا یک رویکرد ساختاریافته برای حل این مشکلات رایج پمپ آورده شده است:

  • اتصال کوتاه سیم پیچ استاتور: اتصال کوتاه بین سیم پیچ استاتور و بدنه پمپ می تواند باعث انفجار فیوز شود. هرگونه شورت برقی را بررسی و اصلاح کنید.
  • پروانه گیر: پروانه ای که توسط زباله مسدود می شود می تواند منجر به مشکلات فیوز شود. برق را قطع کنید، پمپ را خارج کنید و محفظه ورودی آب پروانه را تمیز کنید تا این مشکل حل شود.
  • لوله های اتصال آسیب دیده: لوله های شکسته یا قطع شده را بررسی و تعمیر کنید.
  • آسیب پروانه ناشی از ذرات: پمپ را از زباله هایی که ممکن است بشکند یا مانع پروانه شود پاک کنید.
  • محفظه پمپ مسدود شده: هرگونه انسداد در محفظه پمپ را بازرسی و برطرف کنید.
  • گرفتگی لوله خروجی: مطمئن شوید که مسیر خروجی آب از موانع پاک شده است تا کارکرد نرمی داشته باشد.

 

توصیه پایانی

در صورت بروز مشکلات پمپ، اولین گام همیشه باید این باشد که دستگاه را از منبع تغذیه آن جدا کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. مشاوره با یک متخصص برای تشخیص دقیق و تعمیر موثر، به طور بالقوه صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از مشکلات مهم تر بسیار مهم است. برای کمک، تماس با یک ارائه‌دهنده قابل اعتماد مانند مرجع تخصصی تاسیسات دماجت، برای قطعات یا مشاوره‌های ضروری قبل از خرید توصیه می‌شود.

 

4/5 - (1 امتیاز)

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *