0

“نسل سوم تکنولوژی بلاکچین در ارزهای دیجیتال”

بلاکچین
بازدید 304

در این مقاله، قصد داریم با فناوری بلاکچین نسل سوم (بلاکچین 3.0) آشنا شویم و ویژگی‌ها و مشخصات آن را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در دهه ۱۹۹۰ با ظهور اینترنت و عدم توجه به آن، پیش‌بینی تأثیر فناوری بلاکچین بر مشاغل در دهه‌های آینده بسیار دشوار است؛ با این حال، با وجود عدم وجود قوانین مشخص در این حوزه، بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت پشت‌صحنه تلاش می‌کنند تا با ایجاد اپلیکیشن‌ها و ساده‌سازی فرآیندهای موجود، به موارد ارزشمند مرتبط با فناوری بلاکچین دست یابند.

توسعه‌دهندگان در سراسر جهان در حال ساخت بلاکچین‌های مختلف هستند که به یکی از محبوب‌ترین موضوعات تبدیل شده است و رشد و توسعه آن کاسته نخواهد شد. مانند رشد و توسعه‌ای که در جستجوی راه‌حل‌های سنتی فناوری اطلاعات رخ می‌دهد، مراحل مختلفی از توسعه برای بلاکچین وجود دارد و در حال حاضر شاهد بلاکچین نسل سوم هستیم.

بررسی نسل‌های مختلف بلاکچین از گذشته تا به امروز

نسل اول بلاکچین (بلاکچین 1.0) با معرفی بیتکوین به رسمیت شناخته شد. با ورود این دارایی دیجیتال، مسائل مربوط به تمرکز در سیستم‌های مالی سنتی با چالش‌های زیادی روبرو شدند. با معرفی بیتکوین به عنوان نوعی بی‌واسطه و غیرمتمرکز از دارایی‌های دیجیتال و ایجاد مفهوم طلای دیجیتال در ذهن کاربران، رشد و پیشرفت فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم. با این حال، شبکه‌ای که توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده بود، با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی روبرو شد. به عنوان مثال، با افزایش محبوبیت بیتکوین و افزایش حجم معاملات، زمان لازم برای تکمیل تراکنش‌های بیتکوین به 10 دقیقه رسید که به عنوان یک شکست بزرگ برای بیتکوین شمرده می‌شد.

مشکل مقیاس‌پذیری بیتکوین باعث کند شدن پردازش تراکنش‌ها در این شبکه گردید. این مشکل باعث شد تا استارتاپ‌های مختلف به رقابت بپردازند و تلاش کنند تا مشکل مقیاس‌پذیری را حل کنند. هر یک از این استارتاپ‌ها به دنبال حل این مشکل بودند و تلاش می‌کردند به راه‌حلی برسند.

نسل دوم بلاکچین (بلاکچین 2.0)

علاوه بر تراکنش‌های مالی، نسل دوم بلاکچین با ایجاد ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم، نه تنها به حل مشکل تمرکز در سیستم‌های مالی پرداخت، بلکه ویژگی‌های دیگری نیز مانند قابلیت برنامه‌ریزی پول و قراردادهای هوشمند را به این صنعت اضافه کرد. اتریوم به عنوان معروف‌ترین ارز دیجیتال در بین ارزهای دیجیتال نسل دوم بلاکچین شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال در سال 2013 راه‌اندازی شده و در حال حاضر به عنوان بستری برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موج بعدی نسل دوم بلاکچین با تسریع در فرآیند نوآوری، منجر به تغییر در دیدگاه کاربران نسبت به بهره‌برداری از امکانات موجود در دفتر کل توزیع شده شد. با معرفی قراردادهای هوشمند که قابلیت کدگذاری و اتصال مستقیم به تراکنش‌ها را دارند، انگیزه برای ایجاد تسهیلات و توسعه این فناوری در بین کاربران ایجاد شد و توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد. با وجود امکانات فراوان این نسل، نسل دوم بلاکچین نیز نقاط ضعفی داشت و هدف از ایجاد نسل بعدی بلاکچین، رفع این نقاط ضعف بود.

  • پروژه Aion (آیون)

پروژه Aion یکی از پروژه‌های تعلق گرفته به نسل سوم بلاکچین (بلاکچین 3.0) است که بر اساس بلاکچین چندلایه عمل می‌کند. هدف اصلی این پروژه، حل مسائل مرتبط با حریم خصوصی، شفافیت و مقیاس‌پذیری است. توکن اختصاصی پروژه Aion با نام Open Application Network شناخته می‌شود. این پروژه با هدف حمایت از اپلیکیشن‌های متن‌باز ایجاد شده است. کسب و کارها و نهادهای عمومی قادر خواهند بود از پلتفرم Aion برای به اشتراک گذاری داده‌ها و ایجاد اکوسیستم‌های مقیاس‌پذیر برای پردازش تراکنش‌ها و شخصی‌سازی شبکه استفاده نمایند.

  • پروژه الگورند (Algorand)

پروژه الگورند از یک الگوریتم اجماع جدید به نام اثبات خالص سهام (Pure Proof of Stake) استفاده می‌کند. بنیانگذار این پروژه، سیلویو میکالی، یکی از برترین محققان و شخصیت‌های برجسته در زمینه ارزهای دیجیتال است. حضور یک تیم مدیریتی قابل اعتماد و با سابقه در این پروژه نقش مهمی در اعتباربخشی به آن داشته است.

پیشرفت‌های اخیر در این پروژه توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. در این شبکه، امکان استفاده همزمان برای افرادی که به شبکه‌هایی با نیازمندی‌های دسترسی مجوز دارند و همچنین کاربرانی که به شبکه‌های عمومی علاقه‌مند هستند، فراهم شده است.

  • پروژه کاردانو

با توجه به ساختار بلاکچین معاملاتی خود، پروژه کاردانو در حال حاضر به عنوان یک پلتفرم مرکب شناخته می‌شود، که به شرکت‌ها امکان می‌دهد بلاکچین‌های خود را با الگوریتم اجماع و تاییدکننده‌های دلخواه بر روی این پلتفرم ایجاد کنند.

نسخه 2.0 از پروتکل کاردانو، با ارائه بهبودهای چشمگیری، عملکرد و یکپارچگی مشاغل را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ویژگی‌های لایه 1 اصلی این پروژه، فرآیندهایی مانند توکن سازی دارایی، انتقال‌های جزئی و قراردادهای هوشمند را بهبود و ساده‌تر می‌کند. تیم کاردانو برنامه دارد با توسعه لایه 1، به افزایش قابلیت مقیاس‌پذیری دست یابد. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه، توجه دولت‌ها و نهادهای اقتصادی مختلف به آن جلب شده است.

پروژه Cardano، یکی از پروژه‌های بلاکچین نسل سوم، است. هدف اصلی این پروژه، بهبود و ساده‌سازی ایجاد قراردادهای هوشمند است. Cardano، بر خلاف بیتکوین و اتریوم، به طور کامل با توجه به آینده طراحی شده است و در ابتدا تمرکز خود را بر روی تحقیق و بررسی پروژه‌هایی که قبلاً راه‌اندازی شده‌اند، قرار داده است. به همین دلیل، این پروژه یکی از پروژه‌های فعال در زمینه توسعه فناوری بوده و یکی از نشانه‌های سلامت آن، توسعه و بهبود مستمر بلاکچین در طول زمان است.

علاوه بر این، Cardano با یک سیستم مدیریت منحصر به فرد تجهیز شده است که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. تیم Cardano همچنین قصد دارد یک مدل با درآمد ثابت ارائه کند و سود را برای رشد، توسعه و نگهداری شبکه به کار گیرد. یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار در این پروژه، حمایت IOHK (Input Output Hong Kong) است. این سازمان استارتاپ‌ها را حمایت می‌کند و بودجه لازم را برای امنیت آنها تأمین می‌کند.

  • پروژه ایاس

همانطور که قبلاً ذکر شد، هدف اصلی پروژه ایاس، حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین و اتریوم بوده است که در گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. ایاس در طی یک سال توانست حدود 4 میلیارد دلار سرمایه را از طریق عرضه اولیه سکه‌ها (ICO) جذب کند. هدف اصلی این پروژه، ایجاد یک اکوسیستم برای شبکه‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین است و هدف آن، امکان ادغام این شبکه‌ها و حفاظت از حریم خصوصی از طریق این اکوسیستم است.

  • پروژه ایاس

در این پروژه، از قراردادهای هوشمند برای انجام به‌موقع تراکنش‌ها استفاده می‌شود. یکی از مشکلات و ضعف‌های این پروژه، تعداد کم تولیدکنندگان بلاک است که به مدتی شبکه را متمرکز کرده است. با این حال، این مسئله تا حدی که می‌تواند، برای هدف اصلی بلاکچین ایاس که شناخته شدن به عنوان پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز است، مهم نیست. ایاس همانند کاردانو، یکی از اولین پروژه‌ها در زمینه فناوری بلاکچین نسل سوم است و ارز دیجیتال آن در بین 10 ارز برتر بازار قرار دارد. یکی از عواملی که تأثیر موفقیت آینده این پروژه را دارد و تضمین می‌کند، استقبال عمومی از آن است.

  • پروژه ICON

یکی از پروژه‌های فعال در زمینه بلاکچین نسل سوم، پروژه ICON است. این پروژه متعلق به کره جنوبی بوده و هدف آن اتصال جهان را از طریق بلاکچین می‌باشد. از زمان شروع فعالیت تا به امروز، رشد و توسعه قابل توجهی در این پروژه رخ داده است. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به وجود سرویس‌ها و برنامه‌هایی با رابط کاربری آسان اشاره کرد.

این پلتفرم امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند براساس هدف و نیاز خود از این پلتفرم در زمینه‌هایی مانند بانکداری، آموزش، تجارت الکترونیک و غیره استفاده کنند. هدف و ایده اصلی این پروژه، ایجاد یک زیرساخت است که شرکت‌کنندگان بتوانند با یکدیگر معامله کنند. در شبکه ICON، با وجود امکان ایجاد بلاکچین‌های اختصاصی در محیط‌های مختلف، کاربران می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. توکن اختصاصی این شبکه با نام ICX شناخته می‌شود و به عنوان سوخت شبکه عمل می‌کند.

  • پروژه نانو

نانو، که قبلاً با نام Railblock شناخته می‌شد، هدف ایجاد یک محیط برای مبادله دارایی‌های دیجیتال با استفاده از تکنولوژی بلاکچین نسل سوم را دنبال می‌کند. بلاکچین نانو به گونه‌ای طراحی شده است که تراکنش‌های بسیار سریعتر را با بیشترین مقیاس‌پذیری و کمترین نیاز به منابع اجرایی قابل انجام می‌دهد. آینده اصلی پروژه نانو، جایگزینی ارزهای فیات و تحول بخشیدن به دنیای بلاکچین از طریق فعال‌سازی تراکنش‌های با کارمزد نزدیک به صفر است. با توجه به عدم نیاز به فعالیت‌های ماینینگ یا تولید بلاک در این شبکه، پروژه نانو به عنوان یکی از پروژه‌های سازگار با محیط زیست در بین پروژه‌های بلاکچین نسل سوم شناخته می‌شود.

پروژه ارز دیجیتال Neblio، عمدتاً برای کسب و کارها و استارتاپ‌ها تمرکز دارد. این پلتفرم بر پایه بلاکچین مقیاس‌پذیر بوده و شرکت‌ها قادرند بلاکچین‌های خود را ایجاد کرده و کارایی و امنیت پروژه‌های خود را بهبود بخشند.

ارز دیجیتال Neblio، قابلیت استفاده از بیش از ۷ زبان برنامه‌نویسی مانند پایتون و جاوااسکریپت را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند با توجه به نیاز خود، از ابزارهای مختلفی که در این پلتفرم ارائه شده استفاده کنند.

  • زیلیکا

Zilliqa یک پروژه ارز دیجیتال است که با استفاده از فناوری شاردینگ و ساده‌سازی الگوریتم اجماع، سرعت، مقیاس‌پذیری و کارایی بلاکچین را بهبود می‌بخشد. فناوری منحصربه‌فرد شاردینگ که در این پلتفرم به کار رفته است، به کاربران این امکان را می‌دهد که بلاکچین را ارتقا دهند. با استفاده از مکانیزم استخراج ویژه، این پروژه نیز به عنوان یکی از پروژه‌های دوستدار محیط زیست در بین پروژه‌های بلاکچین نسل سوم قرار می‌گیرد.

با توجه به تغییرات سریع در فناوری بلاکچین، آن شناخته شده است و ماهیت آن به سرعت تغییر می‌کند. در حال حاضر، پس از بلاکچین نسل سوم و با گسترش روزافزون این فناوری، بحث‌هایی درباره اثربخشی نسل چهارم بلاکچین مطرح شده است. هدف از ایجاد نسل چهارم بلاکچین، ادغام هوش مصنوعی و بلاکچین است. اگر بلاکچین‌های فعلی بتوانند مشکلات قبلی مانند مقیاس‌پذیری، افزایش امنیت، حریم خصوصی و سرعت تراکنش‌ها را حل کنند، ممکن است کمتر تمایلی به ایجاد نسل چهارم بلاکچین و معرفی هوش مصنوعی و پیچیده‌تر کردن مسائل وجود داشته باشد.

در حال حاضر، راه‌حل‌های زیادی برای بهبود وضعیت فعلی فناوری بلاکچین ارائه شده است و بسیاری از بلاکچین‌ها در حال بازبینی و طراحی مجدد برای بهبود عملکرد شبکه خود هستند. در نهایت، همه این تلاش‌ها با هدف مشترک و تلاش برای به حداکثر رساندن مقبولیت و اثربخشی ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *