0

مفهوم غیرمتمرکزسازی در بلاکچین چیست؟

بلاکچین
بازدید 506

غیرمتمرکزسازی در بلاکچین یک فرآیند است که قدرت را از یک مرجع مرکزی به مراکز مختلفی توزیع و پراکنده می‌کند. ارزهای دیجیتالی که در پلتفرم بلاکچین غیرمتمرکز ارائه می‌شوند، به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات و ارزهای متمرکزی که توسط دولت‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند، عمل می‌کنند. مشکلات موجود در بلاکچین که ارزهای دیجیتال روی آن ارائه می‌شوند، به واسطه فناوری غیرمتمرکزسازی بهبود یافته‌اند و این بهبود به طور شگفت‌انگیزی تمرکززدایی را ممکن ساخته است.

برای درک بهتر مفهوم تمرکززدایی در حوزه ارزهای دیجیتال، می‌توانید آن را به عنوان یک دموکراسی واقعی در نظر بگیرید. در شبکه‌های غیرمتمرکز، نمی‌توان به سادگی در برنامه‌ها، اهداف، توافقات و معاملات آنها تدخل کرده و تغییراتی را ایجاد کرد. به همین دلیل، تمرکززدایی در بلاکچین باعث افزایش جذابیت این فناوری در بین سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای مختلف شده است.

غیرمتمرکزسازی یعنی توزیع توابع، کنترل و اطلاعات به جای متمرکز کردن آنها در یک نهاد یکپارچه. این مفهوم در بخش‌ها و صنایع مختلف از فناوری اطلاعات تا خرده‌فروشی و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود. همچنین، این مفهوم نشان‌دهنده یک سیستم است که مسیرهای متعددی برای جریان اطلاعات دارد.

یک سیستم متمرکز اغلب به عنوان یک مدل مرکزی و شاخه‌ای شناخته می‌شود که بر اساس طراحی چرخ‌دوچرخه ایجاد شده است. در این سیستم، همه چیز از نقاط انتهایی شاخه‌ها به سمت سیستم مرکزی حرکت می‌کند؛ این جنبه طراحی کامپیوتر مرکزی است. تمام شاخه‌ها به یک فریم اصلی متصل می‌شوند که یک نقطه آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند. اگر مرکز (در این مورد فریم اصلی) غیرفعال شود، کل شبکه به‌طور کامل خارج از دسترس می‌شود و هیچ فعالیتی انجام نمی‌شود.

نمونه نهایی یک شبکه غیرمتمرکز، خود اینترنت است

در سال ۱۹۶۹، ARPANET به عنوان پیشرفته‌ترین نسخه اینترنت برای وزارت دفاع آمریکا توسعه یافت. این شبکه به منظور برخورداری از امنیت در مقابل حملات هسته‌ای طراحی شده بود. بنابراین، اگر یک بخش از شبکه غیرفعال می‌شد، ترافیک به صورت خودکار از طریق مسیرهای جایگزین در شبکه هدایت می‌شد. این طرح هنوز هم در حال اجرا است و با وجود وقوع قطعی‌های محلی، به طور عملی غیرممکن به نظر می‌رسد که کل اینترنت از بین برود.

برای درک بهتر مفهوم غیرمتمرکزسازی در بلاکچین، می‌توان از مثال‌های ملموس و قابل فهم استفاده کرد. به عنوان مثال، تصور کنید که شما یک خودرو را در وبسایت‌های مختلف خودروسازان ثبت می‌کنید. معمولاً این ثبت‌نام‌ها در زمان مشخص و با قیمت مناسب انجام می‌شود. اما هنگامی که تعداد زیادی افراد در یک زمان خاص به این سایت‌ها حمله کنند، ممکن است سایت‌ها بسته شده و قفل شوند. این دقیقاً همان موقعیتی است که در یک بلاکچین رخ می‌دهد هنگامی که تعداد زیادی تراکنش ارزی در یک زمان اجرا می‌شود.

مفهوم غیرمتمرکز در ارزهای دیجیتال چیست؟ یکی از اصطلاحاتی که شما ممکن است در دنیای ارزهای دیجیتال با آن مواجه شوید، تمرکززدایی است. تمرکززدایی در بلاکچین به معنای عدم وجود هیچ نهاد یا سازمانی به عنوان کنترل کننده در شبکه است و بدین ترتیب هیچ نظارتی بر فعالیت‌های شبکه وجود ندارد. در واقع، ارز دیجیتالی که در یک شبکه غیرمتمرکز معامله می‌شود، نه توسط بانک یا دولت خاصی صادر می‌شود و نه تحت کنترل آنها قرار دارد.

برای توضیح کامل مفهوم ارز دیجیتال غیرمتمرکز، باید بیان کرد که ارز دیجیتال غیرمتمرکز تحت تأثیر قوانین و تورم هیچ دولتی نیست. تمرکززدایی در بلاکچین تغییرات زیادی را در شبکه ایجاد می‌کند. یکی از تغییرات مهم در دنیای ارزهای دیجیتال، افزایش مقیاس‌پذیری بلاکچین است. به عبارت دیگر، امکان انجام همزمان تعداد زیادی تراکنش ارزی در شبکه وجود خواهد داشت.

چگونه غیرمتمرکزسازی در بلاکچین عمل می‌کند؟

با وجود عدم وجود یک مرجع حاکم بر ارزهای دیجیتال، چگونه این ارزها بتوانند به صورت منظم عمل کنند؟ بلاکچین به عنوان راه‌حلی برای این موضوع، با استفاده از پروتکل رمزنگاری معروف به عنوان اثبات کار (PoW)، غیرمتمرکزسازی را ارائه می‌دهد. یک بلاکچین شامل بلاک‌هایی از داده‌ها با اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها است که برای اثبات اعتبار بلاک بعدی استفاده می‌شود. کاربران ارز دیجیتال می‌توانند با اعتبارسنجی تراکنش‌ها توسط روش اثبات کار، بلاک‌هایی را به بلاکچین اضافه کنند. به دلیل اینکه بلاکچین عمومی است، همه می‌توانند آن را مشاهده کنند و هر فردی می‌تواند با ارائه اثبات کار برای یک تراکنش، یک بلاک جدید را به بلاکچین اضافه کند.

چرا بلاکچین‌ها غیرمتمرکز هستند؟

دلیل اصلی برای طراحی بلاکچین به صورت غیرمتمرکز، جلوگیری از تملک و کنترل توسط یک گروه کوچک یا بانک مرکزی یک کشور است. در ابتدا، این انگیزه اصلی در انتخاب ارزهای دیجیتال وجود دارد: حذف نقش بانک‌ها و ایجاد تراکنش‌های همتا به همتا واقعی. بلاکچین‌های غیرمتمرکز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که غیرقابل تغییر باشند و هنگام ورود داده‌ها، غیرقابل بازگشت باشند.

داده‌های جدید قابل برچسب‌گذاری هستند، اما داده‌های قدیمی را نمی‌توان به هیچ شکلی ویرایش یا تغییر داد. برای بیتکوین، این به معنای ثبت دائمی تراکنش‌ها است که توسط هر فردی قابل مشاهده هستند. می‌توان آن را به عنوان یک نسخه پیشرفته از بازخورد در مورد eBay در نظر گرفت. همه ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز نیستند. همچنین، ارزهای دیجیتالی وجود دارند که از سیستم‌های خصوصی و متمرکز استفاده می‌کنند. در این سیستم‌ها، تنها تعداد محدودی از افراد انتخاب شده قدرت اضافه کردن بلاک‌های جدید و بررسی اعتبار تراکنش‌ها را دارند. این نوع ارزها عموماً در صنایعی مانند مراقبت بهداشتی و مالی برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شوند.

مزایای غیرمتمرکزسازی در بلاکچین تمرکززدایی در دنیای ارزهای دیجیتال را در بخش‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد. کیف‌پول‌ها، صرافی‌ها و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هر کدام ویژگی و مفهوم خاص خود را دارند، اما غیرمتمرکزسازی در بلاکچین به معنای عدم نظارت و کنترل توسط یک لایه ویژه و ایجاد شفافیت در تصمیم‌گیری‌های یک شبکه است. پروژه‌های غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان “مالی غیرمتمرکز”، “DeFi” یا “برنامه غیرمتمرکز” شناخته می‌شوند.

تمرکززدایی یا غیرمتمرکزسازی در بلاکچین،

تمامی تراکنش‌های یک شبکه را در دسترس کاربران آن قرار می‌دهد. به عنوان مثال، شما هر زمان که بخواهید می‌توانید به وبسایت CoinMarketCap دسترسی پیدا کرده و تمامی تراکنش‌ها و جزئیات آنها را در بلاکچین بیتکوین مشاهده کنید. به عبارت دیگر، با غیرمتمرکزسازی بلاکچین، تمامی رفتارها و تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال قابل ردیابی هستند و هیچ دستی در پشت صحنه وجود ندارد.

بیشتر ارزهای دیجیتال در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهای غیرمتمرکز هستند. این ارزها، که در یک شبکه غیرمتمرکز نیز ایجاد می‌شوند، در برابر سیاست‌های بانکی و دولتی مصون هستند. علاوه‌براین، غیرمتمرکزسازی در بلاکچین ارزهای دیجیتال را در برابر تحریم‌ها، تورم و شکست بانک‌ها محافظت می‌کند. همچنین، این فرآیند امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی را از هر نقطه‌ای در جهان و در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

خدمات شبکه غیرمتمرکز برای کاربران و سرمایه‌گذاران کوچک بسیار مفید است؛ زیرا تراکنش‌های کم حجم در این شبکه‌ها معمولاً رایگان هستند. همچنین، غیرمتمرکزسازی در بلاکچین می‌تواند برای مشاغل مختلف مفید باشد؛ زیرا اکثر شرکت‌ها با مکانیسم‌های قانونی مانند مالیات و سایر مسائل مرتبط سر و کار دارند. اما این قاعده در مورد سیستم پرداخت و ارائه خدمات به مشتریان خود، در صورت استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز، مستثنی می‌شود.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *