0

معنی و توضیحات دیپگ شدن چیست؟

Deepag
بازدید 185

یکی از انواع ارزهای دیجیتال که بسیار کاربردی است، استیبل کوین است. استیبل کوین نه تنها فرآیند معامله و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را آسان می‌کند، بلکه سیستم مالی متمرکز و غیرمتمرکز را با یکدیگر ارتباط می‌دهد. استیبل کوین‌ها ارزش خود را از دارایی‌های دیگر مانند دلار، یورو و طلا به‌دست می‌آورند و برای حفظ ارزش خود باید دارای پشتوانه‌ای معادل باشند. اگر به دلایلی ارزش استیبل کوین از ارزش دارایی پشتوانه خود دور می‌شود، مسئله دی‌پگ مطرح می‌شود. در این مقاله، به بررسی جامع مفهوم دی‌پگ در ارزهای دیجیتال پرداخته و دلایل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مفهوم دی‌پگ (Dpeg)

در بازار ارزهای دیجیتال به انحراف قیمت یک استیبل کوین از ارزش دارایی اصلی آن اشاره دارد. عبارت Peg به معنای وابستگی قیمت یک استیبل کوین به دارایی دیگری است و زمانی که انحراف در این وابستگی مشاهده می‌شود، از اصطلاح “depegging” استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت یک استیبل کوین که پشتوانه آن دلار آمریکا است، به زیر یک دلار کاهش یابد، گفته می‌شود که استیبل کوین دی‌پگ شده و وابستگی قیمتی خود به دلار آمریکا را از دست داده است.

اصطلاح “depegging” نه تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست، بلکه در بازارهای مالی سنتی نیز استفاده می‌شود. در این بازارها، وقتی یک دارایی توسط دارایی دیگری پشتیبانی می‌شود، اما قیمت آن دارایی کمتر از پشتیبانی آن است، از اصطلاح “depegging” نیز استفاده می‌شود. با این حال، برای یک استیبل کوین، “depegging” یک اتفاق بسیار ناخوشایند است و باعث بحران در پشتیبانی از ارزهای دیجیتال می‌شود. حذف یک استیبل کوین می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر بازار داشته باشد و باعث رکود شدید شود.

در چند روز گذشته، به اواخر اسفند ۱۴۰۱، عدم اتصال استیبل کوین‌های USDC و DAI به دلیل ورشکستگی چندین بانک بزرگ آمریکایی، تأثیر فوری بر بازار ارزهای دیجیتال داشت و باعث کاهش قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۰,۰۰۰ دلار شد. با مداخله خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو و اعلام اطمینان آنها، قیمت این استیبل کوین‌ها به قیمت یک دلار بازگشت. با این حال، نمونه‌های قبلی از حذف استیبل کوین‌ها نیز وجود دارد، مانند UST که به قیمت یک دلار بازگشت و در اغلب موارد ناپدید شدند.

چرا یک استیبل کوین دی‌پگ می‌شود؟

تا اینجا، ما فهمیدیم که پیوند زدایی ارزهای دیجیتال به چه معناست. اما یک سوال مهم که هنوز پاسخی برای آن ارائه نشده است، این است که چرا استیبل کوین‌ها بدون پیوندی وجود دارند؟ برای پاسخ به این سوال، می‌توانیم از نمونه‌های واقعی قبلی از استیبل کوین‌ها استفاده کنیم و شرایطی را که منجر به دی‌پگ شدن آنها شده است، بررسی کنیم.

استفاده از روش‌های غیرکاربردی، یکی از عمیق‌ترین دی‌پگ‌های استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال بود. استیبل کوین UST در پروژه ترا یکی از مثال‌هایی بود که بر اساس روش الگوریتمی سوزاندن و ضرب توکن‌های لونا و UST طراحی و عمل می‌کرد. در این روش، اگر قیمت UST به زیر ۱ دلار کاهش می‌یافت، کاربران می‌توانستند توکن‌های UST به ارزش ۱ دلاری خود را سوزانده و توکن‌های لونا را خریداری کنند، که این کار منجر به کاهش عرضه UST به ارزش ۱ دلار می‌شد. همچنین، اگر قیمت UST به بالای ۱ دلار می‌رفت، کاربران می‌توانستند توکن‌های جدید UST را با سوزاندن توکن‌های لونا ضرب کنند و عرضه UST را به ارزش ۱ دلار افزایش دهند.

اگرچه این ایده در نگاه اول بسیار کاربردی به نظر می‌رسد، اما در شرایط افت بازار و ریزش قیمت توکن لونا، مناسب نیست. در چنین شرایطی، زمانی که استیبل کوین UST دی‌پگ می‌شود، کاربران ریسک خرید UST و تبدیل آن به لونا را نمی‌پذیرند، زیرا مشخص نیست که آیا این تبدیل با کاهش قیمت لونا به نفع آن‌ها خواهد بود یا خیر. در عمل، در مورد پروژه ترا نیز همین اتفاق افتاد و با افت شدید قیمت لونا، قابلیت تبدیل UST به لونا از بین رفت و الگوریتم توسعه‌یافته نتوانست مانع از جدا شدن این سکه فولادی شود.

علاوه بر این، عدم حمایت مالی کافی نیز می‌تواند عاملی باشد که منجر به دی‌پگ شدن یک استیبل کوین می‌شود. در صورتی که یک استیبل کوین نتواند حمایت مالی لازم را برای پشتوانه‌سازی ارزش خود داشته باشد، ممکن است با نقصان قابل توجهی روبرو شود و دی‌پگ شود.

استیبل کوین‌های متمرکز برای تولید استیبل کوین خود، باید دارایی‌های وثیقه خود را نزد بانک‌ها و موسسات مالی معتبر نگهداری کنند تا بتوانند استیبل کوین را به پول واقعی یا سایر وثیقه‌های فیزیکی مانند طلا تبدیل کنند. استیبل کوین تتر یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است که در گذشته معمولاً متهم به عدم پشتیبانی کافی بود و این مشکل گاهی اوقات منجر به جداشدن آن می‌شد. اما این جداسازی به سرعت جبران شد و قیمت تتر به یک دلار بازگشت.

موضوع دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم، خطرات مربوط به انواع پشتوانه‌ها و نگهداری آنها است. برخی از حمایت‌های استیبل کوین USDC در بانک Silicon Valley به شکل دلار و اوراق قرضه دولتی نگهداری می‌شود. اما به دلیل افزایش بی‌رویه نرخ بهره در آمریکا، این بانک ورشکست شد و فعالیت آن متوقف شد. این در حالی اتفاق افتاد که بخشی از پشتیبانی استیبل کوین USDC در این بانک قفل شده بود. این مسئله منجر به فشار برای فروش این توکن و تبدیل آن به سایر استیبل کوین‌ها شد که در نتیجه آن استیبل کوین USDC از بین رفت.

استیبل کوین غیرمتمرکز DAI یکی دیگر از استیبل کوین‌ها بود که به همراه USDC دی‌پگ شد. در سال‌های ابتدایی پروژه MakerDAO، توکن‌های DAI تنها توسط کوین‌های اصلی بازار مانند اتریوم و بیت‌کوین پشتیبانی می‌شدند و پشتیبانی آنها نیز با کپی کردن وثیقه‌های کاربران حفظ می‌شد. در سال‌های گذشته، استفاده از USDC نیز به عنوان پشتیبانی برای ایجاد این استیبل کوین پذیرفته شده بود و به همین دلیل، دی‌پگ شدن USDC غیرمستقیماً منجر به دی‌پگ شدن DAI شد. هر دوی این استیبل کوین‌ها با تضمین مقامات آمریکایی درباره دسترسی شرکت Circle به دارایی‌های خود، به قیمت یک دلاری خود بازگشتند.

در مورد خطرات مربوط به مقررات دولتی

بسیاری از استیبل کوین‌های معروف در بازار به شکل متمرکز عمل می‌کنند و به دولت‌ها و مجالس قانون‌گذاری اجازه می‌دهند بر فعالیت‌هایشان تأثیر بگذارند. این اثرگذاری گاهی اوقات به شکل دی‌پگینگ استیبل کوین‌ها روی می‌دهد. استیبل کوین BUSD با همکاری صرافی ارز دیجیتال Binance و Pexos راه‌اندازی شد. در اوایل فوریه ۲۰۲۳، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد به دلیل نقض قوانین حمایت از سرمایه‌گذار، از Pexos شکایت کند. ادعای SEC این بود که BUSD یک اوراق بهادار ثبت نشده است.

این موضوع منجر به کاهش قیمت بایننس کوین شد. در پی این حادثه، Pexos تصمیم گرفت صدور استیبل کوین BUSD را متوقف کند، اما به کاربران اجازه داد BUSD خود را به دلار یا استیبل کوین USDP تبدیل کنند. نمونه دیگری از تأثیر این قوانین بر قیمت استیبل کوین‌ها مربوط به عدم پیوند HUSD است. در نتیجه تغییر برخی قوانین، حساب‌های چندین بازارساز استیبل کوین‌ها بسته شد و این باعث عدم پیوند این استیبل کوین شد.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث دی‌پگ شدن یک استیبل کوین شوند، اما هیچ استیبل کوینی به طور قطعی می‌تواند از دی‌پگ شدن جلوگیری کند. با این حال، برخی از استیبل کوین‌ها ممکن است به دلایلی کمتر احتمال دی‌پگ شدن داشته باشند. به طور کلی، استیبل کوین‌هایی که دارای یک ساختار متمرکز هستند و به پشتوانه‌های معتبر و قابل اعتماد مانند بانک‌ها یا مؤسسات مالی بزرگ وابسته هستند، احتمالاً کمتر در معرض دی‌پگ قرار می‌گیرند. استیبل کوین‌هایی که از پشتوانه‌های غیرمتمرکز مانند پروتکل‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌کنند و فرآیند صدور و تأمین آنها به صورت شفاف و قابل بررسی است، ممکن است احتمال دی‌پگ شدن کمتری داشته باشند. با این حال، همچنان باید توجه داشت که هیچ استیبل کوینی مطمئن نیست که در برابر دی‌پگ بی‌خطر باشد و عوامل مختلف می‌توانند باعث تغییرات در مقدار و قیمت استیبل کوین‌ها شوند.

تا به حال، در بازار ارزهای دیجیتال، تعداد زیادی استیبل کوین وجود دارد که در بین آنها، استیبل کوین‌هایی که با پشتوانه ارزهای فیات، به خصوص دلار آمریکا، ساخته شده‌اند، بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند. به طور کلی، این نوع استیبل کوین‌ها را می‌توان به سه دسته متمرکز، غیرمتمرکز و الگوریتمی تقسیم کرد. استیبل کوین‌های متمرکز توسط شرکت‌های معتبری ایجاد می‌شوند که تحت تأیید و کنترل راهبردهای نظارتی قرار دارند. در حالی که استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، با داشتن پشتوانه از ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها تأمین می‌شوند و استیبل کوین‌های الگوریتمی، بدون نیاز به پشتوانه و تنها بر اساس الگوریتم‌های ریاضی ساخته می‌شوند.

از آنجایی که پشتیبانی از استیبل کوین‌های متمرکز توسط شرکت‌ها و موسسات حقوقی انجام می‌شود و فعالیت‌های آنها تحت قوانین و مقررات قرار دارد، به نظر می‌رسد که جداسازی این دسته از ارزهای دیجیتال کار دشواری است. با این حال، دو مسئله مهم وجود دارد. اولین مسئله مربوط به ریسک‌هایی است که با موسسات مالی مانند بانک‌ها مرتبط هستند و در صورت ورشکستگی آنها، ممکن است منجر به از بین رفتن استیبل کوین‌ها شوند. به منظور پیشگیری از چنین موقعیتی، مدیریت ریسک و داشتن ذخیره کافی ضروری است، مشابه استیبل کوین USD. مسئله دوم، دخالت موسسات متمرکز در عملکرد این استیبل کوین‌ها است که باعث افزایش ریسک در استفاده از آنها می‌شود.

از طرفی، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز که دارای وثیقه قوی تری نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز هستند و با پشتوانه ارزهای معتبر بازار دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم تأمین می‌شوند، احتمال کاهش قیمت نقدینگی و از بین رفتن وثیقه را بسیار کمتری دارند. این استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش خود معمولاً موفق عمل می‌کنند. استفاده از سایر استیبل کوین‌های متمرکز به منظور پشتیبانی از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، مانند پروژه MakerDAO با استفاده از USDC، می‌تواند خطرات مربوط به استیبل کوین‌های متمرکز را به استیبل کوین‌های غیرمتمرکز اضافه کند.

در نهایت، استیبل کوین‌های الگوریتمی دارای ریسک بسیار بالا هستند، زیرا به وجود پشتیبانی فیزیکی نیاز ندارند و در هنگام وقوع رویدادهای ناگهانی در بازار، مانند UST، ممکن است ارزش آنها به مقدار یک دلار نرسد. به نظر می‌رسد که ایده استفاده از استیبل کوین الگوریتمی به اندازه کافی بالغ نیست و نیاز به بررسی جوانب مختلف آن وجود دارد تا از جداشدن آنها جلوگیری شود.

در کلام آخر، استیبل کوین‌ها یکی از دسته‌های بسیار کاربردی ارزهای دیجیتال هستند و جداسازی آنها به معنای تفاوت قیمت آنها با قیمت دارایی اصلی است. در سال‌های اخیر، بسیاری از استیبل کوین‌ها مانند USDT، USDC، DAI تحت دی‌پگ‌های موقتی قرار گرفته و سپس به ارزش اصلی خود بازگشتند. از طرف دیگر، برخی استیبل کوین‌ها مانند UST به طور کلی ارزش خود را از دست داده و ناپدید شده‌اند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *