0

همه چیز در مورد تجزیه و تحلیل بلاک چین

Blockchain
بازدید 142

تراکنش‌های بسیاری در طول هر ثانیه، دقیقه و ساعت در بستر هر یک از بلاک‌چین‌ها انجام می‌شوند. این تراکنش‌ها به صورت عمومی و تغییر‌ناپذیر در پایگاه داده‌های بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. برای اهداف مختلفی مانند بررسی عملکرد یک پروژه، پیگیری‌های قانونی و امنیتی و غیره، ممکن است افراد نیاز داشته باشند داده‌های مربوط به این تراکنش‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و بلاک‌چین مربوطه و داده‌های آن را بررسی کنند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی تجزیه و تحلیل بلاک‌چین و ابزارهای موجود برای این منظور بپردازیم.

تجزیه و تحلیل بلاک چین به معنای آنالیز

شناسایی و دسته‌بندی داده‌های موجود در بلاک‌چین است. بلاک‌چین به واقع یک Distributed Ledger (دفتر کل توزیع شده عمومی) است. تجزیه و تحلیل بلاک‌چین، امکان مشاهده و مدل‌سازی داده‌ها به صورت بصری و مفهومی را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند اطلاعات کلیدی درباره کاربران و تراکنش‌های آنها را بدست آورند.

این فرآیند انجام می‌شود به منظور جلوگیری از انجام معاملات غیرقانونی مانند کلاهبرداری و پولشویی. شرکت‌های خصوصی به تجزیه و تحلیل بلاک‌چین می‌پردازند و داده‌های موجود در بلاک‌چین را به صورت دقیق بررسی می‌کنند. با توجه به اینکه تراکنش‌های مربوط به دارایی‌های رمزارز به صورت ناشناس انجام می‌شوند، شرکت‌های تجزیه و تحلیل بلاک‌چین برای ارائه داده‌های مورد نیاز برای اطمینان از تطابق تراکنش‌ها با یک شرکت یا فرد، فعالیت می‌کنند. این فعالیت‌ها منجر به افزایش امنیت بازارها و تراکنش‌های ارز دیجیتال می‌شود.

تجزیه و تحلیل بلاک چین امکان انجام کارهای متنوعی را فراهم می‌کند

یکی از اهداف اصلی این فرآیند، ردیابی جریان منابع مالی بین آدرس‌های مختلف است. این کار به منظور ایجاد یک زنجیره تراکنش قابل اتصال دو یا چند کیف پول به یکدیگر یا پیگیری روند یک بهره‌برداری مالی انجام می‌شود. در عملیات مبارزه با پولشویی و امنیت سایبری، نهادهای اعمال کننده قانون مانند تیم بین‌المللی مجری قوانین ارزهای دیجیتال (NCET) از تجزیه و تحلیل بلاک چین بهره می‌برند.

اگرچه در مورد قبولی داده‌های بلاک چین در پرونده‌های قضایی و در سطح فدرال مقررات خاصی وجود ندارد، اما برخی ایالت‌ها مانند آریزونا قوانینی برای تأیید قانونی سوابق ثبت شده در بلاک‌چین وضع کرده‌اند. به دلیل عدم قابلیت تغییر در بلاک‌چین، این تکنولوژی مناسب برای ایجاد حقوق تاریخی و زنجیره‌های قوی همبستگی است.

هدف اصلی ارائه ابزارهای حفظ حریم خصوصی مانند Tornado Cash این است که بتوان زنجیره‌های تراکنش را غیرقابل ردیابی کرد. این امکان به افراد عادی ارائه می‌دهد تا به یک ابزار قدرتمند دسترسی پیدا کنند و قادر باشند کنترل خصوصیت مالی آنلاین خود را بازیابی کنند. در علاوه، افرادی با نیت جنایی نیز ممکن است از مزایای این ابزار بهره‌مند شوند.

تجزیه و تحلیل بلاک‌چین تنها محدود به فضای دولتی، اعمال قانون و مجرمان فراری از این مقررات نیست، بلکه می‌توان از این داده‌ها برای ارائه تحلیلی صحیح درباره کارایی و سلامت کلی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین استفاده کرد. گزارش‌ها و جریان‌های مالی ارزهای دیجیتال، از جمله تجارت سنتی و امور مالی، به صورت فصلی منتشر نمی‌شوند، بلکه ثبت و انتشار آنها در زمان واقعی و به صورت پیوسته انجام می‌شود.

ابزارهایی مانند Skynet می‌توانند با استفاده از داده‌های بلافاصله، دیدگاه‌های امنیت محور را ارائه کنند. تجزیه و تحلیل تعداد تراکنش‌ها در تعامل با یک پروتکل، تعداد رویدادهای ارسال شده توسط یک پروتکل و همچنین تعداد کاربران جدید، اطلاعات زیادی را به افراد ارائه می‌دهد و عملکرد بلندمدت پلتفرم را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران و تریدرها نیز می‌توانند از این ابزارها برای بررسی عملکرد پروژه‌ها و پلتفرم‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

کاربران دیفای هم می‌توانند از پلتفرم‌های مختلفی که کیف‌پول‌ها را نظارت و بررسی می‌کنند، استفاده کنند و پس از پردازش هر تراکنش، یک اعلان صوتی را دریافت کنند. این امکان به افراد فعال در این حوزه می‌دهد تا تمام فعالیت‌هایی که بر روی آدرس‌های مهم و مورد نظر خود انجام می‌شود را در لحظه تحت نظر داشته باشند. گزارش همه موارد از جمله تلاش اولین هکر برای کنترل و خالی کردن دارایی‌های موجود در کیف‌پول کاربران، تایید نهایی یک تراکنش کم اهمیت که در شبکه منتشر شده است، به افراد گزارش خواهد شد. تجزیه و تحلیل بلاک‌چین همواره در حال گسترش است.

بسیاری از کاربران دیفای با ابزار اتراسکن (Etherscan) آشنایی دارند

این ابزار به کاربران نشان می‌دهد که پس از انجام هر تراکنش، مراحل تایید وضعیت تراکنش را در وب سایت مربوطه مشاهده کنند. اتراسکن به عنوان یک ابزار عالی برای تایید تراکنش‌ها و درک کلیت محتویات کیف‌پول‌های خاص عمل می‌کند. این امکان به ماهیت نظارت بر جریان مالی و مبدأ و مقصد انتقال پول کاربر کمک کرده است. به عنوان مثال، کیف‌پول‌های معروفی مانند Coinbase 1 Hot Wallet یا Uniswap V3 Router که تحت پوشش این سایت قرار دارند، از طریق اتراسکن به راحتی قابل نظارت هستند.

عملکرد Etherscan در زمینه داده‌های خام مانند تاریخچه تراکنش‌ها و موجودی کیف‌پول‌ها، مشخصات کیف‌پول‌، میزان وجوه و محتوای آن، بسیار برجسته است. این ابزار قابلیت بی‌نظیری دارد و به افراد امکان می‌دهد دیدگاه‌هایی در لایه دوم را بدست آورند؛ اما برای این کار نیازمند استفاده از ابزارهایی هستند که داده‌های خام را تجزیه و تحلیل و یکپارچه می‌کنند.

یکی از ابزارهای تجزیه و تحلیل بلاک‌چین دیگر، اسکای‌تریس (Skytrace) است که فرآیند ردیابی جریان منابع مالی بین کیف‌پول‌ها را آسان‌تر می‌کند. اسکای‌تریس علاوه بر تصویرسازی تعاملات کیف‌پول مورد نظر با آدرس‌های دیگر، برای پروتکل‌های معروفی مانند یونی‌سواپ و تورنادوکش، تگ‌ها یا برچسب‌های مفیدی را فراهم می‌کند.

اسکای‌تریس در تصویرسازی یکی از صد‌ها تراکنش ویتالیک بوترین، استفاده شده است. این تراکنش شامل فروش ۶٫۷۵۷.۳۰۷ HEX و دریافت ۰.۴۸ ETH در یونی‌سواپ بوده است.

اسکای‌نت (Skynet) یکی از محصولات شرکت Certik است که شش ویژگی بنیادین امنیتی را در حوزه بلاک چین با هم ترکیب کرده است. این 6 ویژگی بنیادین شامل احساسات اجتماعی، حاکمیت، نظارت درون زنجیره‌ای، عوامل پویایی بازار، اوراکل امنیتی و تجزیه و تحلیل ایمنی می‌باشند. هر یک از این ویژگی‌های بنیادین (به استثنای معیار احساسات اجتماعی)، مفهوم تجزیه و تحلیل بلاک چین را در خود جای داده است. از طریق تجزیه و تحلیل این عوامل بنیادین، می‌توان بر روی عملکرد فرآیند تجزیه و تحلیل بلاک چین تمرکز کرده و یک بستر مطالعاتی جزئی و گویا فراهم کرد.

شیوه عملکرد تجزیه و تحلیل بلاک چین

تجزیه و تحلیل بلاک چین از طریق جمع‌آوری، دسته‌بندی، بررسی و مدل‌سازی حجم بزرگی از داده‌های تولید شده توسط بلاک چین به منظور ایجاد دیدگاه‌های عملی صورت می‌گیرد. این فرآیند شامل کاهش تدریجی تعداد کاربران فعال یک پروتکل دیفای خاص، تشکیل یک تراکنش برای ایجاد ارتباط بین دو کیف پول و سایر دسته‌بندی‌های مربوطه در حوزه دیدگاه‌های حاصل از این آنالیز است.

اسکای‌نت (Skynet) که یک ابزار امنیتی توسط شرکت Certik توسعه داده شده است، از طریق تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای به دیدگاه‌های مبتنی بر داده و سطح امنیتی عملی دست می‌یابد. در مسابقه امنیتی بین پروتکل‌های مختلف، بخش نظارت درون زنجیره می‌تواند نمایی کلی از فعالیت یک پروژه را ارائه دهد. این ابزار قابلیت مشاهده تعداد تراکنش‌هایی که با پروتکل مورد نظر در ۲۴ ساعت گذشته تعامل داشته‌اند، تعداد کاربران فعال، تعداد انتقالات توکن در آن پروژه و قیمت آن توکن را در کنار سایر معیارهای تنظیم شده در یک بازه زمانی دلخواه فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بنیادین اسکای‌نت (Skynet) حاکمیت است. حاکمیت غیرمتمرکز یکی از عوامل اساسی در حوزه دیفای (DeFi) است که به وجود آوردن خصوصیت غیرمتمرکز بودن کمک می‌کند. پروتکل‌های غیرمتمرکز دارای ساختارهای حاکمیتی هستند که کاربران می‌توانند در طی یک فرآیند باز و مشارکتی، پیشنهادها را مطرح کرده، در بحث‌ها شرکت کرده و رأی بدهند. پروتکل‌هایی که به این شکل اداره می‌شوند، به عنوان سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) شناخته می‌شوند.

امتیاز حاکمیت می‌تواند به عنوان یک رتبه‌بندی کلی از ارتباط با پلتفرم‌های اصلی رمزارز، درجه غیرمتمرکزی و سلامت سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز را مورد بررسی قرار دهد. بخش “معاملات امتیازدار” (Privileged Transactions) شامل تعدادی از معاملات ویژه‌ای است که در ۷۲ ساعت گذشته انجام شده‌اند. بخش “آدرس‌های امتیازدار” (Privileged Addresses) نیز فهرستی از تمام آدرس‌هایی را نشان می‌دهد که قادر به آغاز فرآیند معاملات ویژه هستند. همچنین، بخش “توابع امتیازدار” (Privileged Functions) نشان‌دهنده توابع کدی است که آدرس‌های امتیازدار می‌توانند آن‌ها را فراخوانی کنند.

تجزیه و تحلیل بلاک چین از سه مرحله اساسی تشکیل می‌شود. قبل از هر تجزیه و تحلیل معنادار، تحلیلگران نیاز دارند تا مفاهیم و تراکنش‌های داخل داده‌های بلاک چین را درک کنند.

این فرآیند به طور کلی در سه مرحله انجام می‌شود:

  1.  دسته‌بندی آدرس: این مرحله اولیه تجزیه و تحلیل بلاک چین است که در آن آدرس‌های بلاک چین دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی به منظور ارتباط آدرس‌های بلاک چین با موجودیت‌ها و هویت‌های واقعی انجام می‌شود.
  2.  امتیازدهی ریسک تراکنش: در این مرحله دوم، ریسک تراکنش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ارتباطات بین موجودیت‌ها تعیین می‌شود.
  3.  تحقیق و کاوش: مرحله سوم شامل تحقیقات است که تحلیلگران از ابزارهای شهودی و بصری پیچیده استفاده می‌کنند تا در داده‌های تازه و غنی شده خود کاوش کنند. این تحقیقات با هدف بهبود فهم و آشکارسازی الگوها و روابط در بلاک چین صورت می‌گیرد.
به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *