0

چیستی استانداردهای بلاکچین؟

استانداردهای بلاکچین
بازدید 627

اهمیت استانداردهای بلاکچین در دنیای کریپتو

یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای کریپتوارزها، استانداردهای بلاکچین می‌باشد. هر سیستمی دارای قوانین و مقررات خاص خود است و بلاکچین نیز خودش را در این قواعد قرار می‌دهد. استانداردهای بلاکچین به شدت به وضوح مسائل مختلف را برجسته می‌کند و مسیر راهبردی را مشخص‌تر می‌کند. در دنیای رمزارزها، این استانداردها بسیار اهمیت دارند و با موضوعات زیادی در ارتباط هستند. در این مقاله، قصد داریم به طور جامع به ماهیت، کاربرد و جزئیات استانداردهای بلاکچین پرداخته و شما را با اجزای مختلف آن آشنا کنیم.

ماهیت و دلایل شکل‌گیری استانداردهای بلاکچین

هر چه فناوری بلاکچین در حال تکامل و پیشرفت است، تقاضاها برای شفافیت در مورد مدل‌های فنی، نظارتی و حاکمیتی بیشتر می‌شود. تصمیم‌گیری درباره این عناصر اساسی، مسیر و پتانسیل فناوری را شکل خواهد داد. با این حال، با وجود فعالیت‌های زیاد در این حوزه‌ها، تلاش کمی برای فهرست‌بندی و ارزیابی بستر فعلی که اکوسیستم می‌تواند بر آن بنا شود، انجام شده است. زیرا بازیگران و افراد تاثیرگذار در سرتاسر جهان به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای مواجهه با چالش‌های جامعه هستند، و یک خط پایه برای تسهیل نوآوری تاثیرگذار و مسئولانه ضروری است.

در طول چند سال گذشته، بلاکچین از دوره‌های قابل توجهی از هیاهو و بدبینی عبور کرده است. در طول سال‌ها، این بستر تغییرات و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای را تجربه کرده و اکوسیستم با طراحی و ساخت مقیاس به سمت جلو پیش می‌رود. با این حال، چندین سوال حیاتی در مورد موفقیت یا شکست بلاکچین باقی مانده است. همچنین، شفافیت و وضوح در نظارت، یک چارچوب و حتی محدودیت، اهمیت بالایی برای بسیاری از سازمان‌ها دارد.

علاوه بر این، جنبه‌های فنی و حاکمیتی از قبیل قابلیت همکاری، امنیت و مدل‌های همکاری در اکوسیستم، تأثیرات قابل توجهی بر فناوری خواهند داشت. با بررسی برنامه‌هایی مانند ارزهای دیجیتال و مدیریت زنجیره تامین که در اصل روش‌های تعامل ما را تغییر می‌دهند، متوجه می‌شویم که نیاز روزافزونی به زمینه‌های مشترک وجود دارد. ما شاهد ظهور ابتکاراتی هستیم که هدف آن‌ها ارائه جنبه‌های بیشتر به مدل‌های کسب‌وکار، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی است که بلاکچین تمایل دارد آن‌ها را فراهم کند.

بحث‌های فراوانی درباره فناوری بلاکچین و نحوه عملکرد استانداردهای آن همچنان وجود دارد. همچنین، اگر استانداردسازی به درستی انجام نشود و به جزئیات مربوط به معماری فنی و حاکمیت توجه نشود، فناوری‌های غیرمتمرکز نیز قابلیت ارائه قوانین و مقررات جدیدی در اکوسیستم بلاکچین را دارند. همانطور که گفته شد، روش‌های جدید، مدل‌های موجود را به چالش می‌کشند و می‌توانند ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری منحصربه‌فردی را ارائه دهند. همچنین، مزایا و معایب کامل هنوز قابل مشاهده نیستند، بنابراین مهم است که به مناطقی که ممکن است کارایی‌ها و خطرات جدید به آن‌ها وارد شود، توجه کنیم.

در نهایت، استانداردها قابلیت کمک به یکسان‌سازی زمینه بازی در توسعه بلاکچین را دارند، اما تنها در صورتی که با تفکر، طراحی و اجرا شوند. بدون توجه فعال به فرآیند ایجاد و تدوین استانداردهای بلاکچین، احتمال وجود آن است که استانداردها بر اساس علایق و سیاست‌های خاص با سیستم‌های سنتی شکل بگیرند. به لحاظی، بلاکچین با توجه به طبیعت غیرمتمرکز خود، رویکردهای سنتی تنظیم استاندارد را تغییر می‌دهد. می‌توان گفت که حاکمیت و توانایی تعبیه استانداردها در ساختار پروتکل با موفقیت قابل قبولی اتفاق افتاده است، به عنوان مثال در ساختارهایی که برای ایجاد هماهنگی در سیستم‌های توزیع شده مانند اینترنت استفاده می‌شوند.

  • توان همکاری: اطمینان حاصل کردن از قابلیت تبادل داده و برقراری ارتباط یکپارچه بین پروتکل‌ها و پلتفرم‌های مختلف بلاکچین و DLT.
  • حاکمیت: استفاده از بهترین روش‌ها و استانداردها در مدیریت پروژه‌های بلاکچین و همچنین کنسرسیوم‌های بلاکچین که بر پلتفرم‌های غیرمتمرکز عمل می‌کنند.
  • شناسایی: ترویج یک چارچوب هویت مشترک یا هویت متقابل بین پروتکل‌ها و پلتفرم‌های مختلف بلاکچین.
  • امنیت: تضمین عملکرد ایمن گره‌ها، شبکه‌ها و خدمات مختلف.
  • قراردادهای هوشمند: پشتیبانی از بهترین روش‌ها و استانداردها برای اطمینان از امنیت فناوری قراردادهای هوشمند.

استاندارد ERC-20:

استاندارد ERC-20، یک رابط برنامه‌نویسی استاندارد را برای توکن‌ها در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. این استاندارد عملکرد اساسی برای انتقال توکن‌ها را فراهم می‌کند و به توکن‌ها امکان تایید را می‌دهد. همچنین، این استاندارد به توکن‌ها اجازه می‌دهد تا توسط شخص ثالث در زنجیره‌ای دیگر خرج شوند.

استاندارد ERC-721:

استاندارد ERC-721، امکان اجرای برنامه‌هایی با قاعده و منسجم را برای توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT (Non-Fungible Token) در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. این استاندارد قابلیت‌های اساسی را برای ردیابی NFT ها فراهم می‌کند و اجازه انتقال آن‌ها را می‌دهد.

استاندارد TRC-20:
استاندارد TRC-20 یک استاندارد توکن است که بر اساس قراردادهای هوشمند در شبکه TRON برای صدور توکن‌ها استفاده می‌شود. این استاندارد، برای مبادله، انتقال، اشتراک‌گذاری و پشتیبانی توکن‌ها توسط کیف پول‌های دیجیتال، مشخصاتی خاص را تعیین می‌کند. تمامی توکن‌های TRC-20 باید از 6 مورد ضروری و 3 مورد اختیاری این مشخصات پیروی کنند.

پذیرش استانداردهای بلاک‌چین:

اعتراف به استانداردهای مختلف بلاک‌چین.

بهترین روش‌ها برای انتشار و اجرای استانداردها هنوز مورد بحث قرار دارند و برخی افراد ادعا می‌کنند که محدودیت‌های مرتبط با برخی استانداردهای بلاکچین در تضاد با اخلاق فناوری بلاکچین قرار دارند. با این حال، پروژه‌های منبع باز با مجموعه‌ای از ملاحظات و محدودیت‌های خود روبرو هستند. همچنین، تمرکززدایی و وضعیت فعلی بلاکچین به این معنی است که هیچ نهاد اختصاصی برای انتشار استانداردها و نظارت بر اجرای آنها وجود ندارد، مانند ICANN در اینترنت. بنابراین، اجرای استانداردها به طور قابل توجهی به سطح سازمانی و اکوسیستمی واگذار شده است. با توجه به آنکه بسیاری از کنسرسیوم‌ها در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کنند، این ساختارهای حاکمیتی می‌توانند استراتژی استانداردهای سازمانی را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه بر استانداردهای بلاکچین تأثیرگذار باشند. همچنین، به دلیل نوپا بودن فناوری و وجود یک بدنه استاندارد بزرگ، نیروهایی که به پذیرش آن کمک می‌کنند، بازار، فشار بازار یا ترکیبی از هر دو ممکن است واضح نباشد. با استانداردهای سنتی، پیاده‌سازی به طور قابل توجهی به اختیار تیم توسعه اصلی و به صلاحدید آنها است.

برای استانداردهایی که از طریق پیشنهادهای بهبود اجرا می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانید به گزینه جدا کردن زنجیره (به نظر اما فرآیند بازخورد برای پاسخگویی فعال به اختلافات اساسی در نظر گرفته شده است) روی بیاورید. علاوه بر این، پروژه‌های فنی مانند Polkadot و Interledger وجود دارند که بر راه‌حل‌هایی تمرکز می‌کنند که طراحی شده‌اند تا تعاملات بین پروتکل‌ها را تسهیل کنند. بنابراین، ممکن است راه‌حل‌های فنی نقش اساسی در تسهیل همکاری و تعامل در سیستم و استانداردهای بلاکچین ایفا کنند و نتیجه مثبتی برای سیستم و استانداردهای بلاکچین به همراه داشته باشند.

همپوشانی در استانداردهای بلاکچین:

ایجاد چارچوب امنیتی برای دسترسی به داده‌ها و مدیریت اشتراک گذاری در سیستم‌های مبتنی بر فناوری دفتر توزیع شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، امنیت در اینترنت اشیاء نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و قابلیت همکاری بین دستگاه‌ها، سخت‌افزارها و پروتکل‌های شبکه بلاکچین می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. مدیریت هویت و کلید کاربر نیز در بلاکچین و فناوری‌های دفتر توزیع شده بسیار اهمیت دارد. همچنین، رعایت الزامات DLT، الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و استفاده از فرمت‌های داده مناسب نیز برای امنیت بلاکچین حائز اهمیت است.

تاکسونومی و لغات فنی:

  • تعاریف کلیدی درباره بلاکچین و استفاده از اصطلاحات تخصصی
  • توضیح انواع، عملکرد، اجزاء، تعامل کاربر و کاربردهای بلاکچین
  • نقاط ضعف و شکاف‌ها در استانداردهای بلاکچین و زمان اجرای DLT
  • ارزیابی عملکرد DLT و اندازه‌گیری کارایی آن
  • انواع DLT و ویژگی‌ها، انتظارات از عملکرد آن‌ها
  • ریسک‌های مختلف مرتبط با عملکرد بلاکچین
  • مقایسه و بررسی کراس‌پلتفرم‌ها به صورت اکتشافی
  • عناصر اصلی فنی در بلاکچین
  • شبکه‌های غیرزنجیره‌ای
  • الگوریتم‌های توافقی (مانند الگوریتم اجماع)
  • ساختار تابعی مانند DAG برای بلاکچین
  • قابلیت همکاری در DLT

تست عملکرد DLT:

انجام آزمایشات عملکرد بر روی بلاکچین از جمله تاکسونومی (به لحاظ فنی، عملکردی، کاربری، استرس و تست‌های امنیتی) و روش‌های اجرای آن‌ها.
الزامات ضروری برای تست عملکرد بلاکچین.

  • عوامل و عناصر مرتبط با تست عملکرد.
  • آمادگی و توانمندی‌های لازم برای انجام تست عملکرد.
  • توسعه پایداری برای حفظ و بهبود عملکرد بلاکچین.
  • مدیریت ساخت و ساز برای پیاده‌سازی و نگهداری بهینه بلاکچین.
  • مدیریت حقوق و قوانین مرتبط با عملکرد بلاکچین.
  • استفاده از دفاتر ثبت اسناد و املاک با استفاده از تکنولوژی بلاکچین.
  • اصول و استانداردهای مرتبط با بلاکچین.

از جهات مختلف می‌توان گفت که بهترین روش‌ها برای ایجاد و اجرای استانداردهای بلاکچین، مبتنی بر تجربیاتی است که در طول تاریخ ایجاد استانداردهای فنی استفاده شده است. به عنوان مثال، در حال حاضر منابعی برای ارزیابی نیازهای استانداردهای بلاکچین (مقابل استفاده یا تطبیق با یک استاندارد موجود)، افزایش نقش کاربران و تکنیک‌های عمومی برای ایجاد استانداردهای فنی وجود دارد. بر اساس این ارزیابی،

توصیه‌های خاصی برای DLT شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین سازمان‌های تنظیم کننده استاندارد. همانطور که در این مقاله مشخص شد، شکاف‌ها و همپوشانی‌ها در استانداردهای فعلی بلاکچین وجود دارد. این می‌تواند از طریق افزایش همکاری‌های متقابل کاهش یابد. به عنوان مثال، از طریق ایجاد یک هیئت حاکمه، گفت‌وگو، یا مشورت مکرر بین رهبران گروه‌های کاری. این اقدامات می‌تواند همسویی در استانداردهای بلاکچین را تسهیل کند، از جمله:

۱- هماهنگی و تعاریف کاری مشترک.
۲- توسعه استانداردهای بلاکچین با توالی مناسب.
۳- کاهش تداخل‌ها و حداکثر استفاده از پتانسیل برای ترویج قابلیت همکاری.

جالب است بدانیم که تا به امروز، بسیاری از این همکاری‌ها بر مبنای دوجانبه بوده‌اند، مانند مشارکت بین Hyperledger و اتحاد سازمانی اتریوم، یا از طریق عضویت مشترک در کمیته‌های تنظیم استاندارد یا گروه‌های کاری.

حرکت به سمت یک رویکرد هماهنگ‌تر در شناسایی فعالانه اولویت‌های استراتژیک برای اکوسیستم و همچنین تعیین فرآیندهای ایجاد و بررسی مناسب، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر استانداردسازی داشته باشد. به عنوان مثال، ارگانی می‌تواند یک طرح نگاشت استاندارد را ارائه کند و به صورت منظم آن را به‌روزرسانی کند تا شفافیت و ارتباطات بین سازمان‌های تنظیم کننده استاندارد افزایش یابد. در این راستا، می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که ممکن است زمانی برای استانداردسازی مناسب نباشند، و همچنین به نیازمندی‌های رسمی غیرضروری. همچنین، جوانب فنی DLT نیز ممکن است که هنوز به اندازه کافی برای استانداردسازی بالغ نشده باشند.

باید توجه داشت که حرکت زودرس به سمت استانداردسازی می‌تواند نوآوری را سرکوب کند یا به انگیزه‌های منحرف و نامطلوب منجر شود. بنابراین، چارچوب زمانی که استانداردها در آن توسعه می‌یابند، بسیار حیاتی است. مهم است که با دقت به این جنبه‌ها پرداخته شود و یک جدول زمانی پیش‌بینی‌شده برای بررسی مجدد موضوعات مشخص شود. در شناسایی یک نقشه راه آینده‌نگر، گفتگوها درباره توسعه فناوری و توسعه استانداردهای بلاک‌چین می‌تواند به موازات آن ادامه یابد. همانطور که تکنولوژی تکامل می‌کند، نهادهای تنظیم استانداردهای بلاک‌چین ممکن است تصمیم بگیرند که بر اساس چه اصولی عمل کنند.

محدوده استانداردهای بلاک‌چین هنوز مشخص نیست و نوع رویکرد به تقسیم لایه‌های فنی (مانند استانداردهای شبکه بلاک‌چین در مقابل لایه کاربردی) بین سازمان‌ها متفاوت است. این امر می‌تواند منجر به تفاوت‌های ظریف و وابستگی به استانداردهای دیگر شود که در ترکیب سیستم گم شوند. به عنوان مثال، مدیریت هویت دیجیتال را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه هویت دیجیتال ماهیتی بنیادی دارد، هر لایه از فناوری به طور ضروری به آن مرتبط است. در این زمینه، سوالاتی پیش می‌آید؛ مانند اینکه هویت‌ها چگونه تأیید می‌شوند، چه سطحی از حفاظت از حریم خصوصی باید تامین شود و چه فرمت‌های داده‌ای برای تضمین قابلیت همکاری و قابلیت حمل داده‌ها لازم است.

برای ساخت استانداردهای بلاک‌چین به صورت موثر در این فضا، لازم است که هماهنگی و تعادل در سراسر شبکه وجود داشته باشد و لایه‌های مختلفی که استانداردهای خاصی برای آن‌ها اعمال می‌شود، به طور شفاف بیان شوند. یک سوال مرتبط این است که استانداردهای بلاک‌چین چگونه با صنعت تعامل دارند. به عنوان مثال، استانداردهای ارزهای دیجیتال باید علاوه بر استانداردهای فنی، پرداخت‌ها و استانداردهای سیستم مالی مرتبط با انطباق، شناسایی شخصی، نمایش داده‌ها، ارتباطات و موارد دیگر را در نظر بگیرند. در حالی که برخی از نهادهای تنظیم استاندارد ارتباطات رسمی با جریان‌های کاری مرتبط دارند، برخی دیگر ممکن است در جداگانگی فعالیت کنند.

همچنین، با توجه به همگرایی با سایر فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم، مانند اینترنت اشیا (IoT) که در حال ظهور است و فعالیت تنظیم استاندارد نیز در آن انجام می‌شود، مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد. بلاک چین همچنین با زمینه‌های فنی و استاندارد دیگری نیز همپوشانی دارد، مانند رمزنگاری. رمزنگاری با اثبات دانش صفر (ZKP) یک مثال از این همپوشانی است، زیرا فرآیند استانداردسازی فعالی که توسط جامعه انجام می‌شود را داراست. این موارد اگرچه از لحاظ فنی مستقیماً به “استانداردهای بلاک چین” تعلق ندارند، اما تأثیرات مهمی بر استانداردهای بلاک چین و پیشروی فناوری دارند.

با معرفی برخی از استانداردهای بلاک چین به ادامه متن می‌پردازم.

همانطور که می‌دانید، در حوزه بلاک چین، چندین نوع بلاک چین وجود دارند که هرکدام از استانداردهای متفاوتی برای تنظیم قوانین و مقررات خود استفاده می‌کنند. از بین این بلاک چین‌ها، بیت کوین، اتریوم و بایننس به عنوان سه شبکه مهم و معروف برجسته هستند. در ادامه به معرفی برخی از استانداردهای این سه بلاک چین می‌پردازم.

استانداردهای بلاک چین بیت کوین از جمله استانداردهای OMNI است. در بیت کوین، که یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین بلاک چین‌ها است، سرعت و امنیت به عنوان دو شرط اصلی در استانداردهای بلاک چین مورد توجه قرار می‌گیرند. استاندارد OMNI در شبکه بیت کوین استفاده می‌شود و حتی در انتقال ارز تتر نیز کاربرد دارد. ارزهایی که بر اساس این استاندارد در شبکه بیت کوین انتقال داده می‌شوند، با آدرس‌های کیف پول مشخصی شناخته می‌شوند، به عنوان مثال P2PKH ،P2SH و Beach32.

در ادامه متن، به معرفی استانداردهای بلاک چین اتریوم و بایننس نیز خواهم پرداخت.

استانداردهای بلاک چین در شبکه اتریوم به عنوان ERC شناخته می‌شوند. ERC مخفف عبارت Ethereum Request for Comment است. یکی از مهم‌ترین استانداردهای بلاک چین در اتریوم، ERC-20 است. همچنین در این شبکه استانداردهای دیگری نیز وجود دارند که بیشتر آن‌ها با پسوند ERC شروع می‌شوند. به عنوان مثال، ERC-884، ERC-621، ERC-165، ERC-223، ERC-827، ERC-725، ERC-1400، ERC-735 و ERC-865 نمونه‌هایی از استانداردهای بلاک چین در اتریوم هستند.

در شبکه بایننس، استانداردهای بلاک چین با عنوان BEP-2، BEP-20 و BEP-8 شناخته می‌شوند. این استانداردها با شبکه بایننس هماهنگی دارند و بر اساس زنجیره بایننس ساخته شده‌اند. علاوه بر این، استانداردهای دیگری مانند BCH، Band، Zcash، Algorand، IRIS و EOS نیز در این زنجیره استفاده می‌شوند. مهم است بدانید که حروف اختصاری BNB در ابتدای آدرس‌های کیف پول استفاده شده برای انتقال توکن‌ها بر اساس استاندارد BEP-2 قرار می‌گیرد.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *