0

چرا اجاره دادن حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال خطرناک است؟

حساب کاربری
بازدید 402

عناوینی که در این مقاله می خوانید

در این روزها، جنایتکاران فضای مجازی از روش جدیدی برای سرقت از کارت‌های بانکی با استفاده از تکنیک هک و پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. این جنایتکاران معمولا با استفاده از آگهی‌های اینترنتی مانند “استخدام” یا “کار در منزل”، قربانیان را به دام می‌اندازند. با ما در مورد ارزهای دیجیتال همراه باشید.

در اخیرا، در برخی آگهی‌های استخدامی با عناوینی مانند “استخدام”، “درآمد نجومی در خانه”، “کار در منزل” و غیره، از درخواست‌کنندگان کار خواسته می‌شود که با ثبت نام در یک “صرافی آنلاین ارز دیجیتال” و احراز هویت در آن (با ارائه مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی)، حساب کاربری خود را کرایه کنند تا با آن حساب، ارز دیجیتال (عمدتا بیت کوین) خریداری شود. در اینجا با وعده اینکه از هر خرید، چند درصد به صاحب اصلی حساب تعلق خواهد گرفت.

میزان درآمد وعده داده شده در این آگهی‌ها به اندازه‌ای بالا است (معمولا بین ۶ تا ۹ میلیون تومان) که هر کسی ممکن است به آن وسوسه شود.

با استفاده از حساب کاربری صرافی که به نام قربانی و با احراز هویت او با مدارک شناسایی انجام شده است، جنایتکاران می‌توانند پولشویی را انجام دهند و یا مبالغ موجود در کارت‌های بانکی هک شده که از طریق فیشینگ به دست آورده‌اند، را به بیت کوین تبدیل کنند. در این حالت، مسئولیت‌های قضایی و قانونی به عهده صاحب حساب خواهد بود و پس از تبدیل پول به بیت کوین، تقریبا هیچ ردی از جنایتکار باقی نمی‌ماند.

بیت کوین ناشناسی بالایی دارد

تراکنش‌های بیت کوین ناشناسی قابل توجهی دارند. به این معنی که هرکسی می‌تواند تراکنش‌های انجام شده در بیت کوین را مشاهده کند، اما برای انجام تراکنش در شبکه بیت کوین، بر خلاف سیستم بانکی، نیازی به وارد کردن اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی نیست. به همین دلیل، پیگیری تراکنش‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای مقامات قضایی بسیار مشکل است.

بنابراین، صرافی‌های ارز دیجیتال برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، از مشتریان خود درخواست می‌کنند تا با ارسال تصویر (اسکن) مدارک شناسایی شخصی خود مانند شناسنامه، کارت ملی و غیره، احراز هویت انجام دهند. با این روش، در صورت وقوع جرم، امکان پیگیری قضایی وجود دارد.

“اجاره کردن حساب صرافی”، یکی از ترفندهای جدید جنایتکاران سایبری است.

هکرهایی که با استفاده از ترفند فیشینگ، اطلاعات کارت‌های بانکی را سرقت می‌کنند، برای انتقال مبالغ موجود در کارت‌های هک شده با مشکل مواجه هستند. زیرا در صورت انجام تراکنش بانکی به حساب شخصی خود یا هر فرد دیگری، ردیابی خواهند شد. به همین دلیل، آن‌ها به دنبال کرایه کردن حساب‌های صرافی هستند که با استفاده از آن‌ها، بتوانند پول های هک شده را به ارز دیجیتال مانند بیت کوین تبدیل کنند. در این روش، پیگیری جرائم سایبری بسیار دشوارتر می‌شود.

اکنون برخی از این جنایتکاران با گول زدن به افراد ناآگاه و کرایه کردن حساب‌های صرافی آن‌ها که با نام خودشان احراز هویت شده است، پول‌های هک شده را به بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری تبدیل می‌کنند و با این روش، پلیس را در پیگیری آن‌ها به شدت مشکل می‌کنند.

از سوی دیگر، جنایتکارانی که پول‌های زیادی را از راه‌های غیرقانونی بدست آورده‌اند، با استفاده از این ترفند، می‌توانند به نوعی پولشویی انجام دهند و پول‌های کثیف خود را به صورت قانونی و تمیز شده تبدیل کنند.

یکی از سناریوها:

لطفا توجه داشته باشید که متخلفان می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، افراد را متقاعد کنند که حساب صرافی خود را به اجاره بدهند، اما بیشترین روش کار به شرح زیر است:

۱- جنایتکار در یکی از سایت‌های آگهی رایگان (مانند دیوار یا شیپور) آگهی استخدام می‌گذارد، مثلا با عنوان «استخدام در منزل با درآمد عالی». معمولا یک حساب تلگرامی برای ارتباط با کارجو در آگهی درج می‌شود.

۲- پس از مراجعه قربانی برای استخدام، از او خواسته می‌شود که در وب‌سایت‌های صرافی ایرانی ثبت نام کرده و پس از ارسال مدارک هویتی و احراز هویت در صرافی، حساب کاربری خود را در اختیار جنایتکاران قرار دهد تا با آن خرید ارز دیجیتال انجام شود.

همچنین در برخی موارد، اطلاعات کارت بانکی نیز خواسته می‌شود زیرا برای خرید در بعضی از صرافی‌ها، کارت بانکی باید به نام صاحب حساب باشد. برای جلب اعتماد، جنایتکاران پیشنهاد می‌دهند که کارت بانکی قبل از واگذاری کاملا خالی شود.

۳- پیشنهاد حقوق بسیار بالای این کار، می‌تواند هر کسی را به خود جذب کند. همچنین برای جلب اعتماد بیشتر، در ابتدا خرید با مبالغ پایین انجام می‌شود و معمولا پرداخت حقوق نیز در سررسید آن صورت می‌گیرد.

۴- حالا جنایتکاران می‌توانند با استفاده از حساب کاربری قربانی، با استفاده از کارت‌های هک شده، ارز دیجیتال خریداری کنند و به کیف پول خود منتقل کنند. با این کار، ردیابی جنایتکاران برای پلیس بسیار دشوار می‌شود زیرا مشخص نیست که ارزهای دیجیتال دقیقا به کدام کیف پول منتقل می‌شوند و چگونه خرج یا فروش آن‌ها انجام می‌شود.

۵- بعد از خالی شدن حساب‌های کارت‌های هک شده، صاحبان اصلی آن‌ها شکایت می‌کنند. مسئولیت اصلی این اتفاق بر عهده دارنده حساب کاربری در صرافی است.

جمع‌بندی:

دارندگان حساب کاربری در صرافی‌ها در زمان ثبت نام و خرید، قوانین صرافی را تایید می‌کنند که یکی از مفاد اصلی آن، مسئولیت کامل جرائم انجام شده با حساب کاربری برای دارنده حساب است. بنابراین در صورت وقوع جرم با حساب کاربری، اولین فردی که پاسخگو خواهد بود، صاحب حساب است. به هیچ عنوان حساب کاربری خود در صرافی‌های آنلاین را در اختیار کسی قرار ندهید.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *