0

آربیتروم: راه‌حل لایه دو برای حل مشکلات اتریوم + شرایط ایردراپ

آربیتروم
بازدید 658

آربیتروم برای حل دو مشکل بزرگ اتریوم، یعنی کارمزد زیاد و سرعت تراکنش پایین، ساخته شده است.

یکی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری اتریوم، آربیتروم نام دارد و هدف آن افزایش چند برابری زمان تراکنش و کاهش کارمزد روی بلاکچین اتریوم است.

شبکه‌ی اتریوم مزایای زیادی دارد، غیرمتمرکز است، زبان قراردادهای هوشمند آن برای توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال شناخته شده است و خانه‌ای برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. با این‌حال، اتریوم کند و پرهزینه است و اگر کاربران به سایر بلاکچین‌ها مانند سولانا یا فانتوم مهاجرت نکنند، به همین شیوه باقی خواهد ماند. البته امکان دارد در چند سال آینده با ظهور اتریوم 2، این مشکلات رفع شود.

تا آن زمان، راه‌حلی دیگر نیز وجود دارد: راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، این قطعات نرم‌افزاری که روی لایه‌ی اصلی بلاکچین سوار می‌شوند، سرعت را افزایش می‌دهند. آربیتروم یکی از این راه‌حل‌ها است و به محلی محبوب برای انجام تراکنش‌های کاربران اتریوم تبدیل شده است.

مزایای آربیتروم چیست؟

آربیتروم ارزان و سریع است و تمامی اطلاعات تراکنش را به بلاکچین اصلی اتریوم بازپس می‌فرستند. اگرچه اتریوم در هر ثانیه تنها ۱۴ تراکنش را پردازش می‌کند، آربیتروم به ۴۰ هزار TPS (تراکنش در ثانیه) رسیده است. همچنین تراکنش‌های اتریوم چندین دلار هزینه دارند، اما این مقدار در آربیتروم به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ سنت است.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، آربیتروم از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند، یعنی توسعه‌دهندگان دیفای می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دَپ) خود را با آربیتروم یکپارچه‌سازی کنند بدون آن‌که نیاز به تغییرات زیادی داشته باشند. همچنین آربیتروم دارای ماشین مجازی خود با نام ماشین مجازی آربیتروم (AVM) است.

آربیتروم توسط شرکت آفچین لَبز (Offchain Labs) ساخته شده است. این شرکت در اواخر ۲۰۲۱ حدود ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

سازندگان آربیتروم در مستندات خود تصویر زیر را به عنوان شکل مهم‌ترین برای درک نحوه کار آربیتروم ارائه داده‌اند:

[در اینجا باید تصویری از نحوه عملکرد آربیتروم قرار می‌گرفت. به دلیل محدودیت‌های متنی، نمی‌توانم تصویری را در اینجا نشان دهم. لطفا به مستندات آربیتروم مراجعه کنید و تصویر مورد نظر را در آنجا بیابید.]

در این تصویر، شما می‌توانید مراحل اصلی روند کار آربیتروم را مشاهده کنید. این تصویر توضیح می‌دهد که چگونه تراکنش‌ها از شبکه اصلی اتریوم به آربیتروم فرستاده می‌شوند و در آنجا پردازش می‌شوند. سپس نتیجه تراکنش‌ها به بلاکچین اصلی اتریوم برگردانده می‌شود. این عملیات به صورت متقابل نیز انجام می‌شود، به این معنی که تراکنش‌هایی که از اتریوم به آربیتروم فرستاده می‌شوند، به بلاکچین اصلی بازگردانده می‌شوند.

تصویر مورد نظر همراه با مستندات آربیتروم اطلاعات کامل‌تری را درباره عملکرد این سیستم ارائه می‌دهد.

به زبان ساده، افراد و قراردادهای هوشمند از بلاکچین آربیتروم می‌خواهند که با قرار دادن تراکنش‌ها در ورودی زنجیره (inbox)، کاری انجام دهد. سپس آربیتروم آن‌ها را پردازش کرده و رسید تراکنش را در خروجی (output) قرار می‌دهد. اینکه آربیتروم چگونه آن تراکنش را پردازش کند و چگونه حالت زنجیره (chain state) را تعیین کند، توسط تراکنش‌ها در ورودی تعیین می‌شود.

آربیتروم در حال حاضر تراکنش‌های اتریوم را از طریق روشی به نام رول آپ خوش‌بینانه انجام می‌دهد و تراکنش‌ها را قبل از گزارش دادن به اتریوم روی سایدچین یا همان زنجیره جانبی پردازش می‌کند.

«آپتیمیستیک رول آپ» (Optimistic rollup) چیست؟

رول آپ (Rollup) به معنای جمع کردن و فشرده کردن است، این روش نوعی تکنیک فشرده‌سازی تراکنش‌ها در بلاکچین است که در طی آن دسته‌های تراکنش به‌هم فشرده‌شده (رول آپ شده) و به یک تراکنش تبدیل می‌شوند. مزیت این روش این است که بلاکچین به جای چندین تراکنش، تنها یک تراکنش یعنی تراکنش رول آپ شده را پردازش می‌کند. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و کارمزد تراکنش می‌شود.

حال «آپتیمیستیک رول آپ» به معنای انباشته کردن خوش‌بینانه است. در این روش، فرض می‌شود که تراکنش‌های درون رول آپ معتبر هستند. اگر یکی از تأییدکنندگان تراکنش در مورد یکی از تراکنش‌ها شک داشته باشد، می‌تواند آن را از طریق مکانیسم حل اختلاف قابل‌بررسی کند. رول آپ‌های خوش‌بینانه با «رول‌آپ‌های دانش صفر (Zero Knowledge)» تفاوت دارد، زیرا در دانش صفر، تراکنش‌ها قبل از اضافه شدن به رول آپ مورد اعتبارسنجی قرار می‌گیرند.

رول آپ‌های خوش‌بینانه آربیتروم روی زنجیره‌ی جانبی و اختصاصی انجام می‌شوند. زنجیره‌ی جانبی یا سایدچین، بلاکچینی است که به زنجیره‌ی اصلی متصل است، در این حالت، آربیتروم به اتریوم متصل است. آربیتروم دسته‌های تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را روی زنجیره‌ی جانبی پردازش می‌کند، سپس داده‌های تراکنش را به اطلاع دفترکل بلاکچین اتریوم می‌رساند.

آربیتروم ادعا می‌کند که تمامی تراکنش‌هایی که از این طریق انجام می‌شوند، دارای «تضمین AnyTrust» هستند، زیرا تمامی تاییدکنندگان در مورد اعتبار تراکنش‌های یک بلاک با هم توافق دارند. تاییدکنندگان قبل از انجام تراکنش‌ها باید اتر استیک کنند، از این طریق با وسط‌گذاشتن پول، به صادقانه عمل کردن ترغیب می‌شوند.

مانند بسیاری از بلاکچین‌ها، افراد می‌توانند در زنجیره‌ی آربیتروم مشارکت کنند. گره‌های تأییدکننده وضعیت زنجیره را نظارت می‌کنند و گره‌های کامل نیز در تجمیع تراکنش‌ها در لایه‌ی یک به کمک می‌شوند. تجمیع‌کننده‌هایی که در تأیید تراکنش‌ها در لایه‌ی یک کمک می‌کنند، به عنوان پاداش اتر دریافت می‌کنند، همچنین کارمزد تراکنش‌ها بین شرکت‌کنندگان در شبکه، از جمله تأییدکنندگان تراکنش، تقسیم می‌شود.

برای استفاده از آربیتروم، می‌توانید در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی مانند آوه، 1inch، گنوسیس سِیف، یا مستقیماً از بریج آربیتروم استفاده کنید.

پابتدا باید شبکه اتریوم را به کیف پول خود اضافه کنید. برای این کار، به وبسایت Chainlist مراجعه کنید، سپس کیف پول خود را با این وبسایت متصل کرده و شبکه آربیتروم را انتخاب کنید تا اطلاعات این شبکه به کیف پول شما اضافه شود.

برای استفاده از بریج آربیتروم، ابتدا باید یک کیف پول Web3 مانند متامسک را به شبکه متصل کنید و سپس دارایی‌ها را به شبکه آربیتروم منتقل کنید. این فرآیند معمولاً حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

درباره‌ی توکن بومی آربیتروم، پس از مدت‌ها انتظار و گمانه‌زنی، آربیتروم اعلام کرده است که توکن بومی خود را راه‌اندازی می‌کند و بخش عمده‌ای از آن را برای مشوق‌ها و جامعه کاربری در نظر گرفته است.

آینده‌ی آربیتروم به هدف حذف ویژگی‌های زنجیره‌های AnyTrust متمرکز است. این زنجیره‌ی فرعی، که با کاهش کارمزد و افزایش سرعت، اعتماد را قربانی می‌کند. همچنین، Offchain Labs قصد دارد در آینده کنترل کامل پروژه را از طریق دائو به کاربران منتقل کند.

در بحث توکنومیک آربیتروم، باید به عرضه کلی این رمزارز که ۱۰ میلیارد توکن است اشاره کرد. نرخ تورم سالانه‌ی آن نیز ۲ درصد است. این بدان معنی است که هر سال ۲ درصد به عرضه کلی این توکن‌ها اضافه می‌شود.

شرایط دریافت ایردراپ آربیتروم از سیستم امتیازدهی برای تعیین واجدشرایط بودن کاربران استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که کاربران بر اساس مدت زمان انجام برخی فعالیت‌ها امتیاز دریافت می‌کنند و حداکثر امتیاز محدود به ۱۵ است.

با توجه به اینکه معیارها و طراحی ایردراپ آربیتروم در کل به منظور پاداش دادن به پذیرندگان اولیه در نظر گرفته شده بود، امتیازهای کسب شده قبل از راه‌اندازی آربیتروم نیترو در شبکه اصلی آربیتروم دو برابر امتیازهای کسب شده پس از آن محسوب می‌شود.

اقدامات واجد شرایط برای امتیازات آربیتروم وان عبارتند از:

  1.  واریز سرمایه به آربیتروم از طریق پل
  2.  انجام معاملات جداگانه در طول دو ماه
  3.  انجام معاملات جداگانه در طول شش ماه
  4.  انجام معاملات در طول نه ماه
  5.  انجام بیش از چهار تراکنش یا تعامل با چهار قرارداد هوشمند مختلف
  6.  انجام بیش از ۱۰ تراکنش یا تعامل با ۱۰ قرارداد هوشمند مختلف
  7.  انجام بیش از ۲۵ تراکنش یا تعامل با بیش از ۲۵ قرارداد هوشمند مختلف
  8.  انجام بیش از ۱۰۰ تراکنش یا تعامل با بیش از ۱۰۰ قرارداد هوشمند مختلف
  9.  انجام معاملات با ارزش کل بیش از ۱۰ هزار دلار
  10.  انجام معاملات با ارزش کل بیش از ۵۰ هزار دلار
  11.  انجام معاملات با ارزش کل بیش از ۲۵۰ هزار دلار
  12.  واریز نقدینگی بیش از ۱۰ هزار دلار به آربیتروم
  13.  واریز نقدینگی بیش از ۵۰ هزار دلار به آربیتروم
  14.  واریز نقدینگی بیش از ۲۵۰ هزار دلار به آربیتروم

امتیازات آربیتروم Nova عبارتند از:

  1.  واریز وجه به آربیتروم Nova از طریق پل
  2.  انجام بیش از سه تراکنش
  3.  انجام بیش از پنج تراکنش
  4.  انجام بیش از ۱۰ تراکنش
به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *