0

هش مسک: مفهوم و کاربرد آن چیست؟

هش مسک
بازدید 159

با توجه به انفجار بیتکوین و ارزهای دیجیتال دیفای در اواخر سال 2020، همه در جستجوی گزینه‌ای بهتر هستند که بتوانند درآمدهای قابل توجهی را به دست آورند. در بازار امروز، همه‌ی فعالان حوزه کریپتو به دنبال توکن‌های غیرقابل تعویض NFT هستند. با فروش بالای مصنوعات و اشیاء باارزش دیجیتال، هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که NFT‌ها نیروگاه فعلی صنعت کریپتو هستند. مجموعه‌های هنری دیجیتال اصلی مبتنی بر اتریوم مانند Cryptopunk، Cryptokitties و NBA TopShots میلیون‌ها فروش را به همراه دارند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم یک اثر هنری جدید در دنیای ارزهای دیجیتال به نام هش مسک را معرفی کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید تا با این اثر هنری جدید آشنا شوید.

اثر هنری هش مسک (HashMask) چیست؟

اثر هنری HashMask یک اثر هنری مجازی است که توسط یک تیم شامل 70 هنرمند از سراسر جهان، تحت نظارت آزمایشگاه‌های Suum Cuique، ایجاد شده است. یکی از سازندگان توکن HashMask که در حال حاضر ترجیح می‌دهد ناشناس بماند، در یک مصاحبه با CoinDesk توضیح داد که مسک‌ها از آثار هنرمند ژان میشل باسکیا در دهه 1980 الهام گرفته‌اند و برای کسانی که با نقاشی‌های دیواری باسکیا آشنا هستند، به طور کامل قابل درک است. به طور ساده، مسک یک لایه است که می‌توان از آن برای اعمال تغییرات در بخش خاصی از تصویر استفاده کرد. هر یک از مسک‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توان به رنگ پوست، شخصیت و رنگ چشم اشاره کرد. اما هش مسک با سایر آثار NFT متفاوت است زیرا هر HashMask بدون نام است و صاحب هر NFT مسئولیت نامگذاری HashMask خود را برعهده دارد.

Hashmask چیست؟ یک ترکیب از هنر دیجیتال و کلکسیون

Hashmask هنر دیجیتال را با کلکسیون‌ها ترکیب می‌کند. این آثار هنری، در واقع مسک‌های دیجیتال هش شده روی بلاکچین اتریوم هستند که به طور موثر به توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT تبدیل می‌شوند. به دلیل استفاده از استاندارد ERC-721، این توکن‌ها قابلیت معامله در صرافی‌های معمولی مانند Binance و UniSwap را ندارند. به جای آن، پلتفرم‌هایی مانند OpenSea که به طور خاص برای تجارت توکن‌های NFT طراحی شده‌اند، خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

می‌توان از Hashmask به عنوان وثیقه در پلتفرم NFTX در صندوق‌های مرتبط با آن‌ها استفاده کرد و در نتیجه از توکن اصلی آن صندوق با نماد MASK بهره‌برد.

ویژگی‌های آثار هنری هش مسک

یکی از ویژگی‌های آثار هنری هش مسک، ارزش آن‌ها بر اساس نادر بودن است. منطقی است که اگر چیزی کمیاب باشد، ارزشمند خواهد بود. در مقایسه با نقاشی‌های معمولی، نادر بودن هش مسک قابل اندازه‌گیری دقیق‌تر است. زیبایی هنوز به چشم بیننده وابسته است، اما نادر بودن Hashmask به صورت سیستماتیک و قابل ارزیابی است.

کمیاب بودن صریح

کمیاب بودن صریح، یک مرتبه‌بندی آشکار از سلسله مراتب کمیابی در یک اثر هنری ارائه می‌دهد. این مفهوم به سادگی به این معناست که هنرمند ویژگی‌های خاص اثر هنری خود را انتخاب می‌کند و این ویژگی‌ها در سطوح مختلفی از کمیابی قرار می‌گیرند.

کمیاب بودن ضمنی
در لایه دوم، ویژگی‌های کمیاب مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند و سادگی را از هنر حذف می‌کنند تا ویژگی‌های غیرسیستماتیک را معرفی کنند که هش مسک را منحصر به فرد و کمیاب می‌کند. کمیاب بودن ضمنی به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت خود، تغییراتی در ویژگی هش ایجاد کند. به عنوان مثال، مدل مو، پس زمینه و پیراهن از توابع Hashmask هستند. با این حال، این ویژگی‌ها در سطوح مختلفی از کمیابی و منحصر به فرد بودن قرار می‌گیرند. به علاوه، ممکن است یک پیراهن نسبت به دیگری کمیاب‌تر باشد.

تعداد هش مسک‌های موجود در گردش چقدر است؟

در حال حاضر، 16,384 هش مسک با ویژگی‌های مختلف مانند رنگ چشم، مسک، پس زمینه و غیره وجود دارند. در ابتدا، مشتریان در دوره اولیه فروش هش مسک، هشمسکی که خریداری کرده‌اند را نمی‌دانستند. به منظور حفظ عدالت، توسعه‌دهندگان این پلتفرم، هش مسک‌ها را به صورت تصادفی بین خریداران توزیع کردند.

در ۱۴ روز اول (که دوره‌ی فروش در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شد)، به خریداران توکنی به نام NCT به عنوان پاداش اهدا شد. پس از پایان دوره اول فروش، خریداران قادر به انتخاب هش مسک خود بودند، اما پس از آن فرآیند توزیع توکن به شکل دیگری ادامه یافت. در شش روز اول توزیع، کاربران حدود ۱۳.۴ میلیون دلار ارزش هش مسک را خریداری کردند. در یک هفته، پلتفرم OpenSea ۲۷۲۴ تراکنش هش مسک را ثبت کرد که برای صاحبان آن حدود ۸.۹ میلیون دلار سود به ارمغان آورد. در عین حال، این پلتفرم ۲۲۰,۰۰۰ دلار کارمزد دریافت کرد.

مهم بودن این نکته قابل توجه است که در مقایسه با سایر پروژه‌های NFT مانند Cryptokitties، پروژه HashMask تنها در OpenSea قابل معامله است. این تسهیلات، اگرچه یک مرجع مرکزی برای معاملات ارائه می‌دهد، متأسفانه هزینه‌های مربوط به فروش مجدد برای پلتفرم OpenSea محاسبه می‌شود.

در صورتی که شما دارای Hashmask و نشانه‌های NCT لازم برای انتخاب نام هستید، قوانین نام‌گذاری HashMask تعیین می‌کند که نام باید یکتا باشد و حداکثر ۲۵ کاراکتر (بدون فاصله) باشد. همچنین، نام‌ها حساس به حروف بزرگ و کوچک هستند، فاصله در ابتدا و انتهای نام پشتیبانی نمی‌شود و تنها می‌توانند شامل حروف الفبایی و عددی باشند. پس از تغییر نام، نام قبلی به دسترس خواهد بود. همچنین، تغییر نام فقط برای دارندگان Hashmask امکان پذیر است. پلتفرم OpenSea توصیه می‌کند که خریداران از وبسایت‌هایی مانند Etherscan استفاده کنند تا تأیید کنند که شناسه توکن HashMask با نامی که قصد خرید آن را دارند، همخوانی دارد.

توکن NCT یا Name Changing Token یک توکن محلی برای Hashmask است که به دارندگان NFT اجازه می‌دهد نام دارایی‌های دیجیتال خود را تغییر دهند. نام Hashmask بخشی از ویژگی منحصربه‌فرد آن بر اساس بلاکچین اتریوم است و تغییر آن نیازمند سوزاندن ۱۸۳۰ توکن NCT است. لازم به ذکر است که نگهداشت هر Hashmask به مدت ۱۲ ماه تقریباً ۳۶۶۰ توکن NCT را جمع‌آوری می‌کند. این انباشت پس از ۱۰ سال به پایان می‌رسد و توکن‌های انباشته شده تنها قابل سوزاندن هستند.

اگر شما دارای Hashmask و نشانه‌های کافی NCT برای انتخاب نام هستید، قوانین نام‌گذاری Hashmask تعیین می‌کند که نام باید یکتا باشد و حداکثر ۲۵ کاراکتر (بدون فاصله) باشد.

همچنین، نام‌ها حساس به حروف کوچک و بزرگ هستند و از فاصله‌های انتهایی پشتیبانی نمی‌کنند. تنها می‌توانند شامل نویسه‌های الفبایی و عددی باشند. پس از تغییر نام، نام قبلی همچنان در دسترس خواهد بود. همچنین، فقط دارندگان Hashmask می‌توانند در هر زمان نام خود را تغییر دهند. پلتفرم OpenSea توصیه می‌کند که خریداران از وبسایت‌هایی مانند Etherscan استفاده کنند تا تأیید کنند که شناسه توکن Hashmask با نامی که قصد خرید آن را دارند، همخوانی دارد.

اگر هیچ نشانه‌ای برای سوزاندن در دسترس نباشد، تغییر نام Hashmask امکان‌پذیر نخواهد بود و در صورت عدم امکان تغییر نام، اثر هنری به نظر می‌رسد کامل است. فرآیند سوزاندن توکن شامل تعامل با قرارداد هوشمند Hashmask و قرارداد هوشمند NCT است.

هزینه یک Hashmask،

به عنوان یک اثر هنری، متغیر است و بدون وجود یک مکانیزم قیمت‌گذاری مشخص، این بازار به صورت آزاد عمل می‌کند و قیمت‌ها توسط معامله‌گران تعیین می‌شود. اخیراً یکی از گران‌ترین Hashmaskها با قیمت ۶۵۰،۰۰۰ دلار فروخته شد.

بنابراین، مانند هر هنر دیگری، ارزش یک نقاشی Hashmask دیجیتال به طرز فکر افراد بستگی دارد. با این حال، به دلیل پیچیدگی فناوری توکن NFT، Hashmaskها می‌توانند آینده‌ای ارزشمند برای کلکسیونرهای هنری داشته باشند؛ زیرا کاربران مختلف آنها را مبادله کرده و نام آنها را تغییر می‌دهند. در حالی که NFTها هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و در حال شکل‌گیری هستند، نسل جوان شروع به فرار از مجموعه‌های هنری سنتی که با آنها بزرگ شده‌اند، می‌کنند. با این حال، موج عظیمی از NFTها در حال ظهور است و هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که ده سال آینده چه Hashmaskهایی همچنان ارزش داشته باشند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *