0

چه کسی بلاکچین را ابداع کرده است؟

بلاکچین
بازدید 369

بلاکچین یک تکنولوژی راهبردی است که در دنیای وب به شدت مورد توجه قرار گرفته و توانسته است اخبار و توجه زیادی را به خود جلب کند. اگر تاکنون به این فکر نکرده‌اید که بلاکچین توسط چه کسی ابداع شده است، در این مقاله به شما پاسخ خواهیم داد که خالق بلاکچین کیست و کی این فناوری را ایجاد کرده است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

بلاکچین چیست؟

دو عبارت “بلاک” و “زنجیره” از اجزای تشکیل دهنده عبارت “بلاکچین” هستند که به معنای زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. در این بلاکچین، می‌توان انواع مختلفی از داده‌ها را ذخیره کرد، از جمله اطلاعات تراکنش‌های مالی، آمار جرایم افراد مختلف، داده‌های شبکه بانکی و غیره.

اصلی‌ترین تفاوت بین بلاکچین و یک پایگاه داده ساده، در نحوه ذخیره داده‌ها است. در بلاکچین، داده‌ها به صورت هش ذخیره می‌شوند. به طور ساده، تمام داده‌های بلاکچین رمزنگاری شده‌اند و تقریبا غیرقابل تغییر هستند. همچنین، در دنیای بلاکچین می‌توانید بدون افشای هویت اصلی‌تان فعالیت کنید. این به این معناست که هر فرد دارای یک امضای دیجیتال منحصر به فرد خواهد بود. در حال حاضر که با مفهوم اصلی بلاکچین آشنا شدید، به این موضوع شما را همراه نمی‌کنیم.

تاریخچه بلاکچین

موضوع بلاکچین در طول سال‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما اولین بار در سال 1991 به عنوان مفهومی وارد دنیای دیجیتال شد. اگر به تاریخچه بلاکچین نگاه کنیم، سال‌های زیر به عنوان نقاط عطف این پدیده محسوب می‌شوند:

  • 1991: استوارت هابر و ویلیام اسکات استورنتا بلاکچین امن رمزنگاری شده را برای اولین بار معرفی کردند.
  • 1998: نیک سابو، دانشمند کامپیوتر، به کار بر روی “Golden Bit”، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، پرداخت.
  • 2000: استفان کونست تئوری خود را درباره زنجیره‌های رمزنگاری امن به همراه ایده‌هایی برای پیاده‌سازی آنها منتشر کرد.
  • این نقاط عطف در تاریخچه بلاکچین نشان می‌دهند که این فناوری از سال 1991 شکل‌گرفته و در سال‌های بعد به توسعه و پیشرفت خود ادامه داده است.
  •  در سال 2008، یک توسعه‌دهنده با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، یک whitepaper منتشر کرد که یک مدل بلاکچین را معرفی می‌کرد.
  •  در سال 2009، ناکاموتو بلاکچین اول را با نام “دفتر کل” برای ثبت تراکنش‌های انجام شده از طریق بیتکوین به اجرا درآورد.
  •  در سال 2014، فناوری بلاکچین از جدا شدن از ارز بیتکوین و قابلیت آن برای معاملات مالی و بین‌سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. بلاکچین 2.0 که به برنامه‌های کاربردی فراتر از پول اشاره دارد، به وجود آمد.

خالق بلاکچین کیست؟

اگر به عنوان افرادی که ایده بلاکچین را مطرح کردند، خالق بلاکچین را در نظر بگیریم، استوارت هابر و ویلیام اسکات استورنتا نام‌هایی هستند که به طور معمول به عنوان خالق بلاکچین اشاره می‌شوند. در سال 1991، این دو محقق که در تلاش برای پیاده‌سازی یک سیستم با مهره‌های اسناد غیرقابل تغییر بودند، بلاکچین را به عنوان یک فناوری جدید مطرح کردند.

به هر حال، یک سال پیش، در اواخر سال 1990، نیک سابو استفاده از بلاکچین را برای امنیت سیستم پرداخت دیجیتالی به نام “بیت طلایی” پیشنهاد داد؛ اما از آنجا که این ایده هرگز به عملیات عملی نپرداخت، نمی‌توان او را به عنوان خالق بلاکچین تلقی کرد.

اگر به منشأ حضور بلاکچین در دنیای واقعی نگاه کنیم، با نام ساتوشی ناکاموتو، خالق بیتکوین، مواجه می‌شویم. تقریباً دو دهه بعد، با راه‌اندازی بیتکوین در ژانویه 2009، بلاکچین برای اولین بار در دنیای واقعی به‌عنوان برنامه‌کاربردی خود را مشاهده کرد.

چگونه می‌توانیم در بلاکچین شروع به کار کنیم؟ اگر شما می‌خواهید به عنوان یک فعال در بلاکچین حضور داشته باشید، می‌توانید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید. همچنین، در حال حاضر برنامه‌نویسی بلاکچین بسیار محبوب شده است. احتمالاً با شروع به برنامه‌نویسی بلاکچین، در آینده به عنوان یک خالق بلاکچین شناخته شده و نام شما در کنار نام‌های بزرگ این حوزه مانند خالق دوج کوین، شناخته شود!

اگر تصمیم به شروع معامله با ارزهای دیجیتال دارید، مسیر کلی شما شامل ایجاد یک حساب در یک صرافی ارز دیجیتال، انجام معاملات و کسب سود از این معاملات خواهد بود. با این حال، شما باید با جزئیات بازار کریپتوآگاه باشید و توانایی تحلیل صحیح ارزهای دیجیتال را داشته باشید تا خسارات مالی در این زمینه به حداقل برسند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *