0

مفهوم گره یا نود چیست؟

نود
بازدید 258

پیدایش بلاک چین همچنین به عنوان یکی از نوآوری‌های برجسته در فناوری، مفاهیم جدید و نوآورانه‌ای را با خود به همراه آورد. بسیاری از واژگان و اصطلاحاتی که پیش‌تر به معنای خاصی شناخته می‌شدند، پس از ظهور بلاک چین با تعریف جدیدی در این فضا مواجه شدند. یکی از این واژگان، اصطلاح “نُود” یا “گره” است.

توضیح بلاک چین چیست؟

نود یکی از ستون‌های اساسی بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که به بهتر عمل کرد کوین‌های محبوب و معروفی همچون بیت کوین یا دوج کوین کمک می‌کند. این مهره مهم در دفتر کل غیرمتمرکز بلاک چین وظیفه حفاظت و نگه‌داری از داده‌های شبکه بلاک چین، ازجمله داده‌های ثبت‌شده در شبکه‌های ارزهای دیجیتال را برعهده دارد.

در ابتدا باید اشاره کنیم که واژه نود نه تنها در فناوری ارز دیجیتال، بلکه در حوزه های دیگر فناوری هم استفاده می شود. با این حال، وقتی در مورد نود در جهان بلاک چین صحبت می کنیم، به صورت اساسی به سیستم سخت افزاری یا کامپیوتری اشاره می کنیم که به شبکه بلاک چین وصل می شود و می تواند عملکردهای خاصی مانند ارسال، دریافت یا ایجاد اطلاعات را انجام دهد.

در این مقاله، با توضیح و توضیحاتی در مورد نودها، عملکرد و انواع آن‌ها و راه‌اندازی نود بلاک چین، آشنا خواهید شد و مشکلاتی را که نودها پس از ایجاد فورک‌های مختلف با آن روبرو هستند، بررسی خواهیم کرد. بنابراین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چه چیزی گره یا نود است؟

نودهای بلاک چین، نقش مهمی در حفظ سیستم مالی غیرمتمرکز بلاک چین دارند. این نودها، دستگاه‌ها و پایگاه‌های ارتباطی درون شبکه بلاک چین هستند، که وظایف مختلف و ضروری شبکه را انجام می‌دهند. هدف اصلی نودها، تأیید و نظارت بر اعتبار تراکنش‌های شبکه می‌باشد. هر نود، شناسه منحصربه‌فردی دارد که به آن اجازه می‌دهد تا از دیگر نودهای شبکه تشخیص داده شود.

اگر بخواهیم به صورت واضح‌تری در مورد نود و جایگاه آن در بلاکچین توضیح دهیم، بهتر است ابتدا یک نگاه به سیستم مالی سنتی بانکداری بیندازیم. در سیستم بانکداری سنتی، معمولاً افراد از حساب‌های بانکی خود برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند.

در این میان، بانک‌ها به منظور ذخیره و نگهداری پول، انجام تراکنش‌ها و به‌روزرسانی اطلاعات حساب‌های بانکی، زیرساختی را فراهم می‌کنند.

با این حال، مسئله اصلی بانک ها مرتبط با متمرکز بودن آن هاست. تا زمانی که پول ما در بانک به عنوان امانت باشد، کنترل کامل امور مالی ما نیز به این سیستم متمرکز واگذار می شود.

اگر چه بانک‌ها به ما اجازه می‌دهند تراکنش‌های مالی انجام دهیم، اما تمام این تراکنش‌ها تحت نظر و قانون گذاری بانک‌ها تعریف و انجام می‌شوند. در عمل، ما هیچ نوع نظارت و مالکیتی بر دارایی‌های خود نداریم.

همچنین، مدیریت و قانون‌گذاری ناکارآمد، مشکلات امنیتی، فساد اقتصادی و احتمال مسدود شدن حساب‌های بانکی ممکن است افراد را ناامید و نگران کند. به همین دلیل، ساتوشی ناکاموتو پس از بحران جهانی بانکداری در سال ۲۰۰۸ وارد عرصه شد و شبکه بلاکچین با نام بیت کوین را معرفی کرد.

ساتوشی ناکاموتو با ایجاد بلاک چین بیت کوین، هدفی را دنبال کرد که سیستم مالی غیرمتمرکزی و قابل اطمینانی را برای مردم فراهم آورد. در این سیستم، تمام عملکردهای بانک‌های سنتی قابل انجام بودند، اما نیازی به اعتماد کاربران نداشت.

هدف با موفقیت دستیابی به‌شد و بیت کوین اکنون به عنوان اولین دفتر کلی ایمن، تغییرناپذیر و شفاف محسوب می‌شود که می‌تواند به شما در ذخیره دارایی‌هایتان یا ارسال آن به فردی در سوی دیگر جهان کمک کند.

سؤال مهم این است که اگر برای مدیریت سیستم مالی بانکی وجود ندارد، چه کسی این کار را انجام می دهد؟ اداره شبکه بلاک چین نه یک نهاد مرکزی است و نه کسی آن را اداره می کند، بلکه شبکه ای از کامپیوتر هایی با نام “نود” وجود دارد که این کار را انجام می دهند.

هر زمان که یک عضو از جامعه بلاک‌چین، تراکنشی را انجام می‌دهد، جزئیات و داده‌های آن تراکنش، از طریق این شبکه، منتشر می‌شود و به تمام نودهای شبکه می‌رسد تا اینکه بیشتر آن‌ها با یکدیگر موافقت کنند که تراکنش ارسال شده صحیح است و آیا فرستنده واقعی مالک دارایی‌های آن است یا خیر.

تفاوت بین نودها و ماینرها

ماینرها در شبکه‌های بلاک چینی که بر اساس اثبات کار (Proof of Work) مانند بیت کوین هستند، نودهایی هستند که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حداقل لازم برای تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه را به طور کامل دارند.

مفهوم ماینینگ چیست؟

در بیشتر مواقع، دو واژه “نود” و “ماینر” بجای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، همه ماینرها باید یک نود کامل باشند، اما هر نود به طور ضروری یک ماینر نیست. بنابراین، بهتر است با تفاوت بین نود و ماینر آشنا شویم.

ماینر: دستگاهی کامپیوتری خاص است که با استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته، برای افزودن بلاک‌ها به بلاک چین، تلاش می‌کند. با انجام محاسبات ریاضی، این دستگاه قادر به ایجاد بلاک‌های جدید است و به عنوان پاداش، کوین جدید دریافت می‌کند.

برای اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید، هر ماینر باید دارای نسخه کاملی از بلاک‌چین باشد تا به‌روز با تغییرات جدید در داده‌های بلاک‌چین باشد. به همین دلیل، تمام ماینرها به عنوان فول نودها، قابلیت دریافت و ثبت تراکنش‌های جدید را دارند.

نود: در شبکه بیت کوین، کامپیوتری که به نرم افزار اصلی بیت کوین با نام Bitcoin Core متصل شده و داده های بلاک چین را بارگیری و ذخیره می کند، به نام نود معروف است.

نودها با داده‌هایی که در اختیار دارند، می‌توانند صحت و اعتبار تراکنش‌ها را نظارت کرده و تراکنش‌های مخرب را شناسایی کنند. هرچه تعداد نودهای یک شبکه بیشتر باشد، نسخه‌های بیشتری از بلاک‌چین منتشر می‌شوند و کار متقلب‌ها در سیستم دشوارتر می‌شود. اگرچه کامپیوتر شما ممکن است امکانات یک فول نود را داشته باشد، اما برای استخراج آن نیاز به فعالیت دارید.

چگونه نودها عمل می‌کنند؟

همانطور که اشاره شده است، برای حفظ تمرکززدایی شبکه بلاکچین، نودها وارد عمل می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که تمام تراکنش‌ها معتبر هستند و هیچ شخصی با دو بار خرج کردن (Double Spending) یا معکوس کردن تراکنش‌ها تقلب نمی‌کند.

برای تضمین امنیت تراکنش‌ها، نودها باید در مسیر اعتبارسنجی توافق کنند، که به آن اجماع می‌گویند. در هر بلاک چین، یک مجموعه قوانین وجود دارد که شبکه براساس آن بررسی و داده‌های تراکنش‌ها اعتبارسنجی می‌شوند.

به دلیل پیچیدگی و حجم داده‌ها در شبکه‌های بزرگ بلاک‌چین، نودها از یک الگوریتم برنامه‌نویسی‌شده برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کنند.

مروری بر تمام الگوریتم‌های اجماع در ارزهای دیجیتال

الگوریتم اولین اجماعی که در بلاکچین معرفی شد، الگوریتم اثبات کار بیت کوین بود. الگوریتم مشهور اجماع بعدی، اثبات سهام (PoS) نام دارد که بر اساس مبانی متفاوتی عمل می‌کند، اما هدفی مشابه را دنبال می‌کند. هر دو الگوریتم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اجرای قوانین شبکه، به فود نول متکی هستند.

گونه‌های نودهای شبکه‌های بلاکچین

در کل، نودها به دو دسته Full Node و Light Node تقسیم می‌شوند که این تقسیم‌بندی بر اساس بارگیری داده‌های بلاک‌چین توسط نود صورت می‌گیرد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که گاهی نودها براساس در دسترس بودنشان نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

در این شرایط، ما با دو نوع “نودهای آنلاین” و “نودهای آفلاین” سروکار داریم. نودهای آنلاین که به طور مداوم به شبکه متصل هستند و به روزرسانی می‌شوند، در رده نودهای آنلاین قرار می‌گیرند و نودهایی که با فواصل زمانی به شبکه متصل می‌شوند و نسخه‌های به‌روزرسانی شده را بارگیری می‌کنند، با عنوان نودهای آفلاین شناخته می‌شوند.

در کل، تقسیم بندی اصلی نودها بر اساس اینکه آیا آنها فول یا لایت هستند، انجام می شود؛ همچنین، نودهای فول نیز انواع مختلفی و استفاده های متنوعی دارند. در ادامه، به تعدادی از نوع های موجود در بلاک چین ها اشاره می کنیم.

نود لایت

نودهای سبک یا لایت نودها نسخه کامل بلاک چین را ذخیره نمی‌کنند. این نوع از نودها، به منظور صرفه‌جویی در زمان بارگیری و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها، تنها به حداقل داده‌های موردنیاز برای اعتبارسنجی بلاک‌ها، یعنی هِدِر (Header) یا همان شناسه اصلی بلاک، اکتفا می‌کنند. این نوع از نودها با نام نودهای SPV یا تأیید پرداخت ساده (Simplified Payment Verification) نیز شناخته می‌شوند.

نود و نه درصد کامل

فول نودها (نودهای کامل) اطلاعات کاملی از تمام تراکنش‌های بلاکچین را در دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنند. در واقع، این نودها می‌توانند به عنوان سرورهای شبکه‌های غیرمتمرکز در نظر گرفته شوند.

وظیفه اصلی فول نودها اعتبارسنجی و بررسی صحت داده‌ها و تراکنش‌های شبکه برای رسیدن به اجماعی کلی است. فول نودها نسخه کامل بلاک‌چین را در اختیار دارند؛ بنابراین، می‌توانند درباره تصمیم‌های بلاک‌چین رأی دهند و بر تغییرات داده‌های شبکه نظارت کنند.

می‌توانیم فول نودها را به دو دسته کوتاه شده و آرشیوی دسته‌بندی کنیم.

  • حذف شده فول نود

فول نودها برای کاهش حجم داده‌ها، اطلاعات بلاک‌های زنجیره بلاک را به صورت خلاصه شده دریافت می‌کنند و با رسیدن به حد مشخصی، بلاک‌های قدیمی را از نسخه ذخیره شده خود حذف کرده و تنها اطلاعات ضروری مانند هدر بلاک را در اختیار دارند.

به عنوان یک مثال، اگر یک اپراتور نود محدودیت حجم تراکنش‌ها را بر روی ۲۵۰ مگابایت تنظیم کرده باشد، فقط آخرین داده‌های ۲۵۰ مگابایتی زنجیره را نگه می‌دارد و سایر داده‌های به غیر از هدر و شناسه بلاک‌های پیشین را پاک می‌کند.

تفاوت اصلی بین فول نودهای خلاصه‌شده و لایت نودها، در این است که فول نودهای خلاصه‌شده باید تمام داده‌های بلاک‌چین را از ابتدا بارگیری کرده و پس از اعتبارسنجی بلاک‌های قبلی، می‌توانند داده‌های غیرضروری را حذف کنند. به همین دلیل، فول نودهای خلاصه‌شده می‌توانند در فرایند اجماع و به عنوان اعتبارسنج تراکنش‌ها در شبکه فعالیت کنند.

آرشیو کامل نود (نود کامل آرشیوی)

بیشتر اوقات، وقتی از فول نود صحبت می‌کنیم، منظورمان فول نودهای آرشیوی است. این نودها تمامی داده‌های بلاک چین را در اختیار دارند و در فرایند توافق و اعتبارسنجی بلاک‌ها می‌توانند شرکت کنند.

تفاوت بین فول نودهای خلاصه‌شده و آرشیوی، به میزان فضایی که در ذخیره‌سازی اشغال می‌کنند، برمی‌گردد. فول نودهای آرشیوی در صف رشد بلاک‌های بلاک چین قرار دارند و می‌توانند بلاک‌ها را به زنجیره اضافه کنند.

افزودنی های بلاک نود ۹۰

تمامی فول نودها از قوانین اجماع بلاک چین پیروی می‌کنند و به چند دسته‌ی متفاوت تقسیم می‌شوند.

  • استخراج کننده (استخراج نود)

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، ماینرها در واقع نودهایی هستند که می‌توانند کار لازم برای ایجاد بلاک را انجام داده‌اند و این را اثبات کنند.

در الگوریتم اجماع کار، مدرکی که به عنوان اثبات انجام کار استفاده می‌شود، هش بلاک است. ماینرها باید دارای فول نود آرشیوی باشند یا بتوانند داده‌ها را از سایر فول نودها در شبکه دریافت کنند تا از وضعیت کنونی بلاک چین و پارامترهای لازم برای گنجاندن بلاک بعدی مطلع شوند.

اولین کسی که با تطبیق داده‌های پیشین بلاک چین با داده‌های جدید، می‌تواند عملیات لازم برای تکمیل زنجیره را انجام دهد، می‌تواند بلاک جدیدی را به زنجیره اضافه کند. به عنوان پاداش برای این کار، واحدهای جدیدی از کوین به شخص ماینر اهدا می‌شود که به آن Block Reward گفته می‌شود.

نودهای ماینینگی که در بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات کار فعالیت می‌کنند، باید مسائل جانبی مؤثر مانند هزینه برق برای استخراج کوین را نیز در نظر بگیرند.

  • نود سهام‌گذار

نودهای سهام‌گذار نیز به انجام وظایفی مشابه نودهای ماینر در بلاک‌چین می‌پردازند، با این تفاوت که در بلاک‌چین‌های مبتنی بر اثبات سهام فعالیت می‌کنند. این نودها بدون نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت ماینینگ یا پرداخت هزینه برق، وظایف خود را انجام می‌دهند.

در عوض، سهام‌داران با وفاداری به شبکه، در اولویت برای ایجاد بلاک جدید و دریافت پاداش قرار دارند. این وفاداری بر اساس میزان دارایی کوین بومی شبکه و مدت نگه‌داری آن، ارزیابی می‌شود.

سهام‌داران کوین بومی شبکه را خریداری کرده و آن را در شبکه قفل می‌کنند تا بتوانند بلاک بعدی را تأیید کرده و پاداش را دریافت کنند. برای سهام‌گذاری، اپراتور باید فول نود آرشیوی داشته باشد، همانند استخراج.

  • مرجع اختیاری (Authority Node)

به جز دو الگوریتم اجماع اثبات کار و اثبات سهام که پیشتر ذکر شد، الگوریتم‌های متنوع و متنوعی برای اجماع در بلاک‌چین‌های مختلف براساس نیازهای آن‌ها طراحی شده‌اند.

بعضی از الگوریتم‌ها مانند اثبات سهام نمایندگی‌شده و اثبات اعتبار در شبکه‌هایی اجرا می‌شوند که کاملاً متمرکز نیستند. با این حال، باید به یاد داشت که کاهش تمرکز هدف اصلی و اولیه بلاک چین است.

در شبکه‌های اجتماعی، تیم توسعه تصمیم می‌گیرد که چند نود مرجع برای شبکه لازم است و این نودها باید توسط چه اپراتورهایی اجرا شوند. همچنین، اعضای جامعه می‌توانند به منظور انتخاب نودهای مرجع، رأی‌گیری کنند. وظیفه این نودها مشابه با نودهای فول در شبکه‌های دیگر است؛ با این حال، موضوع مهم درباره نودهای مرجع، نیاز آنها به دریافت مجوز برای عملکرد در زنجیره است.

  • مسترنود (مرجع گره)

متفاوت از فول نودها، مسترنودها قادر به اتصال بلاک به بلاک‌چین نیستند و فقط به منظور تأیید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه کاربرد دارند. برای این کار، آنها باید مقداری از دارایی‌های خود را در شبکه قفل کنند. مهم است بدانید که مسترنودها نیز برای خدماتی که ارائه می‌دهند، از پاداش بلاک بهره مند می‌شوند.

  • نود رعد و برق (Lightning Node)

مفهوم نود لایتنینگ یک مفهوم جالب است که نه در میان نودهای فول بلاک چین قرار دارد و نه در میان نودهای لایت. این نودها به عنوان نقطه ارتباطی بین کاربران شبکه خارج از بلاک چین اصلی عمل می‌کنند. این نودها در لایه دوم بلاک چین با نام شبکه لایتنینگ فعالیت می‌کنند و با هدف کاهش بار ترافیک شبکه بیت کوین و کاهش هزینه تراکنش‌ها ایجاد شده‌اند.

راه‌اندازی یک نود به چه صورت است؟

در دوران اولیه‌ی پیدایش بلاک چین، برای راه‌اندازی نودها با استفاده از کامپیوترها و تجهیزات ابتدایی، هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشت. با افزایش محبوبیت بلاک چین‌ها، نودها به پردازنده‌های قدرتمندتری نیاز پیدا کرده‌اند.

قبل از راه‌اندازی یک نود، حتما باید اطمینان حاصل کنید که حداقل پیش‌نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضروری را دارید. این پیش‌نیازها برای هر کوین متفاوت هستند. در این مقاله، به پیش‌نیازهای اولیه برای راه‌اندازی نودها در چند شبکه ارز دیجیتال مختلف اشاره خواهیم کرد.

  • راه‌اندازی شبکه ۹۰بیت بیت‌کوین

برای اجرای شبکه نود بیت‌کوین، باید از پهنای باند بالا و توان محاسباتی قوی استفاده کرد. به منظور راه‌اندازی نود بیت‌کوین، ابتدا باید به سایت رسمی بیت‌کوین مراجعه کرده و نرم‌افزار مخصوص را بارگیری کنید. در این سایت، می‌توانید به فهرستی از پیش‌نیازهای حداقلی برای راه‌اندازی نود دسترسی داشته باشید.

در گذشته، برای استفاده از فول نودهای بیت کوین، نیاز به فضای ذخیره‌سازی بسیار بالا تا حداکثر ۳۵۰ گیگابایت بود؛ اما خبر خوبی برای افرادی که فضای ذخیره‌سازی کم دارند، این است که با استفاده از نود خلاصه‌شده، به فضای ذخیره‌سازی حداکثر ۷ گیگابایت نیاز است.

برای اجرای فول نودهای خلاصه شده، کاربر باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • سیستم کامپیوتری برای اجرای نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس، می‌تواند شامل دستگاه دسکتاپ یا لپ‌تاپ باشد.
  • فضای ذخیره‌سازی ۷ گیگابایت با حداقل سرعت خواندن ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه در دسترس است.
  • ۲ گیگابایت حافظه (رم) = دو گیگابایت حافظه‌ی تصادفی
  • اتصال به اینترنت با سرعت حداقل 400 کیلوبیت (50 کیلوبایت) بر ثانیه بارگذاری.
  • حداقل شش ساعت در روز، فول نود باید فعال باشد.

شما باید به نکات دیگری که در این وب‌سایت ذکر نشده، هم توجه کنید. اجرای یک نود بیت کوین با خطرهای بالقوه و هزینه‌های اضافی مانند هزینه انرژی همراه است. همچنین، باید به ممنوعیت‌های قانونی احتمالی برای اجرای نود و خطرهای ناشی از سوءاستفاده احتمالی هکرها توجه داشته باشید.

راه‌اندازی شبکه اتریوم

در اتریوم، کاربران می‌توانند از سه نوع نود مختلف استفاده کنند که شامل لایت، فول و آرشیوی هستند. این نودها از نظر سرعت همگام‌سازی با کل شبکه متفاوت هستند. در اتریوم روش‌های گوناگونی برای اجرای نودها وجود دارد.

دپ‌نود (DAppNode) و آوادو (Avado) دو سخت‌افزار محبوب برای اجرای نود اتریوم هستند. نودهای اتریوم تقریباً به همان پیش‌نیازهای نود‌های بیت‌کوین نیاز دارند، با این تفاوت که اتریوم به قدرت محاسباتی کمتری نیاز دارد.

“مقتضیات اجرای نود اتریوم برخی شرایط پیش نیازی دارند”

  • دسترسی به کلاینت نرم‌افزار اجرای نود اتریوم
  • پردازنده مرکزی (سی‌پی‌یو) چند هسته‌ای
  • “حداقل ۸ گیگابایت حافظه رم”
  • فضای حافظه حداقل ۵۰۰ گیگابایتی
  • سرعت مناسب اینترنت

اطلاعات مربوط به موقعیت و عملکرد هر گره در رابطه‌ی “اتراسکن” (Etherscan) در دسترس است.

راه‌اندازی گره در شبکه‌های دیگر

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، نصب نود در هر زنجیره‌ی بلاک‌چین با زنجیره‌ی دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، نصب نودهای زنجیره‌ی مونرو به نرم‌افزار ویژه‌ای به‌نام “دائمون” نیازمند حداقل ۳۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، اتصال اینترنت سریع و پهنای باندی مناسب با سرعت اینترنت است.

پیشنیازهای نودهای بیتکوین کش، شامل نسخه جدیدترین بیتکوین ای‌بی‌سی، حافظه ذخیره‌سازی حداقل ۱۹۴ گیگابایت، ۲ گیگابایت رم و اینترنت با سرعت حداقل ۵۰ کیلوبایت هستند. همچنین، نودهای شبکه دش به مسترنودهایی با حداقل ۱,۰۰۰ کوین دش به‌عنوان وثیقه و کامپیوتری با آخرین نسخه لینوکس نیاز دارند.

راه‌اندازی نود: مشکلات و چالش‌ها

برای آگاهی از نیازمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای نصب نود در هر بلاک چین، باید به وب‌سایت آن بلاک چین مراجعه کنید. هرچند، نباید از مشکلات عمومی که ممکن است در اجرای نود به وجود بیاید، غافل باشید.

در نظر داشته باشید که موانعی مانند محدودیت پهنای باند و یا مشکل در اتصال به اینترنت ممکن است باعث مشکلاتی در استفاده از طرح‌های اینترنتی شوند. برخی از این طرح‌ها، هزینه مضاعفی برای استفاده از پهنای باند اضافه که در طرح اولیه در نظر گرفته نشده است، به همراه دارند. بنابراین، پیش از راه‌اندازی یک نود، حتماً اطمینان حاصل کنید که محدودیت ترافیک پهنای باندی وجود ندارد.

به علاوه، برای همگام‌سازی نود با شبکه بلاک چین، اتصال اپراتور نود به اینترنت ضروری است. اگر اتصال اینترنت شما نامطمئن باشد، باید نود را مجدداً راه‌اندازی کنید. هزینه‌های ناشی از حمله هکرها و ویروس‌های کامپیوتری، هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری تجهیزات اولیه و هزینه‌های مالی غیرمنتظره، همچنین مسائل قانونی، از موانعی هستند که در مسیر راه‌اندازی موفق نود بلاک چین قرار دارند.

تغییرات نودها پس از هارد فورک یا سافت فورک

با آشنایی با انواع نود و روش راه‌اندازی آنها در چند بلاک چین مختلف، حال بهتر است به ارتباط نودها با اجماع شبکه و تغییرات احتمالی زنجیره نیز نگاهی بیندازیم. هر تغییری که اکثریت نودهای بلاک چین (حداقل ۵۱ درصد) با آن موافقت نکنند، مردود اعلام می‌شود. اما در صورتی که اکثریت جامعه با تغییر رأی دهند، چه اتفاقی می‌افتد؟

معنی فورک چیست؟

این‌جاست که چنگال‌ها وارد میدان می‌شوند.

یک گروه از توسعه دهندگان برای رفع یک مشکل خاص، تصمیم به ساخت یک نرم افزار جدید می‌گیرند.

لطفاً متنی خاص را برای بازنویسی به فارسی وارد کنید.

افراد علاقه‌مند به ایجاد تغییرات جدید در نسخه جدید بلاکچین، درحال بارگیری آن هستند و تصمیم گرفته‌اند که از زنجیره منشعب شده (فورک شده) حمایت کنند.

اعمال تغییرات و قبول آن‌ها به دو صورت هارد فورک و سافت فورک صورت می‌گیرد.

هارد فورک: تجزیه و تحلیل پشتیبانی از بیتکوین در پروتکل جدید

هارد فورک یک تغییر در الگوریتم اجماع شبکه است که با نسخه قبلی کلاینت استفاده شده در شبکه همخوانی ندارد. تفاوت‌هایی مانند پاداش بلاک، زمان تولید بلاک، تغییر الگوریتم از اثبات کار به اثبات سهام و پیاده‌سازی مسترنودها بخشی از این تغییرات هستند.

پس از اجرای هارد فورک، الگوریتم شبکه به هر نودی که نسخه جدید شبکه را به‌روزرسانی نکرده باشد، نامعتبر تلقی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از توسعه‌دهندگان و جوامع، از ایجاد تغییرات در شبکه خودداری کنند. این اتفاق به دلیل این است که این تغییرات ممکن است با خطراتی روبرو شوند، که ممکن است برخی از نودها را زیر سؤال ببرند یا باعث شکست در مرحله انتقال شبکه شوند.

نرم‌افزار شاخه‌دار

سافت فورک یک روش دیگر برای تغییر در شبکه است که در مقابل هارد فورک، هیچ قانون اجباری برای به‌روزرسانی نودها ایجاد نمی‌کند. به‌عنوان نمونه‌ای از سافت فورک، گزینه سِگویت به شبکه بیت کوین اضافه شده است. با این سافت فورک، نودها بدون نیاز ضروری به تغییر و به‌روزرسانی نسخه بلاک چین خود، می‌توانند همچنان در زمینه پردازش تراکنش‌های شبکه فعالیت کنند.

خلاصه‌بندی

در اینجا، به طور کلی به نود و موقعیت آن در زنجیره بلوک‌چین و برخی از نودهای مهم اشاره و تفاوت نودها، ماینرها و عملکرد نود در شبکه را بررسی کردیم. همچنین، توضیح دادیم که نودها قادر به فعالیت در انواع مختلف بلوک‌چین هستند.

سپس، مراحل پیشنیاز برای نصب نود در شبکه‌های مختلف را بررسی کردیم و در نهایت، پس از اعمال هارد فورک یا سافت فورک در بلاک‌چین، مصیر نودها را مورد بررسی قرار دادیم.

نودها در بلاک چین جایگزین نقش بانک‌ها و نهادهای واسطه در امور مالی سنتی شده‌اند؛ از‌این‌رو، می‌توان نودها را اساس بلاک چین دانست. ویژگی‌های مهم هر زنجیره ازجمله امنیت و شفافیت و کارایی، تنها به‌واسطه نودها محقق می‌شوند.

بنابراین، افزایش تعداد نودهای فعال در هر شبکه، باعث افزایش دسترس‌پذیری آن می‌شود. بلاک چین‌ها با استفاده از طرح‌های تشویقی برای عملکرد صادقانه، سعی می‌کنند تعداد بیشتری از نودها را جذب کنند. این طرح‌های تشویقی شامل پاداش استخراج و پاداش سهام‌گذاری است، اما هدف آنها همواره حفظ امنیت و کارایی شبکه است.

اگرچه استفاده از نودها در شبکه مزایای بسیاری را به همراه دارد، اما نباید این مهم را فراموش کرد که راه‌اندازی یک فول نود همیشه هزینه‌ها و ریسک‌های خود را دارد. در حال حاضر، چندین راهنمای آنلاین درباره راه‌اندازی و نگه‌داری نودها در دسترس هستند؛ اما فرایند راه‌اندازی فول نود ممکن است برای افرادی که با بلاک چین و برنامه‌نویسی کاملاً آشنا نیستند، بسیار پیچیده باشد.

در پایان، باید به این نکته هم اشاره کنیم که به عنوان هر فعالیت دیگری در فضای بلاک چین، برای تبدیل به یک نود موفق و پردرآمد، نیاز به زمان و تلاش زیادی برای یادگیری جزئیات فنی مرتبط دارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *