0

همه چیز در مورد عرضه اولیه استخر استیک (ISPO)

Dynamic and powerful animation of a core that ignites a system
بازدید 168

اگر به بازار ارزهای رمزپایه علاقه‌مند هستید، احتمالاً با دقت اخبار و رویدادهای مربوط به این بازار را دنبال می‌کنید و با مفاهیمی که در این زمینه استفاده می‌شوند، آشنا هستید. در این مقاله، مفهوم عرضه اولیه استخر استیک یا ISPO را توضیح می‌دهیم که یک روش تامین مالی برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال است. در این روش، اجماع و اثبات سهام در بلاکچین غیرمتمرکز و در حال اجرا نگهداشته می‌شود. عرضه اولیه استخر استیک یک روش امن برای تأمین مالی پروژه‌های آینده است. با ما همراه باشید تا تا انتها با این مفهوم آشنا شوید.

ISPO یا عرضه اولیه استخر استیک، یک روش مؤثر برای تأمین مالی پروژه‌های رمزنگاری جدید است که همزمان اجماع و اثبات سهام را در بلاکچین به صورت غیرمتمرکز و در حال اجرا حفظ می‌کند. این گزینه تامین مالی جدید ارزهای دیجیتال می‌تواند به عنوان یک روش استاندارد برای پروژه‌های آینده تبدیل شود، زیرا به عنوان یک روند امن شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاران نیازی به جدا شدن از سرمایه خود نخواهند داشت.

در واقع، عرضه اولیه استخر استیک (ISPO) یکی از روش‌های مورد استفاده توسط پروژه‌های ارزهای دیجیتال برای جمع‌آوری سرمایه است. این رویکرد نسبتاً جدید در جذب سرمایه برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و برای اولین بار در بلاکچین کاردانو معرفی شده است.

به عنوان یک بلاکچین با اثبات سهام (PoS)

کاردانو به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا رمزارزها را در حمایت از تمرکززدایی شبکه به اشتراک بگذارند و به عنوان پاداش، درآمد کسب کنند. در این حالت، یک سرمایه‌گذار به سادگی می‌تواند ADA خود (توکن بومی بلاکچین کاردانو) را به اپراتور استخر مورد نظر خود واگذار کند، حتی در صورتی که منابع یا زمان لازم برای اجرای استخر سهام خود را نداشته باشد.

صنعت کریپتو از زمان راه‌اندازی بیتکوین (BTC) همواره در حال توسعه بوده است و نوآوران همواره در جستجوی راه‌حل‌هایی برای بهبود تجربه سرمایه‌گذاران، جذب بیشتر برندهای توسعه‌دهنده و کمک به جوامع خود می‌باشند. فناوری در مرکز این نوآوری‌ها قرار دارد و تأمین مالی بزرگترین نگرانی نوآوران و علاقه‌مندان است.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در طول زمان تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است و مسیرهای مختلفی را طی کرده است. عرضه اولیه استخر استیک (ISPO) نتیجه‌ای است از مدل‌های مختلف جمع‌آوری کمک‌های مالی که پیش از آن معرفی شده‌اند. برای بهتر فهمیدن عرضه اولیه استخر استیک، می‌توانیم با انواع تامین مالی در پروژه‌های ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

انواع تامین مالی در رمزنگاری:

تامین مالی ارزهای دیجیتال با ایجاد راه‌های جدید، آسان‌تر و موثرتر برای بهبود تجربه هر ذینفع، توسط نوآوران توسعه‌یافته است. از آن زمان به بعد، برخی از سیستم‌های تامین مالی که قبلاً استفاده می‌شدند، شامل موارد زیر هستند:

  • عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO): روش IDO با ارائه توکن‌ها در مقابل نقدینگی عمل می‌کند و راهی عالی برای جذب سرمایه‌گذاران مستقیماً از طریق وجوه نقدی فراهم می‌کند. IDOها در پروژه‌های مختلف از جمله توکن‌های هواداران ورزشی رایج مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ارائه توکن امنیتی (STO): مدل تأمین مالی STO متضمن فهرست کردن اوراق بهادار دیجیتال توکن‌شده برای فروش در صرافی‌های توکن‌های امنیتی است. این مدل تا حدی از دو سیستم الهام گرفته و به خوبی عرضه عمومی اولیه سنتی (IPO) و عرضه اولیه سکه (ICO) را ترکیب می‌کند.

عرضه اولیه صرافی (IEO)

یک مدل تامین مالی در رمزنگاری است که به سرمایه‌گذاران با حساب‌های ثبت شده در بازار صرافی خدمات ارائه می‌دهد.

عرضه اولیه سکه (ICO)، به عنوان مدل اصلی تامین مالی در ارزهای دیجیتال، به پروژه‌های جدید امکان می‌دهد تا از طریق وایت‌پیپر به سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کنند. سرمایه‌گذاران در این حالت سود می‌برند زمانی که ارزش سکه‌های پروژه در طول زمان افزایش می‌یابد و به تعداد بیشتری از افراد رسیده شود.

یکی از معایب بزرگی که همهٔ این روش‌ها به اشتراک می‌گذارند، این است که همگی نیاز به حفظ سرمایهٔ سرمایه‌گذار دارند. اما روش ISPO در تامین مالی کریپتو، مزایای آشکاری را ارائه می‌دهد؛ زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند در حالی که وجوه خود را در کیف پول خود امن نگه‌دارند، در فرآیند مشارکت کنند.

ISPO یا عرضه اولیه استخر استیک (Initial Stake Pool Offering)

یک مدل جدید از جمع‌آوری کمک‌های مالی برای توسعه پروژه است که از طریق استخر سهام Cardano انجام می‌شود. در مدل ISPO، توسعه‌دهندگان یک حاشیه متغیر تعیین می‌کنند و پاداش‌ها را جمع‌آوری کرده و با توکن‌های کاربردی خود به نمایندگان خود پرداخت می‌کنند.

به طور کلی، عملکرد یک استخر استیک به این صورت است که تیم‌های پروژه شروع به شرط‌بندی در استخرهایی می‌کنند که دارندگان توکن ADA خود را در آن قرار می‌دهند. سپس تیم پروژه از طریق توکن‌های پروژه به نمایندگان ADA پرداخت می‌کند. در عین حال، اپراتورهای استخر نیز به عنوان بخشی از تأمین مالی پروژه خود، تمام یا یک درصدی از پاداش‌های ADA را دریافت می‌کنند.

تیم SundaeSwap در آوریل 2021 مدل عرضه اولیه استخر استیک را طراحی کرد، اما به دلایلی از این روش استفاده نکرد. آنها دو بار راه‌اندازی استخر استیک خود را به تعویق انداختند. در تاریخ 1 ژوئیه 2021، MELD، اولین پروتکل بانکی غیرمتمرکز مالی (DeFi) در دسته‌بندی خود، از طراحی جدید استفاده کرد و دوره‌ای را برای استفاده از این مدل به منظور تأمین منابع مالی برای کمپین پروژه خود تنظیم کرد. این کمپین در تاریخ 8 دسامبر 2021 راه‌اندازی شد.

اخیراً MinSwap نسخه به‌روز‌شده‌ای از این مدل را با نام پیشنهاد سهام منصفانه (FISO) توسعه داده است. مدل MinSwap از الگوریتم‌هایی برای توزیع توکن‌ها در میان نمایندگان به صورت منصفانه استفاده می‌کند.

روش جمع‌آوری سرمایه FISO به دلیل مزایایی که برای تیم‌های پروژه، نمایندگان و جوامع دارد، در اکوسیستم‌های مختلف بلاکچین رایج شده است. در حال حاضر، هفت پروژه DeFi در بلاکچین Cardano از مدل ISPO برای توزیع توکن‌های خود به نمایندگان ADA مختلف استفاده می‌کنند.

آیا ISPO با ICO متفاوت است؟

آره، ISPO از ICO متمایز است. ICO در سال 2017 به شهرت رسید و در سال 2018 به یک اوج جدید رسید، زمانی که در مقایسه با سرمایه‌گذاری خطرپذیر رتبه‌بندی شد. در ICO، سرمایه‌گذاران سهام خود را با خرید توکن‌های پروژه می‌خرند، اما در ISPO سرمایه‌گذاران کنترل وجوه خود را حتی پس از تفویض اختیار حفظ می‌کنند.

در ICO، سرمایه‌گذاران معمولاً وجوه خود را به‌صورت BTC یا Ether (ETH) برای خرید توکن از توسعه‌دهندگان پروژه می‌خرند. در عین حال، در ISPO، سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در سهام پشتیبانی شده توسط بلاکچین پروژه، توکن‌ها را دریافت می‌کنند.

بنابراین، سرمایه‌گذاران در عرضه اولیه استخر استیک، کنترلی بر وجوه خود حفظ می‌کنند و می‌توانند به آسانی از استخر سهام انصراف دهند یا سهام خود را واگذار کنند.

استخر استیک چگونه کار می‌کند؟ استخرها از مکانیسم استخراج سهام استفاده می‌کنند. به منظور ایمنی شبکه، آنها به جای استفاده از قدرت محاسباتی برای تایید تراکنش‌ها و تولید بلوک‌های جدید، به اعتبارسنجی شبکه وابسته هستند.

اعتبارسنج‌ها (اپراتورهای استخر که سرمایه‌گذاران وجوه خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند) تعیین می‌کنند که چگونه هر بلوک به پایان می‌رسد و کدام استخر پس از هر دوره برنده می‌شود. در شبکه کاردانو، یک دوره به عنوان یک دوره پاداش پنج روزه تعریف شده است.

با توجه به پروتکل Ouroboros، هر چه تعداد سهام در یک استخر بیشتر باشد، شانس آن استخر برای پیشروی در هر بلوک بیشتر است. هنگامی که یک بلوک جدید شروع می‌شود، پروتکل جوایزی را به اعتبارسنج‌ها اعطا می‌کند و بر اساس مقداری که هر نماینده در آن شرط‌بندی می‌کند، بین سهام در استخر تقسیم می‌شود.

استخری با استیک بالاتر شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گره اعتبارسنجی در یک بلوک و مشارکت در توافق شبکه دارد. بنابراین، زمانی که یک اعتبارسنج پاداش ADA را دریافت می‌کند، آن پاداش بین نمایندگان استخر تقسیم می‌شود.

نقش ADA در استخرها چیست؟

در شبکه Cardano، ADA به عنوان سهام عمل می‌کند و اندازه هر سهم متناسب با مقدار ADA در کیف پول کاربر است. توان یک سرمایه‌گذار برای واگذاری سهام خود به یک استخر، به عملکرد شبکه Cardano وابسته است.

استخرهای سهام می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند. استخر سهام عمومی یک گره در شبکه Cardano با یک آدرس عمومی است که سایر کاربران می‌توانند سهام خود را به آن واگذار کرده و پاداش کسب کنند. اما استخرهای سهام خصوصی تنها به افرادی که مالک آنها هستند، سود می‌بخشند.

پروتکل Cardano تصمیم می‌گیرد کدام گره بلاک زیر را به بلاکچین اضافه کند و بر اساس سهمی که سرمایه‌گذاران به یک استخر خاص واگذار می‌کنند، پاداش پولی دریافت می‌کند.

اگرچه مقدار استیک محدود شده است، استخری با بیشترین سهام احتمالاً بلوک بعدی را ایجاد خواهد کرد و پاداش‌هایی که یک استخر جذب می‌کند، بین اپراتور استخر سهام و نمایندگان آن تقسیم می‌شود.

نمونه‌هایی از ISPO ها:

ISPO یا عرضه اولیه استخر استیک، به سرعت در حال گسترش و جذب توجه سرمایه‌گذاران است. این مدل سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به دلیل مزایای بسیاری که ارائه می‌دهد، مانند پاداش به شبکه و توسعه‌دهندگان پروژه، در حال تبدیل شدن به گزینه ترجیحی برای سرمایه‌گذاران می‌باشد. این مدل سرمایه‌گذاری همچنین نقدینگی سرمایه‌گذاران را حفظ و ایمن می‌کند.

به عنوان مثال، MinSwap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در شبکه Cardano است که اصلی‌ترین هدف آن ارائه مبادله ارزهای دیجیتال با کمترین هزینه به کاربران است.

MinSwap از مکانیزم کارمزد Babel استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند هر سرمایه‌گذار بدون توجه به سرمایه‌اش، معاملات خود را با موفقیت انجام دهد. علاوه بر این، Minswap به هر کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از توکن‌هایی که در اختیار دارد، هزینه تراکنش را تامین کند، به طوری که پرداخت هزینه با ADA الزامی نیست.

در عرضه اولیه استخر استیک خود، MinSwap که به مدت 20 دوره ادامه یافت، توکن بومی خود را با نام MIN، با استفاده از مدل FISO و از طریق 10 استخر، به بازار عرضه کرد.

سایر بلاکچین‌های PoS که از این مدل استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • Tron: سرمایه‌گذاران TRON (TRX) می‌توانند TRX خود را برای دریافت ایردراپ توکن‌ها به اشتراک بگذارند.
  • Polkadot: پولکادات به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا توکن بومی DOT یا Kusama (KSM) را به اشتراک بگذارند و در عوض توکن‌های بومی را از پروژه‌ها دریافت کنند.
  • Terra: سرمایه‌گذاران می‌توانند Luna را به اشتراک بگذارند و توکن‌های ANC از Anchor Protocol، MIR از Mirror Protocol و سایر توکن‌های مرتبط را دریافت کنند.
  • Solana: کاربران Saber و Sunny Aggregator می‌توانند توکن SOL را به اشتراک بگذارند و به ترتیب توکن‌های SBR و SUNNY را دریافت کنند.

Cardano: Mala DEX، Ray Network، MELD، MinSwap، MIRQUR و SundaeSwap همگی از مدل FISO استفاده می‌کنند.

MELD ISPO چیست؟

MELD ISPO یک پروتکل نقدینگی بدون مجوز منبع باز است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای خود را به یورو یا دلار آمریکا وام بگیرند، در حالی که همچنان از ارزهای دیجیتال خود در کیف پول استفاده کنند و برای سپرده‌های خود پاداش دریافت کنند.

پلتفرم MELD به عنوان اولین پروتکل غیرمتمرکز برای صدور وام‌های فیات، جایگاه خود را در صنعت مستحکم کرده است. MELD به کاربران این امکان را می‌دهد که با حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال خود، تراکنش‌هایی بین ارزهای رمزنگاری و فیات انجام دهند.

برای شرکت در MELD ISPO، سرمایه‌گذاران باید ADA خود را به استخر سهام MELD واگذار کنند و 100% از پاداش‌های ADA برای حمایت از پروژه MELD استفاده می‌شود. به علاوه، سرمایه‌گذاران در طول فرآیند راه‌اندازی توکن‌های MELD را دریافت خواهند کرد.

استخر استیک MELD چیست؟

استخر استیک MELD یک مجموعه جدید و متمایز برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جامعه‌محور است که هدف اصلی آن، اولویت دادن به ایمنی همه طرف‌های درگیر است.

نحوه شرکت در MELD ISPO به این صورت است که سرمایه‌گذاران باید ADA خود را در کیف پول‌های Daedalus یا Yoroi به استخر استیک MELD واگذار کنند. نمایندگان براساس میزان ADAیی که شرط‌بندی کرده‌اند و تعداد پاداش‌هایی که دریافت می‌کنند، توکن‌های MELD را دریافت خواهند کرد.

تفویض اختیار در MELD ISPO

شرکت در MELD ISPO یک تجربه نوآورانه برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال به ارمغان می‌آورد.

پروتکل نمایندگی MELD ISPO انقلابی است. بهترین بخش درباره استیکینگ از طریق MELD ISPO این است که تمام شرکت‌کنندگان تضمین می‌کنند که ADAیی که استیک کرده‌اند، ایمن است، زیرا آن‌ها کنترل کامل بر روی فرآیند را حفظ می‌کنند و در عین حال همچنان توکن‌های MELD مورد علاقه خود را دریافت می‌کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *