0

انتقال دارایی‌های دیجیتال به وارثان پس از فوت

دارایی دیجیتال
بازدید 442

برای افرادی که قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارند، انتقال دارایی‌های دیجیتال به وارثان و خانواده آن‌ها یک مسئله مهم و اغلب فراموش شده است.

این دارایی‌ها می‌توانند شامل مالکیت دامنه یک وب‌سایت، ارزهای دیجیتال و هر چیز مجازی که ارزشمند تلقی می‌شود، باشند. اما بعضاً انتقال آن‌ها در چارچوب قانونی تعریف نشده است. همچنین، نبود اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند باعث از دسترس خارج شدن این نوع دارایی‌ها و عدم انتقال آن‌ها به ورثه شود.

اما در مورد ارزهای دیجیتال، وضعیت کمی متفاوت است؛ زیرا بدون طی کردن فرایندهای قانونی زمان‌بر، می‌توان برخی اقدامات موثر در این زمینه انجام داد.

در این مطلب قصد داریم نحوه انتقال ارزهای دیجیتال به خانواده یا افرادی که دوستشان دارید را آموزش دهیم، تا در صورتی که اتفاقی برای شما رخ دهد، از منتقل شدن دارایی‌های دیجیتالتان به آن‌ها مطمئن شوید.

نحوه ساخت کیف پول و بازیابی آن

در ابتدا، باید از آشنا بودن افرادی که قصد انتقال اموالمان را به آن‌ها داریم، با این فناوری اطمینان حاصل کنیم. به همین دلیل، در صورتی که آن‌ها چیزی در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال نشنیده باشند یا نحوه استفاده و انتقال این دارایی‌ها را ندانند، باید در کاغذ یا فایلی به تشریح این موضوع به صورت گام به گام برای آن‌ها بپردازیم. سپس برای ساخت کیف پول دیجیتال، باید از یک سرویس دهنده کیف پول معتبر استفاده کنیم و کیف پول خود را با دقت ایجاد کنیم. همچنین، برای بازیابی آن در صورت از دست دادن، باید کلیدهای خصوصی خود را نگهداری کنیم و به یاد داشته باشیم که این کلیدها باید در جایی امن نگهداری شوند.

در این راستا، ارائه توضیحات گسترده درباره ارزهای دیجیتال الزامی نیست و مقصود از تهیه این راهنما، آموزش نحوه انتقال، استفاده یا تبدیل ارزهای دیجیتال به پول‌های رایج است. همچنین، در فایل یا کاغذ جداگانه‌ای جزئیاتی مانند حساب‌های صرافی که در آن‌ها موجودی داریم و اطلاعات لازم برای ورود به این سایت‌ها مانند ایمیل و گذرواژه را نیز می‌نویسیم.

توجه داشته باشید که در صورتی که احراز هویت دو مرحله‌ای (two factor authentication) را فعال کرده‌اید، باید کدی که حین ایجاد آن، صرافی در اختیارتان قرار می‌دهد را نیز جزو اطلاعات مورد نیاز برای ورود به حسابتان بنویسید؛ چرا که در صورت دسترسی نداشتن به گوشی برای مشاهده این رمز، دیگر امکان ورود به حساب وجود نخواهد داشت.

اگر دارایی‌های دیجیتالتان را در کیف پول نگهداری می‌کنید، ارائه اطلاعاتی مانند سید (Seed)، کلید خصوصی و نوع کیف پولی که استفاده کرده‌اید، کافی خواهد بود.

توجه: نوشتن این اطلاعات حساس بر روی کاغذ یا ذخیره آن‌ها در یک فایل می‌تواند از جهتی بسیار خطرناک باشد. چرا که در صورت دستیابی به این اطلاعات، بدون هیچگونه دردسری امکان انتقال آن‌ها وجود خواهد داشت. باید در نظر داشت که ماهیت ارزهای دیجیتال هم به گونه‌ای است که امکان پیگیری در این زمینه را تقریبا غیرممکن می‌سازد. پس در نگهداری این جزئیات باید حداکثر دقت و توجه را به کار برد.

آموزش ساخت و بازیابی کیف پول‌ ارزهای دیجیتال مختلف در سایت ارائه شده است، اما در این مطلب نیز نحوه ساخت کیف پول کاغذی که ساده‌ترین نوع کیف پول است را به همراه بازیابی آن آموزش خواهیم داد.

آموزش ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین و بازیابی آن

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین، می‌توانید از سایت BitAddress استفاده کنید. این سایت از حرکات ماوس برای ساخت یک کلید خصوصی تصادفی استفاده می‌کند. سپس کلید عمومی متناظر با آن را برای شما ایجاد می‌کند. پس از ایجاد کیف پول کاغذی، باید آن را چاپ کنید و در جای ایمنی نگهداری کنید.

برای بازیابی کیف پول کاغذی بیت کوین، باید کلید خصوصی خود را به یک کیف پول دیجیتال انتقال دهید. به این منظور، می‌توانید از نرم افزار کیف پول بیت کوین یا هر نرم افزار دیگری که امکان ورود با کلید خصوصی را دارد، استفاده کنید. سپس می‌توانید دارایی‌های خود را در کیف پول دیجیتال خود مشاهده کنید.

بعد از ساخت کیف پول، کلید خصوصی به همراه آدرس آن برای شما در دسترس قرار می‌گیرد.

کلید خصوصی که برای دسترسی به کیف پول استفاده می‌شود، عبارتی است که در سمت راست نوشته شده و آدرس کیف پول نیز در سمت چپ نوشته شده است.

یکی از خدمات جالب ارائه شده در این سایت، Split Wallet نام دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید کلید خصوصی یک کیف پول را به چند قسمت تقسیم کرده و همچنین تعداد بخش‌های لازم برای دسترسی به کیف پول را نیز مشخص کنید.

به عنوان مثال، در نمونه زیر، کلید خصوصی به ۳ بخش متفاوت تقسیم شده است و هر کدام از این رشته‌ها می‌تواند توسط یک نفر نگهداری شود. برای دسترسی به این کیف پول نیز، کافی است ۲ بخش از ۳ بخش را در کنار هم قرار داد.

استفاده از این نوع کیف پول، خطر دزدیده شدن را میان چند نفر توزیع می‌کند و ریسک نگهداری به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. هرچند در صورت تعیین سختگیرانه تعداد بخش‌های مورد نیاز برای دسترسی به کیف پول، گم شدن یک یا دو بخش ممکن است به از دست رفتن همیشگی دارایی‌های دیجیتال منجر شود.

برای مثال، در صورتی که یک کلید خصوصی به ۵ بخش تقسیم شود و برای دسترسی به کیف پول به هر ۵ بخش نیاز باشد، اگر یکی از اعضا کلید را فراموش کند، دیگر امکان دستیابی به کیف پول وجود نخواهد داشت.

در قسمت پایین همین صفحه، یک قسمت تعبیه شده است که با وارد کردن کلیدهای خود در هر سطر، کلید خصوصی اصلی برای بازیابی کیف پول در اختیارتان قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این داده‌های رد و بدل شده در این سایت ذخیره نمی‌شود، اما بهتر است در حالت آفلاین از بخش‌های مختلف آن استفاده شود.

برای بازیابی کیف پول بیتکوین، همچنین می‌توانید کلید خصوصی را در کیف پول‌هایی مانند الکتروم، کوینومی و سامورایی وارد کنید. آموزش بازیابی با استفاده از کلید خصوصی در هر یک از این کیف پول‌ها، در مطالب زیر آموزش داده شده است.

یکی از روش‌های نگهداری برگه حاوی اطلاعات کیف پول و حساب‌های صرافی، استفاده از صندوق امانات یا صندوق‌های اجاره‌ای است. در ایران بیشتر بانک‌ها این نوع خدمات را ارائه می‌دهند و با مراجعه به سایت هر یک از آن‌ها، می‌توانید از شرایط دریافت صندوق امانات در آن بانک مطلع شوید.

نگهداری اموال و دارایی‌های گرانبها این مزیت را دارد که علاوه بر جلوگیری از سرقت، آن‌ها را از خطرات دیگری نظیر آتش‌سوزی نیز در امان نگه می‌دارد. مزیت دیگر این است که هیچ کس از محتوای صندوق مطلع نمی‌شود. تنها محدودیتی که در این زمینه وجود دارد، این است که نباید مواد خطرناک، ممنوعیت‌‌ دار و فاسدشدنی را در این صندوق‌ها نگهداری کرد.

برای دریافت صندوق امانات، علاوه بر پرداخت اجاره، باید ودیعه را نیز به بانک سپرده‌گذاری کنید. به عنوان مثال، یکی از بانک‌های دولتی، برای هر سانتیمتر مربع اجاره، هزینه‌ای را از حداقل ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند، و یا یکی از بانک‌های خصوصی بسته به اینکه صندوق در ساختمان مرکزی یا شعبه مستقر باشد، نرخ خود را تغییر می‌دهد.

صندوق اجاره‌ای مکانیکی: این نوع صندوق‌ها دارای دو قفل هستند که یکی از آن‌ها متعلق به بانک و دیگری برای مشتری است. هر قفل نیز دو کلید دارد که یکی از آن‌ها کلید اصلی و دیگری کلید یدکی است. این بدان معناست که تنها با داشتن کلید‌های بانک و مشتری، امکان باز شدن صندوق وجود دارد و امکان باز شدن توسط کلید مشتری به تنهایی وجود ندارد.

صندوق اجاره‌ای الکترونیکی: این نوع صندوق‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند، در سه اندازه مختلف برای مشتریان در دسترس قرار می‌گیرند و برای استفاده از آنها، علاوه بر ابزارهای مکانیکی و دیجیتالی، پارامترهای بایومتریک و سایر اطلاعات شناسایی نیز در نظر گرفته شده است.

شرایط لازم برای دریافت صندوق اجاره‌ای در سایت هر بانک مندرج شده است و یکی از اصلی ترین شرایط آن، خوش حساب بودن مشتری است. در واقع، بانک‌ها این نوع خدمات را معمولاً به مشتریان ویژه خود ارائه می‌دهند.

در روش اول، مشتریان می‌توانند برای باز کردن صندوق، به شخص دیگری نیز اجازه دهند تا با قرار دادن و برداشتن اشیاء، وکالت آن‌ها را بر عهده بگیرد. بانک وکالتنامه را از مشتری دریافت و در حساب مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره‌ای، اطلاعات وکالت را در برگه درخواست اجاره صندوق، کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی، یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل، ثبت و تنظیم خواهد کرد.

در روش دوم، مشتریان افراد مشخصی را برای دسترسی به صندوق امانات مشخص می‌کنند. این روش در بسیاری از صندوق‌ها شاید متداول و شدنی نباشد، برای همین نیز حتماً قوانین و نحوه استفاده از صندوق امانات را از بانک یا موسسه مورد نظر جویا شوید.

در نهایت، پس از فوت شخص، ورثه‌های قانونی او می‌توانند با داشتن «تصدیق یا گواهی انحصار وراثت» که از شورای حل اختلاف اخذ کرده‌اند، با مراجعه به بانک یا موسسه، به محتویات صندوق دسترسی پیدا کنند.

در گذشته، تنها بانک‌های بزرگ صندوق امانات اجاره‌ای داشتند، اما در سال‌های اخیر بانک‌های خصوصی نیز وارد این عرصه شده‌اند. اجاره‌بهای این صندوق‌ها بسته به اینکه در چه محدوده جغرافیایی باشد، داخل شعبه بانک مستقر باشد یا در ساختمان مرکزی آن و همچنین میزان امنیت آن چقدر باشد، متغیر می‌باشد.

دست‌اندرکاران نظام بانکی، بالاترین مبلغ اجاره صندوق امانات را به ساختمان مرکزی بانک ملی ایران اختصاص می‌دهند. این ساختمان به دلیل مجاورت با موزه جواهرات ملی، از بالاترین سطح امنیتی برخوردار است.

کوچکترین صندوق امانات بانکی حدود ۵۰ سانتیمتر مربع حجم دارد و بزرگترین آن به اندازه یک اتاق ۹ متری است که می‌توان در آن اشیائی چون فرش‌های نفیس و عتیقه را به راحتی نگهداری کرد. این صندوق‌ها نه تنها در برابر سرقت، بلکه در برابر آتش‌سوزی نیز ایمن هستند.

شرایط دریافت صندوق امانات

برخی شرایط دریافت صندوق امانات در بانک‌های دولتی و خصوصی مشترک است:

  1. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن یکی از انواع حساب‌ها در شعب بانک، می‌توانند مطابق دستورالعمل بانک، از خدمات صندوق‌های اجاره‌ای استفاده کنند. متقاضیان استفاده از صندوق‌های اجاره‌ای در صورت نداشتن حساب در بانک، ملزم به افتتاح حساب می‌باشند.
  2. مشتری می‌تواند هرگونه اشیاء (شامل اشیاء ممنوعه نبوده و یا در نتیجه فساد و عللی دیگر به صندوق و خزانه بانک آسیب نرسانند) را در صندوق تخصیص داده شده نگهداری کند.
  3. اجاره‌کننده صندوق یا وکیل وی می‌توانند از صندوق استفاده کنند. با این حال باید یادآوری شود که صندوق، قابل انتقال به فردی دیگر نمی‌باشد.
  4. مشتری لازم است به علاوه‌ی هزینه‌ی اجاره، مبلغی را به عنوان ودیعه بر اساس تعرفه‌های تعیین شده در بانک، سپرده‌گذاری کند. در صورتی که مشتری هیچ‌گونه بدهی به بانک ندارد، مبلغ یادشده در خاتمه‌ی مدت اجاره یا انقضای قرارداد، به مشتری عیناً بازگردانده می‌شود و برای مدت کمتر از یک سال نیز، مدت اجاره محاسبه خواهد شد.
  5. مشتریان می‌توانند در طول ساعات اداری و تا زمان مناسب نسبت به دفعات جهت استفاده از صندوق به بانک مراجعه کنند، به این معنی که استفاده از هر صندوق در هر روز به دفعات بلامانع است.
  6. متقاضیان می‌توانند شرایط و تعرفه‌های اجاره‌ی صندوق امانات را از سایت بانک‌های مربوطه مشاهده کنند.

در کشورهای دیگر نیز شرایط تقریباً مشابهی برای استفاده از خدمات صندوق امانات وجود دارد. هزینه اجاره سالانه این صندوق‌ها در کشورها و بانک‌های مختلف با هم فرق دارد، بطوریکه با پرداخت ۲۰ دلار در هر سال، می‌توان یک صندوق در سایز کوچک اجاره کرد. این مبلغ برای صندوق‌های بزرگتر و مراکز با امنیت بیشتر، تا چندصد دلار هم می‌تواند افزایش یابد. لازم به اشاره است که این خدمات، لزوماً تنها در بانک‌ها ارائه نمی‌شود و موسساتی وجود دارند که کار آن‌ها صرفاً مراقبت و ارائه خدمات سرویس‌های نگهداری است.

سازوکار انتقال دارایی از طریق وصیت‌نامه

در صورتی که قصد انتقال دارایی‌های دیجیتال را از طریق وصیت‌نامه داشته باشید، برای انجام فرایند‌های بازیابی، انتقال یا فروش آن، باید از پیش یک وکیل تعیین کنید. تعیین وکیل با یک وکالت‌نامه رسمی امکان‌پذیر است که می‌تواند اختیار تمامی امور مالی و اداری موکل را بر عهده گیرد (وکیل تام یا مطلق) و یا تنها در موارد خاصی او را مسئول امور خود کنید (وکیل مقید).

قرار دادن جزئیات کیف پول یا حساب صرافی در وصیت‌نامه هرگز توصیه نمی‌شود. به همین دلیل، بهترین راه انتقال دارایی‌های دیجیتال از طریق وصیت‌نامه، قرار دادن اطلاعات کیف پول در صندوق امانات و سپردن وکالت دسترسی به آن‌ها به یک وکیل است. در این صورت، اگر برای شما حادثه‌ای رخ دهد، خانواده شما از طریق وکیل به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی پیدا می‌کنند.

همچنین، تنظیم یک وصیت‌نامه قانونی که ترجیحاً نزد یک وکیل انجام شده باشد و مشخص کردن کلیه دارایی‌ها به همراه نحوه تقسیم آن‌ها، دسترسی به اموال فرد فوت شده را در طی فرایند قانونی، سرعت بخشیده و به راحتی قابل اجرا باشد.

فوت مشتری

در صورتی که مشتری فوت کند، برای دسترسی به صندوق امانات، وراث باید مراحل انحصار وراثت را طی کنند و تا آن زمان امکان دسترسی به صندوق را نخواهند داشت. وراث و یا وکیل انتخابی آن‌ها با داشتن حکم انحصار وراثت می‌توانند به بانک مراجعه کرده و با حضور نمایندگان بانک و تنظیم صورت‌جلسه، محتویات صندوق را دریافت کنند. باید توجه داشت که فرایند انحصار وراثت برای ورثه زمان‌بر و طولانی است و ممکن است حتی تا دو تا سه سال هم طول بکشد.

وضعیت حساب بانکی پس از فوت مشتری

در مورد وضعیت حساب‌های بانکی پس از فوت اشخاص، اختلافات زیادی وجود دارد. بانک‌ها پس از فوت مشتریان خود، در صورتی که شخص اجازه برداشت از حساب را برای فرد خاصی مشخص نکرده باشد، حساب را مسدود کرده و تا زمان مشخص شدن انحصار وراثت، پول فرد را نزد خود نگه می‌دارند.

هر یک از وراث می‌توانند با در دست داشتن گواهی حصر وراثت، گواهی واریز مالیات بر ارث، گواهی فوت یا شناسنامه متوفی و شناسنامه یا مدرک شناسایی معتبر خود به شعبه و جهت دریافت سهم الارث اقدام نمایند. همچنین، وراث متوفی می‌توانند با ارائه گواهی فوت، نسبت به دریافت یک میلیون تومان جهت پوشش بخشی از هزینه‌های کفن و دفن اقدام کنند.

 

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *