0

مفهوم درآمد منفعل چیست؟

Passive income
بازدید 107

فرصت‌های درآمد منفعل در حوزه کریپتو این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند خسارات ناشی از سقوط و رکود بازار را جبران کنند. همچنین، نشان می‌دهد که روش‌های فعال‌تری نسبت به روش نگهداری بلندمدت (HODL) برای رشد سرمایه در حوزه رمزارزها وجود دارد. اگرچه نگهداری ارزها در دسته‌بندی بلندمدت در سال‌های ابتدایی بازار کریپتو کارآمد بود، اما در حال حاضر به عنوان یک راه بهینه برای کسب درآمد منفعل در بازار فعلی به حساب نمی‌آید. در این مقاله، قصد داریم 10 روش برتر برای کسب درآمد منفعل از بازار ارزهای دیجیتال را معرفی کنیم.

بهترین روش‌های کسب درآمد منفعل از ارزهای دیجیتال

یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد منفعل، استیکینگ PoS است. استیکینگ به نگهداری دارایی‌ها در پلتفرم بلاکچین اثبات سهام (Proof of Stake) اشاره دارد. بلاکچین‌های PoS به افراد پاداش‌هایی در قالب ارز رمزنگاری شده خود ارائه می‌دهند، به ازای سرمایه‌گذاری در آن‌ها. استیکینگ به عنوان یکی از راه‌های محبوب و اساسی برای کسب درآمد منفعل از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. با قرار دادن وجوه خود، افراد علاوه بر درآمد منفعل، می‌توانند به ایمن سازی شبکه در برابر تهدیدات مخرب و هرزنامه‌ها کمک کنند.

در بسیاری از زنجیره‌های PoS، برای شرکت در استیکینگ، نیازی به اجرای یک گره اعتبارسنجی کامل نیست. در زنجیره‌هایی که از DPoS یا همان مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند، هر گره می‌تواند با تخصیص سهام و رای گیری شفاف، برای واگذاری حقوق سهام خود به یک گره اعتبارسنجی کامل انتخابی خود، از کوین‌های رمزنگاری خود استفاده کند. گره اعتبارسنجی کامل واگذار شده، علاوه بر پردازش بلوک‌های تراکنش، جوایز استیکینگ را بر اساس نسبت مشارکت افراد با آنها به اشتراک می‌گذارد. استفاده از حالت تفویض شده برای هر کاربر رمزنگاری، یک روش بسیار مقرون به صرفه است تا بتواند از استیکینگ درآمد منفعل را کسب کند. برخی از زنجیره‌هایی مانند Tron (TRX) و EOSIO (EOS) از DPoS استفاده می‌کنند.

در برخی از بلاک‌چین‌ها، استیکینگ واگذار شده پشتیبانی نمی‌شود. در این پلتفرم‌ها، استیکینگ مستقیم تنها با راه‌اندازی یک گره اعتبارسنجی کامل امکان‌پذیر است و معمولاً نیاز به سرمایه‌گذاری حداقلی قابل توجه دارد.

استخراج نقدینگی یک روش دیگر برای کسب درآمد منفعل در حوزه کریپتو است. این روش به طور کامل شباهتی با Yield Farming دارد، اما تمرکز بیشتری بر تامین نقدینگی برای استخرهای سوآپ کوین در صرافی‌های غیرمتمرکز دارد. به جای پرداخت سود سرمایه‌گذاری، معمولاً توکن‌های استخر نقدینگی برای تأمین وجوه شما صادر می‌شوند. این توکن‌ها به عنوان دارایی مصنوعی می‌توانند در بسیاری از موارد مجدداً در همان پلتفرم‌ها یا سایر پلتفرم‌ها سرمایه‌گذاری شوند. صرافی‌های غیرمتمرکز، استخرهای سوآپ کوین را که هدف اصلی استخراج نقدینگی را دارند، اداره می‌کنند تا برای عملیات مبادلات بازارساز خودکار (AMM)، سطح نقدینگی کافی را حفظ کنند.

استخرها در پلتفرم‌ها، نماینده‌ی جفت‌هایی از ارزهای دیجیتال هستند که برای مبادله در دسترس هستند، مانند جفت ETH/DAI. برای شرکت در استخرهای بیشتر، افراد باید ارزش معادلی از هر دو کوین را واریز کنند تا واجد شرایط شوند تا به عنوان تامین کننده نقدینگی فعالیت کنند. سپس به عنوان LP (تامین کننده نقدینگی)، می‌توانند پاداش‌های ارز دیجیتال را بر اساس معاملاتی که در استخر انجام می‌دهند، دریافت کنند. بخشی از کارمزد سوآپ (AMM) از استخر به LP‌ها توزیع می‌شود، به نسبت حصص آنها از وجوه موجود در استخر. Uniswap که بزرگترین و قدیمی‌ترین صرافی غیرمتمرکز است، به محبوبیت مدل استخر نقدینگی کمک کرده است. Curve (CRV)، PancakeSwap (CAKE)، Balancer (BAL) و SushiSwap (SUSHI) نیز از جمله پلتفرم‌های برجسته برای کسب درآمد منفعل از استخرهای مبادله هستند.

ییلد فارمینگ (کشاورزی درآمدزا)

ییلد فارمینگ (کشاورزی درآمدزا)، به سپرده‌گذاری دارایی‌های رمزنگاری در استخرهای تولید بازده در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای کسب سود اطلاق می‌شود. این استخرها معمولاً در دو نوع اصلی وجود دارند: استخرهای مرتبط با برنامه‌های مدیریت بازده و استخرهای مرتبط با پروتکل‌های قرض‌گیری و وام‌دهی. ییلد فارمینگ یکی از روش‌های محبوب برای کسب درآمد منفعل در دنیای رمزنگاری است. به دلیل تنوع گسترده‌ی پروتکل‌ها و استخرهای DeFi، احتمالاً نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر و مدیریت فعال سرمایه‌ها نسبت به سهامداری وجود دارد.

یکی از نوع‌های رایج ترین استخرها که برای ییلد فارمینگ استفاده می‌شود، استخرهای نقدینگی هستند و می‌توان آنها را در پروتکل‌های وام و استقراض پیدا کرد. در این استخرها، می‌توانید سرمایه خود را به عنوان وام‌دهنده به پروتکل واریز کنید و سود قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خود به دست آورید. Aave (AAVE)، JustLend (JST) و Compound (COMP) از جمله پروتکل‌های پیشرو در این حوزه هستند.

همچنین، استخرهای نقدینگی دیگری وجود دارند که توسط پروتکل‌های بازدهی مختلف اداره می‌شوند. برخی از این پلتفرم‌ها از سرمایه شما برای سرمایه‌گذاری بهینه در منابع مختلف DeFi استفاده کرده و سودآوری را به ارمغان می‌آورند. هدف این پروتکل‌ها، بهینه‌سازی خودکار سرمایه‌گذاری شما است، بدون نیاز به بررسی انواع مختلف استخرها و پروتکل‌های موجود در بازار. سایر پروتکل‌ها در این زمینه به سادگی به شما کمک می‌کنند تا وجوه خود را به یک یا چند پلتفرم DeFi برای کسب بازده تخصیص دهید.

پروتکل‌هایی مانند سالین فاینانس (YFI)، تامین مالی محدب (CVX) و آراکیس فاینانس از جمله پروتکل‌های پیشرو در این دسته از ییلد فارمینگ هستند.

وام رمزنگاری (Cryptocurrency Lending)

وام رمزنگاری یکی از فرصت‌های درآمد منفعل دیگر است که از طریق وام دادن دارایی‌های افراد به پلتفرم‌های معاملاتی، پروتکل‌ها، سایر کاربران و صرافی‌های رمزارز ایجاد می‌شود. افراد می‌توانند از طریق وام دادن وجوه رمزنگاری خود به موارد ذکر شده، برای کسب درآمد منفعل برای خود استفاده کنند. وام‌های غیرمتمرکز، وام‌های متمرکز، وام‌های همتا به همتا (P2P) و وام‌های حاشیه‌ای (Margin Loans) از جمله روش‌های رایج وام‌های رمزنگاری هستند.

وام‌دهی غیرمتمرکز

در بخش ییلد فارمینگ این مقاله، درباره وام دادن وجوه رمزنگاری به استخرهای پروتکل‌های وام‌دهی و استقراض صحبت کردیم. این پروتکل‌ها راه اصلی هستند که می‌توان از طریق آنها از وام دادن وجوه خود به یک پلتفرم غیرمتمرکز بهره‌مند شد. بیشتر پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز معروف، نقدینگی کافی را بر اساس مبالغ قرض‌داده شده و استقراضی و وثیقه‌های ارائه‌شده برای وجوه استقراضی، به صورت الگوریتمی حفظ می‌کنند. همچنین، باید اطمینان حاصل شود که در کنار ایمن بودن وجوهی که به پروتکل وام داده‌اید، وام‌دهنده غیرمتمرکز همواره نقدینگی کافی را برای انجام تعهدات وام خود دارد.

وام‌دهی متمرکز

وام‌دهی متمرکز به امکان پوشش دادن شرکت‌های خصوصی می‌پردازد که به آنها می‌توان وجوه رمزنگاری را به‌صورت وام قرض داد. وام‌دهی متمرکز می‌تواند بجایی مناسب برای افرادی باشد که برای استفاده از پروتکل‌های وام‌دهی غیرمتمرکز، احساس راحتی یا مهارت کافی ندارند. وام‌دهندگان متمرکز نیز به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده وام‌های رمزنگاری و صرافی‌های متمرکز بزرگ که در میان محصولات خود، گزینه وام را نیز ارائه می‌دهند. YouHodler و Nexo نمونه‌هایی از شرکت‌های متخصص در وام‌دهی رمزنگاری متمرکز هستند. Nexo یکی از بزرگترین وام‌دهندگان رمزنگاری متمرکز در جهان است.

وام‌دهی همتا به همتا (P2P)

پلتفرم‌های وام‌دهی رمزنگاری P2P یا همتا به همتا، به افراد این امکان را می‌دهند تا به جای اتکا بر یک شرکت خصوصی یا پروتکل غیرمتمرکز، مستقیماً به دیگر افراد وام بدهند. این پلتفرم‌ها اغلب بر اساس سابقه وام‌گیری کاربران، یک نوع امتیاز اعتباری برای کاربران خود نگه می‌دارند تا در کاهش ریسک وام‌دهی به افرادی که ممکن است ورشکسته شوند، کمک کنند. در بازار وام‌دهی رمزنگاری P2P، دو نوع ارائه‌دهنده وام وجود دارد: صرافی‌هایی که به عنوان یکی از محصولات خود وام P2P را ارائه می‌دهند، مانند Crypto.com، و همچنین پلتفرم‌های متخصص در این نوع وام، مانند Lendoit.

مارجین وام، به معنای قرار دادن وجه رمزنگاری به عنوان وام در اختیار معامله‌گران حاشیه می‌باشد. استفاده از معامله مارجین، استفاده از اهرم قابل توجهی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد برای انجام معاملات، از مبلغ قرض‌گرفته‌شده بزرگتری استفاده کنند. به طور کلی، مارجین وام را می‌توان به عنوان یک استراتژی معاملاتی با ریسک بالا و بازدهی بالا در نظر گرفت. برخی از پلتفرم‌ها نیز خدمات وام حاشیه رمزنگاری را به عنوان تخصص خود به بازار ارائه می‌دهند. در اکثر موارد، آنها از ارتباط با برخی از صرافی‌های مرکزی برای ارائه این خدمات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، CryptoLend، یک پلتفرم وام حاشیه‌ای است که از صرافی Bitfinex برای ارائه خدمات وام دهی خود استفاده می‌کند.

چندین صرافی متمرکز و پلتفرم متخصص در خدمات مالی رمزنگاری، حساب‌های پس انداز رمزنگاری با بهره را ارائه می‌دهند. این حساب‌ها به طور کامل شبیه حساب‌های استاندارد فیات با بهره در بانک‌ها عمل می‌کنند. به طور اساسی، وجه رمزنگاری که به حساب واریز می‌کنید، برای استیکینگ، وام دهی و سرمایه‌گذاری توسط پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و سود حاصله به عنوان بهره به افراد پرداخت می‌شود. شرکت YouHodler با مقر در سوئیس و شرکت BlockFi با مقر در ایالات متحده، برخی از ارائه‌دهندگان برجسته این نوع حساب‌ها هستند. همچنین، Bybit نیز یک حساب سود رمزنگاری به نام Bybit Savings ارائه می‌کند که پاداش‌های بزرگ و پیشنهادات انحصاری فصلی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Bybit Earn، یکی از محصولات سرمایه‌گذاری رمزنگاری در فریمورک Bybit است که به عنوان یک منبع عالی برای کسب درآمد منفعل از ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. این پلتفرم، یک محصول مدیریت دارایی رمزنگاری جامع از Bybit است که به افراد امکان دسترسی به انواع فرصت‌های کسب درآمد منفعل را فراهم می‌کند. Bybit Earn به افراد اجازه می‌دهد تا در یک مکان به این فرصت‌های تولید درآمد از ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنند. خدمات در Bybit Earn برای تمام انواع سرمایه‌گذاران، از مبتدی تا حرفه‌ای، طراحی شده است. Bybit Earn طیف گسترده‌ای از خدمات سرمایه‌گذاری رمزنگاری را ارائه می‌دهد، از جمله: سپرده‌گذاری وجه برای دوره‌های انعطاف‌پذیر برای کسب سود (Bybit Savings)، استخراج نقدینگی، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت محافظت شده با پتانسیل بالا برای بازدهی (Shark Fin)، کسب بازدهی بالاتر در بازارهای با نوسان کم (دارایی دوگانه) و سهام (Launchpool).

برگه “Bybit Earn Overview” محصولات آن را به شرح زیر فهرست کرده است: Bybit Savings، Liquidity Mining، Dual Asset، Shark Fin، Launchpool.

استخراج ابری، یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است که در پلتفرم‌های بلاکچین انجام می‌شود. در روش استخراج معمولی، افراد نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران قیمت دارند. اما در استخراج ابری، شما قادر هستید به استخراج رمزنگاری بدون نیاز به این تجهیزات شرکت کنید. در این روش، افراد به صورت منظم هزینه‌ای ماهانه یا سالانه را به یک ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌کنند تا منابع استخراج خود را “اجاره” دهند. در ازای این کارمزد، ارائه‌دهنده خدمات با استفاده از منابع اجاره شده، عملیات استخراج را انجام می‌دهد و بخشی از پاداش استخراج را به شما پرداخت می‌کند. Genesis Mining، یکی از معروف‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات استخراج ابری است.

توکن‌های سود سهام، به عنوان ارزهای دیجیتالی که برای دارندگانشان پاداش‌های سود سهام منظم فراهم می‌کنند، در ساختار عملکردی توکن تعبیه شده‌اند. به عنوان مثال، VeChain (VET)، که بزرگترین ارز دیجیتال سود سهام بر اساس ارزش بازار است، توانسته در قالب یک توکن دیگر به نام Thor (VTHO)، سود سهام را تولید کند. با افزایش تعداد VET در دستان فرد، میزان پاداش VTHO نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر VET، توکن‌های سود سهام دیگری در بین 100 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار وجود دارند، از جمله KuCoin Token (KCS) و Neo (NEO).

برنامه‌های وابسته به ارزهای دیجیتال

برنامه‌های وابسته، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند و با رشد اینترنت، توسعه قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. انواع وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های رمزنگاری، اکنون بر اساس رمزارز، مدل بازاریابی وابسته را پیاده‌سازی کرده‌اند. هر زمان که از طریق این وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها کاربران را به آنها معرفی کنید، می‌توانید درآمدی به‌صورت ارز دیجیتال کسب کنید. در صورت داشتن یک وبلاگ با تعداد زیادی بازدید کننده، برنامه‌های وابسته به ارزهای دیجیتال می‌توانند یک راه عالی برای کسب درآمد پرفروش باشند. تعدادی از برنامه‌های وابسته محبوب در صنعت ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌هایی مانند Bybit، Paxful و CoinLedger ارائه می‌شوند.

فورک و ایردراپ

فورک (Fork) و ایردراپ (Airdrop) دو مفهوم مهم در صنعت ارزهای دیجیتال هستند. فورک به معنای تقسیم یک شبکه بلاکچین به دو شاخه مجزا است. این امر می‌تواند به صورت سخت یا نرم اتفاق بیفتد و ممکن است به دلایل فنی، اختلافات ایدئولوژیک یا تصمیمات جامعه ارزی رخ دهد.

اما ایردراپ به توزیع رایگان ارزهای دیجیتال به صورت جایزه یا هدیه به صاحبان کیف پول‌های مشخص می‌پردازد. این ارزها معمولاً به عنوان روشی برای جذب کاربران جدید یا ترویج یک پروژه یا ارز دیجیتال جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایردراپ، ارزها به صورت مستقیم به کیف پول شما منتقل می‌شوند و شما می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید یا آنها را در بازار معاملاتی خرید و فروش کنید.

فورکینگ به معنای راه‌اندازی یک بلاکچین جدید است که دارای قوانین و عملکردهای اصلاح شده خود است و بر اساس یک زنجیره موجود تشکیل می‌شود. این فرایند گاهی همراه با توزیع رایگان توکن‌ها به همراه آن می‌باشد. دریافت‌کنندگان توکن‌های بومی زنجیره جدید اغلب کاربران بلاکچین اصلی هستند که فورک بر اساس آن ایجاد شده است. توزیع رایگان توکن‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی برای جذب پایگاه کاربران زنجیره اصلی به پلتفرم جدید استفاده می‌شود.

ایردراپ، یکی از ابزارهای رایگان بازاریابی است که توسط پروژه‌های جدید رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف ایردراپ، توزیع رمزنگاری پروژه به جامعه کاربران آن است. ایردراپ‌ها می‌توانند توسط پروژه‌های موجود و پلتفرم‌های جدید مورد استفاده قرار بگیرند. هدف آنها مشابه توزیع‌های اولیه است، به عبارت دیگر، ایجاد یک جامعه کاربری نزدیکتر و فعال‌تر برای عملیات کریپتو. هم پلتفرم‌های بلاکچین و هم DApp‌های مبتنی بر آنها می‌توانند ایردراپ‌ها را ارائه کنند. برای پیگیری ایردراپ‌های آینده، می‌توانید از منابعی مانند Airdrops.io و Airdrop Alert استفاده کنید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *