0

کلاهبرداری از طریق ارزهای دیجیتال: روش‌های سرقت بیتکوین‌های شما

بیتکوین‌
بازدید 594

افزایش قیمت شدید بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال در طی این روزها موضوعی بسیار مورد توجه رسانه‌هاست. اگرچه تا یکسال پیش، رمزارزها اهمیت ویژه‌ای نداشتند، اما امروزه تقریباً همه رسانه‌های آنلاین درباره آن‌ها گزارش می‌دهند و حتی تلویزیون و رادیو نیز به موضوع رمزارزها پرداخته‌اند. هر روز خبر جدیدی درباره بازار رمزارزها منتشر می‌شود.

اما کلاهبرداران هم با همین سرعت و فرصت‌ها حرکت می‌کنند. در واقع، رمزارزها پیش از این هم بارها به عنوان ابزاری برای کلاهبرداری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ایجاد سایت‌های جعلی برای سرقت اعتبار کاربران ناآگاه یکی از روش‌های جدید کلاهبرداری است.”

ساده‌ترین نوع کلاهبرداری رمزارزها که به نام کریپتوفیشینگ (Cryptophishing) شناخته می‌شود، مربوط به ایمیل‌های اسپم است که قدیمی‌ترین شکل آن‌ها به سراغ ما آمده است. این ایمیل‌ها به نظر می‌رسند که از سوی ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با رمزارزها مانند وب‌سایت‌های کیف‌پول، صرافی‌ها و غیره ارسال شده‌اند.

این پیام‌ها در واقع بطور کاملاً محسوس، جزییات بیشتر و پیچیده‌تری نسبت به ایمیل‌های معمولی دارند و به عنوان یک روش کلاهبردارانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.”

به عنوان مثال، ممکن است یک ایمیل با این عنوان برای شما ارسال شود:

افرادی قصد دارند از طریق فلان آدرس و فلان مرورگر وارد حساب شما شوند.

در این ایمیل خواستار شده است که روی لینک موجود در آن کلیک کنید تا حساب کاربری شما از لحاظ امنیتی بررسی شود. در صورتی که فرد مورد هدف این ایمیل، کاربری در یک وب‌سایت کیف‌پول رمزگذاری شده داشته باشد، ممکن است این گونه پیام‌ها را دریافت کند، و در چنین مواردی هیچ اعلانی وجود ندارد که آن فرد را هشدار دهد.”

یک دعوتنامه ممکن است جهت شرکت در نظرسنجی درباره رویدادهای مرتبط با رمزارزها با ارائه جایزه‌ای گرانبها برای ارائه نظراتتان (مثلا ۰.۰۰۵ بیت کوین که معادل ۴۰ تا ۷۰ دلار به نرخ امروز است) به شما ارسال شده است. در این دعوتنامه گفته شده است که برای شرکت در نظرسنجی، باید بر روی لینک موجود در آن کلیک کنید تا وارد شوید.

نتیجه‌ی همیشگی این است که قربانی به یک نسخه جعلی از وب‌سایت مرتبط با رمزارزها هدایت می‌شود و از او خواسته می‌شود که وارد حساب الکترونیکی کیف پول خود شود. بسیاری از وب‌سایت‌های معروف کیف پول بیت کوین به قدری ساده هستند که برای قربانی، مطمئن شدن اینکه وب‌سایت مرتبط با رمزارزها اصلی است، آسان است.”

“میزان سهام موجود در این وب‌سایت‌ها بسیار بالاست. سرقت از کیف پول الکترونیکی که دارای چند بیت کوین است، با سرقت حساب الکترونیکی متفاوت است. جلوگیری از آن‌ها هم به هیچ وجه آسان نیست و مجرمان با انتخاب سریعترین و مستقیم‌ترین راه برای دستیابی به هدفشان در کیف پول‌های الکترونیکی آسانی دارند. آن‌ها بیشتر روی پیام‌های فریبنده خود کار می‌کنند، به گونه‌ای که برای کاربر قابل باور باشد.”

“یک طرح پیچیده برای کلاهبرداری از طریق رمزارزها کشف شده است که در آن برخی ویژگی‌های جالب توجه فیسبوک نیز به کار برده شده است. کلاهبرداران ابتدا یک انجمن رمزارز را پیدا می‌کنند، سپس یک صفحه فیسبوکی با همان عنوان انجمن ایجاد می‌کنند و صفحه‌ای درست مشابه صفحه رسمی این انجمن نیز طراحی می‌کنند. سپس برای این صفحه جعلی، آدرسی شبیه صفحه رسمی انجمن ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که تفاوت این آدرس‌ها فقط در یکی از حروف آنهاست. تشخیص تفاوت بین این آدرس‌ها کار آسانی نیست، زیرا در فیسبوک می‌توانید هر نامی را برای خود یا شرکت خود انتخاب کنید و این نام‌ها به گونه‌ای نمایش داده می‌شوند که بیش از آدرس‌ها قابل توجه نیستند.”

کلاهبرداران پس از ایجاد صفحه جعلی، پیام‌های فریبنده‌ای را به کاربران انجمن رمزارز از طریق آن ارسال می‌کنند. پیام‌های شخصی برای این کار مناسب نیستند، زیرا این پیام‌ها نمی‌توانند از سوی صفحه فیسبوک انجمن به کاربران ارسال شوند. بنابراین کلاهبرداران از یک ترفند جالب استفاده می‌کنند: آنها عکس پروفایل قربانی را در صفحه جعلی خود به اشتراک می‌گذارند و او را در آنجا تگ می‌کنند.

جنبه ماکرانه این کار این است که عکس پروفایل همیشه برای همه قابل مشاهده است و امکان ندارد کسی مانع به اشتراک گذاری یا تگ کردن آن در صفحه فیسبوک کاربر شود. بنابراین، این ترفند حتی برای افرادی که اطلاعات خصوصی خود را فاش نمی‌کنند، موثر خواهد بود.”

تنها راه ایمن برای جلوگیری از اینگونه ترفندها، غیرفعال کردن اعلان‌های تگ‌هایی است که از سوی کاربران، صفحه‌ها و انجمن‌های ناشناس دریافت می‌کنید. جالب تر این است که کلاهبرداران در پیام‌های ارسالی خود، کاربر قربانی را به عنوان شخصی منتخب خطاب می‌کنند. (مثلا ممکن است در پیام آمده باشد که شما یکی از صد دریافت کننده 20.72327239 واحد رمزارز به دلیل خدماتتان به این پلتفرم هستید، و لینکی برای دریافت این مبلغ نیز برای شما ارسال می‌شود.)

لطفا توجه داشته باشید که پیام‌ها حاوی شرایط و ضوابط دقیقی برای دریافت این جایزه هستند (مثلا حداقل تراکنش‌هایی که باید در این پلتفرم انجام شده باشد). مبلغی عرضه می‌شود که نه چندان بالا باشد، بلکه تا حدی معقولانه به نظر برسد (حدود 100 تا 200 دلار) تا به اندازه کافی متقاعد کننده باشد.”

اخیرا بعضی افراد بازار رمزارزها را به درخت جادویی پول تشبیه می‌کنند، اما سرویس‌های رمزارزها موسسه خیریه نیستند و برای سرگرمی افراد پول ندارند. اگر شخصی به شما وعده رمزارز رایگان داد، آگاه باشید که این تنها یک فریب و دروغ است.

لطفا همیشه هر لینک را با دقت بررسی کنید. بهتر است روی لینک‌هایی که از سوی سرویس‌های اینترنتی دریافت می‌کنید، اصلا کلیک نکنید، به جای آن آدرس سرویس را در نوار آدرس جستجوگر خود تایپ کنید. تنظیمات اطلاعات خصوصی خود را بدقت پیکربندی کنید تا از فریب‌های طرح‌های جعلی که در فیسبوک وجود دارد، در امان بمانید. همچنین، جهت حفاظت از خود در برابر این نوع کلاهبرداری‌ها، از یک آنتی‌ویروس استفاده کنید. Kaspersky یکی از آنتی‌ویروس‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید.”

“تجربه شما در این زمینه چیست؟

آیا تا به حال با موارد کلاهبرداری در زمینه رمزارزها روبرو شده‌اید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.”

 

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *