0

مدیریت مالی و نقدینگی در سامانه اسمارت مانی

اسمارت مانی
بازدید 317

یکی از مفاهیم حیاتی در بازارهای مالی، لیکوئیدیتی است. اصلاً، ممکن است مفهوم لیکوئیدیتی را به شیوه‌ای دیگر برای شما تعریف کنند، اما باید بدانید که لیکوئیدیتی در بازار، باعث حرکت مداوم قیمت و تغییر آن از یک مقدار به مقدار دیگر می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که عامل اصلی در تعیین قیمت، لیکوئیدیتی است. به گفته مایکل هادلستون، اگر شما با مفهوم لیکوئیدیتی آشنا نیستید، باید به شما بگویم که خودتان در واقع لیکوئید هستید. در ابتدا، باید مفهوم بنیادی لیکوئیدیتی یا نقدینگی را درک کنید. در این مقاله، به بررسی نقدینگی در سامانه اسمارت مانی می‌پردازیم.

یکی از اصطلاحات مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال

اصطلاح لیکوئیدیتی (Liquidity) است. لیکوئیدیتی به تبدیل آسان دارایی‌ها به یکدیگر و قابلیت تبدیل آنها به نقدینگی اشاره دارد. زمانی که با مفهوم لیکوئیدیتی آشنا می‌شوید، می‌فهمید که وقتی برای فروش یک دارایی با مشکل مواجه می‌شوید، می‌تواند به سناریوی زیر تصور کنید: شما یک دارایی گرانبها در اختیار دارید، اما در یک روستای دورافتاده زندگی می‌کنید و ساکنان روستا قادر به خرید این دارایی نیستند. در این حالت، شما به پول نقد نیاز دارید، اما با وجود این شرایط، با مشکل بزرگی روبرو می‌شوید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، یکی از ویژگی‌های بارز در بازار ارزهای دیجیتال (رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها)، نقدینگی است. ارزهای دیجیتالی که با نقدینگی قوی برخوردارند، مشکلی برای خرید و فروش برای شما ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال، اگر شما بخواهید ۲۰۰ واحد از رمزارز تتر را به بیتکوین تبدیل کنید، این معامله با موفقیت و به سرعت در صرافی‌های ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

لیکوئیدیتی یا نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند

در این مقاله، ما به شما توضیح می‌دهیم که چرا بازارها به دنبال نقدینگی حرکت می‌کنند، در حالی که در ابتدا فلسفه نقدینگی را توضیح دادیم. هدف ما این نیست که به شما اصول و مبانی نقدینگی را آموزش دهیم، بلکه می‌خواهیم به شما بیان کنیم چرا بازارها به دنبال نقدینگی می‌باشند. برای درک آسان‌تر این مفهوم، خودتان را در جایگاه بزرگان بازار قرار دهید و تصور کنید که می‌خواهید یک ارز را به سمت بالا حرکت دهید. طبیعتاً، شما نمی‌خواهید کسانی دیگر نیز از این سود بزرگ بهره‌مند شوند. بنابراین، تمایل دارید که تمامی این سود به شما تعلق گیرد و کمتر کسی بتواند در این سود بزرگ شریک شود. بنابراین، نیاز دارید به هر شکلی ممکن، افراد را از رقابت خارج کنید و همچنین باید فروشندگانی وجود داشته باشند که شما بتوانید از آنها خرید انجام دهید.

نقدینگی در جایی وجود دارد که بیشترین استاپ لاس (محل توقف)‌ها قرار دارند. نقدینگی یا لیکوئیدیتی به پول‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها و نهادهای مالی مانند مارکت میکرها، بانک‌ها و موسسات، برای پر کردن سفارش‌های خود نیاز دارند. اما این نقدینگی کجا قرار دارد؟ به تحلیل‌های تکنیکال کلاسیک توجه کنید، زمانی که قیمت چندین بار در یک زون قیمت ریجکت می‌شود و برمی‌گردد. در این حالت، افراد فرضی می‌کنند که هنگامی که قیمت به آن ناحیه برگردد، دوباره واکنش نشان می‌دهد. این دقیقاً همان مفهوم نقدینگی است. در ادامه، به مثال‌های زیر توجه کنید تا بهتر مفهوم لیکوئیدیتی را درک کنید.

در اسمارت مانی،

انواع نقدینگی وجود دارد. نقدینگی استاتیک، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، وقوع برخورد قیمت در یک زون قیمتی را نشان می‌دهد. آیا این واقعیت شما را به فکر انداخته که مارکت میکر یا موسسه بزرگ ممکن است از این موقعیت به نفع خود بهره‌برداری کند؟ زمانی که قیمت به این محدوده برخورد می‌کند، به سمت پایین پرتاب می‌شود. این پرتاب قیمت، در ذهن معامله‌گران، وجود یک ذهنیت ایجاد می‌کند که در این ناحیه سفارش‌های بزرگی وجود دارند که مانع از حرکت قیمت می‌شوند.

بنابراین، اکثریت افراد با استفاده از اهرم‌های معاملاتی، پوزیشن فروش را باز می‌کنند و حد ضرر آن‌ها پشت ناحیه سبز رنگ قرار می‌گیرد. حالا فرض کنید مارکت میکر بخواهد بازار را سل کند، به عبارتی میزان زیادی از این ارز دیجیتال را بفروشد. جایی که می‌تواند این کار را انجام دهد، طبیعتاً جایی است که خریداران زیادی حضور داشته باشند. همانطور که می‌دانید، زمانی که شما به عنوان یک معامله‌گر معامله سل را می‌گیرید، استاپ لاس شما از نوع پوزیشن لانگ خواهد بود، به این معنی که اگر قیمت به بالا برود، شما ضرر می‌کنید. بنابراین، زدن استاپ لاس برای معامله‌گرانی که سل زده‌اند، دقیقاً همان مفهوم نقدینگی را نشان می‌دهد، یعنی وجود خریداران.

با بالا رفتن قیمت به سرعت، پشت آن ناحیه سبز رنگ استاپ لاس

بسیاری از فروشندگان را زده می‌کند. همچنین، این ناحیه توسط قیمت با مومنتوم زیادی شکسته شده است. بنابراین، افراد دیگری نیز وجود دارند که بعد از شکست این سطح، لانگ می‌کنند. به همین دلیل، استاپ آن‌ها زده می‌شود. و به همین دلیل می‌گوییم که قیمت همواره به سمت نقدینگی در حال حرکت است.

در مورد نقدینگی داینامیک نیز،

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نقدینگی داینامیک به معنای نقدینگی پشت خط روند است. دقیقاً همان مثالی که در بالا آورده شده، برای این مفهوم نیز درست است. فرض کنید شما با هر بار برخورد قیمت با یک خط روند نزولی شدید روبرو می‌شوید. در اینجا، خودتان را در نقش یک شخص در بازار مالی تصور کنید.

فرد اول، با دیدن این برخوردها، خوشحال می‌شود و به این فکر می‌کند که قیمت با دوباره برخورد به این خط روند ممکن است ریزش داشته باشد و او پوزیشن سل را می‌گیرد. اما فرد دوم، فردی است که می‌تواند با پول زیادی که در اختیار دارد، بازار را تحت تأثیر قرار دهد و قصد دارد تمامی استاپ‌ها را بزند. در این فرض، باید بدانید که این فرد ثروتمند نیز می‌داند که هر بار که قیمت برخورد می‌کند، ریزش داشته است، اما اگر پول زیادی را وارد بازار کند و آن را شکست دهد، چندین نفر ضرر خواهند کرد؟ این دقیقاً همان سناریوی است که مارکت میکرها و بزرگان بازار به دنبال آن هستند. با شکست این خط روند، قطعاً بسیاری از معامله‌گران مبتدی که اصول ترید را رعایت نکرده و یا لیکوئید شده‌اند، در حد ضرر قرار خواهند گرفت.

مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در بازار سهام ارتباط قوی بین ریسک و بازده را نشان می‌دهند

به طور کلی، هرچقدر ریسک بیشتر باشد، بازدهی نیز افزایش خواهد یافت. اما مهم این است که چگونه می‌توانیم این ریسک را مدیریت کنیم. در زبان مالی، مدیریت ریسک به معنای شناسایی و ارزیابی ریسک و سپس تدوین استراتژی‌هایی برای کاهش و به حداقل رساندن آن در حالی که بازده را به حداکثر می‌رساند، است.

ریسک و نوسانات قیمتی همواره در بازارهای مالی وجود دارند و افرادی که موفق هستند، توانایی مدیریت ریسک را دارند. همه افرادی که وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند، به دنبال کسب درآمد و سود هستند. اما باید در نظر داشت که برای کسب سود، نیاز به دانش و آگاهی کامل داریم. یکی از استراتژی‌های مدیریت ریسک، استراتژی فیکس لاس است.

در عین حال، برخی افراد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را انجام می‌دهند، اما دقیقاً نمی‌دانند چه اتفاقی در این بازار می‌افتد. بنابراین، دانش و آگاهی لازم در بازار ارز دیجیتال بسیار مهم است. با توجه به این تفسیرها، باید ارزش مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را درک کرده و از آن‌ها برای پیشروی استفاده کنیم.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *