0

بهترین و معروفترین های ارز دیجیتال

ارز دیجیتال
بازدید 95

ارزهای دیجیتال، به‌عنوان دارایی‌های سودآور و جذاب برای سرمایه‌گذاران، اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل، آگاهی از وضعیت این ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. برخی سرمایه‌گذاران به دنبال ارزهای دیجیتالی هستند که بیشترین امنیت را دارند، در حالی که برخی دیگر به دنبال ارزهای دیجیتالی هستند که سودآورترین، معروف‌ترین و…

در این مقاله، قصد داریم معروف‌ترین ارزهای دیجیتال را که از نظر یک ویژگی نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برتری دارند، به شما معرفی کنیم.

میم کوین‌ها، به‌عنوان معروف‌ترین و بهترین ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از طنزها و شوخی‌های موجود در اینترنت و فضای مجازی الهام گرفته شده‌اند. این ارزها به دلیل قیمت پایینی که دارند، جذب سرمایه‌گذاران خرد می‌شوند. میم کوین‌ها از قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های اجماع متفاوتی استفاده می‌کنند.

دوج کوین (DOGE)

به‌عنوان برترین و محبوب‌ترین میم کوین در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این ارز از الگوریتم اثبات کار برای رسیدن به اجماع در شبکه خود استفاده می‌کند و الگوریتم اثبات کار آن بر اساس فناوری اسکریپت عمل می‌کند.

شیبا اینو (SHIB)، پس از دوج کوین، بهترین میم کوین برای سرمایه‌گذاری است و به عنوان قاتل دوج کوین شناخته می‌شود. رمزارز SHIB یک توکن مبتنی بر ERC-20 است و عرضه کل آن یک کوادریلیون واحد است.

سیف مون (SAFEMOON)، سومین میم کوین برتر است که به عنوان یک توکن دیفای در بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است و تمرکز آن بر عملیات پاداش دهی ثابت و لیکوئیدیتی قفل شده قرار دارد.

مونا کوین (MONA)،

مونا کوین، به‌عنوان چهارمین میم کوین برتر، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. عرضه کل مونا کوین 105 میلیون واحد است و این ارز دارای تاییدیه آژانس خدمات مالی ژاپن می‌باشد. مونا کوین برخورداری از ثبات نسبی قیمت و کاربردهایی در دنیای واقعی دارد.

هوج فایننس (HOGE)، به عنوان پنجمین میم کوین برتر، ترکیبی از ییلد فارمینگ (Yield Farming) و دنیای میم‌ها است. این توکن با هدف بهبود قابلیت‌های زیرساخت دیفای اتریوم فعالیت خود را آغاز کرده است.

در میان جدیدترین میم کوین‌های ارز دیجیتال، بیبی دوج کوین (BabyDoge) برجسته است. این میم کوین جدید، طرفداران دوج کوین را به خود جذب کرده و بر روی بلاکچین بایننس اسمارت چین ایجاد شده است. بیبی دوج کوین به دلیل داشتن یک سیستم استیکینگ ارز دیجیتال هوشمند یکپارچه، به عنوان یک آلت کوین ضدتورم شناخته می‌شود.

مینی هالیوود دوج (MOLLYDOGE) نیز به عنوان یک پروژه میم کوین غیرمتمرکز بر روی بلاکچین بایننس اسمارت چین به وجود آمده است و هدف آن ایجاد حضور در قالب یک پروژه میم کوین است.

ارزهای دیجیتال معروف و پرطرفدار

معیارهای مختلفی برای ارزیابی ارزش آنها دارند. بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin)، کاردانو (Cardano)، پولکادات (Polkadot)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، استلار (Stellar)، چین لینک (Chainlink)، بایننس کوین (Binance Coin)، تتر (Tether) و مونرو (Monero) از جمله ارزهای دیجیتال معروف هستند. اما بیت کوین و اتریوم همواره به عنوان دو معروف‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند.

درباره بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

بستگی به الگوریتم استفاده شده در هر ارز دیجیتال دارد. به طور کلی، بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال اصلی و پرمقدار، از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند و برای استخراج آن نیاز به توان پردازش قدرتمند و مصرف برق بالا است. اما ارزهای دیگری مانند اتریوم نیز از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، اما به زودی قرار است به الگوریتم اثبات سهمی (Proof of Stake) تغییر کنند که نیاز به توان پردازش کمتر و مصرف انرژی کمتری دارد.

با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای ارزهای دیجیتال، همواره بهتر است قبل از استخراج هر ارزی، به تحقیقات و مطالعه دقیق درباره الگوریتم، دشواری استخراج، هزینه‌های مرتبط و قابلیت سوددهی آن پرداخته شود. همچنین لازم به ذکر است که استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند تجهیزات و منابع مناسب است و نباید به طور ساده و بی‌اندازه به این فعالیت پرداخته شود.

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال به معنای تأیید و پردازش تراکنش‌ها در شبکه با استفاده از کارت‌های گرافیک، پردازنده (CPU) و اتصال دائم به اینترنت است. تراکنش‌هایی که شامل انتقال ارزها و ایجاد قراردادهای هوشمند و غیره می‌باشند، برای ثبت در شبکه بلاکچین باید پردازش شوند. این عملیات پردازش توسط ماینرها و با استفاده از کامپیوترها و تجهیزات محاسباتی خود انجام می‌شود.

بیت‌کوین، یکی از گزینه‌های برتر برای استخراج ارزهای دیجیتال است زیرا از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند. استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین سود بسیار زیادی را برای ماینرها به همراه دارد.

همچنین، اتریوم نیز به عنوان یکی از بهترین رمزارزها برای استخراج شناخته می‌شود. برای استخراج اتریوم، نیاز به ریگ‌های کارت گرافیک قدرتمند و دستگاه‌هایی با نام EtHash ASIC Miner می‌باشد.

استخراج ارز دیجیتال دوج کوین نیز بسیار سودآور است و به دلیل سطح سختی نسبتاً پایین تر شبکه و پاداش بالاتری که ارائه می‌دهد، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. دوج کوین از الگوریتم اجماع Scrypt استفاده می‌کند که همان الگوریتمی است که در لایت کوین نیز به کار می‌رود. به همین دلیل، استخراج همزمان دوج کوین و لایت کوین (که به آن استخراج ترکیبی یا Merged Mining می‌گویند) و با استفاده از قدرت پردازش شبکه امکان‌پذیر است. برای استخراج لایت کوین، سخت‌افزار مناسب، ریگ‌های ای‌سیک می‌باشند.

همچنین، ارز دیجیتال مونرو نیز می‌تواند از طریق استفاده از CPU یا کارت‌های گرافیک قدرتمند استخراج شود. الگوریتم استخراج مونرو RandomX و CryptoNight استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال زی کش نیز با الگوریتم استخراج Equihash

توجه بسیاری از ماینرها را به خود جلب کرده است و آنها می‌توانند آن را به منظور کسب درآمد استخراج کنند.

در مورد ارز دیجیتال ریون کوین، اطلاعات کافی در دسترس نیستند و الگوریتم استخراج آن را مشخص نکرده‌اید.

ریون کوین یکی از ارزهای محبوب برای استخراج است که از الگوریتم KawPow برای استخراج استفاده می‌کند. برای استخراج ریون کوین، ریگ‌های کارت‌های گرافیک قدرتمند مناسب هستند.

ارز دیجیتال بیم نیز با الگوریتم استخراج BeamHash III به عنوان یکی از ارزهای معتبر برای استخراج شناخته شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای خانگی مجهز به کارت گرافیک با حداقل ۳ گیگابایت VRAM، بیم را استخراج کنند و منبع درآمد برای خود ایجاد کنند.

همچنین، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) نیز با الگوریتم استخراج EtHash، یکی از ارزهای دیجیتال مناسب برای استخراج است. استخراج اتریوم کلاسیک می‌تواند از طریق ریگ‌های کارت‌های گرافیک قدرتمند یا کارت‌های گرافیک با حافظه ۱۰ گیگابایت VRAM به بالا انجام شود.

ارز دیجیتال Zerocoin یا فیرو (Firo) با استفاده از الگوریتم استخراج اثبات درخت مرکل (MTP)، به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق استفاده از CPU و کارت‌های گرافیک قدرتمند، به استخراج و کسب درآمد بپردازند.

ارز دیجیتال ارگو (Ergo) نیز با استفاده از الگوریتم استخراج 2Autolykos v، یکی از سودآورترین ارزهای دیجیتال برای استخراج محسوب می‌شود. استخراج ارگو می‌تواند از طریق کارت‌های گرافیک میان‌رده با حافظه ۴ گیگابایت VRAM به بالا انجام شود.

درباره‌ی بهترین کوین‌ها و ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، می‌توان گفت که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال امکانات حریم خصوصی و رمزنگاری قوی را در ارتباطات و تراکنش‌هایشان فراهم می‌کنند. برخی از این ارزها شامل:

مونرو (Monero)
زک‌کش (Zcash)
ورج (Verge)
هوریزن (Horizen)
پیوی‌کاش (Pivx)
گرین (Grin)
این ارزها به کاربران امکان می‌دهند تا تراکنش‌هایشان را به طور حریم خصوصی و بدون افشای اطلاعات شخصی انجام دهند، که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است.

در دنیای ارزها و ارزهای دیجیتال، مجموعه‌ای از کوین‌ها و ارزها وجود دارد که هدف آنها ایجاد حریم خصوصی برای کاربران است. در این بین، می‌توان به چند مورد از پیشروترین‌ها در این حوزه اشاره کرد:

ارز دیجیتال مونرو (XMR) از الگوریتم اثبات کار CryptoNight برای مقاومت در برابر شبکه‌های ASIC استفاده می‌کند. مونرو با استفاده از پروتکل خود، جزئیات تراکنش‌ها و موجودی‌های کاربران را بر روی بلاکچین عمومی مبهم می‌کند. این پروتکل از امضاهای حلقوی (ring signatures) و آدرس‌های پنهان برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال زی‌کوین (XZC) با استفاده از پروتکل سیگما (Sigma)، به حفظ هویت کاربران می‌پردازد و به همین دلیل در بین بهترین کوین‌های حریم خصوصی قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال بایت کوین (BCN)

به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرقابل ردیابی در جهان، از فناوری CryptoNote برای حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کند. این پروتکل با استفاده از امضاهای حلقوی (ring signatures)، معاملات را مخفی و آدرس‌ها را غیرقابل تشخیص می‌کند. با تولید آدرس‌های یکبار مصرف و غیرقابل تکرار، امنیت و حفظ حریم خصوصی در بایت کوین تضمین می‌شود.

ارز دیجیتال گرین (Grin) و میمبل ویمبل (MimbleWimble) نیز به عنوان دو پروژه مهم در حوزه ارزهای دیجیتال حریم خصوصی شناخته می‌شوند. گرین به عنوان یک کوین حریم خصوصی بدون هیچگونه محدودیت و سانسوری، با استفاده از دو روش مختلف، حریم خصوصی معاملات کاربران را تضمین می‌کند.

ارز دیجیتال سوپر زیرو (SERO)

توکن اصلی پلتفرم Dapp SERO با نام سوپر زیرو شناخته می‌شود. این توکن از فناوری Super-ZK برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند. طبق گزارشات، سوپر زیرو 20 برابر سریع‌تر از نسخه بهبود یافته zk-SNARKs عمل می‌کند. این پروتکل ادعا می‌کند که اولین پروتکلی است که به طور کامل از قراردادهایی که از دانش صفر (zero-knowledge) استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال دش (DASH)، یکی از فورک‌های پروتکل بیت‌کوین است که در سال ۲۰۱۴ با نام Xcoin راه‌اندازی شد. ویژگی برجسته این ارز دیجیتال، حریم خصوصی است و کاربران در صورت تمایل می‌توانند از طریق مکانیزم ترکیب و آمیزش شبکه، جزئیات معاملات خود را مخفی نمایند.

ارز دیجیتال زی‌کش (ZEC) نیز یکی از فورک‌های بیت‌کوین است که با استفاده از اثبات رمزنگاری شده zk-SNARKs، لایه‌ای اضافی برای حفظ حریم خصوصی به شبکه اضافه می‌کند.

ارز دیجیتال هورایزن (ZEN) با هدف ایجاد یک اکوسیستم حاوی برنامه‌های متنوع، به کاربران امکان استفاده روزمره و آزادی را می‌دهد. ویژگی‌های حریم خصوصی کوین ZEN به صورت اختیاری عمل می‌کنند. در این پروتکل، با استفاده از پروتکل دانش صفر، آدرس‌های خصوصی به کاربران اجازه می‌دهند مقادیر معاملات و آدرس‌های گیرنده و فرستنده را مبهم کنند.

ارز دیجیتال کومودو (KMD)، یک فورک منبع باز زی کش است که امکان اجرای پروتکل zk-SNARKs را برای این پروژه فراهم می‌کند. این پلتفرم به پروژه‌ها امکان استفاده از حریم خصوصی کومودو را به عنوان یک ویژگی اختیاری ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال ورج (XVG)، با نام اصلی DogecoinDark، از یک لایه شبکه ناشناس و ابزار ناشناس تور (Tor) برای پنهان کردن آدرس‌های IP و مکان کاربر استفاده می‌کند. ارتقای پروتکل Wraith باعث تطبیق آدرس‌های مخفی با شبکه ورج می‌شود.

بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ ارزهای دیجیتال توسط بنیانگذاران صرافی آفریکریپت (Africrypt) با مبلغ 69000 دلار بیتکوین، معادل 3.6 میلیارد دلار، رخ داد.

از جمله نهنگ‌های بزرگ ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صرافی‌ها:
از شش کیف پول بزرگ بیتکوین، چهار کیف پول به صرافی‌های بیتفینکس (Bitfinex)، بایننس (Binance) و اوکی اکسچنج (OKEx) تعلق دارند.

موسسات:
بزرگترین صندوق ارز دیجیتال بیتکوین در جهان، با حجم 654,600 بیتکوین، صندوق گری اسکیل بیتکوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) می‌باشد.

اشخاص:
در بین بزرگترین نهنگ‌های ارز دیجیتال، می‌توان به کامرون و تایلر وینکلواس (مدیران ارشد صرافی Gemini)، تیم دریپر (Tim Draper) (مدیرعامل Draper Associates)، بری سیلبرت (Barry Silbert) (مدیرعامل Digital Currency Group)، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) (مدیرعامل صرافی بایننس)، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) (مدیرعامل صرافی Coinbase) و مایکل نووگراتز (Michael Novogratz) (مدیرعامل Galaxy Digital) اشاره کرد.

لیست ثروتمندترین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سال 2021، توسط نشریه فوربز منتشر شد. در این فهرست، 12 میلیاردر حوزه ارزهای دیجیتال حضور دارند و حداقل 1 میلیارد دلار سرمایه خالص دارند.

کریس لارسن، یکی از بنیان‌گذاران ریپل، دارای دارایی خالص به ارزش ۷.۵ تا ۸ میلیارد دلار است.

جوزف لوبین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و Consensys، دارای دارایی خالص به ارزش ۱ تا ۵ میلیارد دلار است.

چانگ پِنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، دارای دارایی خالص به ارزش ۱.۱ تا ۲ میلیارد دلار است. کامرون و تیلور وینکلواس، موسسان شرکت مدیریت سرمایه برادران وینکلواس، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد دلار هستند.

متیو ملون، یک سرمایه‌گذار فردی، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل Coinbase، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

متیو رژاک، یکی از بنیان‌گذاران Bloq و موسس Tally Capital، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

آنتونی دی‌اوریو، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و موسس Jaxx و Decentral، دارای دارایی خالص به ارزش ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

لیست ثروتمندترین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سال 2021، توسط نشریه فوربز منتشر شد. در این فهرست، 12 میلیاردر حوزه ارزهای دیجیتال حضور دارند و حداقل 1 میلیارد دلار سرمایه خالص دارند.

کریس لارسن، یکی از بنیان‌گذاران ریپل، دارای دارایی خالص به ارزش ۷.۵ تا ۸ میلیارد دلار است.

جوزف لوبین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و Consensys، دارای دارایی خالص به ارزش ۱ تا ۵ میلیارد دلار است.

چانگ پِنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، دارای دارایی خالص به ارزش ۱.۱ تا ۲ میلیارد دلار است. کامرون و تیلور وینکلواس، موسسان شرکت مدیریت سرمایه برادران وینکلواس، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد دلار هستند.

متیو ملون، یک سرمایه‌گذار فردی، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل Coinbase، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

متیو رژاک، یکی از بنیان‌گذاران Bloq و موسس Tally Capital، دارای دارایی خالص به ارزش ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

آنتونی دی‌اوریو، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و موسس Jaxx و Decentral، دارای دارایی خالص به ارزش ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

بزرگترین فارم استخراج جهان، شامل مجموعه‌ای از انبارها و اتاق‌ها است که برای استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فارم‌ها به عنوان مرزعه‌های استخراج شناخته می‌شوند.

یکی از بزرگترین فارم‌های استخراج، فارم ماینینگ جنسیس ماینینگ است. این فارم در سال ۲۰۱۴ در کانادا و ایسلند فعالیت خود را با استخراج اتریوم آغاز کرد و در حال حاضر به استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، دش، مونرو و زی کش می‌پردازد. فارم ماینینگ جنسیس ماینینگ به عنوان بزرگترین مزرعه استخراج در جهان محسوب می‌شود، و انرژی مورد نیاز آن از طریق انرژی گرمایی برق تامین می‌شود.

فارم ماینینگ بیت مین اوردوس نیز از دیگر فارم‌های مهم استخراج است. این فارم در سال ۲۰۱۴ در شهر پکن و در پارک صنعتی SanShangLiang تأسیس شده است. با داشتن ۲۵ هزار دستگاه استخراج رمزارز، این فارم قادر است روزانه تقریباً ۱۷۵۰ بیت کوین را استخراج کند.

همچنین، فارم ماینینگ دالیان نیز در این لیست قرار دارد.

یکی از بزرگترین فارم‌های استخراج ارز دیجیتال در شهر دالیان چین واقع شده است، که با هش‌ریتی معادل ۳۶۰۰ تراهش، محسوب می‌شود. این فارم قادر است حدود ۷۵۰ بیت کوین را به صورت ماهانه استخراج نماید. با داشتن سخت‌افزارهای سه‌طبقه، فرآیند ماینینگ در این فارم به صورت بهینه‌ای انجام می‌شود.

یکی دیگر از فارم‌های مهم، فارم ماینینگ بیت‌فیوری است که در کشور گرجستان واقع شده است. این فارم به تولید تراشه‌های ایسیک فاری کلارک می‌پردازد و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینه فناوری بلاکچین شناخته می‌شود.

فارم ماینینگ سوئیس نیز در سال ۲۰۱۴ در شهر زوریخ تأسیس شد و به دلیل هزینه‌های بالای ماینینگ، به دهکده لینتال در سوئیس انتقال یافت. این فارم با هدف‌های مالی تأسیس نشده است و دارای اهداف دیگری است.

همچنین، فارم‌های ماینینگ روسی نیز در کشور روسیه فعالیت می‌کنند و قادرند در طول یک ماه حدود ۶۰۰ واحد بیت کوین را استخراج کنند. این فارم با مصرف برق حدود ۴۵ هزار کیلووات در ساعت، همراه با هش‌ریت ۳۸ پتاهش برای ۳۰۰۰ دستگاه ماینر ایسیک Antminer S9 عملیات استخراج را انجام می‌دهد.

بزرگترین فارم‌های استخراج بیتکوین در جهان

بیت‌مین (BitMain):
بیت‌مین به عنوان یکی از بزرگترین فارم‌های استخراج بیتکوین در سال ۲۰۱۷، موفق شد درآمدی بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار را از ماینینگ کسب کند.

بیت‌فیوری (Bitfury):
شرکت بیت‌فیوری در تمام زمینه‌های مرتبط با بلاکچین فعالیت می‌کند و به شرکت‌های کوچک امکان استفاده از فناوری بلاکچین را فراهم می‌کند.

محبوب‌ترین الگوریتم استخراج در ارزهای دیجیتال
الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به عنوان محبوب‌ترین الگوریتم استخراج در ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این الگوریتم به دلیل امنیت و کاهش تمرکز، از روش اثبات سهام برتری دارد. با این حال، با پیشرفت الگوریتم اثبات سهام، محبوبیت الگوریتم اثبات کار در حال کاهش است.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *