0

معرفی تراکنش‌های حریم خصوصی در بلاکچین

بلاکچین
بازدید 328

 بلاکچین و بررسی امنیت با استفاده از تراکنش‌های حریم خصوصی بلاکچین

در توضیح بلاکچین و بررسی امنیت آن، باید ذکر کرد که با استفاده از تراکنش‌های حریم خصوصی بلاکچین، حریم خصوصی و امنیت بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین، افزایش می‌یابد. در واقع، شفافیت سیستم یکی از جنبه‌های مهم فناوری بلاکچین است که کاربران به آن اهمیت زیادی می‌دهند. این شفافیت به گره‌ها کمک می‌کند تا بدون نادیده گرفتن قوانین، کپی‌ها را ذخیره و تأیید کنند. اما یکی از موضوعات مهم در دفتر کل توزیع شده، حفظ حریم خصوصی است. متأسفانه، در اکثر بلاکچین‌ها، هر تراکنش و بلاکی که از طریق موتورهای جستجو قابل دسترسی است، اما برای تراکنش‌های حریم خصوصی، کاربران ممکن است پیشنهادهای معاملات محرمانه ارائه کنند.

بنابراین، توضیحی درباره تراکنش‌های حریم خصوصی بلاکچین چیست؟

  • تراکنش محرمانه بلاکچین

تراکنش محرمانه بلاکچین را می‌توان به عنوان یک فناوری مهم در نظر داشت که تعداد بیتکوین‌های ارسالی و آدرسی که باید آن‌ها را دریافت کند، را مخفی نگه می‌دارد. در این حالت، تنها افراد معامله‌گر از جزئیات معامله خود آگاه هستند و سایر افراد به اطلاعات معامله دسترسی ندارند. این یکی از ویژگی‌های امنیت بلاکچین است.

این تراکنش به انگلیسی به نام “Confidential Transaction” شناخته می‌شود و کاربران ارزهای دیجیتال از اختصار CT برای آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این پروتکل رمزنگاری، کاربران دیگر نگران فاش شدن جزئیات تراکنش خود نخواهند بود. این پروتکل نه تنها تعداد بیتکوین‌ها و آدرس گیرنده را مخفی می‌کند، بلکه مبلغی که قرار است منتقل شود نیز مخفی می‌شود.

تاریخچه تراکنش محرمانه بلاکچین

توسعه‌دهندگان اصلی این پروتکل، آدام بک (Adam Back) و گرگوری ماکسول (Gregory Maxwell) می‌باشند. در مرحله اول، که در سال ۲۰۱۳ رخ داد، آدام بک ایده اصلی این پروتکل را مطرح کرد و سپس گرگوری ماکسول توانست به توسعه آن کمک کند. گرگوری ماکسول با بررسی مسائلی مانند نام‌های مستعار نامناسب، راه‌حلی مناسب برای حفظ حریم خصوصی در بلاکچین و به ویژه در تراکنش‌های محرمانه ارائه کرد. این روش باعث حفاظت از یک شبکه گسترده از تبادلات انجام شده بین کاربران می‌شود، به طوری که هیچ فردی به جز افراد معامله‌گر از میزان پول تهیه شده و دریافتی آگاهی ندارد.

روش تراکنش محرمانه بلاکچین و علت اهمیت آن

روش تراکنش محرمانه بلاکچین به چه صورتی عمل می‌کند؟
در مورد بلاکچین و گره‌ها باید بگوییم که گره‌ها قادرند بدون مشکل مقادیر را تأیید کنند. اما با استفاده از تراکنش محرمانه (CT)، این امکان وجود ندارد زیرا بسیاری از جزئیات در گره‌ها پنهان می‌مانند. در این روش، از یک سیستم رمزنگاری برای مخفی کردن داده‌ها استفاده می‌شود. می‌توانیم این سیستم را مانند یک صندوق امن تصور کنیم. محتویات داخل صندوق برای هر کسی که کلید را دارد، قابل رویت نیست! در واقع، تمام ویژگی‌های محتویات درونی صندوق برای افرادی که دسترسی به کلید دارند قابل فهم است.

چرا تراکنش محرمانه بلاکچین اهمیت دارد؟

پاسخ واضح است! با ایجاد یک تراکنش محرمانه، همه چیز به طور کامل محافظت می‌شود. در این شرایط، بیتکوین همچنان قابل مبادله است، اما مفهوم تعویض‌پذیری چیست؟ به عبارت دیگر، وقتی می‌گوییم بیتکوین قابل تعویض است، منظور این است که نمی‌توان با تحلیل زنجیره‌ی بلاک‌ها به عقب، سابقه‌ی واحدهای بیتکوین را به دست آورد. با این حال، ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز پنهان هستند و همه چیز مبهم می‌شود. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که گره‌ها قادر به تأیید تراکنش باشند.

محدودیت‌های تراکنش محرمانه بلاکچین چیست؟

چالشی که تراکنش‌های محرمانه با آن روبرو هستند، افزایش حجم تراکنش‌ها است. به طور معمول، تراکنش‌های استاندارد حجم مشخصی دارند و به خوبی در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. اما با استفاده از پروتکل CT، حجم تراکنش‌ها از حالت استاندارد خارج می‌شود و باید به خاطر داشت که هر بلاک فضای محدودی دارد. با وجود سیستم تراکنش محرمانه، ثبت هر تراکنش زمان بیشتری نیاز دارد. یک نکته دیگر این است که شرکت‌کنندگان باید با تغییر کد موافقت کنند که به طبع سخت و دشوار است.

در ادامه، ویژگی‌ها و مزایای CT ذکر شده است:

مخفی کردن مقادیر تراکنش از سایر کاربران و شبکه: با استفاده از تراکنش محرمانه، مقادیر تراکنش‌ها از دید دیگران و حتی سیستم بلاکچین پنهان می‌شوند.

سخت‌تر کردن کار برای گره‌ها: تراکنش محرمانه باعث می‌شود بررسی و تحلیل تراکنش‌ها برای گره‌ها سخت‌تر شود، زیرا جزئیات و مقادیر آن‌ها به طور کامل پنهان می‌شوند.

ایجاد ابهام در داده‌های ورودی در شبکه بلاکچین: با استفاده از تراکنش محرمانه، داده‌های ورودی در شبکه بلاکچین به صورت مبهمی نمایش داده می‌شوند که باعث کاهش پیگیری و تحلیل زنجیره‌ی بلاک‌ها می‌شود.

رهایی از مفاهیمی مانند منحصربه‌فرد بودن بیتکوین: در تراکنش‌های محرمانه، مفاهیمی مانند شناسه یا تاریخچه منحصربه‌فرد بیتکوین پنهان می‌شوند، که به کاربران امکان می‌دهد ردپای آن‌ها را در شبکه بلاکچین کاهش دهند.

معایب تراکنش محرمانه بلاکچین

اما معایب این سیستم چیست؟ در واقع، بزرگترین ایراد تراکنش‌های محرمانه، حجم بالای آن‌ها است. همانطور که قبلاً اشاره شد، حجم این تراکنش‌ها بیشتر از تراکنش‌های استاندارد است (اولاً 16 برابر و پس از آن توسط گریگوری ماکسول به 3 برابر کاهش یافت). علاوه بر این، اندازه این تراکنش‌ها بزرگتر از اندازه بلاک‌ها است. بنابراین، مشکل بزرگی در اضافه کردن تراکنش‌ها به شبکه بیتکوین وجود دارد. اما خوشبختانه، با کاهش نسبی حجم آن‌ها، امیدواری وجود دارد که بتوان آن‌ها را به صورت نرم‌افزاری در شبکه بیتکوین اضافه کرد.

رمزارزهایی که تراکنش‌های محرمانه بلاکچین را دارند

اگر حفظ حریم خصوصی در دنیای ارزهای دیجیتال برای شما اهمیت دارد و نمی‌خواهید افرادی از جزئیات تراکنش‌های شما مطلع شوند، می‌توانید از رمزارزهایی مانند مونرو استفاده کنید. این ارزها از تکنیک‌های امضای حلقه و آدرس‌های مخفی برای حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کنند، و همچنین از CT برای مخفی کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از این رمزارزها، می‌توانید از فناوری‌های پیشرفته ارز دیجیتال برای حفظ حریم خصوصی خود استفاده کنید.

Zcash، یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که از پروتکل تراکنش‌های محرمانه پشتیبانی می‌کند. اگر با پروتکل‌های HTTP در دنیای اینترنت آشنا هستید، به این مثال توجه کنید: شعار این ارز دیجیتال این است: “اگر بیتکوین HTTP برای پول است، Zcash نقش HTTPS را بازی می‌کند”. در واقع، تفاوت بین HTTP و HTTPS در امنیت پروتکل HTTPS است. Zcash با این شعار امنیت خود را بیان می‌کند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *