0

همه چیز در مورد توکن امنیتی

همه چیز در مورد توکن امنیتی چیست؟
بازدید 118

با توجه به اینکه فناوری بلاکچین از حوزه علم داده نشأت گرفته است، بسیاری از اصطلاحات استفاده شده در زمینه رمزارزها و توکن‌ها مشابه اصطلاحاتی هستند که در علم داده به کار می‌روند. یکی از این اصطلاحات، “توکن” است. در علم داده، توکن یک مقدار است، مانند یک عدد تصادفی که به داده‌های حساس اختصاص داده می‌شود تا اطلاعات اصلی را مخفی کند. بنابراین، در یک بلاکچین، یک توکن یک عدد است که به داده‌های ذخیره شده در بلاکچین نسبت داده می‌شود. فرایند تبدیل یک دارایی به توکن را “توکنیزاسیون” می‌گویند. به عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری، یک توکن امنیتی یک دارایی دیجیتال است که نشان‌دهنده مالکیت یا سایر حقوق است و ارزش را از یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها به یک توکن منتقل می‌کند.

به زبان ساده، توکن‌های امنیتی به شکل دیجیتالی نمایندگان دارایی‌های سنتی مانند سهام، اوراق قرضه و دیگر اوراق بهادار می‌باشند. به عنوان مثال، یک شرکت که قصد جمع‌آوری سرمایه برای یک پروژه توسعه را دارد، می‌تواند تصمیم بگیرد به جای صدور سهام، مالکیت خود را از طریق یک توکن دیجیتال معرفی کند. سپس این توکن را به سرمایه‌گذاران در یک صرافی عرضه کند و با استفاده از همان توکن‌های امنیتی، معامله را انجام دهند.

در ادامه، درباره توکن‌های امنیتی، نحوه عملکرد و تنظیم آن‌ها و تفاوت آن‌ها با دیگر دارایی‌های دیجیتال، بیشتر توضیح خواهیم داد. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به پایان آن برسیم و بیشتر با توکن‌های امنیتی آشنا شویم.

توکن‌های امنیتی، که به عنوان دارایی‌های دیجیتالی شناخته می‌شوند، حقوق مالکیت یا ارزش دارایی منتقل شده را در قالب یک توکن بر روی بلاکچین نشان می‌دهند.

برای ایجاد یک توکن امنیتی، ابتدا از فرایند توکن‌سازی استفاده می‌شود، که در آن معیارهای سرمایه‌گذاری تعیین می‌شوند. سپس اطلاعات مربوطه به بلاکچین ارسال شده و یک توکن ایجاد می‌شود.

اگرچه توکن‌های امنیتی هنوز برای سرمایه‌گذاران خرد در دسترس نیستند، اما بسیاری از سازمان‌ها در حال توسعه و ارائه آن‌ها هستند. قبل از ارائه توکن‌های امنیتی، باید توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایید شوند.

برای درک بهتر توکن‌های امنیتی، درک فرایند توکن‌سازی بسیار اهمیت دارد.

عمل توکن‌سازی به معنای نشانه‌گذاری هر چیزی است. به عنوان مثال، می‌توانید یک توکن ایجاد کنید که نشان دهنده مالکیت و ثبت خودرو باشد. شماره شناسایی خودرو (VIN) با استفاده از رمزگذاری، همراه با نام مالک، آدرس و سایر اطلاعات مورد نیاز برای ثبت یک وسیله نقلیه، به عنوان یک توکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش وسایل نقلیه موتوری یک ایالت می‌تواند از یک برنامه رابط بلاکچین برای وارد کردن اطلاعات به زنجیره بلوکی خود استفاده کند و توکنی برای ثبت نام و مالکیت وسیله نقلیه ایجاد کند.

توکن‌های امنیتی و ارزهای دیجیتال دارای تفاوت‌هایی هستند. ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین یا اتریوم معمولاً به عنوان واحد پول مجازی استفاده می‌شوند و ارزش آن‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. از طرفی، توکن‌های امنیتی متصل به دارایی‌های سنتی مانند سهام، اوراق قرضه یا دارایی‌های دیگر هستند و حقوق مالکیت یا ارزش دارایی را نشان می‌دهند.

توکن‌های امنیتی معمولاً به صورت دیجیتالی بر روی بلاکچین تولید می‌شوند و با استفاده از فناوری بلاکچین، تاریخچه مالکیت و تراکنش‌های مربوط به آن‌ها را به صورت شفاف ثبت می‌کنند. این توکن‌ها می‌توانند در صرافی‌ها یا پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری دیگر به سرمایه‌گذاران عرضه شده و معاملات انجام شود. مالکیت توکن‌های امنیتی نیز در بلاکچین ثبت می‌شود و امکان انتقال آن‌ها بین اشخاص در سراسر شبکه بلاکچین وجود دارد.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین توکن‌های امنیتی و ارزهای دیجیتال در استفاده و ماهیت آن‌ها است. ارزهای دیجیتال بیشتر برای معاملات مالی و پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌شوند، در حالی که توکن‌های امنیتی به منظور نمایندگی دارایی‌های سنتی و انجام معاملات مرتبط با آن‌ها استفاده می‌شوند.

توکن‌های امنیتی و ارزهای دیجیتال در واقعیت تفاوت‌هایی دارند

این دو نوع توکن به وسیله بلاکچین ایجاد و ذخیره می‌شوند و هر دو به عنوان نمادهایی عمل می‌کنند. اما تفاوت اساسی آنها در هدف و استفاده مورد نظر واقعی آنها وجود دارد. ارزهای دیجیتال به منظور استفاده به عنوان واحد پول، پرداخت یا روش تبادل طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر، مقصود از آنها استفاده در معاملات مالی است.

از سوی دیگر، توکن‌های امنیتی طراحی شده‌اند تا به همان شیوه‌ای که سهام، اوراق قرضه، گواهی‌ها یا سایر دارایی‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر، توکن‌های امنیتی نشان دهنده حصول حقوق مالکیت یا سایر حقوق مرتبط با دارایی‌های سنتی هستند و معمولاً در صرافی‌ها یا پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری عرضه می‌شوند.

با وجود این تفاوت‌ها، برخی از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ابزارهای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اگرچه از قبل قصد طراحی آنها به عنوان توکن‌های امنیتی نبوده است. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دریافتند که با لیست شدن بیتکوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانند بازدهی قابل توجهی از بیتکوین به دست آورند. به همین دلیل، برخی سرمایه‌گذاران بیتکوین را به عنوان یک توکن امنیتی در نظر می‌گیرند، حتی اگر از ابتدا برای این منظور طراحی نشده باشد.

توکن بومی اتریوم، یعنی اتر (ETH)

در واقع یک توکن امنیتی نیست و برای استفاده در شبکه اتریوم به منظور پرداخت هزینه‌های تراکنش طراحی شده است. اتر در اصل عملکرد ارز دیجیتال را دارد. با این حال، به دلیل معاملات در بورس‌ها و نگهداری برای ارزش آن که افزایش یافته است، برخی سرمایه‌گذاران اتر را به عنوان یک توکن امنیتی در نظر می‌گیرند. اما برخلاف توکن‌های امنیتی، مانند سهام یا اوراق قرضه، اتر و بیتکوین (BTC) از ابتدا به عنوان توکن‌های امنیتی طراحی نشده‌اند و توقع سوددهی از طریق توسعه دهندگان وجود ندارد. به همین دلیل، در حال حاضر معیارهایی برای تشخیص آنها به عنوان اوراق بهادار توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس‌های آمریکا (SEC) تعیین نشده است.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اتریوم یک توکن امنیتی نیست و برای استفاده در شبکه اتریوم به عنوان واحد پرداخت طراحی شده است. هرچند مالکان اتر می‌توانند آن را نگهداری کنند و در مواقع معینی از آن برای شانس برنده شدن در فرایند تأیید شبکه و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

  • سهولت استفاده: توکن‌های امنیتی با اتصال به سیستم، امکان انتقال اطلاعات موجود در آن را به سیستم مورد نظر فراهم می‌کنند.
  • افزایش امنیت ورود کاربران: با ایجاد یک رمز عبور یکبار مصرف منحصر به فرد با هر اتصال، توکن امنیت احراز هویت را بالا می‌برد و از حملات و نشت احتمالی جلوگیری می‌کند و از لو رفتن اطلاعات جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت استفاده از احراز هویت چند عاملی: با داشتن یک توکن، امکان استفاده از ترکیب چندین روش برای احراز هویت وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان از ترکیب حساب کاربری و توکن تعریف شده برای کاربر استفاده کرده و با وارد کردن رمز عبور و اتصال توکن، با ارائه کد پین به سیستم مدنظر، دسترسی را به کاربر اعطا کرد.
  • سهولت تنظیم: شرکت‌هایی وجود دارند که توکن‌های امنیتی را تولید می‌کنند و می‌توانند آنها را برای افراد خاصی پیکربندی کنند، بنابراین با اتصال توکن به سیستم‌های الکترونیکی، اطلاعات به سیستم منتقل می‌شود.
  • قابلیت حمل: در صورتی که کاربر اجازه دسترسی از راه دور به سیستم و شبکه مورد نظر را داشته باشد، می‌تواند توکن خود را با خود حمل کند.
  • امکان ذخیره اطلاعات بیومتریک: برخی از توکن‌ها از این قابلیت برخوردارند. به عنوان مثال، برخی توکن‌ها حافظه‌ای دارند که می‌توانند اطلاعات بیومتریک فرد را مانند اثر انگشت یا امضا ذخیره کنند و در نتیجه دسترسی به سازمان یا سایر پلتفرم‌ها را تسهیل می‌کنند. یک نمونه از این توکن‌ها، کارت‌های هوشمند هستند که توسط افرادی که وارد سازمان می‌شوند، برای احراز هویت و ثبت لحظه ورود خود استفاده می‌شود. این نوع کارت‌های هوشمند عمدتاً برای کنترل تردد افراد در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به توضیحات ارائه شده، مشخص است که برای حفظ امنیت یک سازمان، لازم است افراد درون سازمان هنگام ورود به سیستم‌ها شناسایی شوند. این شناسایی می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود و یکی از رایج‌ترین روش‌ها استفاده از توکن‌های امنیتی در سخت‌افزار و نرم‌افزار است. توکن‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی قادرند به راحتی با کاربران ارتباط برقرار کرده و در سیستم‌ها مستقر شوند، این امر می‌تواند از حملات احتمالی نظیر فیشینگ و سرقت اطلاعات هویتی جلوگیری کند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *