0

قرارداد هوشمند گوگن (Gauguin)

هوشمند گوگن
بازدید 223

قرارداد هوشمند گوگن (Goguen) نمایانگر یک تغییر مهم در توانایی‌های کاردانو است که به توسعه برنامه‌های کاربردی قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز در سطح سازمانی راه باز می‌کند و باعث ایجاد اتفاقات هیجان‌انگیزتر در دوران باشو و ولتر می‌شود. این قرارداد هوشمند به نام جوزف گوگن، یک دانشمند کامپیوتر و دانشگاهی آمریکایی، نامگذاری شده است و برخی آن را به عنوان یک دوره مهم در تاریخ کاردانو می‌شناسند. دوره گوگن نمایانگر یک پیشرفت عمده در توانایی شبکه کاردانو است زیرا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز را در بالای بلاکچین کاردانو ایجاد کنند.

بنابراین، قرارداد هوشمند گوگن یک مرحله مهم در توسعه و قابلیت‌های کاردانو است که به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد برنامه‌های کاربردی قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز را در شبکه فراهم می‌کند.

کاردانو، پنج مرحله اصلی توسعه را دارد که اغلب به عنوان دوران، دوره یا عصر شناخته می‌شوند. این مراحل شامل بایرون، شلی، گوگن، باشو و ولتر هستند و هر کدام به نوبه خود در شبکه تاثیرگذار هستند و عملکردهای کلی شبکه را افزایش می‌دهند. در واقع، هر دوره مجموعه‌ای از عملکردهای متمرکز را در بر می‌گیرد که در چندین نسخه کد ارائه می‌شود. به گفته بنیاد کاردانو، در حالی که تمام دوره‌ها به صورت متوالی ارائه می‌شوند، پیشرفت و پروسه هر دوره به صورت موازی رخ می‌دهد. همچنین، با تحقیقات، نمونه‌سازی و توسعه، اغلب این پروژه‌ها به طور همزمان در جریان‌های مختلف توسعه در مرحله انجام قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که جدیدترین هارد فورک، آلونزو، آخرین بروزرسانی اصلی برای دوره شلی است و بدین ترتیب راه را برای قرارداد هوشمند گوگن هموار می‌کند.

اهداف قرارداد هوشمند گوگن به این صورت می‌تواند:

قرارداد هوشمند گوگن هدف‌های مهمی را در توسعه شبکه کاردانو مشخص می‌کند، زیرا به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز را در بلاکچین کاردانو ایجاد کنند. این قرارداد هوشمند، پس از دوره شلی که هسته سیستم را غیرمتمرکز می‌کند، به دنبال می‌کند. به طور خلاصه، قرارداد هوشمند گوگن توانایی ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را بر اساس پایه کاردانو با اعتماد بالا از طریق تحقیقات همتا و توسعه به شبکه اضافه می‌کند.

همچنین، یکی از اهداف اصلی قرارداد هوشمند Gauguin، ایجاد پلوتوس (Plutus) است که یک زبان برنامه‌نویسی و پلتفرم اجرایی برای قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی کاربردی Haskell است. پلوتوس در حال حاضر برای آزمایش در دسترس قرار دارد و با ارائه مزایای برنامه‌نویسی کاربردی، ایجاد قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند. همچنین، این به یک پایه کد امکان می‌دهد تا از اجزای داخلی و خارج از زنجیره حمایت کند و با بهبود انسجام و تجربه توسعه، قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند را نسبت به پیاده‌سازی‌های قراردادهای هوشمند موجود، ارتقا دهد.

یکی از ویژگی‌های دیگری که با پیاده‌سازی قرارداد هوشمند گوگن در دسترس قرار خواهد گرفت، قابلیت همکاری گسترده‌تر با سایر قراردادهای هوشمند موجود است، بدون در نظر گرفتن تفاوت در زبان برنامه‌نویسی استفاده شده برای توسعه آنها. می‌توان گفت دوره قرارداد هوشمند گوگن زمانی است که برای اولین بار شاهد اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو هستیم. این یک قدم بزرگ در تاریخ شبکه و یک دستاورد بزرگ برای تیم توسعه محسوب می‌شود. در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱، کاردانو به ارتقای آلونزو پرداخت؛ یک انجام بزرگ در نقشه راه پروژه که به کاربران امکان می‌دهد برای اولین بار از زمان راه‌اندازی شبکه، برنامه‌های غیرمتمرکز را در شبکه اصلی ایجاد کنند.

با این حال، علاوه بر افزودن این قابلیت، دوره قرارداد هوشمند گوگن به منظور بهبود هسته و ویژگی‌های کاردانو طراحی شده است. مهم‌ترین امر این است که اضافه شدن کتابخانه چندارزیابی باعث افزایش قابلیت ارزشمندشدن شبکه می‌شود. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های جدیدی را ایجاد کنند که به صورت بومی پشتیبانی می‌شوند. این امکانات شامل ایجاد توکن‌های قابل تبادل و غیرقابل تبادل، ایجاد ارزهای دیجیتال جدید و توکن‌سازی کلی بر روی دارایی‌های متنوع دیگر است. یکی از مزایای دیگر این پروتکل، ادغام آسان‌تر قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی شامل چندین ارز دیجیتال است.

تحولات مهم در قرارداد هوشمند گوگن به این صورت است:

با یکپارچه سازی قراردادهای هوشمند، دوره گوگن نمادی از پیشرفت چشمگیر در توانایی های شبکه کاردانو است. در حالی که دوره شلی هسته سیستم را به صورت غیرمتمرکز می‌سازد، گوگن قابلیت ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را بر اساس کاردانو به پروژه اضافه می‌کند. عصر قرارداد هوشمند گوگن همچنین شامل ابزارها و ویژگی‌هایی است که به مخاطبان گسترده‌تر امکان دسترسی به کاردانو را از طریق مارلو می‌دهد و به کارشناسان مالی و تجاری بدون دانش فنی قبلی اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند را ایجاد کنند. مارلو یک زبان سطح بالا و دامنه خاص (DSL) برای قراردادهای مالی است که بر اساس پلوتوس ساخته شده است.

مارلو که از طریق مارلو پلی‌گراند عرضه می‌شود، یک پلتفرم ساخت اپلیکیشن با رابط کاربری آسان است که به افراد غیربرنامه‌نویس امکان می‌دهد از آن برای ساخت قراردادهای هوشمند مالی استفاده کنند. مارلو و محیط اجرایی مارلو (Marlowe Playground) فرآیند ایجاد قراردادهای هوشمند در حوزه برنامه‌های مالی را ساده می‌کنند و به کارشناسان مالی این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تخصص‌های عمیق برنامه‌نویسی، در آن مشارکت کنند. ترکیب پلوتوس و مارلو، یک کلاس جدید از قراردادهای هوشمند در سطح سازمانی را با قابلیت اجرای قابل اعتماد در مقیاس بزرگ در دنیای واقعی ممکن می‌سازد.

قرارداد هوشمند گوگن و آینده کاردانو به همراه استفاده از مارلو و تکنولوژی پلوتوس، یک پیشرفت بزرگ در حوزه قراردادهای هوشمند روی کاردانو را نشان می‌دهند. این ترکیب به کاربران امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند پیچیده را با قابلیت اجرای قوی و تایید شده بر روی شبکه ایمن کاردانو پیاده سازی کنند. این پیشرفت باعث می‌شود تا کاردانو به عنوان یک بستر قدرتمند برای این نوع قراردادها در مقیاس بزرگ در دنیای واقعی شناخته شود.

همانطور که اشاره شد، در شبکه کاردانو چندین دوره وجود دارد که به وسیلهٔ پروژه‌های مختلف توسعه یافته‌اند تا پیشرفت و دسترسی بهتری برای کاربران فراهم کنند و به نفع کل شبکه عمل کنند. قرارداد هوشمند گوگن به عنوان سومین دوره از این پروژه‌ها در شبکه کاردانو مطرح است و قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذاب و حیاتی بسیاری را به این فضا اضافه می‌کند. جالب است بدانید که پس از به‌روزرسانی قرارداد هوشمند گوگن، کاردانو به یکی از پلتفرم‌های جهانی برتر برای ارزهای دیجیتال با امنیت بالا تبدیل خواهد شد. با توجه به سهولت استفاده از آن، کاربران به راحتی می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند و روز به روز تعداد مخاطبان و مصرف‌کنندگان آن افزایش می‌یابد.

باید توجه داشت که قابلیت چندتوکنی از جمله ویژگی‌هایی است که قرار است گوگن به کاردانو اضافه کند و می‌تواند یکی از قابلیت‌های اساسی آن باشد. همچنین، ادغام قراردادهای هوشمند با چندین ارز دیجیتال، محدودیت‌های زیادی را برای کاربران برطرف می‌کند و دسترسی بیشتری به بلاکچین و قابلیت‌های آن را فراهم می‌کند. گوگن یک گام مهم برای آینده شبکه کاردانو به حساب می‌آید و همچنان در حال توسعه است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *