0

انواع جعبه آتش نشانی یا فایر باکس

انواع جعبه آتش نشانی یا فایر باکس
بازدید 266

چکیده : جعبه آتش نشانی یا فایرباکس (Firebox) یک وسیله‌ی مهم و حیاتی در حوزه‌ی ایمنی و آتش‌نشانی است. فایرباکس ها محفظه‌ای جهت نگهداری سیستم‌های اطفاء حریق هستند که درون آن‌ها معمولاً قرقره‌های شیلنگ آتش‌ نشانی(هوزریل و هوزرک) و کپسول‌های اطفاء حریق برای اطفاء آتش و کنترل حوادث آتش‌سوزی استفاده می‌شوند. معمولاً فایر باکس در مکان‌های عمومی، ساختمان‌ها، مراکز تجاری،صنایع و کارخانه‌ها، دفاتر و مکان‌های دیگری که احتمال وقوع حریق وجود دارد، قرار داده می‌شوند.

 

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس (Firebox) یک وسیله‌ی مهم و حیاتی در حوزه‌ی ایمنی و آتش‌نشانی است. فایرباکس ها محفظه‌ای جهت نگهداری سیستم‌های اطفاء حریق هستند که درون آن‌ها معمولاً قرقره‌های شیلنگ آتش‌ نشانی(هوزریل و هوزرک) و کپسول‌های اطفاء حریق برای اطفاء آتش و کنترل حوادث آتش‌سوزی استفاده می‌شوند. معمولاً فایر باکس در مکان‌های عمومی، ساختمان‌ها، مراکز تجاری،صنایع و کارخانه‌ها، دفاتر و مکان‌های دیگری که احتمال وقوع حریق وجود دارد، قرار داده می‌شوند.

جعبه‌های آتش نشانی معمولاْ به رنگ‌های قرمز و خاکستری یا استیل تولید شده و حرف لاتین F  مخفف کلمه  (Fire)  روی آنها نوشته می‌شود. همانطور که گفته شده فایرباکس یا جعبه آتش نشانی معمولاْ حاوی شیلنگ، نازل، قرقره، شیر و کوپلینگ و کپسول آتش نشانی است که بسته به ابعاد و مکان مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

انواع جعبه آتش نشانی یا فایر باکس

جعبه آتش نشانی دارای انواع مختلفی می باشد به طوریکه از نظر نوع، نحوه و محل نصب به دو دسته جعبه آتش نشانی دیواری و جعبه آتش نشانی محوطه ای تقسیم می‌شوند. جعبه آتش نشانی دیواری به دو نوع روکار و توکار و همچنین جعبه آتش نشانی محوطه ای در یک نوع پایه دار و ایستاده تقسیم می‌شوند. همچنین جعبه‌های آتش‌نشانی به صورت تک کابین یا دو کابین (دوطبقه) نیز وجود دارند.

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس جنس

فایرباکس ها  یا جعبه‌های آتش نشانی از نظر جنس بدنه به ۳ دسته‌ی استیل فایبرگلس و فولادی تقسیم می‌شوند.

از مزایای جعبه های آتش نشانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

_ سرعت بخشیدن به اطفا حریق

_ فراهم نمودن تمامی وسایل اطفا حریق در یک مکان

_ اطلاع داشتن تمامی ساکنین از قرار داشتن تجهیزات اطفا حریق در یک مکان

انواع جعبه آتش نشانی براساس شکل ظاهری

  • جعبه آتش نشانی تک درب
  • جعبه آتش نشانی دو درب
  •  جعبه آتش نشانی دو قلو
  • جعبه آتش نشانی نور تاب
  • جعبه آتش نشانی کرکره ای
  • جعبه دکوراتیو

جعبه آتش نشانی می‌بایست مطابق با استاندارد NFPA۱۴ مورد استفاده قرار گیرند. مواردی که در استفاده و نصب جعبه آتش نشانی باید مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از:

_ طول شیلنگ موجود در جعبه آتش نشانی نباید بیش تر از ۳۰ متر باشد.

_ دیوار محل نصب جعبه آتش نشانی باید مستحکم مستحکم باشد و عمق آن باید حداقل ۱۰ سانتی متر باشد.

_ در فاصله ۱۲۰ تا ۱۳۰ سانتی متری از زمین نصب شود.

_ محل نصب نزدیک درب خروجی، راه پله ها و پاگرد ها سهولت در باز و بسته شدن درب جعبه آتش نشانی

_ حداقل فاصله شیلنگ و قرقره با دیواره جعبه آتش نشانی ۵ سانتی متر

جعبه آتش نشانی روکار

در ساختمان هایی که دارای بافت قدیمی تر می‌باشند به این دلیل که محلی مناسب برای آن از قبل تعبیه نشده است و لوله کشی به صورت روکار انجام می‌شود و نهایتاً نصب جعبه آتش نشانی به صورت روکار انجام می‌گیرد.

جعبه آتش نشانی توکار

امروزه و در ساختمان های جدید که در ابتدای ساخت ساختمان محل مناسبی جهت نصب جعبه آتش نشانی تعبیه می شود به گونه ای که فایر باکس درون دیوار قرار گیرد. باکس‌های توکار در هنگام ساخت ساختمان‌ها در داخل دیوار قرار داده می‌شود و نمای بیرون فقط درب و فریم دور درب آنها قابل رویت است که این امر موجب نظم و زیبایی ساختمان خواهد شد.

 

انواع جعبه آتش نشانی یا فایر باکس

قیمت جعبه آتش نشانی (خرید فایر باکس)

عوامل متعددی در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر دارد از جمله این عوامل می توان به جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی اشاره کرد. زیرا برای یک جعبه آتش نشانی این امر بسیار ضروری است که در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل نبیند و مستحکم باشد. ضخامت این ورقه باید بین ۱ تا ۲ میلی متر باشد. اگر از این عامل به دلیل کاهش هزینه چشم پوشی کنیم با عواقب سنگین تری از قبیل باز نشدن درب جعبه آتش نشانی، عدم کارایی مناسب شیر آلات، قطع مسیر آب به دلیل آسیب به شیلنگ مواجهه می شویم.

بنابراین قیمت جعبه آتش نشانی به ویژگی های فایر باکس انتخابی نظیر نوع، جنس، ضخامت ورقه بستگی دارد.

فروشگاه اینترنتی ایمن از آتش تامین کننده انواع تجهیزات اعلام و اطفاء حریق  از معتبرترین برندهای داخلی و خارجی و همچنین دارای خدمات پس از فروش می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع جعبه‌های آتش نشانی و همچنین استعلام قیمت و کسب مشاوره فنی برای انتخاب مناسب ترین فایرباکس با کارشناسان فنی ایمن از آتش در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *