0

عوامل تعیین‌کننده ارزش توکن‌های غیرقابل قابل تعویض (NFT)

NFT
بازدید 278

هیچ کتاب قانونی درباره روش‌های ارزیابی و تعیین ارزش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) وجود ندارد. معیارهای استفاده شده برای ارزیابی شرکت‌های خصوصی یا ابزارهای سرمایه‌گذاری معمولی مانند سهام، به سادگی قابل اعمال بر روی NFT ها نیستند. عموماً مبلغی که توسط آخرین خریدار پرداخت می‌شود، بخشی از ارزش را نشان می‌دهد. با این حال، برای NFT ها، پیش‌بینی اینکه خریداران آینده چه میزان پرداخت خواهند کرد، دشوار است.

بیشتر خریداران شاید دارای مهارت‌های منطقی برای تعیین ارزش NFT ها نباشند و قیمت‌های خود را بر اساس حدس و گمان تعیین کنند. برای فروشندگان نیز، تعیین ارزش توکن هایی که در اختیار دارند و قابلیت دریافت مبلغی برای آنها، دشوار است. در طول زمان، ارزش NFT ها تحت تأثیر تصوراتی قرار می‌گیرد که ممکن است خریداران و فروشندگان هیچ کنترلی بر آن نداشته باشند.

یک مثال می‌تواند مفهوم موضوع را بهتر برساند. فرض کنید یک اثر هنری به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) عرضه شده است و در ابتدا تقاضای زیادی از آن وجود دارد. خریداران احتمالی این توکن را به عنوان یک نادرترین فرضیه می‌بینند و انتظار دارند که در آینده نزدیک ارزش آن افزایش یابد. اما بلافاصله پس از آن، ممکن است بفهمند که همان تصویر دیجیتال به صورت رایگان در اینترنت در دسترس است و ممکن است هیچ خریداری برای توکن NFT باقی نماند.

عوامل تعیین‌کننده ارزش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

آثار هنری NFT ارتباط دارند با هنرمندان مشهور یا توکن‌های مرتبط با دارایی‌های ملموس ممکن است ارزش‌های مشخصی داشته باشند. با این حال، در بیشتر موارد، تعیین ارزش NFT ها برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دشوار است.

  • نادر بودن

تقاضا برای NFT مستقیماً با کمبود درک شده آن متناسب است، اما چگونه می‌توان تشخیص داد که NFT چقدر نادر است؟ آثار هنری منحصربه‌فرد از تصویرگران مشهور ممکن است نمونه‌های خوبی از NFT های کمیاب باشند، مانند توکن‌هایی که توسط افراد مشهور درجه یک ساخته شده‌اند. برخی از آیتم‌های بازی کمیاب نیز می‌توانند با موفقیت این دسته را نمایان کنند. عامل نادر بودن ارزش ذاتی زیادی برای این NFT ها به ارمغان می‌آورد.

اثبات تغییر ناپذیر مالکیت به دارنده NFT حس تمایز و متعاقباً ارزش می‌دهد. “The First 5000 Days” توسط Beeple و اولین NFT جک دورسی نمونه‌های بارز NFT با عنصر کمیاب هستند.

  • سودمندی

برای درک نحوه ارزیابی و تعیین ارزش NFT، یک پارامتر کلیدی به عنوان ابزاری مفید ظاهر می‌شود. برای داشتن ارزش، یک NFT باید در یک برنامه واقعی ابزاری مفید داشته باشد. به عنوان مثال، NFT ها می‌توانند برای نمادسازی املاک، فلزات گرانبها و حتی اوراق بهادار استفاده شوند. آن‌ها می‌توانند در نمایش دارایی‌های زمینی یا بازی‌های مجازی و سایر روش‌های نوآورانه استفاده شوند. دنیای NFT هنوز در مراحل نخستین خود قرار دارد و همانطور که رشد می‌کند، اطلاعات استفاده‌های نوآورانه جدید مشخصاً ظاهر خواهد شد.

بلافاصله پس از خلق شدن، یک NFT ارزش خود را از ویژگی‌های ذاتی خود به دست می‌آورد. با گذر زمان، ارزش آن با توجه به ابزار و محبوبیت جامعه پروژه اصلی افزایش می‌یابد. NFT های دسنترالایز شده که به زمین‌های مجازی در پروژه اشاره می‌کنند، نمونه‌های برتری از این توکن‌ها هستند.

  • ملموس بودن

NFT هایی که به اشیاء دنیای واقعی مرتبط هستند، جنبه‌ای از ملموس بودن را ترسیم می‌کنند. با تثبیت مالکیت بر روی بلاکچین، ارزش فوری در ملموس بودن ایجاد می‌شود. NFT ها می‌توانند به طریق مؤثری برای تأکید بر حقوق مالکیت و مقابله با فعالیت های تقلبی استفاده شوند. استفاده عملی از NFT ها در پروژه‌هایی که در آنها مشارکت دارند، بر ارزش آنها تأثیرگذار است.

NFT هایی که ارزش ملموسی دارند، برای معاملات کوتاه و بلند مدت مناسب هستند. برخی از NFT ها مانند بلیط‌ها ممکن است دارای تاریخ انقضا باشند، در حالی که برخی دیگر مثل NFT هایی که املاک و مستغلات را نمایندگی می‌کنند، می‌توانند در طول زمان ارزش بیشتری ایجاد کنند.

  • قابلیت همکاری

یکی از عوامل کلیدی در تعیین ارزش NFT ها، قابلیت همکاری است. به عنوان مثال، توانایی استفاده از توکن ها در برنامه های مختلف این قابلیت همکاری را نشان می‌دهد. اگر یک توکن قابل استفاده در چند بازی مختلف باشد، احتمال افزایش ارزش آن توکن بیشتر است. استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض روی بلاکچین ها معمولاً فرآیند تراکنش را ساده تر می‌کند.

با این حال، درک کامل قابلیت همکاری چالش‌برانگیز است، زیرا توسعه دهندگان باید یک شبکه گسترده از برنامه ها را ایجاد کنند که توکن ها را به آنها اضافه کنند. وجود مجموعه‌ای از مورد استفاده جذاب می‌تواند به تحقق قابلیت همکاری در NFT کمک کند. استراتژی دیگری که توسعه دهندگان می‌توانند پیگیری کنند، توسعه همکاری با پروژه های دیگر است تا برای صاحبان توکن ها مزایایی ارائه دهند.

اثبات اجتماعی، که به پروژه‌های پشت NFT مرتبط است، یکی از عوامل تعیین کننده ارزش NFT ها است. بررسی پروژه ها در پلتفرم های رسانه اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام می‌تواند به افراد در ارزیابی درجه پذیرش آنها کمک کند. اگر تعداد پیروندها و تعاملات کم باشد، این نشان دهنده‌ی آن است که آنها هنوز نتوانسته‌اند یک پایه قوی را برای خود ایجاد کنند.

هنگامی که برای اولین بار با یک فرد یا پروژه آشنا می‌شوید، طبیعی است که تمایلی به گرفتن اطلاعات از افراد مرتبط با آن پروژه نشان دهید. این اطلاعات می‌توانند از طریق اثبات اجتماعی به دست آیند که نشانگر نظرات و افکار عمومی درباره یک پروژه می‌باشند و به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

سابقه مالکیت نیز یک جنبه مهم در تعیین ارزش NFT ها است. سابقه مالکیت به معنای تاریخچه تمام تراکنش‌ها و مالکان قبلی یک NFT است. این اطلاعات می‌توانند برای خریداران محتمل اهمیت داشته باشند، زیرا نشان می‌دهد که چه کسانی قبل از آنها این NFT را داشته‌اند و چگونه ارزش آن تغییر کرده است. سابقه مالکیت می‌تواند به عنوان یک نشانه از اعتبار و ارزش در بازار NFT عمل کند.

هویت صادرکننده و صاحبان قبلی یک NFT تأثیر مهمی بر تعیین ارزش آن دارند. توکن‌هایی که توسط شخصیت‌های برجسته یا نهادهای شرکتی صادر می‌شوند، از ارزشی بالاتر بهره می‌برند به دلیل تاریخچه مالکیت قوی آنها. با همکاری با افراد یا شرکت‌هایی با برند قوی برای صدور NFT، شما می‌توانید پیشنهاد ارزش NFT را افزایش دهید.

فروش مجدد NFT هایی که قبلاً توسط افراد معروف داشته شده‌اند، یک راه دیگر برای جلب توجه است. بازارها و فروشندگان می‌توانند با ارائه یک رابط ردیابی ساده به خریداران کمک کنند تا اطلاعاتی درباره صاحبان قبلی NFT پیدا کنند. برجسته کردن آدرسهای سرمایه‌گذارانی که از معاملات NFT به خوبی سود کسب کرده‌اند، خریداران را در به دست آوردن اطلاعات ارزشمند کمک می‌کند.

حق بیمه نقدینگی نیز یک عامل مهم در تعیین ارزش NFT ها است. NFT هایی که دارای نقدینگی بالایی هستند، ارزش بیشتری را نیز دارند. بازارهای ثانویه، فضاهایی را برای تجارت NFT های استاندارد ERC یا BSC به صورت بدون هیچگونه محدودیتی فراهم می‌کنند و به خریداران فوری دسترسی می‌دهند. معامله‌گران عموماً تمایل دارند سرمایه خود را در دسته‌های NFT با حجم معاملات بالا قرار دهند، زیرا نقدینگی بیشتر به آنها کمک می‌کند تا به راحتی سود خود را به دست آورند. یک NFT با نقدینگی بالا احتمالاً حتی در صورت بسته شدن پلتفرم مرتبط، ارزش خود را حفظ می‌کند.

اقتصاد رمزی بر پایه تعامل زیاد و به تبع آن نقدینگی تمرکز دارد و این امر باعث افزایش ارزش NFT ها می‌شود. یک سیستم داخلی که در طول زمان‌های بیکاری طولانی مدت ارزش NFT ها را کاهش می‌دهد و دارایی‌های رقابتی را تشویق می‌کند، می‌تواند به ایجاد یک بازار قوی کمک کند. با رشد بازار NFT، سیستم‌هایی برای حمایت از نقدینگی دارایی‌ها ایجاد می‌شوند.

گاهی اوقات، حدس و گمان می‌تواند باعث افزایش قیمت شود، در حالی که دیدگاهی دیگر به طور منطقی با حدس و گمان به عنوان یکی از عوامل آن مخالفت می‌کند. ارزش‌گذاری، حدس و گمان به طور طبیعی برای انسان رخ می‌دهد و عملاً قابل حذف نیست.

حتی در سیستم مالی سنتی، ابزارهایی وجود دارند که براساس قمار و شرط‌بندی عمل می‌کنند. در این میان، تبدیل شدن به حدس و گمان در اکوسیستم NFT، که یک بخش غیرمعمول است، تعجب‌آور نیست. نمودارهای عملکرد قیمت NFT ها، تغییرات در دارایی‌هایی که در پشت پرده پروژه‌ها و حتی رویدادهایی که خارج از کنترل مستقیم شما قرار دارند، می‌توانند باعث حدس و گمان شوند و قیمت NFT ها را افزایش دهند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *