0

هیومانود (Humanode)؛ اولین بلاکچین مبتنی بر انسان!

نودها در هیومنود
بازدید 371

تکنولوژی بلاک چین به طور قابل توجهی در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت کرده و به صنایع گوناگون نفوذ کرده است. این امر باعث شده است که کارشناسان بلاک چین تلاش خود را برای کاهش بیشتر پیچیدگی‌ها و موانعی که با این فناوری همراه است، متمرکز کنند.

یکی از پیشرفت‌های جدید در این حوزه، بلاک چین هیومنود (Humanode) است که بر اساس شناسایی بیومتریک کاربران تأسیس شده است. این بلاک چین، انسان را نیز به عنوان قسمتی از مکانیزم بلاک چین بازیابی کرده است.

ورود و مشارکت در فضای بلاک چین در بسیاری از موارد نیازمند کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است. هیومنود با استفاده از شبکه‌ای رمزنگاری‌شده و بیومتریک، به دنبال ساده‌سازی این فرایند است.

ساختار قدرتمند بلاک چین هیومنود، داده‌های بیومتریک کاربران را در اختیار دارد که ساختمانی منحصربه‌فرد است. این داده‌های زیستی می‌توانند یک شبکه مالی پایدار و ایمنی ایجاد کنند که به جذب کاربران جدید کمک می‌کند و در برابر حمله‌های اینترنتی مبتنی‌بر جعل هویت مقاوم است.

در این مقاله، قصد داریم به‌طور مفصل درباره تاریخچه، ویژگی‌ها، خصوصیات و کارکردهای بلاک چین هیومنود صحبت کنیم. برای این منظور، ابتدا با سنگ‌بنای مبتنی‌بر زندگی این زنجیره آشنا می‌شویم. سپس، فناوری هیومنود را با دقت بررسی خواهیم کرد.

در ادامه، به برخی از مشکلاتی که هیومنود درصدد رفع آن‌هاست اشاره می‌کنیم و به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره این بلاک چین پاسخ می‌دهیم. در پایان، توکن بومی هیومنود، یعنی HMND را معرفی می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

“هیومنود (Humanode) به چه معناست؟”

سیستم مالی هیومنود، سیستمی پیشرفته و قدرتمند است که برای تایید و احراز هویت کاربران از روش زیست‌سنجی (بیومتریک) امن و غیرمتمرکز استفاده می‌کند. به طور ساده، در شبکه هیومنود، کلید ورود هر کاربر خصوصیات فیزیکی او همچون تصویر چهره اش استفاده می‌کند.

Humanode یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است که به هر فرد حق رأی داده می‌شود. این سیستم با توزیع نابرابر قدرت در شبکه می‌تواند با استفاده از سرمایه مبارزه کند.

برای اثبات منحصربه‌فرد بودن هر نود، داده‌های بیومتریک استفاده می‌شود و این داده‌ها به طور کاملاً غیرمتمرکز ثبت می‌شوند تا به اطمینان برسیم که هر نود متعلق به یک انسان واقعی است. در این فرایند، حریم خصوصی کاربران نیز مورد احترام قرار می‌گیرد؛ زیرا داده‌ها رمزگذاری می‌شوند و هرگز در دسترس افراد ثالث قرار نمی‌گیرند.

هیومنود با استفاده از سابستریت، چهارچوب کلیدی برای ساخت بلاک چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز وب ۳.۰ را به وجود آورده است. سابستریت با قابلیت‌های متنوع در شبکه پولکادات محسوب می‌شود. با استفاده از این قابلیت، هیومنود به دنبال ایجاد یک زنجیره‌ای ایمن، رمزنگاری‌شده و قابل دسترس برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و سازمان‌های مشارکتی می‌باشد.

داده‌های زیستی، اصل و اساس سیستم‌های هیومنود را تشکیل می‌دهند

در شبکه هیومنود، تنها داده‌های زنده و زیستی اجازه ورود به شبکه را دارند و با همدیگر تعامل می‌کنند. در واقع، تنها افراد واقعی می‌توانند در این شبکه شرکت کرده و پاداش بگیرند. سیستم بدیع هیومنود از راه کارهای جستجوی داده‌های بیومتریک کاربران و الگوریتم‌های تشخیص هویت برای تطبیق داده‌ها و ایجاد یک زنجیره غیرمتمرکز، حسابرسی‌پذیر و خصوصی استفاده می‌کند.

هیومنود با ایجاد جامعه‌ای از کاربران با هویت واقعی، شبکه‌ای مقاوم در‌برابر حمله‌ سیبل (Sybil Attack) می‌سازد که راهکارهایی پایدار برای حفظ ارزش و کاربردهای مالی ارائه می‌دهد. در حمله‌های سیبل که اغلب در شبکه‌هایی همتابه‌همتا و دموکراتیک اتفاق می‌افتد، هکرها با ایجاد حساب‌های کاربری جعلی به‌منظور کسب اکثریت رأی، تلاش می‌کنند کنترل شبکه را در‌اختیار بگیرند.

در عوض، سیستم بیومتریک زنجیره هیومنود به هر فرد اجازه می دهد تا تنها یک حساب کاربری و یک رای در سیستم داشته باشد و خطر حملات سیبل را به حداقل برساند. در ادامه، حمله های سیبل و روش های مقابله هیومنود با آنها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

تولید کنندگان و سرمایه گذاران در هیومانود

هیومنود یک محصول فکری از داتو کاوازی و ویکتور اسمیرنوف، دو هم‌بنیان‌گذار موسسه تحقیقاتی پارادایم است. این پروژه در سال ۲۰۱۷ شروع شد و دو بنیان‌گذار آن، از بلوغ و قدرت بلاک‌چین و وب ۳.۰ پشتیبانی می‌کنند. داتو و ویکتور هر دو از کارشناسان برجسته بلاک‌چین هستند و ۱۰ سال تجربه موفق در پروژه‌های مختلف از جمله Citadel.one و کار با سیستم‌های غیرمتمرکز را دارند.

توسعه اولین شبکه آزمایشی پروژه هیومنود از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون در حال ادامه است. در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹)، این شبکه با موفقیت راه‌اندازی شد و اولین به‌روزرسانی آن در سپتامبر همان سال (شهریور ۱۴۰۰) انجام شد. از آن زمان تاکنون، این شبکه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر کاربر را به عنوان نودهای انسانی جذب کرده و جامعه فعالی را تشکیل داده است.

تم توسعه هیومنود در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری رشد کرده است و اکنون ۲۳ متخصص حرفه‌ای از ۱۴ کشور در سرتاسر جهان در این تیم فعالیت می‌کنند. در فهرست افراد برجسته‌ای که در تیم حضور دارند، مهندسانی همچون موزگی (MOZGIII)، رافائل گدلر (Rafael Gedler) و دیمیتری لاورنوف (Dmitry Lavrenov) مشاهده می‌شوند که تجربه سال‌ها خود را در زمینه‌های مختلف رمزنگاری و برنامه‌نویسی با خود به تیم هیومنود آورده‌اند.

چندین پلتفرم سرمایه گذاری از جمله ریپابلیک کریپتو، شیما کپیتال، پارادایم، گرویتی ایکس، بیگ برین هولدینگز و ترایب کپیتال، به جمع آوری کاربران، بازاریابی و تأمین سرمایه این پروژه کمک کرده اند.

همچنین، بسیاری از توسعه دهندگان به دنبال یک بستر مقاوم در برابر حملات سایبری هستند و به دنبال انتقال اپلیکیشن های غیرمتمرکز و دائوهای خود از زنجیره های سازگار با ماشین اتریوم به هیومنود هستند تا عملکرد آن را آزمایش کنند.

چگونه هیومنود عمل می‌کند؟

شبکه هیومنود از الگوریتم‌های “اثبات یگانگی” و “اثبات موجودیت” استفاده می‌کند به جای الگوریتم‌های “اثبات کار” و “اثبات سهام”.

بیشتر پلتفرم‌ها به نودهای خود اجازه می‌دهند که براساس میزان سرمایه در اختیارشان یا سرمایه واگذارشده به آنان، قدرت رأی داشته باشند. اما در مقابل، بلاک چین از الگوریتم‌های اثبات یگانگی و موجودیت استفاده می‌کند تا همه نودها را در جایگاهی برابر از نظر قدرت رأی‌دهی و اعتبارسنجی شبکه قرار دهد. یکی از پیامدهای مثبت این سازوکار، مقاومت در برابر حمله‌های سایبری و حفظ یکپارچگی شبکه است.

اسکن چهره: یک روش برای شرکت در هیومنود

کاربران هیومنود باید با اسکن تصاویر سه‌بعدی چهره خود تأیید کنند که افراد واقعی و زنده هستند و از ابزارهای جعل هویت مانند ماسک، تصویر، ویدئو، صفحه‌نمایش و دیگر وسایل استفاده نکنند. پس از پایان این فرآیند، کلیدهای خصوصی و عمومی کاربران ایجاد خواهد شد و آنها می‌توانند نودهای خود را راه‌اندازی کنند.

واقعیت این است که دسترسی و شرکت در شبکه نه بر اساس مقدار سرمایه افراد، بلکه بر اساس شناسایی ویژگی‌های بیومتریک آنان اعطا می‌شود. در این فرایند، تنها مسئله مهم برای سیستم هویمنود، تشخیص این است که آیا فرد وارد شده انسان است یا خیر.

هیومنود از نرم‌افزارهای شناسایی بیومتریک انسانی مانند «فیس‌تِک» (FaceTec) استفاده می‌کند. تنها گوشی‌های دوربین‌دار قابلیت تشخیص چهره را دارند. همچنین، اطمینان حاصل شده است که داده‌های بیومتریکی که در شبکه ثبت می‌شوند با استفاده از روش‌های رمزنگاری ایمن شده‌اند و از دستگاه‌های هوشمند کاربران خارج نمی‌شوند. همچنین، حفظ حریم خصوصی کاربران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از ترکیب بلاکچین و علم بیومتریک توسط هیومنود، باعث ساخت یکی از شبکه‌های غیرمتمرکز، ایمن و قابل اعتماد شده است.

تطبیق پذیری هیومنود با کیت توسعه سابستریت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده، هیومنود بر اساس کیت توسعه سابستریت پولکادات طراحی شده است. این کیت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا فرآیند ایجاد و پیاده‌سازی بلاک چین‌های عمومی یا تخصصی را آسان کنند و برخی از پارامترها و قابلیت‌های عملیاتی را در اختیارشان قرار دهد. این توانایی‌ها شامل تعامل‌پذیری در اکوسیستم پولکادات، توان عملیاتی و مقیاس‌پذیری، پشتیبانی از زبان وب‌اسمبلی (WebAssembly) و قراردادهای هوشمند سالیدیتی (Solidity) است.

به طور دیگر، شبکه‌های مبتنی بر کیت توسعه سابستریت، از جمله هیومنود، با ابزارهای توسعه اتریوم سازگار هستند. این شبکه‌ها می‌توانند برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال مقیاس‌پذیری گسترده‌تر هستند، مقصد مناسبی باشند. در واقع، هیومنود یک زنجیره سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که از پردازش داده‌های بیومتریک برای مقابله با حمله‌های سیبل به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های خود استفاده می‌کند.

با استفاده از رمزگذاری داده‌های بیومتریکی کاربر، نودهای انسانی ساخته می‌شود. به این ترتیب، هویت بیومتریکی کاربر به یک سهام تبدیل می‌شود که با آن می‌توان یک نود ایجاد کرد و تراکنش‌ها را تأیید کرد.

همچنین، توزیع توکن بومی هیومنود با نام HMND، با رعایت اصول سیستم پولی “فاث” (Fath) انجام می‌شود. این سیستم پولی، با توجه به ارزش افزوده به شبکه، با به‌کارگیری الگوریتم پولی واکنشی، از ایجاد تورم جلوگیری می‌کند.

این الگوریتم با اندازه گیری تفاوت ارزش شبکه در دو زمان مختلف، به منظور تعیین رشد عرضه توکن استفاده می شود. به این ترتیب، این الگوریتم تضمین می کند که رشد شبکه با تولید ارزش همراه است و تعادل بین عرضه ارزش و واحدهای توکن حفظ می شود.

“نودها در شبکه‌ی هوشمند”

در هیومنود، هر فرد بدون توجه به نژاد، ثروت، مذهب و شرایط خاص خود می تواند به یک نود انسانی تبدیل شود. این نودها علاوه بر کسب سود و مزایا، به امنیت شبکه کمک می کنند. همچنین، تمام کاربران می توانند در دائوِ حاکمیت غیرمتمرکز هیومنود به نام ورتکس شرکت کنند.

با توجه به اینکه تمامی اعضای دائو ورتکس حق رأی مساوی دارند و فاقد ثروت هستند، برای جلوگیری از عوام‌گرایی، سیستم حکومت این دائو به صورت چندلایه طراحی شده است. مدت زمانی که اعضا به شبکه و دستیابی به مشارکت نشان می‌دهند، می‌تواند بر قدرت و نقش آنها در این سازمان غیرمتمرکز تأثیرگذار باشد. سه سهام‌دار اصلی در این سازمان مستقل و غیرمتمرکز در این رده‌بندی قرار می‌گیرند.

  • هیومنودها: افرادی هستند که با موفقیت فرایند احراز هویت بیومتریک را پشت سر گذاشته‌اند و برای ارائه خدمات در شبکه، بخشی از کارمزد تراکنش را دریافت می‌کنند.
  • واگذارکننده ها: افرادی هستند که به نودهایی تبدیل می شوند که تصمیم می گیرند قدرت رأی خود را به حکمرانان بدهند.
  • حاکمان: حاکمان (Governor) نودهایی هستند که در سیستم حاکمیت شبکه مؤثر هستند و موظفند برخی الزامات حاکمیتی خاص را اجرا کنند.

ویژگی های هیومنود به فارسی بازنویسی می شود: خصوصیات هیومنود.

هیومنود یک راه‌حل کامل و امن برای ارائه پلتفرمی به‌منظور ارائه دسترس‌پذیری و عدالت در دارایی‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. این بلاک‌چین دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را از رقبا متمایز می‌کند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت در برابر حملات سایبری

هیومنود با استفاده از پردازش دوره‌ای داده‌های بیومتریک و تأکید بر تشخیص واقعی‌بودن کاربران، به دنبال ایجاد یک شبکه ایمن از افراد حقیقی می‌باشد. هر کاربر تنها می‌تواند یک هویت بیومتریک از خود ثبت کند و بنا به این مسئله، فقط یک نود در شبکه هیومنود راه‌اندازی و اجرا می‌کند. این باعث می‌شود هر کاربر تنها یک رأی داشته باشد و از مزایای توزیع یکسان و برابر پاداش بین مشارکت‌کنندگان شبکه بهره‌مند شود.

  • حاکمیت فردی

هیومنود از احراز هویت مستقل و غیرمتمرکز استفاده می‌کند تا کنترل کامل هویت دیجیتالی کاربران را دراختیار خودشان قرار دهد. در این سیستم، کاربران نیازی به ارائه داده‌های مربوط به شناخت مشتری (KYC) به نهادهای نظارتی شخص ثالث ندارند؛ زیرا تمام اطلاعات به‌صورت درون‌زنجیره‌ای و غیرمتمرکز نگه‌داری می‌شوند.

  • “حفظ حریم شخصی”

هیومنود از تکنولوژی رمزنگاری برای حفاظت از داده های بیومتریک مانند تصویر چهره کاربران خود استفاده می کند. این داده ها توسط یک شبکه عصبی قدرتمند پردازش می شوند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات کاربر هیچگاه از دستگاه شخصی یا کامپیوتر خود خارج نمی شود.

  • بودن بی‌نام و نشان

تمام هویت‌های بیومتریک شناسایی شده قابل بررسی هستند. بنابراین، کاربران می‌توانند به طور آزاد و بی‌نیاز از افشای هویت خود، با شبکه در تعامل باشند.

  • عدم تغییرپذیری

هویت دیجیتال کاربران از طریق هیومنود به خصوصیات فیزیکی و زیستی آنان مرتبط است و نه به اسناد و مدارک قانونی یا وضعیت و مکان ثبت‌شده آنان. به این ترتیب، افراد می‌توانند از حفظ دارایی‌ها و اطلاعات خصوصی‌شان نظیر سوابق پزشکی و اسناد قانونی، بدون نیاز به رضایت صریح و ثبت داده‌های فیزیکی و شخصی‌ آنان اطمینان حاصل کنند.

  • آسان‌سازی ادغام

مبنای آموزشی هیومنود بر این اصل است که “هر فرد یک رأی دارد”. بنابراین، این اصل به راحتی در هر پروتکلی قابل استفاده است و می‌تواند به بهبود عدالت و کاهش تمرکز در شبکه‌های بلاک چینی کمک کند.

  • واقعیت دسترس‌پذیری

هیومنود یک پلتفرم مبتنی بر سابستریت و سازگار با ماشین مجازی اتریوم است، که بستر مناسبی برای ایجاد، انتقال و توسعه قراردادهای هوشمند سالیدیتی فراهم می کند. این پلتفرم با اتریوم و هر زنجیره دیگر سازگار با ماشین مجازی اتریوم تعامل پذیر است. بنابراین، امکان انتقال آسان مرورگرهای بلاک چین، قراردادهای هوشمند مبتنی بر سالیدیتی، بریج ها، پروتکل ها و … به این زنجیره زیست سنج وجود دارد.

  • هزینه‌های متناسب با کارمزد

هیومنود از یک سیستم کارمزدی مبتنی بر هزینه استفاده می کند که در آن، کارمزد تراکنش‌ها بر اساس استفاده واقعی از منابع، به دلار آمریکا تعیین می شود. این روش با تخصیص ارزش به دلار، به کاهش تأثیر نوسان قیمت توکن بومی HMND بر هزینه‌ها کمک می کند و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم می کند.

  • محیط دموکراتیک

HMND توکن‌ها، بر خلاف بسیاری از بلاک چین‌های دیگر، در دستیابی به اجماع هیچ نقشی ندارند؛ زیرا کاربران مجبور نیستند توکن‌های خود را برای جلوگیری از حمله‌های سیبل خرج کنند. به جای آن، هیومنود از مدل اجماع بیومتریک استفاده می‌کند که می‌تواند یکی از روش‌های کارآمد برای دستیابی به اجماع و اطمینان از توزیع عادلانه منابع باشد.

چه مشکلاتی باید توسط هیومنود حل شود؟

هدف اصلی شرکت هیومنود، حل مشکل رایجی است که بیشتر شبکه‌های غیرمتمرکز با آن مواجه هستند و بسیاری از افراد این مشکل را مورد انتقاد قرار می‌دهند. شرکت هیومنود، سعی دارد به عنوان پایان‌نامه‌ای بر حکومت پلوتوکراسی یا حاکمیت ثروتمندان و قدرتمندان، به کار خود ادامه دهد.

راهکار اکثر پلتفرم‌های بلاک‌چینی مدرن برای مقابله با حملات سیبل، الگوریتم‌های “اثبات کار” و “اثبات سهام” هستند. این در حالی است که هر دو الگوریتم برنده را به دست افراد ثروتمند می‌دهند؛ در الگوریتم اثبات کار، برتری با افرادی است که توانایی خرید دستگاه‌های استخراج با قدرت هش مناسب را دارند.در الگوریتم اثبات سهام، نودهایی که سهام و ثروت بیشتری در شبکه دارند، بیشترین پاداش را دریافت می‌کنند. این الگوریتم همچنین غیرمتمرکز است، اما توزیع حق رأی بین کاربران به صورت یکسان نیست.

مطالعه بیشتر: تفاوت‌ها و مفاهیم اثبات انجام کار و اثبات سهام

به علاوه، هیومنود از نودهای بیومتریک بهره می‌برد تا نابرابری در توزیع قدرت رأی‌دهی و تخصیص پاداش را کاهش دهد.

به این ترتیب، فرآیند ایجاد و اجرای نودها به صورت تجربه کاربری ساده و کارآمد تسهیل می‌شود تا برای مشارکت در شبکه، نیازی به تخصص فنی یا سرمایه خاصی نباشد. با این راهکار، هیومنود می‌تواند یکی از سیستم‌های بلاکچینی فراگیر و غیرمتمرکز را بنا کند.

کاربردهای عملی هیومانود

در این حوزه، با کاربردهای متنوع و نوینی از هیومنود روبه‌رو هستیم که قادر است مشکلات متعددی را حل کند. در ادامه، به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

  • ایردراپ‌های شناسایی بیومتریکی

استفاده از مشخصات بیومتریک کاربران می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر ایردراپ‌ها و پاداش‌های شبکه‌ها کمک کند. با اطمینان از اینکه هر فرد با مشخصات زیستی خود فقط یک فرصت برای دریافت ایردراپ دارد، کاربران مخرب نمی‌توانند با تقلب یا به‌صورت انحصاری بخش زیادی از ایردراپ را از خود کنند.

  • هویت غیرمتمرکز:

استفاده از مشخصات بیومتریک افراد می‌تواند به ایجاد هویت‌های غیرمتمرکز (DID) کمک شایانی کند. در حال حاضر، روش‌های ایجاد هویت غیرمتمرکز مبتنی بر بررسی‌های انسانی و دستی است که به راحتی قابل تغییر و تقلید هستند.

هیومنود، با بهره‌گیری از مشخصات بیومتریک، امکان ردیابی و شناسایی کاربران بدون نیاز به ورود به حریم خصوصی آنان را فراهم می‌کند. این تکنولوژی با استفاده از واسطه‌های متمرکز، داده‌های شخصی کاربران را به‌صورت کامل و ایمن درون‌زنجیره‌ای نگه‌داری می‌کند و فقط کاربران قادر به دسترسی و کنترل داده‌های خود هستند.

  • اقتصاد آنلاین و بازی‌های مقاوم در برابر حملات سیبیل

یکی از چالش‌های اساسی بازی‌های آنلاین و چندنفره (MMO) مبتنی بر بلاک‌چین، ایجاد یک اقتصاد مجازی پایدار است؛ زیرا تعداد زیادی از بازیکنان بدجنس از ربات‌ها برای کسب پاداش در پلتفرم‌های گیمینگ استفاده می‌کنند.

این شرایط ممکن است باعث ایجاد تورم بیش از حد در شبکه شود. شرکت Humanode مطمئن می‌شود که هر بازیکن فقط با مشخصات زیستی خود وارد بازی می‌شود. این باعث می‌شود که این شبکه بتواند محیطی مقاوم در برابر حملات سایبری با اقتصاد پایدار را فراهم کند.

  • تحفظ حریم خصوصی

کاربران هیومنود امکان دارند بدون فاش کردن کامل هویت خود با شبکه در تعامل باشند. اطلاعاتی که برای ثبت نام لازم است، فقط برای اثبات هویت کاربران استفاده می‌شود و آنها می‌توانند از مزایای هیومنود بهره ببرند و با اطمینان از اینکه اطلاعاتشان هیچگاه از دستگاهشان خارج نمی‌شود، استفاده کنند.

  • اعتبار سنجی بیومتریکی

به علاوه، کاربران هیومنود می‌توانند برای کسب امتیازها و اعتبارهای ضروری، از ویژگی‌های زیستی خود استفاده کنند تا به خدماتی مانند وام دسترسی پیدا کنند. با این روش، کاربران می‌توانند بدون فاش کردن هویت خود، به اعتبار لازم دسترسی داشته باشند و از پرداخت وثیقه بیش از حد جلوگیری کنند.

  • “فلسفه‌های دموکراتیک”

یکی از اهداف مهم دائوها، مبارزه با پلوتوکراسی و دست‌کاری سازمان‌های غیرمتمرکز توسط افراد قدرتمند است. با استفاده از راهکار غیرمتمرکز درون‌زنجیره‌ای خود، هیومنود اطمینان حاصل می‌کند که هر فرد تنها یک حق رأی دارد.

در این حالت، امکان اتصال دستگاه‌های استخراج به منظور افزایش قدرت یا اختصاص توان اعتبارسنجی به وسیله خرید توکن، به طور کامل حذف می‌گردد و دائوها می‌توانند به صورت غیرمتمرکز به کار خود ادامه دهند.

  • تعیین قیمت منصفانه برای کارمزد تراکنش

کارمزدهای ناپایدار و گاهی بسیار بالا در پلتفرم‌های بلاکچین محبوب، به پیش‌بینی و دسترسی به تراکنش‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. هیومنود این مشکل را با استفاده از سیستم کارمزد مبتنی بر هزینه واقعی دلاری حل می‌کند. به عبارت دیگر، کارمزد بر اساس مبلغ تراکنش تعیین می‌شود و به صورت دلاری قابل پرداخت است.

در کل، زنجیره هیومنود از هویت غیرمتمرکز و بیومتریک ناشناس استفاده می کند تا خدمات آنلاین مختلف را ارائه دهد. این خدمات شامل پلتفرم های وام دهی غیرمتمرکز، لانچ پدها و دائوها، بازی های درآمدزا، رشد شبکه های دیفای، کشت سود، ایردراپ ها، ایجاد بازار، خدمات پزشکی، ایجاد و اجرای شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز، احراز هویت در متاورس و مالکیت توکن های غیرمثلی (NFT) می باشند.

توکن

هیومنود، همانند بسیاری از بلاک چین‌های لایه اول، خود توکن اختصاصی به نام HMND را عرضه می‌کند. این توکن، به عنوان واسطه‌ای برای پرداخت کارمزد، احراز هویت بیومتریک و اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک چین هیومنود عمل می‌کند.

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، توکن HMND تنها بر اساس فعالیت‌های پلتفرم و سیستم مالی نوین “فاث” عرضه می‌شود تا از ایجاد تورم ناخواسته در شبکه جلوگیری شود. سازوکار این سیستم مالی باعث نوسان قیمت توکن HMND می‌شود؛ به عبارت دیگر، کاربران تنها در صورت نیاز به آن، به حجم گسترده این توکن دسترسی دارند. اگر فعالیت شبکه کاهش پیدا کند، تعادل در عرضه HMND با سوزاندن توکن‌های اضافی و کاهش تعداد آن‌ها برقرار می‌شود.

با توجه به راه حل‌های “اثبات یگانگی” و “اثبات موجودیت”، شرکت در شبکه هیومنود برای نگه‌داری یا سهام‌گذاری در توکن HMND نیازی ندارد. به همین دلیل، نیازی به جمع‌آوری ثروت کافی یا خرید تجهیزات ماینینگ برای تبدیل شدن به نود اعتبارسنج ندارید.

با این حال، کاربرانی که یک نود اجرا می‌کنند، به تدریج بخشی از کارمزدهای تراکنش‌ها را به عنوان پاداش کسب می‌کنند؛ در حالی که ارزش کل این پاداش‌ها نیز همزمان با رشد شبکه افزایش می‌یابد.

طدر حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱)، این توکن هنوز در فهرست صرافی‌ها قرار نگرفته است؛ اما اگر با گروه تلگرام و دیسکورد هیومنود همراه شوید، به زودی از اعلام رسمی پیوستن این توکن به فهرست صرافی‌ها مطلع خواهید شد.

جمع‌بندی

در این مقاله، با هیومنود و سازندگان آن آشنا شدیم و روش کار این زنجیره بلاک چین جدید را بررسی کردیم. سپس، به برخی از مشکلاتی که هیومنود برای حل آن‌ها ایجاد شده است و مزایای مهم این بلاک چین اشاره کردیم. در انتها، پس از مرور توکن بومی HMND، به سؤالات متداول مرتبط با هیومنود و فناوری آن پاسخ دادیم.

فرآیند توسعه زنجیره هیومنود هنوز در مرحله آغازین خود قرار دارد و با استفاده از فناوری زیرساختی خود، با آزمایش و خطا در تلاش برای بهبود پایداری و عملکرد پیوسته است. هدف هیومنود در ایجاد تحول در فضای وب ۳.۰ است و با تلفیق بلاک چین و علم بیومتریک، قابلیت شگفت‌انگیزی را برای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می کند. به علاوه، تیم توسعه هیومنود مدعی است که این زنجیره در سه تا چهار سال آینده به یک حاکمیت کاملاً غیرمتمرکز دست خواهد یافت و با توجه به الگوریتم‌های خود، این ادعا زیاد بعید به نظر نمی رسد.

بستر حاصلخیز هیومنود، می‌تواند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز منحصربه‌فردی را احیا کند، که در زنجیره‌های متمرکز، قابلیت خود را نشان نمی‌دهند. این زنجیره با مقاومت در برابر حملات سایبری، شرایط انحصارگرایانه زنجیره‌ها را از بین می‌برد و تمرکززدایی و دموکراسی حقیقی را جایگزین می‌کند. هدف نهایی بلاک چین هیومنود، ایجاد زیرساختی مبتنی‌بر بیومتریک انسانی است. در این بستر، یگانگی و واقعی‌‌بودن مشخصات هر انسان، ضامن برابری قدرت او با سایر همتایانش است.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *