0

کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی

کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی
بازدید 171

احتمالا شما هم اسم دستگاه یو پی اس را شنیده‌اید و کم و بیش با این دستگاه آشنایی دارید. یو پی اس، از انواع تجهیزات الکترونیکی است که وظیفه‌های مختلفی دارد اما اصلی‌ترین وظیفه آن، تامین برق مورد نیاز وسایل برقی در زمان قطعی برق است. داخل دستگاه یو پی اس، از باتری یو پی اس استفاده می‌شود و این باتری می‌تواند تامین کننده برق تجهیزات در مواقعی مثل قطعی و اختلال در برق باشد. با توجه به این وظیفه مهم یو پی اس، استفاده از آن در بسیاری از صنایع و مراکز و حتی در منازل مسکونی، رایج شده است و کاربردهای گسترده‌ای دارد. کاربردهای یو پی اس را می‌توانیم در دسته بندی‌های مختلفی همچون یو پی اس خانگی، یو پی اس صنعتی و یو پی اس بیمارستانی قرار دهیم و کاربران باید بر اساس نیاز محل و دستگاه های مدنظر، از یو پی اس مناسب استفاده نمایند. در این مطلب می‌خواهیم کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی را شرح دهیم. لطفا همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از یو پی اس

ups، نوعی دستگاه الکترونیکی است که باتری یو پی اس داخل آن قرار می‌گیرد. این دستگاه، بلافاصله پس از قطع شدن برق شهری، متصل شده و جریان در مدار ادامه می‌یابد به گونه‌ای که نیاز به خاموش کردن و تنظیم دوباره دستگاه‌های برقی نخواهد بود. در بسیاری از صنایع و مراکز، تجهیزات برقی گران قیمتی وجود دارند که برق آنها از برق شهری تامین می‌شود اما در صورت وجود نوسانات و اختلال در برق شهری، ممکن است به این تجهیزات گران قیمت، آسیب جدی وارد شود. از این رو نیاز است که از یک منبع تغذیه ثانویه به اسم یو پی اس استفاده شود تا در مواقع اضطراری، مانع از توقف فعالیت دستگاه‌ها شده و از آسیب دیدگی آنها جلوگیری نماید.

هنگامی که برق قطع می‌شود، ups فورا شروع به فعالیت می‌کند تا دستگاه‌های متصل همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و روشن بمانند. یو پی اس با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته در خود، می‌تواند از یک کامپیوتر معمولی تا تجهیزات کل یک دیتاسنتر را حفظ کند و در صورت داشتن ظرفیت بالا، امکان فعالیت شبانه‌روزی هم دارد. این وسیله علاوه بر تامین انرژی الکتریکی در زمان قطعی برق، دیگر مشکلات ناشی از جریان برق مثل کاهش ولتاژ، نوسانات، خاموشی، نویز، تغییرات فرکانس، شرایط اضافه ولتاژ و… را کنترل می‌کند تا تجهیزات دچار آسیب دیدگی نشوند.

کاربردهای مختلف ups

حال که با اهمیت استفاده از یو پی اس آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی را شرح دهیم تا شما متوجه کاربردهای گسترده این دستگاه و باتری ups شوید. انواع موارد استفاده از باتری و دستگاه یو پی اس به شرح زیر هستند :

استفاده از ups در منازل مسکونی

کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی

یک نوع یو پی اس تحت عنوان یو پی اس خانگی که ظرفیت کمتر و مناسب استفاده در خانه را دارد، قابل استفاده برای دستگاه‌های خانگی مثل می‌باشد. برخی از کاربردهای یو پی اس خانگی به شرح زیر هستند :

  • از یو پی اس خانگی می توان برای لوازم برقی مهم و گران‌قیمت مثل یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون و … استفاده کرد. این دستگاه‌ها نسبت به اختلالات برق حساس هستند و ممکن است در اثر قطع و وصل مداوم برق یا بالا و پایین شدن ولتاژ، دچار سوختگی قطعات شوند. از این رو بهتر است از یو پی اس خانگی برای آنها استفاده کرده و سلامت و عملکرد درست دستگاه‌ها را تضمین کرد.

  • مورد دیگر از کاربردهای یو پی اس خانگی برای کامپیوتر و لپ تاپ می باشد. این لوازم هم امکان دارد در اثر قطع و وصل برق دچار آسیب دیدگی شوند به همین دلیل برخی از کاربران از یو پی اس استفاده می‌کنند تا اختلالی در عملکرد کامپیوتر یا لپ تاپ آنها ایجاد نشود.

  • درب کرکره‌ای : کاربرد یو پی اس خانگی برای درب‌های کرکره‌ای هم می باشد. اگر درب خانه شما به صورت موتوردار است برای اطمینان از کار کردن درب در مواقع قطعی برق، بهتر است از یو پی اس استفاده کنید.

  • پمپ‌ها : در خانه‌های استخردار برای تمیز نگه داشتن آب نیاز به استفاده از پمپ می‌باشد یا در خانه‌های چند طبقه برای تامین آب طبقات بالا از پمپ فشار بالا استفاده می‌شود. جهت تامین برق پمپ در مواقع اضطراری قطعی برق، نیاز به استفاده از یو پی اس می‌باشد.

استفاده از یو پی اس در آزمایشگاه‌ها

در آزمایشگاه از انواع دستگاه‌های تشخیص پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود و ادامه فعالیت این دستگاه‌ها وابسته به برق است. برق ورودی به دستگاه‌های آزمایشگاهی باید با کیفیت باشد تا اختلالی در انجام آزمایش وجود نداشته باشد به همین جهت در آزمایشگاه‌ها از یو پی اس استفاده می‌شود تا برق کاملا تصفیه شده و بدون هیچ اختلالی در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد. برخی از تجهیزات آزمایشگاه که نیازمند یو پی اس هستند شامل لایزا ریدر، GC، سل کانتر، اسپکتروفتومتر، HPLC، PCH، انکوباتور، کرماتوگرافی و سانتریفیوژ می‌باشند.

استفاده از ups برای آسانسور

شاید نمی‌دانستید اما از یو پی اس برای آسانسور هم استفاده می‌شود. به کار بردن یو پی اس در آسانسورها کمک می‌کند که در زمان قطعی برق، مشکلی در عملکرد آسانسور وجود نداشته باشد و افراد داخل آن حبس نشوند. یو پی اس از آسانسور در مقابل اختلالات شبکه، اعوجاج و نوسانات برق نیز محافظت می‌کند.

یو پی اس بیمارستانی

کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی

در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از تجهیزات الکتریکی مختلفی استفاده می‌شود و قطع شدن برق و خاموشی این دستگاه‌ها ممکن است باعث خطرات جانی و مالی شود. به همین دلیل از یو پی اس بیمارستانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم استفاده می‌شود تا اگر برق قطع شد یا اختلالی در آن وجود داشت، مشکلی برای تجهیزات پزشکی الکتریکی پیش نیاید و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. نوسانات برق باعث آسیب رساندن به تجهیزات گران قیمت پزشکی می‌شوند اما با استفاده از یو پی اس بیمارستانی، مانع از آسیب رسانی به تجهیزات می‌شود و طول عمر بالای آنها را تضمین می‌کند.

برخی از تجهیزات پزشکی و درمانی نیازمند استفاده از یو پی اس بیمارستانی، عبارتند از :

  • تجهیزات موجود در اتاق‌های احیای آی سی یو ICU

  • تجهیزات موجود در اتاق احیای سی سی یو CCU

  • تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته

  • دستگاه‌های سونوگرافی

  • دستگاه‌های ام آر آی

  • دستگاه‌های تصویر برداری اشعه ایکس

  • و…

کاربرد یو پی اس در مراکز صنعتی و تولیدی

از دیگر از کاربردهای یو پی اس در زندگی شهری امروزی در مراکز صنعتی و تولیدی می‌باشد. در این مراکز، تعداد بسیاری از دستگاه‌های برقی و الکتریکی وجود دارند که نیازمند منبع تغذیه هستند. دستگاه‌های برقی موجود در مراکز تولیدی نسبت به نوسانات برق حساس هستند و قطع و وصل شدن مدام جریان برق، آسیب جدی به آنها وارد می‌کند اما می‌توان با به کار بردن یو پی اس صنعتی، از آسیب دیدن این دستگاه‌ها جلوگیری کرد و اگر هم برق قطع شود، فعالیت دستگاه‌ها به دلیل وجود یو پی اس صنعتی، ادامه خواهد داشت.

از کاربردهای یو پی اس صنعتی به شرح زیر هستند:

  • صنعت حمل‌ونقل

  • صنعت کشاورزی

  • صنایع نفت و گاز

  • صنایع شیمیایی

  • و…

سخن پایانی

در این مطلب، کاربردهای مختلف یو پی اس در زندگی شهری امروزی را شرح دادیم و شما با کاربردهای یو پی اس صنعتی، یو پی اس خانگی و یو پی اس بیمارستانی آشنا شدید. این وسیله، تشکیل شده از یک دستگاه می‌باشد که باتری ups داخل آن قرار می‌گیرد. یو پی اس دارای ظرفیت‌های مختلف است که با توجه به نیاز محل مدنظر، از ظرفیت مناسب آن استفاده می‌شود.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *