0

پروژه‌های برتر در حوزه کازماس

کازماس
بازدید 354

عناوینی که در این مقاله می خوانید

Cosmos Network

یک شبکه غیرمتمرکز از بلاکچین‌های موازی مختلف است. بخش اصلی این شبکه، Cosmos Hub نامیده می‌شود که به عنوان مرکز شبکه عمل می‌کند و تمام فعالیت‌ها را در آن ثبت می‌کند. همچنین، چندین بلاکچین دیگر نیز در این شبکه وجود دارند که به آنها مناطق گفته می‌شود و همگی به هاب اصلی بلاکچین متصل هستند. در این شبکه، پروژه‌های مختلف و قدرتمندی توسعه یافته‌اند که هرکدام ویژگی‌ها و خدمات خاص خود را ارائه می‌کنند. در این مقاله، قصد داریم به معرفی بهترین پروژه‌های Cosmos بپردازیم و شما را با آنها آشنا کنیم.

کازماس (Cosmos)،

به طور خاص یک شبکه از بلاکچین‌ها است و توسعه‌دهندگان آن را به عنوان “اینترنت بلاکچین” معرفی می‌کنند. هدف اصلی این پروژه، امکان برقراری ارتباط بین بلاکچین‌های جداگانه است. با امکان ارتباط هر بلاکچین با سایر بلاکچین‌ها برای اشتراک گذاری داده‌ها و تراکنش‌ها، کازماس قادر است اصطکاک در بازار را به یک نیروی محرکه مثبت برای توسعه تبدیل کند.

در واقع، کازماس چیزی بیش از یک پل بین بلاکچین‌ها است. این پلتفرم همچنین مجموعه کاملی از محصولات و ویژگی‌ها را در اختیار دارد که آن را به یک گزینه جذاب در بازار تبدیل می‌کند. بهترین پروژه‌های کازماس، فناوری نسل بعدی را معرفی می‌کنند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازند به ابزارهای قدرتمندی دسترسی پیدا کنند که کارایی ایجاد بلاکچین را افزایش می‌دهد.

ATOM، ارز دیجیتال بومی شبکه کازماس است و جالب است بدانید. این ارز به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های کازماس شناخته می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. ATOM در بلاکچین کازماس برای چندین عملکرد بسیار مهم استفاده می‌شود، از جمله اجرای قراردادهای هوشمند و تکمیل تراکنش‌ها. علاوه بر توکن بومی شبکه، در این اکوسیستم پروژه‌های بسیار مهمی نیز حضور فعال دارند. در ادامه، قصد داریم به معرفی بهترین پروژه‌های کازماس بپردازیم و درباره مهمترین آنها توضیح دهیم.

Cosmos با حل مشکل سیلوهای بلاکچین و ایجاد یک شبکه یکپارچه از بلاکچین‌ها، فضای اکوسیستم را تغییر می‌دهد. این امکان را فراهم می‌کند که ارتباط یکپارچه و انتقال دارایی بین پلتفرم‌های مختلف بلاکچین انجام شود. Secret Network، Stargaze، Akash Network، Sentinel و Persistence تنها چند نمونه از پروژه‌هایی هستند که تحت Cosmos فعالیت می‌کنند و بهترین پروژه‌های Cosmos به شمار می‌روند. آنها نشان می‌دهند که قدرت Cosmos در تقویت همکاری و پیشبرد اکوسیستم غیرمتمرکز را دارند. با پیشروی این اکوسیستم و بهترین پروژه‌های Cosmos، آینده بلاکچین بهتر و روشن‌تر از همیشه است و امیدواری به فضایی غیرمتمرکز را برای افراد و تحول صنایع به ارمغان می‌آورد.

Secret Network یک شبکه بلاکچین مستقل است که با استفاده از Cosmos SDK ساخته شده است و به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos شناخته می‌شود. این شبکه همچنین اهمیت ویژگی حفظ حریم خصوصی داده‌ها را برجسته می‌کند و به توسعه قراردادهای هوشمند نیز امکان می‌دهد. رویکرد حفظ حریم خصوصی این شبکه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکزی ایجاد کنند که از داده‌های کاربران محافظت کرده و محرمانگی آنها را حفظ کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که معمولاً مورد توجه افراد درباره Secret Network قرار می‌گیرد، حریم خصوصی قابل تنظیم و پیشگامانه آن است. به عنوان اولین بلاکچینی که این ویژگی را ارائه می‌دهد، شبکه مخفی به کاربران کنترل کامل بر روی اطلاعاتی که افشا می‌کنند و با چه کسانی به اشتراک می‌گذارند، می‌دهد. این نه تنها حفاظت از حریم خصوصی کاربران را تضمین می‌کند، بلکه به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا اکوسیستم پیشرفته‌تری در فضای Web3 ایجاد کنند.

در فهرست بهترین پروژه‌های Cosmos، می‌توانیم Akash را بیابیم. Akash یک بازار غیرمتمرکز NFT است که در اکوسیستم Cosmos فعالیت می‌کند. این پروژه در شبکه Cosmos واقع شده است و سطوح بالایی از امنیت، تمرکززدایی، شفافیت و انعطاف‌پذیری را به ارمغان می‌آورد.

Akash به عنوان یک پروتکل Proof-of-Stake طراحی شده است و تضمین می‌کند که دارای انعطاف‌پذیری، سازگاری و قابلیت مقیاس‌پذیری در طراحی پروتکل خود است. با استفاده از رویکرد توسعه مبتنی بر حاکمیت زنجیره‌های Cosmos، Akash توانایی تکرار سریع را فراهم می‌کند و به ویژه برای پروتکل‌های اجتماعی مصرف‌کننده مناسب است. علاوه بر این، Akash قادر است به‌طور یکپارچه با سایر بلاکچین‌ها ارتباط برقرار کند، از جمله Terra، Cosmos و در آینده احتمالاً شبکه‌های Ethereum و Ethereum L2، که توسط IBC و احتمالاً Gravity Bridge تسهیل می‌شود.

Akash یک شبکه هوشمند و هدفمند است که امکان خرید و فروش امن و کارآمد منابع محاسباتی را فراهم می‌کند. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا زیرساخت‌های ابری خود را داشته باشند و منابع ابری را برای اجرای برنامه‌ها مستقر، فروش و خرید کنند. Akash به عنوان یک شبکه “Supercloud” باز عمل می‌کند و به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos شناخته می‌شود. این شبکه قابلیت مقیاس‌پذیری آسان و دسترسی جهانی به خدمات را تسهیل می‌کند.

Akash دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که سیستم حراج معکوس آن است. در این سیستم، مشتریان قیمت مورد نظر خود را تعیین کرده و ارائه‌دهندگان برای کسب و کار خود به رقابت می‌پردازند. این فرآیند رقابتی به طور معمول منجر به قیمت‌های بسیار پایین‌تری می‌شود که تا ۸۵ درصد کمتر از سایر سیستم‌های ابری است. یکی از ویژگی‌های تمایز دهنده Akash، رویکرد جامعه‌محور آن است. این شبکه تحت مالکیت و مدیریت جامعه خود است و خدمات عمومی رایگان ارائه می‌دهد. به همین ترتیب، کد منبع پشت Akash باز بوده و در دسترس همه است. همچنین، جامعه که بر اساس فناوری‌های قابل اعتمادی مانند Kubernetes و Cosmos ساخته شده است، فعالانه در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با اجرای ویژگی‌های جدید شرکت می‌کند.

  • Sentinel

یک چارچوب بلاکچین پیشرفته است که به طور خاص برای توسعه برنامه‌های VPN غیرمتمرکز (dVPN) طراحی شده است. با استفاده از Sentinel، شما می‌توانید از تجربه اینترنتی با حفظ حریم خصوصی بیشتر، مقاومت در برابر سانسور و دسترسی آسان‌تر به لذت برسید.

درباره Sentinel، سوال دیگری مطرح می‌شود که این پروژه چگونه به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos عمل می‌کند؟ Sentinel از طریق استفاده از اجماع غیرمتمرکز، ادغام شبکه‌های منبع باز و شبکه مبتنی بر جامعه، بهبود حالت عملیاتی بلاکچین مبتنی بر Cosmos را به دست می‌دهد. این بلاکچین با استفاده از این رویکرد، راه حل‌های شبکه‌ای مقرون به صرفه، قابل مقیاس، توزیع شده و غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

  • Persistence

Persistence یک زنجیره برنامه با قابلیت IBC است که به Liquid Staking تمرکز کرده است و اکوسیستم DeFi را تقویت کرده و همچنین نقدینگی دارایی‌های سهام را فراهم می‌کند. به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos، Persistence به منظور ارائه تجربه یکپارچه در زمینه Staking و DeFi، به عنوان یک پلتفرم جامع عمل می‌کند. همچنین، توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های نوآورانه‌ای را در ارتباط با Liquid Staked Tokens (LSTs) ایجاد کنند. مجموعه برنامه‌های DeFi میزبانی شده در زنجیره اصلی Core-1 Persistence شامل موارد زیر است:

pSTAKE: یک پروتکل استیکینگ مایع چند زنجیره‌ای که امکان صدور LST‌ها را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در حین شرکت در DeFi به اشتراک بگذارند.
Dexter: یک صرافی غیرمتمرکز بین زنجیره‌ای که برای دارایی‌های بازدهی مانند LST‌ها طراحی شده است.
بامبو: در حال حاضر در حال توسعه است. بامبو یک پروتکل وام‌دهی/اقتصادی است که به خصوص برای LST ها طراحی شده است.

  • Persistence

Juno، یکی دیگر از پلتفرم‌های فعال در شبکه Cosmos است و به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos محسوب می‌شود. این پروژه، یک پلتفرم منبع باز برای قراردادهای هوشمند قابل همکاری است. Juno به طور خودکار روند و اقداماتی که در قراردادهای هوشمند ایجاد شده است را کنترل و ثبت می‌کند. به عبارت دیگر، Juno یک شبکه از قراردادهای هوشمند است. هدف اصلی این پلتفرم، ازدحام از هاب‌ها کاسته شده و به نوعی بی‌طرفی هاب‌ها را حفظ می‌کند.

همانطور که می‌توان تصور کرد، هدف اصلی Juno به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های Cosmos، تبدیل شدن به یک پلتفرم قراردادهای هوشمند بین زنجیره‌ای است. این به این معناست که هر عملکرد قراردادهای هوشمند ساخته شده در جای دیگر، به راحتی در اکوسیستم Cosmos قابل تکرار و بهبود یافتن است تا از یک زنجیره به آن استفاده شود.

درباره‌ی هدف اصلی Cosmos

اگر چند زمانی در حوزه رمزنگاری و بلاکچین فعالیت داشته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که شبکه‌های بلاکچین در جهان خودشان چگونه عمل می‌کنند و به نظر می‌رسد که از سایر بلاکچین‌ها جدا شده‌اند. اگر چه وقتی از بیرون نگاه می‌کنید، ممکن است گاهی اوقات به فکر این باشید که آیا راهی برای اتصال آنها وجود دارد تا نیازی به استفاده از پل برای انتقال از یک شبکه به شبکه دیگر نداشته باشید. این مشکل معمولاً به عنوان سیلوهای بلاکچین شناخته می‌شود. سیلوهای بلاکچین به دلیل انزوا و عدم ارتباط بین شبکه‌های مختلف بلاکچین شناخته می‌شوند. این وضعیت شبیه به داشتن جزایر جداگانه است، که هر بلاکچین به تنهایی عمل می‌کند، بدون این که به راحتی با سایر بلاکچین‌ها تعامل داشته باشد یا اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

یکی از معضلات فناوری بلاکچین این است که پتانسیل و سودمندی آن تا حدی محدود است. افرادی که از یک بلاکچین استفاده می‌کنند، نمی‌توانند به طور آسان به دارایی‌ها یا داده‌های موجود در بلاکچین‌های دیگر دسترسی یابند یا آنها را انتقال دهند؛ به نوعی در دنیای محدود خود گیر می‌کنند و از مزایا و فرصت‌های همکاری با سایر بلاکچین‌ها محروم می‌شوند. اما Cosmos، اینترنت بلاکچین، به منظور حل این مشکل به وجود آمده است.

کازماس هاب یا Cosmos Hub، به‌عنوان قلب و مرکز شبکه کازماس، نقش مهمی در ایجاد ارتباط و اتصال بین بلاکچین‌های جداگانه دارد. این هاب مسئول انتقال ارزها، داده‌ها و پیام‌ها بین بلاکچین‌های مختلف در شبکه کازماس است.

کازماس هاب با استفاده از پروتکل ارتباطات بین بلاکچین (IBC)، یک چارچوب استاندارد را ارائه می‌دهد که به بلاکچین‌ها اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها و اطلاعات را به طور امن و کارآمد در سراسر شبکه منتقل کنند. به این ترتیب، کازماس هاب موانع سیلوهای بلاکچین را برطرف می‌کند و امکان تعامل و انتقال یکپارچه دارایی‌ها و داده‌ها را بین بلاکچین‌ها فراهم می‌کند.

بنابراین، کازماس هاب به عنوان نقطه ارتباطی مرکزی در شبکه کازماس عمل می‌کند و ارتباطات بین بلاکچین‌ها را تسهیل می‌کند.

مشابه سایر بلاکچین‌ها، Cosmos Hub امکان ساخت و استقرار برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) را فراهم می‌کند. به علاوه، Cosmos Hub با هر بلاکچین دیگری که از پروتکل مشترک استفاده می‌کند، قابلیت همکاری دارد که آن را نسبت به سایر بلاکچین‌ها منحصر به فرد و متفاوت می‌سازد.

هدف اصلی Cosmos Hub، حل مشکلات اصلی بلاکچین‌های معروف و قدرتمند مانند Ethereum است و تمرکز خود را بر قابلیت قبول و پذیرش متمرکز دارد. یکی از مشکلات اساسی Ethereum، هزینه‌های بالا برای تراکنش‌ها و تعداد محدود آنها است. در عوض، Cosmos Hub با ارائه راهکارهای خود، سعی در حل این مشکلات دارد.

به طور خلاصه، Cosmos Hub امکان ایجاد برنامه‌های DeFi را فراهم می‌کند و قابلیت همکاری با بلاکچین‌های دیگر را به ارمغان می‌آورد. هدف آن اصلاح مشکلات بلاکچین‌های معروف دیگر مانند Ethereum است و تمرکز اصلی آن بر قابلیت پذیرش تمرکز دارد.

محصول اصلی شبکه کازماس Cosmos، Cosmos SDK است که یک ابزار توسعه بلاکچین سفارشی است. این SDK به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد از ماژول‌های موجود برای توسعه بلاکچین برای نیازهای مختلف با درجه آزادی بالا استفاده کنند.

Cosmos Hub در واقع اولین بلاکچین راه‌اندازی شده در اکوسیستم کازماس است و می‌توان آن را به عنوان مرکز اصلی شبکه کازماس در نظر گرفت. به عبارت دیگر، می‌توان آن را به عنوان پردازنده مرکزی در شبکه کازماس در نظر گرفت. کازماس هاب مسئول مدیریت و ردیابی فعالیت در هر یک از زنجیره‌های فرعی است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات همگام شده‌اند.

مانند سایر بلاکچین‌ها، برنامه‌های DeFi را می‌توان در Cosmos Hub ساخت و راه‌اندازی کرد. علاوه بر این، Cosmos Hub با هر بلاکچین دیگری که از پروتکل مشترک استفاده می‌کند، قابل تعامل است که این ویژگی آن را نسبت به سایر بلاکچین‌ها منحصر به فرد و متمایز می‌کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *