0

همه چیز در مورد اسنپ شات(Snapshot)

snapshot
بازدید 116

Snapshot یا سیستم رای گیری غیرمتمرکز، یک ابزار رای گیری است که بر پایه سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز IPFS عمل می کند و توسط بسیاری از پروژه های رمزنگاری برای جمع آوری نظرات کاربران خود استفاده می شود. در اینجا درباره اینکه اسنپ شات چیست و چه نقشی در ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین ایفا می کند، صحبت می کنیم. این سیستم توسط چندین شرکت در فضای DeFi برای کمک به جمع آوری نظرات کاربران استفاده می شود. این پروژه از تکنیک های امضای «خارج از زنجیره» استفاده می کند تا هزینه رای گیری را کاهش دهد. پروژه های رمزنگاری همواره در تلاش برای کشف راه های جدیدی در بحث های مختلف از هنر و مالیات تا فضای هوایی و صنعت غذا هستند. اخیراً، کریپتو باعث تغییر در روش های مشارکت جوامع در شکل دهی شرکت ها شده است.

پس از همه، چیست؟ Snapshot سیستم رای گیری غیرمتمرکز چیست؟

Snapshot یک فضا است که در آن پروژه ها می توانند پیشنهاداتی را برای جامعه ایجاد کنند تا با استفاده از ارزهای دیجیتال به آنها رای دهند. در صنعت، این فرآیند به عنوان “سیگنال گذاری رأی” شناخته می شود. به طور سنتی، رای دادن با استفاده از ارزهای دیجیتال معمولاً با هزینه همراه است، زیرا برای انتقال ارز از یک کیف پول به کیف پول دیگر، هزینه ای دریافت می شود.

اما در snapshot به لطف استفاده هوشمندانه از شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز به نام IPFS، این هزینه نیست. با توجه به اینکه اسنپ شات از تأیید “درون زنجیره” استفاده نمی کند، هر رأی در واقع بدون هزینه است. این یک ابزار محبوب برای سازمان های غیرمتمرکز (DAOs) است که با استفاده از فناوری بلاکچین، نظرات جامعه خود را دریافت می کنند.

Snapshot یک سیستم است که به دارندگان توکن‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به انجام تراکنش‌های واقعی، در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سطح پروتکل شرکت کنند. فقط با امضا کردن با کلید شخصی خود، می‌توانید رأی دهید. این سیستم به کسب و کارهای غیرمتمرکز کمک می‌کند تا کاربران خود را در شکل دهی آینده پروژه دخیل کنند.

واقعیت این است که بیش از ۱۰۰۰ پروژه مختلف در پلتفرم اسنپ‌شات وجود دارند.

DAO (سازمان های غیرمتمرکز) یکی از کاربردهای مهم بلاکچین است

بسیاری از پروژه‌های اکولوژی اتریوم، سازماندهی و مدیریت خود را از طریق DAO انجام می‌دهند. با این حال، اگر عملیات DAO به طور کامل بر پایه زنجیره اتریوم باشد، هزینه‌های گاز و نگهداری ارز، به‌عنوان بزرگترین مانع در راهبری DAO، وجود دارند.

بنا به این وضعیت، Balancer تلاش می‌کند تا مشکل هزینه‌های گاز در رای‌گیری زنجیره‌ای اتریوم را حل کند و اسنپ‌شات را راه‌اندازی کرده است: یک پلتفرم کاملاً متن‌باز برای رای‌گیری حاکمیتی که خارج از زنجیره عمل می‌کند.

اسنپ‌شات (Snapshot) یک ابزار رای‌گیری است که بر اساس سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز IPFS عمل می‌کند. این سیستم توسط بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری برای جمع‌آوری آراء کاربران خود استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها در حوزه DeFi از اسنپ‌شات برای انجام نظرسنجی و جمع‌آوری آراء کاربران استفاده می‌کنند.

این پروژه از فناوری امضای “خارج از زنجیره” برای کاهش هزینه‌های رای‌گیری استفاده می‌کند. به‌طور معمول، رای‌گیری با استفاده از ارزهای رمزنگاری نیازمند هزینه‌هایی برای مدیریت تراکنش‌ها است.

اسنپ‌شات از لایه‌ای از مکانیزم امضای شبکه و IPFS استفاده می‌کند. با استفاده از یک کلید خصوصی، می‌توان حساب شبکه اتریوم را امضا کرد. سپس می‌توان تصمیم گرفت که آیا پیام امضا شده را در زنجیره قرار داد یا خارج از زنجیره تأیید کرد. این به شما اجازه می‌دهد رای‌گیری خارج از زنجیره را انجام دهید. بدون تأیید “درون زنجیره”، هر رأی در واقع رایگان است.

شرکت‌هایی که تمایل به استفاده از اسنپ‌شات دارند، می‌توانند تا زمانی که یک فایل پیکربندی در سرویس نام‌گذاری اتریوم داشته باشند، مجاز باشند تا آراء خود را در آدرس مربوطه مشاهده کنند.

برای شرکت در رای‌گیری، کاربران نیاز به یک آدرس کیف‌پول دارند که شامل ارز دیجیتال مورد نیاز باشد. برای رأی دادن در هر پیشنهاد عمومی در وب‌سایت Snapshot، کاربران فقط باید کیف‌پول خود را به وب‌سایت متصل کنند.

Snapshot از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره آراء استفاده می‌کند

برای ایجادکنندگان پیشنهاد، آراء از طریق رابطی قابل دسترسی ارائه می‌شوند، بنابراین آنها می‌توانند پیشرفت رأی‌ها را پیگیری کنند. Snapshot به‌نظر می‌رسد مانند یک جمع‌آوری‌کننده حکمرانی، اما با ترکیب ابزارهای آراگون، می‌تواند به یک راه‌حل حکومتی کامل تبدیل شود و برای پروژه‌هایی با نیازهای حاکمیتی، مجموعه‌ای از ابزارهای کم‌هزینه و امن ارائه دهد. این به‌عنوان یک میان‌بر موثر در راستای دستیابی به اهداف حاکمیت زنجیره‌ای عمل می‌کند.

اسنپ‌شات توسط Snapshot Labs در ماه آگوست ۲۰۲۰ ایجاد شد. به دلیل عدم محدودیت در پروژه‌ها و شبکه‌های بلاکچین، ۵۲ شبکه زنجیره‌ای عمومی (شامل شبکه‌های آزمایشی) و تقریباً ۴۰۰۰ پروژه مختلف پشتیبانی می‌شوند. همچنین به دلیل ماهیت کاملاً متن باز آن، می‌توان آن را به هر جهتی گسترش داد.

این محصول از دادگاه آراگون برای ارزیابی صحت نتایج استفاده می‌کند و به عنوان اوراکل عمل می‌کند. نقش Aragon Agent در اجرای رویدادها در زنجیره بر عهده دارد.

بعد از اتمام رای‌گیری خارج از زنجیره، اقدامات تاییدشده توسط رای‌گیری به DAO روی زنجیره ارسال می‌شوند. DAO دارای یک برنامه جدید به نام Disputable Delay است که یک دوره زمانی قفل را قبل از اجرای عملیات اعمال می‌کند. در طول این دوره، هر فرد می‌تواند اعتراضات خود را مطرح کند.

در آینده، آراگون سعی خواهد کرد با ادغام snapshot، راه‌حل رای‌گیری خارج از زنجیره را با اجرای روی زنجیره ترکیب کند و این کار را به عنوان یک اقدام متعالی معرفی کند. با این روش، بدون نیاز به محاسبات گرانقیمت در زنجیره، کاربران می‌توانند نتایج خود را مستقیماً ارسال کنند و تضمین کنند. در صورتی که کسی نتیجه را نادرست ببیند، می‌تواند سوالی مطرح کند و اشتباه بودن نتیجه را بررسی کند و وثیقه را دریافت کند.

در حال حاضر، snapshot بیش از چهار میلیون دلار برای گسترش عملیات خود جمع آوری کرده است. این صندوق سرمایه‌گذاری توسط 1kx رهبری می‌شود و شامل The LAO، MetaCartel Ventures، Gnosis، StarkWare، Coinbase Ventures، BoostVC، Scalar Capital، Fire Eyes DAO، LongHash Ventures و Coopérative Kleros است.

بخشی از منابع جمع‌آوری‌شده به منظور تسهیل یکپارچه‌سازی زیرساخت و یکپارچه‌سازی پلتفرم در کیت‌های توسعه DAO مختلف مانند DeepDAO و Boardroom استفاده خواهد شد.

برای استفاده از اسنپ‌شات، شرکت‌ها باید یک نمایه در سرویس نامگذاری اتریوم یا ENS داشته باشند. بعد از دریافت نمایه، آنها باید یک رکورد در ENS اضافه کنند تا رای‌ها در آدرس مربوطه قابل مشاهده باشند.

کاربران برای شرکت در یک نظرسنجی، نیاز به آدرس کیف پول با ارز دیجیتال دارند. به عنوان مثال، در صفحه وب Snapshot Decrypt، کاربرانی که یکی از NFT‌های خود را در کیف پولی مانند متامسک دارند، می‌توانند رأی بدهند.

کاربران به سادگی کیف پول خود را به وب سایت Snapshot متصل می‌کنند و این امکان را برای رأی دادن در هر پیشنهادی فراهم می‌کند.

اسنپ‌شات را چیزی خاص می‌کند که پروژه‌های رمزارز برای انجام نظرسنجی‌های این نوع نیاز به ساخت زیرساخت‌ها یا استفاده از روش‌های غیرمتمرکز دارند. این روش‌ها زمان‌بر و قابل سوءاستفاده توسط افرادی هستند که ممکن است از منافع پروژه غافل باشند.

اسنپ‌شات این امکان را به پروژه‌ها می‌دهد تا اعضایی را که ارز دیجیتال مورد نظر را در اختیار دارند و متعهدترین اعضای خود هستند، جستجو کنند و از آنها بخواهند تصمیم بگیرند. این کار را بدون ارسال تراکنش‌ها به یک بلاکچین انجام می‌دهد.

به جای آن، از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره آرا استفاده می‌کند. این کار به اسنپ‌شات اجازه می‌دهد تا از یک بلاکچین برای ثبت واکنش مردم به یک نظرسنجی استفاده کند، بدون اینکه هزینه‌های معمول را پرداخت کند. برای ایجادکننده نظرسنجی، این آرا از طریق یک رابط در دسترس قرار می‌گیرند تا بتوانند رویدادها را در طول وقوع آنها پیگیری کنند.

شرکت‌های مختلف در حوزه مالی غیرمتمرکز (DeFi) از اسنپ‌شات به عنوان سیستم منحصر به فرد نظرسنجی استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها شامل یونی‌سواپ، بالانسر، ییرن، بانکور، گراف، آراگون و سایر هستند.

با استفاده از اسنپ‌شات چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

این سیستم برای برگزاری نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های متنوع طراحی شده است. به عنوان مثال، یک پروژه ممکن است از جامعه خود بخواهد که درباره ویژگی‌های جدیدی که باید در نقشه‌راه پروژه مورد توجه قرار گیرند، رأی دهند.

به عنوان مثال، یونی‌سواپ از کاربران خود پرسید که در صورت تحت نظارت قرار گرفتن، آیا باید بودجه‌ای را برای ایجاد یک استخر دفاعی تخصیص دهد. در یک نظرسنجی دیگر، از کاربران پرسیده شد که با وجوه خزانه‌ی خود باید چه کاری انجام دهند.

مزیت اسنپ‌شات در این است که به شرکت‌هایی که به دنبال تمرکززدایی هستند، اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه‌های مزاحم، نظر کاربران خود را در مورد جهت حرکت پروژه جمع‌آوری کنند.

استقبال از اسنپ‌شات در حال حاضر نشان می‌دهد که آینده‌ای روشن برای این پروژه وجود دارد. اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما شرکت‌ها در حال حاضر بیش از 1000 فضای فردی را برای جوامع ایجاد کرده‌اند تا بتوانند درباره پیشنهادهایی که ارائه شده‌اند رأی بدهند. اسنپ‌شات به صورت کاملاً منبع باز عمل می‌کند و به دیگران این امکان را می‌دهد که در پروژه مشارکت کنند یا نسخه‌های جایگزینی از آن ایجاد کنند. به این معنی که این پروژه قابلیت پیشروی در هر جهتی را دارد و از آزادی عمل و انعطاف بالایی برخوردار است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *