0

“اگر به صورت ناگهانی توکن دریافت کردید، مراقب کلاهبرداری باشید!”

توکن
بازدید 585

“در چند روز گذشته، توکن‌هایی با نام توکن‌های معروف بازار به کیف پول بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال واریز شده‌اند. این توکن‌ها تقلبی هستند و در واقع برای سرقت کلیدهای خصوصی و کلمات بازیابی کاربران طراحی شده‌اند.

اگر از چند روز پیش تاکنون توکن‌هایی (مبتنی بر ترون – TRC10) به صورت خودبه‌خود در کیف پول تراست والت یا کیف پول دیگر خود دیده‌اید، برای نقد کردن آن‌ها اقدام نکنید، زیرا این توکن‌ها تقلبی هستند و با هدف فیشینگ و گول‌زدن کاربران طراحی شده‌اند.”

“چگونه این کلاهبرداری انجام می‌شود؟

در شبکه‌های اتریوم و ترون، هر کسی می‌تواند با پرداخت مبلغ کمی، توکن جدیدی با واحد بالا برای خود ایجاد کند.

به طور ساده، فرایند این کلاهبرداری به این شکل است:

۱. کلاهبرداران یک توکن جدید روی شبکه ترون با نام و لوگویی مشابه یک توکن معروف بازار ایجاد می‌کنند. همزمان با این کار، سایت تقلبی مشابه یک صرافی غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌کنند.”

“۲. کلاهبرداران مقداری توکن به آدرس‌هایی که دارای موجودی ترون هستند، ارسال می‌کنند. با توجه به شفافیت بلاکچین ترون، پیدا کردن آدرس‌ها بسیار ساده است.

۳. کاربر ناشناخته توکن‌های جدید را در کیف پول خود مشاهده می‌کند و قیمت (واقعی) آن‌ها را بررسی می‌کند. آن شخص فکر می‌کند که به عنوان مثال ۱,۰۰۰ دلار ارزش توکن را به دست آورده است.

۴. کاربر برای نقد کردن توکن‌های خود اقدام می‌کند. به سایت Tronscan (یک وب‌سایت برای بررسی آدرس‌ها و توکن‌های مبتنی بر ترون) مراجعه کرده و وارد صفحه توکن تقلبی می‌شود و آدرس سایت جعلی را مشاهده می‌کند.”

“۵. سپس کاربر وارد سایت جعلی می‌شود و سایت از او می‌خواهد برای تبدیل توکن‌ها، کیف پول خود را به سایت متصل کند.

۶. زمانی که کاربر بر روی دکمه اتصال به کیف پول (Connect wallet) کلیک می‌کند، از او خواسته می‌شود کلید خصوصی یا کلمات بازیابی خود را در کادر مشخص‌شده وارد کند.

۷. زمانی که کاربر کلید خصوصی یا کلمات بازیابی خود را وارد می‌کند، آن‌ها به کلاهبردار ارسال می‌شود و او می‌تواند تمام موجودی کیف پول کاربر را خالی کند.”

“چه کاری باید انجام دهیم؟

موجودی توکن‌های جعلی در کیف پول شما به‌خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیازی به انجام هیچ کاری از سوی شما نیست. در صورتی که کیف پول شما امکان حذف یا عدم نمایش توکن‌ها را دارد، می‌توانید نمایش آن‌ها را غیرفعال کنید و در صورتی که امکان حذف یا عدم نمایش توکن‌های جعلی وجود ندارد، می‌توانید آن‌ها را به حال خود رها کنید.

البته، در برخی موارد ایردراپ‌های رسمی برگزار می‌شوند و توکن‌های معتبر به کاربران اهدا می‌شود. اما در این مقاله، به پروژه‌های معتبر اشاره نمی‌شود.”

“تنها کافی است به یاد داشته باشید که هر توکنی ارزشی ندارد. همچنین، هیچ‌گاه فراموش نکنید که کلید خصوصی یا کلمات بازیابی به عنوان تمام دارایی‌های شما محسوب می‌شوند و نباید آن‌ها را در سایت‌های مختلف وارد کنید و یا به دیگران ارائه دهید.”

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *