0

چیستی استانداردهای بلاکچین؟

بلاکچین
بازدید 284

یکی از موضوعات حائز اهمیت در دنیای کریپتو، استانداردهای بلاکچین است. هر سیستمی دارای قوانین و مقررات خاص خود است و بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست. استانداردهای بلاکچین برای روشن کردن بسیاری از مسائل و تعیین الگوی مسیر بسیار مفید هستند. این استانداردها در دنیای رمزارزها اهمیت بالایی دارند و به موضوعات متعددی مرتبط می‌شوند. در این مقاله، قصد داریم به صورت دقیق به ماهیت، کاربردها و جزئیات استانداردهای بلاکچین بپردازیم و شما را با اجزای مختلف آن آشنا کنیم.

طبیعت و دلیل شکل‌گیری استانداردهای بلاکچین

با پیشرفت فناوری بلاکچین، درخواست‌ها برای شفافیت در مورد مدل‌های فنی، نظارت و حاکمیت بیشتر می‌شود. تصمیم‌گیری درباره این عناصر اساسی، مسیر و پتانسیل فناوری را تعیین می‌کند. با این حال، علیرغم فعالیت‌های بیشتر در این حوزه‌ها، کمتر توجهی به فهرست‌بندی و ارزیابی بستر فعلی که اکوسیستم می‌تواند بر آن ساخته شود، شده است. به دلیل اینکه بازیگران و افراد تأثیرگذار در سراسر جهان راه‌حل‌های نوآورانه برای مواجهه با چالش‌های جامعه ارائه می‌دهند، لازم است یک مبنای اصلی برای تسهیل نوآوری تأثیرگذار و مسئولانه وجود داشته باشد.

در چند سال گذشته، بلاکچین از دوره‌های زیادی از هیاهو و بدبینی گذشته است. در طول این سال‌ها، تغییرات و پیشرفت‌های قابل امیدی در این زمینه رخ داده و اکوسیستم با طراحی و ساخت مقیاس به جلو حرکت کرده است. با این حال، چندین سوال حیاتی برای موفقیت یا شکست بلاکچین باقی مانده است. همچنین، شفافیت مطلوب، ایجاد یک چارچوب قوانین و حتی موانع، برای بسیاری از سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد.

علاوه براین، جنبه‌های فنی و حاکمیتی مانند قابلیت همکاری، امنیت و مدل‌های همکاری اکوسیستم، تاثیرات قابل‌توجهی بر فناوری خواهند گذاشت. با بررسی برنامه‌هایی مانند ارزهای دیجیتال و مدیریت زنجیره تامین که به طور اساسی روش‌های تعامل ما را تغییر می‌دهند، متوجه می‌شویم که نیاز روزافزونی به زمینه‌های مشترک وجود دارد. ما شاهد ظهور ابتکاراتی هستیم که هدفشان ارائه جنبه‌های بیشتر به مدل‌های کسب‌وکار، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی است که بلاکچین به آن‌ها نیاز دارد.

بحث‌های فراوانی در مورد فناوری بلاک چین و روش کار استانداردها همچنان ادامه دارد. همچنین، اگرچه استانداردسازی به تمام جنبه‌های معماری فنی و حاکمیت مرتبط با معاملات دقیق به قیمت می‌پردازد، فناوری‌های غیرمتمرکز نیز امکانات جدیدی برای تنظیم استانداردهای بلاک چین در سراسر اکوسیستم ارائه می‌دهند. همانطور که اشاره شد، روش‌های جدید، مدل‌های موجود را به چالش می‌کشند و ممکن است ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری منحصربه‌فردی را ارائه دهند. هنوز کامل نمی‌توانیم تمامی مزایا و معایب را مشاهده کنیم، بنابراین اهمیت دارد که به رصد مناطقی که ممکن است به آن‌ها عواقب و خطرات جدید وارد شود، ادامه دهیم.

در نهایت، استانداردها دارای پتانسیلی هستند که به یکسان‌سازی زمینه بازی در توسعه بلاک چین کمک کنند، اما تنها در صورتی که با تفکر، طراحی و اجرا درست انجام شوند. بدون توجه فعالانه به فرایند ایجاد استانداردهای بلاک چین و شکل‌دهی به آن‌ها، امکان وجود دارد که آن‌ها بر اساس علایق و جهت‌گیری‌های خاص با سیستم‌های سنتی شکل گیرند. به دلیل طبیعت غیرمتمرکز بلاک چین، مدل‌های سنتی تنظیم استاندارد را تغییر می‌دهد. می‌توان گفت که حاکمیت و توانایی تعبیه استانداردها در ساختار پروتکل با موفقیت قابل قبولی رقم خورده است، از جمله ساختارهایی که برای ایجاد هماهنگی در سیستم‌های توزیع شده مانند اینترنت استفاده می‌شوند.

  • قابلیت همکاری: تضمین اینکه پروتکل‌ها و پلتفرم‌های مختلف بلاک چین و DLT قادر به تبادل داده‌ها با یکدیگر هستند و به طور یکپارچه با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
  • حاکمیت: بهترین روش‌ها و استانداردها در مدیریت پروژه‌های بلاک چین و همچنین کنسرسیوم‌های بلاک چین که بر پلتفرم‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند.
  • هویت: ترویج یک چارچوب هویت مشترک یا همبستگی هویت در میان پروتکل‌ها و پلتفرم‌های گوناگون بلاک چین.
  • امنیت: تضمین عملکرد ایمن گره‌ها، شبکه‌ها و سرویس‌های مختلف.
  • قراردادهای هوشمند: پشتیبانی از بهترین روش‌ها و استانداردها برای اطمینان از ایمنی فناوری قراردادهای هوشمند.

استاندارد ERC-20 یک API استاندارد برای توکن‌ها در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند و امکان انتقال توکن‌ها را فراهم می‌سازد. این استاندارد عملکرد اساسی برای انتقال توکن‌ها را ارائه می‌دهد و همچنین به توکن‌ها اجازه می‌دهد تا توسط شخص ثالث در زنجیره دیگر خرج شوند.

استاندارد ERC-721 به برنامه‌های قراردادهای هوشمند امکان اجرای یک برنامه منسجم با قاعده را برای توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT ها ارائه می‌دهد. این استاندارد قابلیت‌های اساسی برای ردیابی فراهم می‌کند و امکان انتقال NFT ها را فراهم می‌سازد.

استاندارد ERC-20 یک API استاندارد برای توکن‌ها در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند و امکان انتقال توکن‌ها را فراهم می‌سازد. این استاندارد عملکرد اساسی برای انتقال توکن‌ها را ارائه می‌دهد و همچنین به توکن‌ها اجازه می‌دهد تا توسط شخص ثالث در زنجیره دیگر خرج شوند.

استاندارد ERC-721 به برنامه‌های قراردادهای هوشمند امکان اجرای یک برنامه منسجم با قاعده را برای توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT ها ارائه می‌دهد. این استاندارد قابلیت‌های اساسی برای ردیابی فراهم می‌کند و امکان انتقال NFT ها را فراهم می‌سازد.

استاندارد TRC-20 استانداردی است که برای صدور توکن‌ها بر پایه قراردادهای هوشمند در شبکه TRON استفاده می‌شود. این استاندارد امکان مبادله، انتقال، اشتراک‌گذاری توکن و پشتیبانی توسط کیف پول‌های دیجیتال را فراهم می‌کند. تمام توکن‌های TRC-20 باید از یک سری مشخصات پیروی کنند که شامل 6 مورد ضروری و 3 مورد اختیاری است.

پذیرش استانداردهای بلاک چین نیز اهمیتی دارد.

روش‌های برتر برای انتشار و اجرای استانداردها قابل بحث هستند و برخی از افراد دلایلی می‌آورند که می‌گویند دیوار پرداخت مرتبط با برخی استانداردهای بلاک چین با اخلاق فناوری بلاک چین در تضاد است. با این حال، پروژه‌های منبع باز با مجموعه‌ای از ملاحظات و محدودیت‌های خود روبرو هستند. همچنین، تمرکززدایی و وضعیت فعلی بلاک چین به این معنی است که هیچ نهاد اختصاصی برای انتشار استانداردها و نظارت بر اجرای آن‌ها وجود ندارد، مثلاً ICANN برای اینترنت. بنابراین، اجرای استانداردها تا حد زیادی به سطح سازمانی و اکوسیستمی واگذار شده است.

زیرا بسیاری از کنسرسیوم‌ها در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند، این ساختارهای حاکمیتی ممکن است استراتژی‌های استانداردهای سازمانی را شناسایی کرده و در نتیجه بر استانداردهای بلاک چین تأثیرگذار باشند. همچنین، به دلیل نوپا بودن فناوری و وجود یک بدنه گسترده از استانداردهای بلاک چین، نمی‌توان به طور قطعی پیش بینی کرد که نیروهایی که باعث پذیرش آن می‌شوند، عملاً از طریق کشش بازار، فشار بازار یا ترکیبی از هر دو عامل خواهند بود. در مقابل، در استانداردهای سنتی، پیاده‌سازی تا حد زیادی به اختیار و تصمیم تیم توسعه اصلی وابسته است.

در صورتی که اختلافات اساسی در استانداردهایی که از طریق پیشنهادهای بهبود اجرا می‌شوند، به وجود آید، گزینه‌ای وجود دارد که زنجیره را از یکدیگر جدا کند (با این حال، فرآیند بازخورد برای پاسخگویی فعال به این موضوع در نظر گرفته شده است). علاوه بر این، پروژه‌های فنی مانند Polkadot و Interledger وجود دارند که بر راه‌حل‌هایی تمرکز می‌کنند که برای تسهیل تعاملات بین پروتکل‌ها طراحی شده‌اند. از این رو، ممکن است راه‌حل‌های فنی نقشی مهم در تسهیل قابلیت همکاری و ایجاد نتایج مثبت برای سیستم و استانداردهای بلاک چین ایفا کنند.

همچنین، در استانداردهای بلاک چین ممکن است همپوشانی‌ها رخ دهند.

  • امنیت مشتری:

مدیریت امنیت در رابطه با دارایی‌های رمزنگاری شده مرتبط با مبادلات ارز دیجیتال
اولویت‌بندی حفاظت از دارایی‌های مشتری

  • چارچوب امنیتی:

ایجاد چارچوب امنیتی برای دسترسی به داده‌ها و مدیریت اشتراک گذاری سیستم مبتنی بر فناوری دفتر توزیع شده
تأمین امنیت در اینترنت اشیاء
همکاری بین دستگاه‌های اینترنت اشیاء و شبکه بلاک چین:

قابلیت همکاری و ارتباط بین دستگاه‌های اینترنت اشیاء، سخت‌افزار و پروتکل‌های شبکه بلاک چین

  • مدیریت هویت:

مدیریت کلید کاربر در بلاک چین و فناوری دفتر توزیع شده
الزامات:

الزامات مربوط به فناوری دفتر توزیع شده (DLT)
الزامات سخت‌افزاری
الزامات نرم‌افزاری
فرمت‌های داده:

استفاده از فرمت‌های داده مربوطه

  • تاکسونومی و کلمات فنی:

تعریف و طبقه‌بندی مفاهیم فنی مرتبط با بلاک چین
تعاریف کاری برای بلاک چین:

تعریف‌های مرتبط با عبارات و مفاهیم مختلف در حوزه بلاک چین
انواع، کارکرد، اجزاء، تعاملات کاربر و موارد استفاده از بلاک چین:

توضیح انواع مختلف بلاک چین، عملکرد و کارکردهای آن، اجزاء مهم آن و تعاملات کاربر در این حوزه، همچنین موارد استفاده‌های مختلف بلاک چین
شکاف‌ها در استانداردهای بلاک چین:

بررسی نقاط ضعف و شکاف‌های موجود در استانداردهای بلاک چین

  • زمانبندی اعمال DLT:

برنامه‌ریزی و زمانبندی مراحل اجرای فناوری دفتر توزیع شده (DLT)
ارزیابی کارایی DLT:

بررسی و ارزیابی عملکرد و کارایی DLT

انواع DLT، ویژگی‌ها و انتظارات از عملکرد:

توضیح انواع مختلف DLT، ویژگی‌های آن‌ها و انتظارات درباره عملکرد آن‌ها
انواع ریسک در عملکرد:

شناسایی و توضیح انواع ریسک‌های مرتبط با عملکرد DLT

مقایسه کراس پلتفرم به صورت اکتشافی:

بررسی و مقایسه میان پلتفرم‌های مختلف به صورت اکتشافی
عناصر اصلی فنی:

توضیح عناصر اصلی و اساسی در مورد فناوری DLT
شبکه‌های خارج از زنجیره:

بررسی شبکه‌ها و ارتباطاتی که خارج از زنجیره برای DLT استفاده می‌شوند
الگوریتم اجماع:

توضیح الگوریتم‌های اجماع استفاده شده در DLT
ساختار تابعی (مانند بلاک چین DAG):

توضیح ساختار تابعی مانند بلاک چین DAG که در DLT استفاده می‌شود
قابلیت همکاری در DLT:

بررسی قابلیت همکاری و تعامل در فناوری DLT

تست عملکرد DLT:

ارزیابی عملکرد و کارایی فناوری دفتر توزیع شده (DLT) از طریق تست‌ها
آزمایشات عملکرد تاکسونومی:

انجام آزمایشات عملکردی بر اساس تاکسونومی (مفاهیم و طبقه‌بندی) در زمینه‌های فنی، عملکردی، کاربری، استرس و تست‌های امنیتی
الزامات آزمون عملکرد:

شرایط و مشخصات مورد نیاز برای انجام آزمون عملکرد DLT
ورتیکال‌های مرتبط:

صنایع و بخش‌های مرتبط که به طور مستقیم با DLT سر و کار دارند
تحصیلات:

آموزش و تحصیلات مرتبط با فناوری DLT
توسعه پایدار:

توسعه پایدار و مدیریت منابع مرتبط با DLT
مدیریت ساخت و ساز:

مدیریت پروژه‌ها و عملیات ساخت و ساز مرتبط با DLT
مدیریت حقوق:

اثرگذاری DLT بر مدیریت حقوق و جوانب قانونی مرتبط
دفاتر ثبت اسناد و املاک:

استفاده از DLT در دفاتر ثبت اسناد و املاک و تأثیر آن بر فرایندها
اصول استانداردهای بلاک چین:

اصول و مبانی استانداردهای بلاک چین و کاربردهای آن در DLT

از جهات مختلف می‌توان گفت که بهترین روش‌ها برای ایجاد و اجرای استانداردهای بلاک چین، عاملی است که در تاریخ ایجاد استانداردهای فنی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، در حال حاضر منابعی برای ارزیابی نیازمندی‌های استانداردهای بلاک چین (مقابل استفاده یا تطبیق با استانداردهای موجود)، نقش کاربران و تکنیک‌های عمومی برای ایجاد استانداردهای فنی وجود دارد. براساس این ارزیابی، توصیه‌های خاص برای DLT شامل موارد زیر می‌شوند.

برای اطمینان حاصل از هماهنگی و همکاری بیشتر بین سازمان‌های تنظیم کننده استاندارد، می‌توان تفاوت‌ها و همپوشانی‌ها در چشم‌انداز فعلی استانداردهای بلاک چین را کاهش داد. این امر از طریق افزایش همکاری‌های متقابل قابل دستیابی است. به عنوان مثال، از طریق ایجاد یک هیئت حاکمه، فرآیند گفتگو و مشورت مکرر بین رهبران گروه کاری. همچنین، این اقدام می‌تواند همسویی در استانداردهای بلاک چین را تسهیل کند، از جمله:

هماهنگی در اصطلاحات و تعاریف کاری.
توسعه استانداردهای بلاک چین با توالی مناسب.
کاهش افزونگی‌ها و بالا بردن ظرفیت همکاری.
لازم به ذکر است که تا به امروز، بسیاری از این همکاری‌ها بر اساس روابط دوجانبه بوده است، مانند همکاری بین Hyperledger و اتحاد سازمانی اتریوم، یا از طریق عضویت مشترک در کمیته‌ها و گروه‌های کاری تنظیم استاندارد.

جهت پیشبرد به سمت رویکردی هماهنگ‌تر در شناسایی فعالانه اولویت‌های استراتژیک برای اکوسیستم و همچنین تعیین فرآیندهای مناسب ایجاد و بررسی، می‌توان تلاش کرد. به عنوان مثال، یک طرح نگاشت استاندارد می‌تواند توسط چنین نهادی طراحی و به صورت منظم بروزرسانی شود تا شفافیت و ارتباطات بین سازمان‌های تنظیم کننده استاندارد بهبود یابد. لازم است تعیین کنیم که کدام بخش از این مکالمات ممکن است زودرس باشد و در کجا استانداردهای رسمی غیرضروری هستند. همچنین، ممکن است جنبه‌های فنی DLT وجود داشته باشد که هنوز به اندازه کافی برای استانداردسازی بالغ نشده باشد.

حرکت زودرس به سمت استانداردسازی ممکن است به نوآوری ضربه بزند و باعث ایجاد انگیزه‌های منحرف یا نامطلوب شود. به همین دلیل، برنامه‌ریزی دقیق و تعیین چارچوب زمانی برای توسعه استانداردها امری حیاتی است. باید به این جنبه‌ها با دقت پرداخته و جدول زمانی مشخصی برای بازنگری موضوعات تعیین کرد.

در شناسایی یک نقشه راه آینده‌نگر، بحث و گفتگو درباره توسعه فناوری و استانداردهای بلاک‌چین می‌تواند موازی با آن ادامه یابد. با پیشروی تکنولوژی، نهادهای تنظیم کننده استانداردهای بلاک‌چین ممکن است تصمیم بگیرند بر اساس چه اصولی عمل کنند.

محدوده استانداردهای بلاک چین به طرز غیرقابل پیش‌بینی‌ای تعیین نشده است. نحوه تقسیم لایه‌های فنی (مانند استانداردهای مرتبط با شبکه بلاک چین در مقابل لایه کاربردی) بین سازمان‌ها متفاوت است. به همین دلیل، تفاوت‌های ظریف و وابستگی به استانداردهای دیگر ممکن است در ترکیب سیستم به‌طور کلی فراموش شوند. به عنوان مثال، مدیریت هویت دیجیتال را در نظر بگیرید. از آنجایی که هویت دیجیتال جنبه‌ای بنیادی دارد، هر لایه از فناوری به طور ضروری با آن در ارتباط است. در این رابطه، سوالاتی مطرح می‌شود؛ چگونه هویت‌ها تأیید می‌شوند؟ چه حدی از حریم خصوصی باید تضمین شود؟ چه فرمت‌های داده‌ای برای امکان همکاری و انتقال داده‌ها لازم است؟

برای ساخت استانداردهای بلاک چین به صورت موثر در این فضا، نیاز به توازن در سراسر شبکه و بیان شفاف لایه‌هایی که استانداردهای خاصی برای آن‌ها تعیین می‌شود، وجود دارد. سوال مهمی که پیش می‌آید، این است که استانداردهای بلاک چین چگونه با صنعت تعامل دارند. به عنوان مثال، استانداردهای ارزهای دیجیتال باید علاوه بر استانداردهای فنی، پرداخت‌ها و استانداردهای سیستم مالی مرتبط با سازگاری، شناسایی هویت، نمایش داده‌ها، ارتباطات و غیره را در نظر بگیرند. در حالی که برخی از نهادهای تنظیم استاندارد ارتباطات رسمی با جریان‌های کاری مرتبط دارند، برخی دیگر ممکن است به صورت مستقل فعالیت کنند.

همچنین، با توجه به همگرایی با سایر فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم، مانند اینترنت اشیا (IoT) که در حال ظهور هستند، این مسئله می‌تواند به توجه بیشتری نیز برخوردار باشد. همچنین، بلاک چین با زمینه‌های فنی و استاندارد دیگری مانند رمزنگاری همپوشانی دارد. به عنوان مثال، رمزنگاری با اثبات دانش صفر (ZKP) یکی از آن‌هاست که فرآیند استانداردسازی فعالی دارد و جامعه محور است. اگرچه این موارد به صورت مستقیم “استانداردهای بلاک چین” نیستند، اما تأثیرات مهمی بر استانداردها و پیشرفت فناوری بلاک چین دارند.

در ادامه، برخی از استانداردهای بلاک چین معرفی می‌شوند.

همانطور که می‌دانید، در حوزه بلاک چین، از استانداردهای مختلف برای تنظیم قوانین و مقررات استفاده می‌شود. برخی از بلاک چین‌های معروف و مهم امروز شامل بیت کوین، اتریوم و بایننس هستند. در اینجا به بررسی این سه مورد می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بلاک چین، بیت کوین است که دارای استانداردهای خاص خود است. در بلاک چین بیت کوین، سرعت و امنیت دو فاکتور اساسی هستند و استانداردهای مرتبط با آن به این دو مورد توجه ویژه‌ای دارند. یکی از استانداردهای مهم در شبکه بیت کوین، استاندارد OMNI است که حتی در انتقال ارز تتر نیز استفاده می‌شود. آدرس‌های کیف پول‌های مبتنی بر این استاندارد با نام‌های P2PKH، P2SH و Beach32 شناخته می‌شوند.

باید ذکر کنم که ERC مخفف عبارت “Ethereum Request for Comment” است و به عنوان استانداردهای بلاک چین در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین استانداردهای مورد استفاده در اتریوم، استاندارد ERC-20 است. هرچند، در شبکه اتریوم استانداردهای بلاک چین دیگری نیز وجود دارند که معمولاً با پسوند ERC آغاز می‌شوند.

برخی از استانداردهای بلاک چین اتریوم عبارتند از: ERC-884، ERC-621، ERC-165، ERC-223، ERC-827، ERC-725، ERC-1400، ERC-735 و ERC-865. این استانداردها نیز مهم و شناخته شده در شبکه اتریوم هستند.

در شبکه بایننس، استانداردهای بلاک چین با عناوین BEP-2، BEP-20 و BEP-8 شناخته می‌شوند. این استانداردها با شبکه مربوطه به‌طور هماهنگی کامل عمل می‌کنند و بر اساس این زنجیره ساخته شده‌اند. همچنین، استانداردهای دیگری نیز در این زنجیره مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله BCH، Band، Zcash، Algorand، IRIS و EOS.

یک نکته جالب این است که حروف اختصاری “bnb” در ابتدای آدرس‌های کیف پول‌های انتقال توکن‌ها بر اساس استاندارد BEP-2 قرار می‌گیرد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *