0

تاثیرگزارترین استاندارد BRC-20 چیست

BRC-20
بازدید 412

آیا توکن‌‌های مبتنی‌بر این پروتکل ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

“توکن‌های BRC20 در دنیای رمزارزها موضوعی پرطرفدار شده‌اند. در این مقاله با استاندارد BRC-20 و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم. طرفداران بیت کوین همواره به دنبال پروژه‌های بزرگ بعدی در دنیای رمزارزها هستند. در حال حاضر، پروتکل Ordinals موجب شور و شوق زیادی در فضای کریپتو شده است. استاندارد توکن BRC-20 به عنوان داغترین روند در اکوسیستم رمزارزها شناخته شده و به دلیل رشد انفجاری توکن میم کوین PEPE، بیشتر از همیشه در دستور زبان‌ها واقع شده است.”

“مقدمه:

تاکنون، حدود ۸،۵۰۰ توکن مختلف با استفاده از استاندارد BRC-20 ساخته شده‌اند و در حالی که برخی از این پروژه‌ها کاربردهای جدی‌تری دارند، اکثر آن‌ها مربوط به توکن‌های میم کوین هستند. این موضوع باعث شده است که استاندارد BRC-20 مورد توجه قرار گیرد و تغییرات مهمی در روند رمزارزها به وجود آید. به همین دلیل، اگر به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید و همیشه به دنبال پروژه‌های بزرگ بعدی این حوزه هستید، توکن‌های BRC-20 برای شما جذاب خواهند بود.

در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۳، کاربری با نام Domodata در توییتر استاندارد توکن BRC-20 را معرفی کرد. توسعه این استاندارد پیشگامانه، که از طریق پروتکل Ordinals شروع شده بود، تأثیر زیادی بر فضای رمزارزها و به خصوص بیت‌کوین گذاشت؛ به طوری‌که در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری، شاهد افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین بودیم.

با ظهور پروتکل جدید Ordinals بیت‌کوین، اکنون کاربران می‌توانند برای اولین‌بار در تاریخ رمزارزها، با ثبت داده‌ها روی ساتوشی، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را بر بستر بیت‌کوین ایجاد کنند. این پیشرفت موفقیت‌آمیز NFT، راهی جدید و پیچیده تر در شبکه فراهم کرد.

در هفته‌های اخیر، ارزش بازار توکن‌های BRC-20 با رشد چشمگیری مواجه شده و حجم تراکنش‌های آن حتی از تراکنش‌های معمولی بیت‌کوین پیشی گرفته است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال اطلاعات بیشتر درباره توکن‌های BRC-20 باشند تا ببینند آیا پروژه‌های مذکور ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا خیر. در این مقاله، قصد داریم به پاسخ دادن به این پرسش و درک عمیق‌تری از ظرفیت‌های توکن‌های BRC-20 بپردازیم.”

توکن BRC-20 چیست؟

توکن‌های ERC-20 که در شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند، به‌عنوان توکن‌های رایج در حوزه رمزارزها شناخته‌می‌شوند. اما استاندارد BRC-20 با توسعه الهام‌گرفته از ERC-20، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را با استفاده از پلتفرم Ordinals بر بستر بیت کوین ایجاد و معامله کنند.

این توکن‌ها در بلاکچین بیت‌کوین ذخیره می‌شوند و با استفاده از Ordinals و Inscriptions ایجاد می‌شوند. برنامه‌نویسان برای استقرار قرارداد توکن‌ها و انتقال آن‌ها از قالب JSON استفاده می‌کنند.

سادگی و انعطاف‌پذیری استفاده از BRC-20، باعث شده است که توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بیشتر به این استاندارد علاقه‌مند شوند. همچنین، وجود BRC-20 بر پایه بلاک‌چین معتبر و امن بیت‌کوین، جذابیت آن را افزایش داده است.

استاندارد BRC-20 با اینکه الهام‌گرفته از ERC-20 است، با آن تفاوت‌های مهمی دارد. برای دستیابی به اهداف خود، توکن‌های BRC-20 از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کنند و به‌جای آن از Ordinals و Inscriptions استفاده می‌کنند. همچنین، برای ضرب و معامله‌ی توکن‌های BRC-20 به کیف پول بیت‌کوین نیاز است.

محبوبیت توکن‌های BRC-20

هنگامی که اولین قرارداد توکن BRC-20 برای توکن ORDI به کار گرفته شد، حداکثر تعداد توکن‌های قابل ضرب در هر مرحله ۱،۰۰۰ عدد و حداکثر عرضه آن ۲۱ میلیون عدد تعیین شد. از آن زمان، ارزش بازار توکن‌های BRC-20 به شدت افزایش یافته و در حال حاضر به رقم خیره کننده‌ی ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است که افزایش سرسام‌آور ۶۰۰ درصدی فقط در هفته‌ی گذشته حکایت می‌کند.

توکن‌های BRC-20 در اوج خود در تاریخ ۱ می ۲۰۲۳ حجم ۳.۶۶ میلیون تراکنش را تجربه کردند؛ در حالی که تعداد کل تراکنش‌ها در شبکه ۲.۳۶ میلیون بود. با افزایش تقاضا برای توکن‌های BRC-20، کارمزد تراکنش‌ها نیز به دلیل افزایش فعالیت توکن‌ها بیشتر شده است.

روند توسعه‌ی توکن‌های BRC-20

اگرچه توکن‌های BRC-20 هنوز در مرحله‌ی آزمایشی هستند، کاربران به این پروژه‌ها به عنوان فرصت‌های هیجان‌انگیز در بلاک چین بیت کوین نگاه می‌کنند. آن‌ها باور دارند توکن‌های مذکور راهکاری برای محدودیت‌های درخور توجه عملکرد بیت کوین، یعنی پشتیبانی نکردن از قراردادهای هوشمند، ارائه می‌دهند. محدودیت‌های بلاک چین بیت کوین قبل از روی کار آمدن BRC-20، امکان ساخت توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را غیرممکن می‌کرد. این پروتکل امکان ایجاد NFT را فراهم می‌کند و توکن‌های مذکور را مثل هر دارایی دیگری در بلاک چین بیت کوین می‌توان معامله کرد یا انتقال داد. به هر حال، باید توجه کرد که استفاده از BRC-20 مثل هر فناوری نوظهور دیگری، مشکلات و خطرات احتمالی به دنبال دارد.

استاندارد کاربردی یا زیرساختی برای کلاهبرداری؟

با وجود هیاهوی این روزهای بیت‌کوین و BRC-20، استاندارد جدید را نمی‌توان به عنوان تکنولوژی نوآورانه و قابل اعتماد برای ایجاد بازارهای دیفای و حتی ایجاد توکن بر بستر بیت‌کوین دانست؛ چرا که خود بیت‌کوین به عنوان زیرساخت، هنوز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، برای بسیاری از استانداردها بهینه نشده و پر هزینه است. در واقع، بسیاری معتقدند که استاندارد جدید تنها راهکاری موقت برای مقابله با رشد روزافزون اکوسیستم اتریوم ایجاد شده است و عده‌ای دیگر می‌گویند استاندارد یادشده تنها راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی ماینرهای بیت‌کوین محسوب می‌شود؛ چرا که BRC-20 سبب شده است تا تراکنش‌های بیت‌کوین به‌طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

البته نباید با قطعیت از چنین دیدگاهی نیز پیروی کرد. ممکن است در سال‌های آینده با تسریع فرآیند توسعه، استاندارد BRC-20 بهبودهای فراوانی را تجربه کند؛ اما با جدیت می‌توان گفت که در حال حاضر چنین موضوعی صدق نمی‌کند. از سوی دیگر، اکثر پروژه‌ها و توکن‌هایی که با استاندارد مذکور ایجاد شده‌اند، اغلب میم‌کوین‌هایی هستند که تیم توسعه‌دهنده آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌ندرت می‌توان پروژه‌ی سرشانس و مورد تأییدی را بین آن‌ها یافت؛ بنابراین شاید بی‌راه نباشد که بگوییم این استاندارد بستری را برای ایجاد کلاهبرداری در بلاک‌چین بیت کوین ایجاد کرده است.

آیا سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20 منطقی است؟

استاندارد BRC-20 در حال حاضر جامعه فعالی دارد و پلتفرم هایی مانند Uniswap این پروتکل را به شدت پذیرفته‌اند. با وجود هشدارهای بسیاری درباره نواقص BRC-20 و بی‌ارزشی توکن های آن، به نظر می‌رسد که جامعه از این استاندارد دلسرد نشده و در حال پیش برد پروژه‌ها و کاربردهای جدید است. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20، به پروژه‌ها با واقع‌گرایی نگاه کرده و خطرات احتمالی آن را در نظر بگیرید.

اگرچه توکن‌های BRC-20 اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند، باید با احتیاط آن‌ها را بررسی کرد. این توکن‌ها به نظر می‌رسند بسیار هیجان‌انگیز، اما در حال حاضر، زود است که BRC-20 را به عنوان استاندارد توکن‌های مبتنی بر بیت‌کوین در نظر بگیریم. بنابراین، همانند هر فناوری جدید دیگر، باید احتیاط کنید و در هیاهوی تبلیغاتی این استاندارد جدید غرق نشوید.

شاید توکن‌های BRC-20 مانند سایر توکن‌های شناخته‌شده‌تر، قابلیت ماندگاری یا تأثیرگذاری زیادی بر جامعه‌ی رمزارزها را نداشته باشند. این استاندارد هنوز در مرحله‌ی آزمایشی است و احتمال دارد صرفاً یک هیاهوی زودگذر باشد. ممکن است قابل مقایسه با پروژه Crypto Kitties باشد، که در سال ۲۰۱۷ باعث ازدحام در بلاک چین اتریوم شد.

این دیدگاه مشکلات بالقوه‌ی توکن‌ها را برجسته می‌کند و امکان دارد بیشتر به تبلیغات و سود مالی ارتباط داشته باشد تا نوآوری و ارائه‌ی خدمات تکنولوژیکی. اگرچه استاندارد BRC-20 لایه‌ی جدیدی از عملکرد را به شبکه‌ی بیت کوین اضافه کرده است، این ویژگی‌ها تضمینی برای موفقیت مالی نخواهد بود.

قبل از سرمایه‌گذاری در هر توکنی، باید درباره‌ی پروژه‌ی آن و خطرات احتمالی‌اش به‌طور کامل تحقیق کرد. همچنین، توجه کنید که اینکه توکن‌ی مبتنی‌بر بیت کوین باشد، امنیت آن را در مقایسه‌با توکن‌های مبتنی‌بر سایر بلاک چین‌ها افزایش نمی‌دهد.

این توکن‌ها روی Ordinals ساخته شده‌اند؛ اما ممکن است فناوری مذکور در طول زمان با مشکلاتی مواجه شود و این مسئله بر بقای درازمدت توکن‌های BRC-20 تأثیر مستقیم بگذارد.

 

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *