0

توضیح الگوریتم اثبات مشارکت چیست؟

Proof of Contribution (PoCo)
بازدید 379

الگوریتم اثبات مشارکت یا Proof of Contribution (PoCo)

یک الگوریتم کنسانس مورد استفاده در شبکه‌های بلاکچین است که به منظور تسهیل عملیات در شبکه طراحی شده است. این الگوریتم با تعریف سطحی از اعتماد لازم برای تکمیل امن هر تراکنش، به انجام آن‌ها کمک می‌کند. چندین گره در یک شبکه PoCo با هم همکاری می‌کنند و نتایج را به اشتراک می‌گذارند و پاداش حاصل از آن توزیع می‌شود. الگوریتم اثبات مشارکت به عنوان یک روش کارآمد و منصفانه برای ایجاد انگیزه برای همکاری گره‌ها در یک شبکه بلاکچین عمل می‌کند. از طریق بهبود مصرف انرژی، این الگوریتم تلاش می‌کند تا رفتار قابل اعتماد، ایمن و مشارکتی را در بین گره‌ها تشویق کند.

فناوری بلاکچین در اواخر به توجه فراوانی رسیده و روز به روز به پیشرفت‌های بیشتر در ارائه خدمات و قابلیت‌ها دست یافته است. به دلیل ویژگی‌هایی همچون غیرمتمرکزبودن، تغییرناپذیری و قابلیت ردیابی، این فناوری برای ایجاد برنامه‌ها و به خصوص مدیریت اطلاعات دیجیتال متنوع بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با این حال، اکثر سیستم‌های بلاکچین موجود با مشکلاتی مواجه هستند، از جمله محاسبات بسیار حجیم و تمرکز قدرت. یکی از موانعی که باعث می‌شود فناوری بلاکچین در صنایع غیرمالی کمتر پذیرفته شود، وابستگی زیاد به ارزهای دیجیتال در بسیاری از برنامه‌های عمومی مبتنی بر بلاکچین است. در این مرحله، الگوریتم اثبات مشارکت به کمک می‌آید.

الگوریتم اثبات مشارکت، یک مکانیسم جدید برای اجماع در بلاکچین است که تاکید بر مشارکت و شرکت‌کنندگان شبکه دارد. این الگوریتم، توانایی حفظ تمرکززدایی را داراست و در مقابل هارد فورک انعطاف‌پذیری دارد و به طور کامل به ارزهای دیجیتال وابسته نیست. این ویژگی‌ها باعث می‌شود الگوریتم اثبات مشارکت نسبت به سایر مکانیسم‌های اجماع بر پایه بلاکچین مانند اثبات کار (PoW) جذاب‌تر باشد و قادر به پوشش یک طیف گسترده از برنامه‌ها باشد که از ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌کنند.

ویژگی‌های الگوریتم اثبات مشارکت عبارتند از:

مانند بسیاری از مفاهیم دیگر در دنیای بلاکچین، الگوریتم اثبات مشارکت نیز مزایایی دارد که باعث بقای و حضور آن در بلاکچین می‌شود. می‌توان گفت که مکانیسم اثبات مشارکت یک فرم جدید از بازار رمزارزها را به کاربران ارائه می‌دهد و زمینه‌سازی برای تراکنش‌های امن و قابل اطمینان را فراهم می‌کند. همچنین، Proof of Contribution از یک مکانیسم مجاز برای کنترل و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کند. با توجه به ویژگی‌های این الگوریتم، پیچیدگی رمزنگاری در آن کاهش می‌یابد و به همین دلیل، فعالیت ماینینگ و استخراج با کاهش مصرف انرژی همراه است.

مفید است بدانید الگوریتم اثبات مشارکت به گونه‌ای طراحی شده است که با هر تشکیل بلاک جدید، اعتبار همه شرکت‌کنندگان در شبکه براساس سابقه فعالیت‌هایشان و با دقت بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال، باید توجه داشت که استفاده و کاربرد الگوریتم اثبات مشارکت محدودیت‌هایی دارد. با این وجود، پلتفرم‌های مهمی مانند آی اگزک (iExec) و آیکن نتورک (ICON Network) از مزایای Proof-of-Contribution بهره می‌برند. این دو پلتفرم از زیرساخت‌های مهم و تأثیرگذار در دنیای بلاکچین به شمار می‌روند.

روش عملکرد الگوریتم اثبات مشارکت چگونه است؟

در یک شبکه Proof of Contribution (PoCo)، گره‌ها بخشی از قدرت محاسباتی خود را برای اعتبارسنجی هر تراکنش در شبکه می‌گذارند. مشارکت‌های هر گره جمع‌آوری و مقایسه می‌شوند و اگر چندین گره نتایج یکسانی ارائه دهند، اعتبارسنجی موفقیت آمیز تلقی می‌شود. جوایز مربوط به این اعتبارسنجی‌های موفق به طور مساوی بین گره‌هایی که در مشارکت شرکت کرده‌اند، تقسیم می‌شود.

مزایای اثبات مشارکت چیست؟

الگوریتم اثبات مشارکت با کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای ماینینگ، به شبکه‌های بلاکچین بسیار سودمند است و از سایر الگوریتم‌های اثبات کار معمولی بهتر عمل می‌کند. همچنین، Proof of Contribution تشویق به همکاری بین اعضای شبکه را فراهم می‌کند، که می‌تواند شبکه را قابل اعتمادتر و ایمن‌تر کند و به نتایج بهتری منجر شود.

تفاوت بین اثبات کار و اثبات مشارکت چیست؟

Proof-of-Work (اثبات کار) یک الگوریتم اجماع است که به ماینرها، که قدرت محاسباتی برای حل مسائل رمزنگاری پیچیده را ارائه می‌دهند، پاداش می‌دهد. با این حال، الگوریتم‌های اثبات کار مصرف انرژی زیادی دارند. از سوی دیگر، اثبات مشارکت به هر گره در شبکه اجازه می‌دهد تا در اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت کند و مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

آیا الگوریتم اثبات مشارکت به راحتی قابل پیاده‌سازی است؟ Proof of Contribution یک الگوریتم نسبتاً جدید در دنیای بلاکچین است و فرآیند اجرای آن ممکن است نیازمند آماده‌سازی و پشتیبانی قابل توجهی باشد. با این حال، بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاکچین این را یک الگوریتم اجماع امیدوارکننده برای آینده شبکه‌های بلاکچین می‌دانند و باور دارند که این مفهوم می‌تواند در موارد مختلفی منجر به پیشرفت در دنیای کریپتوشری باشد.

در طول هر جلسه اجماع، پروتکل‌های اثبات مشارکت از الگوریتم‌های خاصی بهره می‌برند که مشارکت تمام گره‌های شبکه را در داخل آن دنبال می‌کنند. این الگوریتم‌ها مجموعه‌ای از قواعد و محاسبات است که تعیین می‌کنند کدام گره‌ها به عنوان پیشنهاددهنده بلوک بعدی شناخته می‌شوند و پاداش می‌گیرند. با استفاده از الگوریتم اثبات مشارکت، به هر اقدام اجرایی در شبکه یک آستانه اطمینان مشخص اختصاص می‌یابد. این آستانه اطمینان حداقل درجه اطمینان مورد نیاز برای اعتبارسنجی محاسبات مرتبط با آن اقدام را فراهم می‌کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که در مکانیزم اجماع Proof of Contribution (اثبات مشارکت)، کاربرانی که می‌خواهند یک محاسبات زنجیره‌ای را اجرا کنند، باید ابتدا یک سپرده امنیتی را به اشتراک بگذارند. لازم به ذکر است که سطح مشارکت هر کاربر تابعی است که از سوابق تایید شده کاربر، میزان شرط بندی آن‌ها و دقت محاسبه نتیجه هر اقدام خاص تعیین می‌شود.

بلاکچین و الگوریتم اثبات مشارکت

به طور کلی، منطقی که در تمام گره‌های یک بلاکچین جای داده می‌شود، یکپارچگی زنجیره را تضمین می‌کند. با توجه به عدم وجود هیچ مرجع مرکزی در زنجیره بلوکی، مکانیسم اجماع اطمینان می‌دهد که حداقل ۵۰٪ از گره‌های فعال در شبکه با یکدیگر موافقت می‌کنند. مکانیسم اجماع، که به آن روش اجماع یا موتور اجماع نیز گفته می‌شود، قلب عملیات عمومی بدون نیاز به مجوز در بلاکچین است. این رویکردها بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن‌ها یک نرم‌افزار پیچیده را شامل می‌شوند، زیرا شرکت‌کنندگان یا همان گره‌ها در یک بلاکچین آنلاین می‌شوند و در هر لحظه ممکن است آفلاین شوند. در واقع، تعداد کل گره‌ها قابل تغییر است.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *