0

الگوی “نوک تیغ فروافتاده” چیست؟

نوک تیغ فروافتاده
بازدید 399

وضعیت نوک تیغ فروافتاده یا “فالینگ نایف”، به‌معنای افت شدید در ارزش دارایی‌ها است. امکان تعیین یک عدد یا فرمول دقیق برای الگوی فالینگ نایف وجود ندارد؛ اما در این الگو، با کاهش ناگهانی در ارزش دارایی‌ها در دوره‌ی کوتاه مواجه می‌شویم. انتظار می‌رود این کاهش ارزش به‌طور کلی بیش از 20 درصد نسبت به بالاترین رکورد خود در 52 هفته گذشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اصطلاح، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

الگوی “چاقوی سقوط” به ریسکی اشاره دارد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید پذیرفته باشند تا وارد بازار شوند. این الگو بیان می‌کند که حتی اگر قیمت یک دارایی 30 تا 50 درصد کاهش یابد، هنوز احتمال وجود 80 درصد کاهش اضافی وجود دارد. بنابراین، به طور کلی توصیه می‌شود که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران عجله نکنند و در خرید دارایی‌هایی که در حال سقوط هستند، مورد بررسی دقیق قرار دهند.

به عنوان مثال، در دوران حباب دات‌کام در سال 2000، بسیاری از معامله‌گران سهام استارت‌آپ‌های اینترنتی را زمانی خریداری کردند که قیمت آن‌ها بیش از 50 درصد کاهش یافته بود. در آن زمان، بیشتر مردم اعتقاد داشتند که بازار به زودی بهبود خواهد یافت و می‌توانند با فروش دارایی‌های خریداری شده خود به قیمت کمتر، سود بالا به دست آورند. اما به طول نکشید که ارزش بسیاری از این سهام به صفر رسیدند.

تشخیص کف قیمت و ورود به بازار در سطح پایینترین نقطه، آرزوی هر معامله‌گر است. اما تعیین بهترین زمان برای ورود به معامله، به ویژه در زمانی که قیمت در حال کاهش است، بسیار دشوار است. حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز اغلب در تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازار با شکست مواجه می‌شوند.

استفاده از الگوی “فالینگ نایف” در واقعیت، بسیار چالش‌برانگیز است. برای بهره‌برداری از سقوط چاقوها در بازار و در عین حفظ کاهش زیان‌های قابل توجه، نیاز به دانش بازار، شجاعت و تخمین خوبی وجود دارد. عوامل مرتبط با الگوی فالینگ نایف باید به‌طور موقت در نظر گرفته شوند و ما را به تصمیم گیری دائمی در مورد این دارایی تعجیل نکنند. فقط در این صورت، می‌توانیم خرید در زمان سقوط آزاد بازار را به عنوان یک فرصت در نظر بگیریم.

همانطور که اشاره کرده شد، اگر “چاقوی سقوط” به طور ناگهانی به الگوی “ویپ ساو” تبدیل شود، سرمایه‌گذار یا معامله‌گر احتمالاً سود قابل توجهی خواهد داشت. با این حال، در این شرایط، معامله‌گر باید صبور باشد و منتظر بماند تا دارایی را با قیمتی بالاتر از قیمت خرید به فروش برساند و با اطمینان از الگوی “چاقوی سقوط” گذر کند.

با این حال، باید توجه داشت که این وضعیت بیشتر شبیه به یک شرط بندی بسیار خطرناک است، به خصوص اگر فردی درصد زیادی از سرمایه خود را در بازار سرمایه‌گذاری کند. در ادامه، با تأکید بر ریسک معاملات و سرمایه‌گذاری در یک وضعیت بازار به شدت نزولی، نکاتی را که باید در مواجهه با “چاقوی سقوط” در نظر گرفت، مورد توجه قرار می‌دهیم.

مهمترین مبحث در استفاده از الگوی “چاقوی سقوط”، تعیین زمان مناسب برای ورود به بازار است. برای این منظور، معامله‌گر باید از الگوها و ابزارهای تحلیل فنی مختلف برای ارزیابی تحلیل خود استفاده کند. همچنین، قبل از هر عملیاتی، معامله‌گر باید از صحت نقطه ورود خود اطمینان حاصل کند.

علاوه بر این، در نظر گرفتن بازه زمانی بلندمدت نیز اهمیت دارد.

معامله‌گرانی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر فعالیت می‌کنند، ممکن است در تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازار با مشکلات بیشتری مواجه شوند. زیرا در صورت کاهش شدید قیمت‌ها، تعیین زمان بازگشت قیمت به سطح قبلی برای آن‌ها دشوارتر است.

همچنین، توصیه می‌شود که در شرایط سقوط قیمت، معامله‌گران با بودجه‌ای مناسب و یا با استفاده از تنوع در پرتفوی خود، وارد بازار نشوند. الگوی “چاقوی سقوط” اغلب برای سرمایه‌گذاران بلندمدت جذاب است که تنها قسمتی از سرمایه خود را در بازار معامله می‌کنند و به عنوان یک بازی هیجان‌انگیز با آن برخورد می‌کنند.

یکی از روش‌های برای بهره‌برداری از الگوی “چاقوی سقوط”، شناسایی به موقع آن و ورود به یک موقعیت فروش با سرمایه‌گذاری مناسب است. بیشتر از آن، مهمترین قدم این است که به موقع از بازار خارج شوید هنگامی که بازار آغاز به عقب‌نشینی می‌کند. در موقعیت کوتاه، معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند حتی با کاهش قیمت‌ها سود کسب کنند.

تعیین حد ضرر نیز بسیار مهم است. معامله‌گران حرفه‌ای در هر شرایطی، به خصوص در شرایط خطرناک مانند “چاقوی سقوط”، حداکثر ضرر قابل قبول را محاسبه می‌کنند و به آن پایبند می‌شوند. اگر شما اشتباهاً یک “چاقوی سقوط” را شناسایی نکنید، ترک بازار بهترین راه حل است، چرا که نگهداری در آن می‌تواند موجب آسیب جدی شما شود، تقریباً مانند بریده شدن انگشتان شما توسط یک چاقو.

معامله‌گرانی که در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر فعالیت می‌کنند، ممکن است با مشکلات بیشتری در تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازار مواجه شوند. این امر به دلیل این است که در صورت کاهش شدید قیمت‌ها، تعیین زمانی که قیمت به سطح قبلی برمی‌گردد، برای آن‌ها دشوارتر می‌شود.

علاوه بر این، توصیه می‌شود که در شرایط سقوط قیمت، معامله‌گران با بودجه‌ای مناسب و یا با استفاده از تنوع در پرتفوی خود، وارد بازار نشوند. الگوی “چاقوی سقوط” اغلب برای سرمایه‌گذاران بلندمدت جذاب است که تنها بخش کوچکی از سرمایه خود را در بازار معامله می‌کنند و آن را به عنوان یک بازی هیجان‌انگیز می‌بینند.

استفاده از روش میانگین هزینه دلار یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به بازار است، زمانی که مشاهده می‌کنید قیمت املاک و مستغلات به سرعت کاهش می‌یابد اما قادر به تشخیص دقیق کف قیمت نیستید. در این روش، معامله‌گر سرمایه خود را به مقادیر یکسان تقسیم کرده و در فواصل زمانی مشخص خرید می‌کند. این به این معنی است که اگر قیمت دارایی دوباره کاهش یابد، هنوز موجودی پول برای خرید دارید. در استفاده از میانگین هزینه دلار، حضور استاپ ضرر نیز بسیار مهم است. گاهی اوقات افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، در یک دوره بیهوده گرفتار می‌شوند. به عبارت دیگر، به هرچه قیمت کاهش می‌یابد، بیشتر به خرید ادامه می‌دهند. اگر قیمت همواره در حال کاهش است و شما شک در سقوط دائمی دارایی دارید، بهتر است وارد این دوره بیهوده نشوید.

داشتن دانش بازار و تسلط بر اصول فاندامنتال نیز بسیار موثر است.

اگرچه الگوهای نمودار و ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توانند در تشخیص الگوی “چاقوی سقوط” مفید باشند، اما درک عوامل زمینه‌ای موثر بر بازار نیز برای تشخیص آن الگو بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، در ماه مه 2021 (اردیبهشت 1400)، با اعلام ممنوعیت ماینینگ در چین، ارز دیجیتال بیتکوین با فروش فوری و کاهش 30 درصدی ارزش، مواجه شد. معامله‌گرانی که در آن زمان اصول بنیادی را پیگیری می‌کردند، احتمالاً درک می‌کردند که این وضعیت مخالف تنها به مدت کوتاهی خواهد بود و می‌توانستند به طور هوشمندانه زمان ورود مناسب برای خرید را تشخیص دهند.

کنترل احساسات

ورود به بازار در شرایط سقوط ممکن است به دلیل امید به کسب سودهای بزرگ در آینده، جذاب به نظر برسد، اما بهترین عملکرد همچنان برای معامله‌گرانی است که توانسته‌اند احساسات خود را کنترل کنند و با تحلیل منطقی وارد بازار شوند. استفاده از تحلیل فنی، بررسی ویژگی‌های بنیادی دارایی و ورود با سرمایه مناسب و عدم شتاب، می‌تواند به حد زیادی کنترل احساسات معامله‌گر را فراهم کند.

بررسی الگوی فالینگ نایف

الگوی حرکت “چاقوی سقوط” نمایانگر یک روند نزولی تند و شدید در نمودار معاملات است که با تثبیت قیمت یا شکست خاصی همراه نیست. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، سری کندل‌های صعودی و نزولی معمولاً این الگوی حرکت را نشان می‌دهند.

در چنین شرایطی، معامله‌گری که ریسک ورود به بازار را به جان خریده، ممکن است از بدشانسی رنج ببرد. دارایی ممکن است هرگز پس از سقوط آزاد خود بهبود نیابد و تمام ارزش خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، اگر شانس به نفع معامله‌گر باشد، قیمت می‌تواند ناگهان و بلافاصله در جهت معکوس تغییر کند و افزایش یابد. این بازگشت ناگهانی یک الگوی ناهموار را شکل می‌دهد. در این صورت، اگر معامله‌گر دارایی را با قیمت پایین‌تری خریداری کند، می‌تواند با فروش آن سود قابل توجهی به دست آورد.

روند نزولی در بازار به دلایل مختلف می‌تواند به شکل یک چاقوی سقوط کند. اخبار منفی غیرمنتظره، فروش بزرگ دارایی‌ها توسط نهنگ‌های بازار، شکستن قیمت از سطح حمایت مهم قبل از رسیدن به پشتیبانی بعدی، شایعات و اخبار مربوط به کلاهبرداری‌ها یا آسیب‌های احتمالی و گزارش‌های منفی درباره اصول پروژه دارایی، همگی به شکل‌گیری این الگوی سقوط چاقو کمک می‌کنند. این الگو بسیار مؤثر در بازارهای کریپتو است. به همین ترتیب، با تکذیب اخبار منفی یا خرید حجم زیادی از دارایی به دلیل نهنگ‌های بازار، احتمال بازگشت ناگهانی قیمت وجود دارد.

محدودیت‌های الگوی فالینگ نایف

حتی اگر الگوی فالینگ نایف را به درستی تشخیص دهید، باز هم با محدودیت‌هایی مواجه خواهید شد. تعیین زمان دقیق و تعیین کف قیمت قبل از آغاز روند، ممکن است بسیار دشوار باشد و حتی اگر تمام معیارهای الگوی فالینگ نایف را در نمودار قیمت مشاهده کنید، هیچ تضمینی برای عدم ادامه سقوط بازار وجود ندارد.

به عنوان مثال، زمانی که بازار در حال سقوط است، ممکن است با الگوی جهش گربه مرده روبرو شوید و با پیش‌بینی احتمال افزایش بیشتر در بازار، خرید کنید. اما اگر با الگوی “گربه مرده” آشنا هستید، احتمالاً می‌دانید که ورود به بازار با تشکیل الگوی جهش گربه مرده، به نفع شما نیست. جهش گربه مرده زمانی رخ می‌دهد که در یک روند نزولی بزرگتر، یک رالی موقت و کوتاه اتفاق می‌افتد. در این صورت، شما با امکان بازگشت قیمت خرید می‌کنید، اما پس از مدتی دوباره با افت قیمت غافلگیر خواهید شد و سرمایه خود را از دست خواهید داد.

علاوه بر این، یکی از محدودیت‌های فالینگ نایف مدت زمانی است که ممکن است طول بکشد تا دارایی مورد نظر دوباره رشد کند. سرمایه‌گذارانی که زمان معاملات کوتاهتری را انتخاب می‌کنند یا برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبور نیستند، ممکن است پس از مدتی دلسرد و ناامید شوند.

به طور کلی، در صورت وجود شرایط زیر، مناسب است از ورود به بازار و خرید در هنگام کاهش قیمت خودداری کنید:

۱. وقتی دلیل سقوط بازار سهام را نمی‌دانید.
۲. زمانی که هیچ نشانه خاصی از بهبود قیمت یا تغییر روند وجود ندارد.
۳. زمانی که حجم معاملات آنقدر زیاد نباشد.
۴. زمانی که کاهش قیمت به دلیل تقلب، نقص فناوری، رسوایی مالی و غیره اتفاق افتاد و به نظر نمی‌رسد که این قیمت به این زودی بازگردد.
۵. وقتی پول معامله می‌کنید و نمی‌توانید ضرر کنید یا تحمل ریسک بالایی ندارید.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *