0

راهنمایی کامل آدرس بیتکوین

بیتکوین
بازدید 350

آدرس بیتکوین

یک شناسه منحصر به فرد است که به عنوان محلی مجازی برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال بیتکوین عمل می‌کند. به طریق مشابهی که می‌توان ارزهای فیات را به آدرس‌های ایمیل ارسال کرد، افراد قادرند ارزهای دیجیتال خود را به آدرس بیتکوین ارسال کنند. با این حال، آدرس بیتکوین تنها یک توکن برای استفاده در یک تراکنش است و دارایی را نمی‌تواند در خود نگه دارد.

آشنایی با آدرس بیتکوین:

آدرس بیتکوین، یک رشته الفبایی است که برای دریافت بیتکوین به کیف پول شما استفاده می‌شود. به طور مشابه با آدرس ایمیل، هر کسی که یکی از آدرس‌های بیتکوین شما را داشته باشد، می‌تواند بیتکوین به آن آدرس ارسال کند، همانند هر کسی که آدرس ایمیل شما را دارد و می‌تواند برای شما ایمیل ارسال کند.

آدرس بیتکوین از ۲۶ تا ۳۵ کاراکتر الفبایی تشکیل شده و این رشته نیمه عمومی یک جفت کلید نامتقارن را مشخص می‌کند. فرمت استاندارد برای آدرس بیتکوین، P2PKH (پرداخت به هش کلید عمومی) است. کیف پول‌های دیجیتال یا مشتریان بیتکوین، آدرس‌ها را با استفاده از عملیات رمزنگاری تولید می‌کنند. به طور مشخص، نرم‌افزار یک کلید خصوصی را با استفاده از الگوریتم امضای نامتقارن تولید کرده و سپس کلید عمومی را از آن استخراج می‌کند. همچنین، کاربر با استفاده از کلید خصوصی امضا می‌کند و سپس امضا را با استفاده از کلید عمومی تأیید می‌کند.

جالب است بدانید که هنگامی که بیتکوین برای اولین بار راه‌اندازی شد، ارسال ارز دیجیتال به آدرس IP، یک روش متداول برای انتقال آن بود. این روش ابتدا یک راه آسان برای انتقال ارز دیجیتال به حساب‌ها به شمار می‌رفت. اما به سرعت مشخص شد که افرادی با هدف کلاهبرداری و هک، به راحتی می‌توانند از این روش بهره ببرند. در نهایت، این روش متوقف شد و آدرس بیتکوین به عنوان یک جایگزین ایمن‌تر معرفی شد. جالب است بدانید که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز از فناوری‌های مشابهی برای انتقال وجوه استفاده می‌کنند. به طور کلی، آدرس بیتکوین یکی از انواع آدرس‌های موجود در بلاکچین است.

حالت ظاهری آدرس‌های بیتکوین چگونه است؟

همه آدرس‌های بیتکوین در شبکه اصلی با پیشوندهای ۱، ۳ یا bc1 شروع می‌شوند. ممکن است متوجه شوید که برخی از این آدرس‌ها طولانی‌تر هستند و حروف بزرگ را نمی‌شامل شوند. دلیل این امر این است که این آدرس‌ها از فرمتی به نام Bech32 استفاده می‌کنند. با وجود فرمت متفاوت، این آدرس‌ها به همان روش استفاده می‌شوند و کاربران عادی بیتکوین نیازی به روش متفاوت برای آدرس‌های “bc1” ندارند. به طور کلی، آدرس بیتکوین شبیه یک رشته طولانی از حروف و اعداد به نظر می‌رسد. در زیر نمونه‌هایی از این آدرس‌ها آمده است:

  • 1LMcKyPmwebfygoeZP8E9jAMS2BcgH3Yip
  • 3E13MQrZvPHqSSTsdQaZzZiYPzjEDT5VKE
  • bc1qsr03qya584vkdqztxyat3d5s63pjfddy8vwrue
  • bc1qzyda53xqwkqruex3mzwvpja04x23r572mygpgfc90qckdw2cwwaqr2h70u

آدرس‌ها همچنین می‌توانند به عنوان کدهای QR نمایش داده شوند. این ویژگی می‌تواند به اشتراک گذاری آدرس با دیگران کمک کند و برای افراد زیادی راحت باشد. به عنوان مثال، برخی برنامه‌ها می‌توانند با استفاده از دوربین تلفن، یک کد QR را از تلفن، صفحه رایانه یا چاپ شده روی کاغذ اسکن کنند.

موارد زیر نکاتی را که باید در نظر گرفته شوند هنگام استفاده از آدرس‌های بیتکوین را برای تراکنش‌های رایج در بلاکچین بیتکوین بیان می‌کنند:

  1. آدرس‌ها به عنوان مقصد: آدرس‌های بیتکوین نشان دهنده مقصد ارز بیتکوین در حین انتقال هستند. بنابراین، اگر قصد ارسال بیتکوین به فرد دیگری را دارید، او باید یک آدرس بیتکوین از شما دریافت کند.
  2. آدرس‌ها به عنوان منبع: اگر فردی قصد دارد بیتکوین به شما ارسال کند، شما باید یک آدرس بیتکوین به او ارائه دهید تا بتواند بیتکوین را به شما منتقل کند.
  3. رعایت دقت: هنگام استفاده از آدرس‌ها، باید به دقت کامل آدرس را وارد کنید. حتی یک کاراکتر اشتباه می‌تواند منجر به ارسال بیتکوین به آدرس غلط شود و از دسترسی به آن بیتکوین جلوگیری کند.
  4. امنیت آدرس: آدرس‌های بیتکوین باید به طور محرمانه توسط صاحبان آن نگهداری شوند. اشتراک عمومی یک آدرس بیتکوین ممکن است به دیگران امکان دسترسی به تاریخچه تراکنش‌ها و موجودی شما را بدهد.

استفاده از کدهای QR: آدرس‌های بیتکوین می‌توانند به صورت کدهای QR نمایش داده شوند، که قابلیت اشتراک گذاری آسان‌تر را فراهم می‌کند. این کدها می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی هوشمند خوانده شوند و از طریق اسکن کردن آدرس، امکان انتقال بیتکوین به طرف مقابل را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند.

توجه: لطفاً پیش از هر تراکنش مرتبط با بیتکوین، از منابع معتبر و امن برای دریافت آدرس‌ها استفاده کنید و از موارد امنیتی و حفاظتی که برای حساب بیتکوین خود تعبیه شده است، بهره ببرید.

توصیه می‌شود همیشه از آدرس‌های جدید برای دریافت بیتکوین استفاده کنید. در واقع، کیف پول بیتکوین شما قادر است به طور مداوم آدرس‌های جدید را ایجاد کند که همگی به همان کیف پول اشاره می‌کنند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید تعداد زیادی آدرس بیتکوین ایجاد کنید که بیش از آنچه برای نیازهایتان لازم است، استفاده شوند. اما چرا توصیه می‌شود که بیش از یک آدرس بیتکوین برای دریافت استفاده کنید؟ دلیل آن حفظ حریم خصوصی است.

با توجه به شفافیت بلاکچین بیتکوین، موجودی بیتکوین در هر آدرس عمومی و قابل جستجو است، تقریباً مشابه جستجوی یک وبسایت در گوگل. اگر کسی متوجه شود که یک آدرس متعلق به شما است (مثلاً شما یک آدرس به او داده‌اید تا بتواند بیتکوین به شما ارسال کند)، او می‌تواند در آینده موجودی آن آدرس را پیگیری کند. به همین دلیل، استفاده از آدرس‌های جدید برای دریافت بیتکوین از افراد دیگر توصیه می‌شود. با استفاده از آدرس‌های جدید، حریم خصوصی شما در بلاکچین بیتکوین حفظ می‌شود و امکان پیگیری موجودی‌ها و تراکنش‌های شما توسط دیگران کاهش می‌یابد.

برای اطمینان حاصل کردن از صحت آدرس، باید مطمئن شوید که آدرس صحیح است. همانطور که قبلاً اشاره شد، آدرس‌های بیتکوین معمولاً به صورت یک سری اعداد و حروف تصادفی ظاهر می‌شوند و حتی هر کاراکتری نیز اهمیت دارد. اگر آدرس تغییر کند، نتیجه‌ی به دست آمده دیگر به مقصد مورد نظر ارتباط نخواهد داشت.

همچنین مهم است بدانید که وجوهی که به طور اشتباه به یک آدرس دیگر ارسال می‌شوند، تقریباً غیرقابل بازیابی خواهند بود. به همین دلیل، هنگام انتقال آدرس‌ها از یک مکان به مکان دیگر، همیشه باید از کدهای QR یا روش کپی کردن استفاده کنید.

استفاده از کیف پول سخت‌افزاری نیز می‌تواند در تأیید صحت آدرس و انجام تراکنش‌های آزمایشی کوچک به منظور ایجاد اطمینان بیشتر مفید باشد. با استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری، شما قادر خواهید بود آدرس را تأیید کنید و تراکنش‌های آزمایشی را انجام دهید تا از صحت آدرس اطمینان حاصل کنید.

چک سام آدرس بیتکوین چیست؟

به خوشبختی، آدرس‌های بیتکوین همچنین دارای یک سیستم امنیتی بسیار مؤثر برای جلوگیری از اشتباهات تایپی هستند. چند کاراکتر آخر هر آدرس، یک مجموعه کنترلی است که با استفاده از تابع هش بر روی داده‌های قبلی تولید می‌شود. به طور ساده، اگر یک آدرس معتبر را بگیرید و حتی کمی آن را تغییر دهید (ممکن است فقط یک کاراکتر را تغییر دهید)، احتمال اینکه آدرس نامعتبر شود، بسیار کم است. به عبارت دیگر، احتمال آنکه تغییر شما به یک آدرس معتبر و متفاوت منجر شود، کمتر از 1 به 4,000,000,000 است (یا به عبارتی دیگر، بسیار ناچیز است و تقریباً غیرممکن است، به تفاوت کاراکتری که تغییر کرده است بستگی دارد).

چند کاراکتر از آدرس بیتکوین خود را باید بررسی کنید.

بهتر است بدانید که هنگامی که یک آدرس بیتکوین در مکان دیگری کپی می‌شود، بررسی هر حرف و عدد به درستی انتقال یافته‌اند ضروری نیست. این کار انجام شده به ضرری نخواهد بود، اما یک روش سریع و معمولاً توصیه شده این است که شش کاراکتر اول و شش کاراکتر آخر آدرس را دوباره بررسی کنید. اگر این کاراکترها به شکلی که انتظار می‌رود ظاهر شوند و آدرس باقی‌مانده معتبر باشد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ اشتباهی رخ نداده است. اما اگر فکر می‌کنید که یک مهاجم یا هکر سعی در دزدیدن بیتکوین شما دارد، بهتر است آدرس کامل را به صورت دستی بررسی کنید.

روند ایجاد آدرس‌های بیتکوین چگونه است؟

وقتی یک کیف پول جدید ایجاد می‌شود، تمامی آدرس‌های مربوط به آن کیف پول به سرعت قابل محاسبه هستند، حتی اگر کیف پول به طور کامل آفلاین ساخته شده باشد. در ادامه به صورت دقیق‌تر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

آدرس‌ها با استفاده از کلیدهای عمومی ساخته می‌شوند. فرض کنید فردی می‌خواهد یک آدرس بسازد تا بتواند بیتکوین دریافت کند، اما از نقطه صفر شروع می‌کند. به طور معمول، اولین مرحله در این فرآیند، تولید تصادفی یک کلید خصوصی اصلی است که می‌توان آن را به عنوان یک عبارت اولیه نیز نامید. کاربر می‌خواهد کلید خصوصی را ایمن و محرمانه نگه دارد، زیرا در آینده ممکن است برای تأیید هزینه‌هایی که به آدرس مربوطه ارسال شده استفاده شود. راهی که بهترین امنیت را برای تولید کلید خصوصی فراهم می‌کند، استفاده از کیف پول سخت‌افزاری است. همچنین می‌توان از یک seed استفاده کرد که به تولید یک کلید عمومی اصلی و کلیدهای عمومی مشتق شده، که به عنوان xpub شناخته می‌شوند، می‌انجامد.

جالب است بدانید که یک کلید خصوصی قادر است به تولید هر تعداد xpub مختلفی که شما می‌خواهید، بپردازد. xpub به عنوان یک قسمت اصلی در ایجاد کیف پول مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه می‌توانید چندین xpub را از یک کلید خصوصی تولید کنید، می‌توانید از کلید خصوصی خود برای ایجاد تعداد زیادی کیف پول جداگانه استفاده کنید.

با داشتن یک xpub، می‌توانید از آن برای تولید هر تعداد کلید عمومی معمولی که نیاز دارید، استفاده کنید. از طرف دیگر، هر کلید عمومی می‌تواند برای ایجاد یک آدرس منحصر به فرد استفاده شود. اگر فقط یک کلید عمومی را از یک xpub دریافت کنید، آدرس متعلق به یک کیف پول تک‌امضا خواهد بود. اما اگر با ترکیب چندین کلید عمومی از چندین xpub و چندین کلید خصوصی، یک آدرس ایجاد کنید، آدرس متعلق به یک کیف پول امضای چندگانه یا Multi Signature خواهد بود.

این اجزای اضافی در ایجاد و تعیین نوع کیف پول و آدرس‌ها در بیتکوین نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وقتی شما به کلید یا کلیدهای عمومی که برای آدرس خود استفاده می‌کنید دسترسی دارید، عناصر ضروری دیگری نیز باقی می‌مانند که شامل پیشوند و جمع کنترل هستند. کاربران پیشرفته بیتکوین قادرند دستورالعمل‌های اضافی را در آدرس‌های خاصی اعمال کنند، به طوری که برای صرف بیتکوین به آن آدرس، شرایط خاصی باید رعایت شود. به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند یک آدرس ایجاد کند که بیتکوین دریافتی به آن آدرس تنها پس از گذشت زمان مشخصی یا پس از حل یک مسئله ریاضی و سایر شرایط مشخص، قابل استفاده باشد.

آدرس‌های بیتکوین، به عنوان حساب‌های بانکی مجازی، برخی شباهت‌هایی با حساب‌های بانکی امروزی دارند. این شباهت به این دلیل است که در تراکنش‌های ارسال ارز، از حساب‌های بانکی استفاده می‌شود. اما در مورد آدرس‌های بیتکوین، بیتکوین ارسال می‌شود. با وجود اینکه انواع مختلفی از آدرس‌های بیتکوین وجود دارد، شما می‌توانید آن‌ها را از یک نوع به نوع دیگر ارسال کنید. با این حال، قبل از ارسال بیتکوین همیشه مطمئن شوید که آدرس را دوباره بررسی کنید، زیرا بازیابی آن‌ها ممکن است چالش برانگیز باشد.

آیا ارائه آدرس بیتکوین بی‌خطر است؟

اشتراک‌گذاری آدرس بیتکوین با هر کسی، از جمله دوستان، خانواده و همکاران، کاملاً ایمن است. باید بدانید که بیتکوین شما نمی‌تواند تنها با داشتن آدرس بیتکوین دزدیده شود. برای این کار، فرد سودجو نیاز به دسترسی به آدرس شما و کلید خصوصی مربوط به آن دارد. با این حال، به دلیل اینکه شبکه بیتکوین بر روی یک دفتر کل عمومی کار می‌کند، هر کسی که آدرس بیتکوین شما را می‌شناسد، می‌تواند موجودی شما و تراکنش‌هایی که با استفاده از آن آدرس انجام داده‌اید را با استفاده از ابزاری به نام کاوشگر بلاکچین بیتکوین ردیابی کند. اگر حفظ حریم خصوصی برای شما مهم است، ممکن است بخواهید از یک آدرس بیتکوین جدید استفاده کنید. خوشبختانه، انجام این کار به سادگی امکان‌پذیر است.

بله، شما می‌توانید بیتکوین را از طریق آدرس‌های مختلف ارسال کنید. این ویژگی به دلیل سازگاری آدرس‌های بیتکوین با یکدیگر وجود دارد. بنابراین، ارسال از یک نوع آدرس بیتکوین به نوع دیگر برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در صورت وجود هر گونه مشکل، احتمالاً مربوط به سرویس یا نرم‌افزار کیف پول رمزنگاری شما است. ارتقا یا به‌روزرسانی کیف پول بیتکوین با ارائه آخرین نسخه‌های آدرس بیتکوین، احتمالاً مشکل را برطرف خواهد کرد. به طور کلی، مشتری کیف پول شما تمام جزئیات مربوط به آدرس بیتکوین شما را مدیریت می‌کند. بنابراین، شما نباید مشکلی داشته باشید، به خصوص اگر قبل از ارسال، آدرس بیتکوین را مجدداً بررسی کرده و صحت آن را تأیید کنید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *